Jump to content

Hjelp! Epoxy størkner ikke


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

holder på å lage et bord ute i garasjen og lager nater av epoxy. Når jeg skulle ha på siste dose viser det seg at det ikke størkner. Det er sannsynlig vis fordi det er blitt for kaldt ute (1-15 grader). Er det mulig å få herdeprosessen igang igjen ved å tilføre varme? Nå er det bare en seig guffe.

 

Torbjørn

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke alltid forutsette at noen har gjort noe feil når ting ikke går i orden....

Prøv å ta med bordet innendørs, så vil det vise seg om det herder eller ikke. Jeg klisset med noe sist uke som tok et par tre dager før det herdet skikkelig.

 

Om du skal holde på i temperaturene du nevner anbefaler jeg Wests Epoksy med 205 (hurtig) herder da den i allefall har god virkning ned til 5 grader. Den koster drøyt 50% mer enn Biltemas (og etter det jeg hører alvorlig mye mer enn SVAS kjemis) og har en gyllen gulfarge.

 

La oss endelig få se bordet når det blir ferdig.

Link to post
Share on other sites

Jeg strøk ut en liten testflekk med epoxy i rundt 5-6 varmegrader. Tok ett par dager før den nærmet seg herdet. Men det var ikke det værste. Flaten ble veldig "vokset" og det limte dårlig mot underlaget. Kunne bare skrape det vekk med en vanlig malingskrape etterpå. Så jeg limer ikke med epoxy under +15. Basta :smash:

 

Hvordan måler du opp, vekt eller pumper?

Jeg fikk med West problem med at ene pumpen sugde luft, og hvordan vet man da forholdet....

Jeg bruker bare vekt nå, og regner gjerne ut og skriver ned gramvekta for hver del før jeg begynner å helle i blandekaret.

Funker for meg, har ikke blandet noen dritt-batcher enda. Å blande feil betyr MYE ekstra-arbeid, så jeg legger 5 sekunder ekstra på å være 100% sikker.

 

Her kommer ett lite dikt fra Glen-L webben:

 

My Epoxy Won't Cure

The dreaded cry rings out in the night

A boat builder's lost his bet

His planks are stapled and glued in place

But his epoxy will not set

 

He thought he could put them on at once

And have it done, quick time

But something's wrong with the epoxy mix

Now it isn't worth a dime

 

It may have been the temperature

Or perhaps the humidity

Either could delay the curing time

Just wait awhile and see

 

Or it may have been the wrong proportion

Of component A or B

If so, the epoxy may eventually cure

Though it could take a day or three

 

Then again, it may never get cured

And be the glue it should

It might just ooze and slip or slide

And never hold that wood

 

Best not to dwell on what went wrong

Try to avoid that situation

Be sure to mix it carefully

Then apply it without hesitation

 

Spread it onto those fillets and joints

While it is very soft

You must get it quickly onto the wood

Before the mix goes off

 

Mix only the amount you can quickly use

Making more will increase your ire

It's hard to keep your mind on your work

If your mixing bowl's on fire

 

-ArtDeco

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

må indrømme at jeg har vært litt slumpen med blandinga, så blana en dagen etter etter volum. Det er biltema epoxy, så volum skal være korrekt. Samme problem med at den ikke herder.

 

Et par bilder av bordet slik det så ut før det ble limt. Endelige bilder kommer etter at det siste er ferdig herdet (når det måtte bli). Det er et klaff bord med 2 klaffer slik at det kan bli 1/2 størrelse. Ble mye dyrere enn å kjøpe det og litt av en jobb, men gud å gøy det blir å bruke det.

 

13072009044.jpg

 

13072009043.jpg

Link to post
Share on other sites

Utrolig stilig bord!

Jeg ser at du har fått mange tips i fht herdingen så jeg skal ikke blande meg inn med det, men det å ta med bordet inn i romtemperatur er nok en bra ide...

 

Hva har du tenkt å gjøre med overflaten etter at du har fått natet det skikkelig???

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Var nok blandingsforholdet som var feil. Det som hadde riktig blanding herdet når det kom inn. Må sette igang og skrape av.

 

Til overflatebehandling tenker jeg epoxy og så noen toppstrøk med blank teaklakk med uv filter. Legger straks ut bilder av ferdig bord.

Link to post
Share on other sites

Kutt ut volum, epoxy blandes normalt etter vekt. Nå skal jeg ikke si "bestandig", men jeg har brukt Aeropoxy, West, Svas + noe annet småtteri, og de skal blandes etter vekt.

Hvis du bruker epoxy fra Svas (Ebalta), får du jo vite massetettheten (egenvekt, som det het tidligere) til begge komponentene og da er det jo enkelt å regne ut blandingsforholdet i volum. Det er jo enklere enn å veie komponentene.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...