Jump to content

Kan treverk under shipolin oljebehandles?


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Jo tynn første strøk 50/50 med owatrol olje, neste 70/30 og sluttstrøk 10/90. 10% owatrol olje gjør den mye mere fleksibel.

Her er sitat fra en annen tråd og det gjelder shipolin som innblandes med olje. Jeg ville ikke bryte inn i denne tråden med eget spørsmål, så derfor lager jeg ny :smiley:

 

Hvilken owatrol olje menes her? D1? Jeg var å kjøpte shipolin til skroget til Sandefjord nettopp. Det er den røde toppstripen jeg skulle ønsket å få gjort noe med før vinteren setter inn. Spurte da hvordan jeg skulle behandle treverket under (tenker renskrape først) og fikk beskjed om at jeg ikke måtte olje treverket og heller ikke blande olje i shipolin. Kun behandle treverket med grunning først. Jeg liker ikke å ikke få oljet treverket før overmaling og vil gjerne ha noen betraktninger/erfaringer fra dere andre her.

Link to post
Share on other sites

Det kunne jo vært nyttig å få hvite hvilke argumenter denne forhandleren hadde for å ikke mette trevirket med olje før påføring av Shipolin?

Mente han at oljen ville gi dårlig feste for malingen?

Eller mente han at malingen ikke ville trekke tilstrekkelig inn i trevirket hvis dette først var mettet med olje?

Eller mente han at det ville oppstå kjemiske reaksjoner i møtet mellom Shipolinen og den oljebehandla overflaten?

 

Forhandlere av Shipolin mener at denne ikke skal tynnes. Men som kjent er trebåtmiljøet kjent for å finne sine egne veier å gå... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvilken owatrol olje menes her? D1?

 

Ikke D1, men den som kunheter Owatrol olje! Brukes for å stoppe rust, gjøre maling mer fleksibel m.m. Et glimrende produkt, som jeg har brukt mye av.

 

Hørte om en malermester her i byen som konsekvent brukte billigste type oljemaling når han malte hus, men tilsatte en tredjedel Owatrololje. Husene ble flotte, og holdt seg mye bedre enn med standard maling. Jeg hadde ikke vært redd for å blande dette inn i Shipolinen. En mer fleksibel malingsfilm er en stor fordel på en trebåt...

 

Gikk forresten forbi "Sandefjord" sist jeg var ute med båten. En flott skute dere har fått tak i der!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er vel helst Owatrol mot rust som benyttes i maling. Bruker ofte 20% av den i Bengalack, men i Shipolin har jeg aldri tenkt på å bruke den. Shipolinen er jo allerede mer lettstrøket og elastisk enn Bengalack..... mener jeg :rolleyes:

 

At man ikke skal kunne olje treverket først syns jeg var en merkelig påstand. Men det kan jo være han hadde rå linolje i tankene?

D1 eller tilsvarende burde jo være en ypperlig grunning for shipolinen.

Link to post
Share on other sites

At man ikke skal kunne olje treverket først syns jeg var en merkelig påstand. Men det kan jo være han hadde rå linolje i tankene?

D1 eller tilsvarende burde jo være en ypperlig grunning for shipolinen.

Og hvorfor skulle en ikke kunne bruke Shipolin på treverk behandlet med linolje, like vel som Owatrol?

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg ikek være enig med deg i.

Linolje er jo brukt på trebåter i umidelige tider. Og etterpå er dette blitt toppet med Owatrol eller Clipper

 

Problemet med å få feste oppstår hvis en ikke er nøyaktig med å tørke vekk all overskytene olje, slik at dette får herde seg.

Men er en påpasselig med dette så skulle det ikke være et problem

Link to post
Share on other sites

Rå linolje bør toppes med kokt før overlakking. Jeg har "syndet" mot dette og det har gått helt greit på vanlig lyst treverk. På mahogny som er mørkere har det ikke gått så greit. Når sola står rett på mahogny, blir den svært varm og linoljen begynner koke ut av treverket, noe som igjen gir bobler i lakken som jeg har utenpå. Det sies at rå linolje bør få tørke over flere uker før en lakker oppå dette, spesielt dersom en ikke topper med et lag kokt linolje som skal holde den rå "på plass".

 

Den rustoljen har jeg :smiley:

 

Det som selgeren mente var at uansett hvilken olje jeg smurte inn treverket med, ville gjøre slik at Shipolin fikk dårlig feste + at den også ville blære seg i ettertid. Jeg ble litt usikker siden han var så sikker på dette.

 

Index: Du må jo komme og hilse på, hvis du ser folk i skøyta neste gang :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Rå linolje bør toppes med kokt før overlakking. Jeg har "syndet" mot dette og det har gått helt greit på vanlig lyst treverk. På mahogny som er mørkere har det ikke gått så greit. Når sola står rett på mahogny, blir den svært varm og linoljen begynner koke ut av treverket, noe som igjen gir bobler i lakken som jeg har utenpå.

Nå er det kjemisk fritt for mahogny og andre edle tresorter på min båt, så det skulle vel gå greit.

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg ikek være enig med deg i.

 

Neivel, da får du heller prøve deg ut selv. Rå linolje bør få et toppstrøk med kokt linolje, alternativt linoljebasert lakk. Owatrololjen er enklere sånn sett, det meste av oljebasert går overens med dene.

 

Jeg hadde tidligere en nabo som satte inn sørveggen på huset med rå linolje. Deretter oljemaling. Veggen måtte skrapes og males hvert år, malingen ville ikke henge på uansett! Til sist endte han opp med å skifte kledning på hele veggen, for å slippe alt dette tullet. Du får garantert ikke ham med på å grunne med linolje flere ganger...

 

Det som selgeren mente var at uansett hvilken olje jeg smurte inn treverket med, ville gjøre slik at Shipolin fikk dårlig feste + at den også ville blære seg i ettertid. Jeg ble litt usikker siden han var så sikker på dette.

 

Index: Du må jo komme og hilse på, hvis du ser folk i skøyta neste gang :yesnod:

 

Mulig det, Shipolinen er såpass klebrig og seig i seg selv at den sitter bedre enn det meste på treverk! Jeg har kun brukt den på hagemøbler selv, og disse holdt seg fine flere år i strekk selv om de stod ute hele vinteren. Ikke dårlig det...

 

Om jeg skulle se folk ombord en gang skal du ikke se bort fra at jeg legger til på utsida for en liten prat nei!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skjælø. Selgeren var nok inne på noe her. Jeg brukte Shipolin utenpå båten / skroget. Er plagsomt med blærer (store sådanne). Mahogny skroget var nok satt inn med en eller annen type olje av tidligere eiere. Trodde først at jeg hadde vært for rask til å male før det var skikkelig tørt, men gjorde en fuktighetstest i sommer og malte på malingen og likevel kom blæren tilbake. Tok en prøve av blæren og da viste det seg at drygolin var malt på tidligere. En eller annen reaksjon oppstår i dette miljøet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Neivel, da får du heller prøve deg ut selv. Rå linolje bør få et toppstrøk med kokt linolje, alternativt linoljebasert lakk. Owatrololjen er enklere sånn sett, det meste av oljebasert går overens med dene.

Nei da, jeg har ikke tenkt å prøve dette....lærer gjærne av andres feil :giggle:

Men forstår jeg deg riktig når du sier at linolje og Owatrol går sammen?

Link to post
Share on other sites

Men forstår jeg deg riktig når du sier at linolje og Owatrol går sammen?

 

Det har jeg aldri prøvd, og heller aldri hørt om noen som har prøvd! Linolje og Owatrol er to forskjellige "religioner", de som sverger til den ene rører aldri den andre. Og om de like vel skulle finne på å gjøre det, snakker de i alle fall ikke om det...

 

Men jeg vil tro kombinasjonen ikke er optimal. Og hvorfor blande egentlig, når du har tro på det ene av systemene? Selv har jeg stor tro på linoljeløsningen, selv om den setter begrensninger når det gjelder etterbehandling. Owatrol D1 og D2 er bra det, og er jobben skikkelig gjort holder det glatt 8-10 år til man må skrape ned til bunns igjen. En båtnabo i havna skrapte ned sitt skrog i vår, da var det 13 år siden sist. Og båten så fortsatt ganske grei ut. Men etter hva jeg har sett i svenske båtblader så bruker svenskene stort sett kun linolje til trebåtene sine, og det er ikke uvanlig med 50 år gamle båte som aldri har vært skrapt ned (kun etterbehandlet). Og det står det respekt av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skjælø (Sandefjord) ett par ting jeg lurer på, han selger'n av Skipolin, har han tung erfaring med 100 år gamle trebåter? Ikke det nei.. : :sleep:

 

Forrige eier, hva har han brukt av oljer ombord i Sandefjord, jeg tror jeg hadde holdt meg veldig nært til det de har brukt iallefall frem til du lærer henne å kjenne slik du har gjort med Skjælø. Ikke gå i fella med å begynne med Owatrol D1 eller noen andre "hokuspokus-bedre-enn-alt-annet" produkter dersom det ikke er det som er benyttet fra før ombord.

 

Jeg tror jeg hadde ventet med å male de røde stripene dine til jeg visste at jeg hadde fått bordene nogenlunde tørre. Du har vel hatt begge disse godt nedi sjøen på vei hjem har du ikke?

 

Skal du olje de før du maler så er det greit å skrape de i forkant uansett slik at du ikke bare bygger opp malingsfilm og du forsikrer deg om at oljen går dit den skal, nemmelig inn i trevirket.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Det har jeg aldri prøvd, og heller aldri hørt om noen som har prøvd! Linolje og Owatrol er to forskjellige "religioner", de som sverger til den ene rører aldri den andre. Og om de like vel skulle finne på å gjøre det, snakker de i alle fall ikke om det...

Nå er dette i ferd med å bli en ny tråd i denne tråend, så jeg avslutterher og tar heller opp dette i trebåttråden

Link to post
Share on other sites

Skjælø (Sandefjord) ett par ting jeg lurer på, han selger'n av Skipolin, har han tung erfaring med 100 år gamle trebåter? Ikke det nei.. : :sleep:

Hehe, har jo vært ute for dette før også i fargehandlene, men han her var veeldig sikker på dette.

Forrige eier har brukt Owatrol 1 og 2 der treverket viser og shipolin på malte flater.

Jeg tror jeg hadde ventet med å male de røde stripene dine til jeg visste at jeg hadde fått bordene nogenlunde tørre. Du har vel hatt begge disse godt nedi sjøen på vei hjem har du ikke?

Jo, godt med sjø og sjøsprøyt på dem, men de flasser og er fuktige under malingen så jeg skulle gjerne fått av all løs maling, fått tørket treverket under (en vits i vestlandsregnet :wink: ) og dekket det skikkelig med maling før vintern. Det er bare det at det kjennes så halvgjort dersom jeg ikke får mettet med olje først. På Skjælø har ikke dette vært noe tema da Shipolinen de få plassene den er benyttet ikke har sluppet og latt fukten kose seg under.

Link to post
Share on other sites

Hehe, har jo vært ute for dette før også i fargehandlene, men han her var veeldig sikker på dette.

Kommer forresten på at da vi renskrapte skroget til Skjælø for deretter behandle med edelolje som toppstrøk fikk vi også beskjed fra fargehandleren at vi ikke måtte finne på å blande disse to. Edeloljen kunne ikke brukes dersom vi hadde linolje under...men dette har vært vellykket frem til nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

D1 med shipolin på toppen er helt ok, jeg bruker det på min trebåt, og det henger fint. Dersom du får mettet treverket skikkelig, er det mulig du vil oppleve at malinga henger dårligere, men det er ikke så ille, for da er det mett tre under, og vann trenger ikke inn. Dersom du ikke oljer, og malingen flasser, er det sannsynligvis fordi det er fukt i treet...

Link to post
Share on other sites

Edeloljen kunne ikke brukes dersom vi hadde linolje under...men dette har vært vellykket frem til nå :smiley:

 

Det kan gå bra en stund, men vedheften er uansett ikke like bra som ved å holde seg til produkter med samme basis. Jeg ville ikke brukt denne kombinasjonen i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hehe, har jo vært ute for dette før også i fargehandlene, men han her var veeldig sikker på dette.

Forrige eier har brukt Owatrol 1 og 2 der treverket viser og shipolin på malte flater.

 

Jo, godt med sjø og sjøsprøyt på dem, men de flasser og er fuktige under malingen så jeg skulle gjerne fått av all løs maling, fått tørket treverket under (en vits i vestlandsregnet :wink: ) og dekket det skikkelig med maling før vintern. Det er bare det at det kjennes så halvgjort dersom jeg ikke får mettet med olje først. På Skjælø har ikke dette vært noe tema da Shipolinen de få plassene den er benyttet ikke har sluppet og latt fukten kose seg under.

 

Ok, har du noe tanker rundt hvorfor de flasser, for tykk malingsfilm? Har den vært malt mens trevirket under var over middels fuktig eller er det noen ulumskheter som forårsaker dette? vannintrengning fra bordet over? Er det rundt spunsene det slipper? Det er altid en grunn for at maling slipper taket.

 

Ett quick fix triks jeg har gjort tidligere når jeg har hatt flater som er småfuktige og jeg ikke har tid til å vente på naturlig tørk er å skrape de rene (blåselampe og skrape, da får du endel tørking som ekstra effekt :) ) går videre på med noen strøk Owatrol D1, tørker dette med varmluftspistol til jeg føler det iallefall er ettpar millimeter inn i veden som er tørre. Så går jeg på med International Primer (den grå-til å ha under bunnstoff, personlig syntes jeg den har hatt bedre hefting enn andre grunninger jeg har brukt der jeg skulle male på ikke riktig tørket trevirke) ett par strøk med denne, for så å male over med skipolin eller annen emalje maling.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er da HVA en kan bruke som toppstrøk på linolje behandlet trevirke.

Er kokt linolje eneste allternativ?

 

Kokt linolje er det eneste som du er relativt trygg på ikke klusser for å gi deg ett tørket yttre oppå rå linolje for videre lakk \ maling.

 

Owatrol D1 på utsiden av (VÅT) rå linolje stort sett koker og kan lage krøll i årevis fremover.

 

Kokt linolje på utsiden av gjennomtørr D1 (1 års tørke) pleier å gå greit men har opplevd at selv dette skaper problemer i ettertid.

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Det kan gå bra en stund, men vedheften er uansett ikke like bra som ved å holde seg til produkter med samme basis. Jeg ville ikke brukt denne kombinasjonen i alle fall...

 

Jeg opplever Edeloljen å være en Owatrol D2 med mer tørrstoff i som igjen gjør at den herder til en hardere film enn Owatrol D2, samtidig gjør det til at man kan legge denne i tykkere lag enn D2.

 

Basis dette skjønner jeg ikke helt hvilken funksjon\effekt folk forventer at disse lakk-oljene skal inneha som ikke rene lakk typer gjør (1komp-båtlakk)

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...