Jump to content

Båtbrann i båthavn

alfb

Recommended Posts

Og igjen må jeg stille spørsmålet. Hva er grunnen til at så mange av disse nye, dyre båtene begynner å brenne?

Det kan en gjerne spøre seg om, ja. Her er det iallefall ikke noe snusk, veldig ordentlig eier (bekjent av meg) og båten som er en -05 mod, lå heller ikke med landstrøm...

Hvor mange tresnekker er på tur i forhold til plastbåter? :lol: Og så videre... :wflag:

Alikevell er det grunn til å spørre hvorfor disse forholdsvis nye og dyre båtene brenner?

En kan da utvide søket til å snakke om plassnekker også.

Har ingen stattestikk over dette. Men det jeg har observert i nyhetsmedia i sommer er at det i særlig grad er dyre og forholdsvis nye plasbåter som brenner.

Det er dette jeg ikke skjønner....

Men nå har vel jeg så mye pelemark i treskallen min at jeg ikke skjønner meg på slikt :yesnod::smash:

Så du mener at det elektrikse anlegget ofte er årsaken til brann i disse båtene?

Jeg MENER vel ikke noe, men med alle dubeditter og utstyr som monteres av kanskje ukyndige personer i mange tilfeller KAN det jo være en potensiel brannfare.

Jeg MENER vel ikke noe, men med alle dubeditter og utstyr som monteres av kanskje ukyndige personer i mange tilfeller KAN det jo være en potensiel brannfare.

Enig :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vi var en av nabobåtene til en båtbrann i sommer og husker dette meget godt. Midt på natten hørte vi prat ute og det snakkes om brann i båt. Dette ligger oss fortsatt friskt på minne. Vi er spesiellt oppmerksomme på å fortøye slik at det er lett å evakuere. (Skagen og andre steder med mange båter utenpå hverandre blir aldri frekventert av oss.)

Matrielle skader lar seg heldigvis lettere erstatte.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ja, en kan spørre seg hvorfor det blir slike branner. Ofte kan det være i det elektriske ombord som branner oppstår. Gass (propan eller knallgass) kan vel også være en årsak. Sikrer man det elektriske godt nok og tidlig nok (avstand til batteri)? Har man god nok utlufting være seg fra batterier eller propan? Stoler for blindt på automatikken istedet for å kontrollere litt mer selv (f.eks aut batterilader)? Lagres brannfalige væsker og f.eks. maskiner som innholder slike væsker riktig? Brukes det feil produkter som ikke er ment brukt i en båt?

Spørsmålene er mange. Som f.eks dette eksemplet der en ny båt som nylig er brukt uten noe feil er oppdaget pluttselig brenner, og det heller ikke er feil ifm landstrøm e.l. som er årsaken.

Edited by OLPI (see edit history)

Hadde brann i vår båt i sommer, mest sannsynlig startet det i dynamoen som var nyoverhalt. Skader på i overkant av 175 000,-

fikk beskjed fra verksted at prioritert oppgave i vinter bør være gjennomgang av elektrisk anlegg :cool:

Aefro

Diesel lekkasjer bør også sjekkes og evt tettes. Fort gjort når man har glodvarme turboer o.l.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Ole Petter har vært inne på de før at nye båter har meget utstyr innstallert av "fagfolk" uten kompetanse. Han har fått kjeft fra noen medlemmer her for sine ord, men jeg er helt enig med han. Tror flere blir de etter som branner økes... :nonod: