Jump to content

Båtbrann i båthavn


alfb

Recommended Posts

Den var ikke noe hyggelig. Spesielt ikke å se en Bavaria nedbrent. Man gjør seg stadig noen tanker om alt er ok i egen båt når nyheter som dette dukker opp. Godt ikke det er personskader her.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange tresnekker er på tur i forhold til plastbåter? :lol: Og så videre... :wflag:

Alikevell er det grunn til å spørre hvorfor disse forholdsvis nye og dyre båtene brenner?

En kan da utvide søket til å snakke om plassnekker også.

Har ingen stattestikk over dette. Men det jeg har observert i nyhetsmedia i sommer er at det i særlig grad er dyre og forholdsvis nye plasbåter som brenner.

 

Det er dette jeg ikke skjønner....

Men nå har vel jeg så mye pelemark i treskallen min at jeg ikke skjønner meg på slikt :yesnod::smash:

Link to post
Share on other sites

Vi var en av nabobåtene til en båtbrann i sommer og husker dette meget godt. Midt på natten hørte vi prat ute og det snakkes om brann i båt. Dette ligger oss fortsatt friskt på minne. Vi er spesiellt oppmerksomme på å fortøye slik at det er lett å evakuere. (Skagen og andre steder med mange båter utenpå hverandre blir aldri frekventert av oss.)

Matrielle skader lar seg heldigvis lettere erstatte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, en kan spørre seg hvorfor det blir slike branner. Ofte kan det være i det elektriske ombord som branner oppstår. Gass (propan eller knallgass) kan vel også være en årsak. Sikrer man det elektriske godt nok og tidlig nok (avstand til batteri)? Har man god nok utlufting være seg fra batterier eller propan? Stoler for blindt på automatikken istedet for å kontrollere litt mer selv (f.eks aut batterilader)? Lagres brannfalige væsker og f.eks. maskiner som innholder slike væsker riktig? Brukes det feil produkter som ikke er ment brukt i en båt?

 

Spørsmålene er mange. Som f.eks dette eksemplet der en ny båt som nylig er brukt uten noe feil er oppdaget pluttselig brenner, og det heller ikke er feil ifm landstrøm e.l. som er årsaken.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg MENER vel ikke noe, men med alle dubeditter og utstyr som monteres av kanskje ukyndige personer i mange tilfeller KAN det jo være en potensiel brannfare.

Ole Petter har vært inne på de før at nye båter har meget utstyr innstallert av "fagfolk" uten kompetanse. Han har fått kjeft fra noen medlemmer her for sine ord, men jeg er helt enig med han. Tror flere blir de etter som branner økes... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...