Jump to content

Forbruk 2 x volvo 430 hk i 44" båt


Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Trodde ikke at båtfolk som oppererte i dette pris segmentet var opptatt av deivstoff utgifter... :giggle:

 

Hehe, skall bo i båten året rundt, så er litt viktig for meg!! ser for meg at det blir en del farting på vinteren!!

 

Klarer jeg meg under 100 l/h er jeg fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Forbruk per n.mil kan vel i de fleste sammenhenger være vel så viktig som forbruk i time, dvs at en oppnår en best mulig fart ved ett bestemt effekt, iallefall når en skal fra A-B

 

For å ta ett eksempel, båten min i rolig marsjfart bruker ca 30 liter i timen og gjør da ca 25 knop. Timepris ved 6,-/L = 180,- Pris per n.mil = 7.2,-

 

Men dersom jeg deler antall liter forbrent diesel på en sesong på motorens gangtimer, ender jeg ofte på rundt 14 liter i timen (snitt) det gir da en timepris vedrørende forbruk drivstoff på 84,-

 

konklusjon; er da at det er lite samsvar mellom forbruk i marsjfart, og reelt forbruk gjennom en sesong når en tar høyde for antall båttimer med kos der motor faktisk er i gang. I tillegg til dette kommer også heldigvis antall timer båtkos der motor ikke er i gang :wink:

Link to post
Share on other sites

Trådstarter holder i følge signatur til på vestlandet så tror ikke det blir det store problemet bare en har tilstrekkelig varmekilde, generellt sett er vel ikke båter veldig godt isolert sammenlignet med bolig så paralleller her kan vel ikke trekkes.

 

Syntes forresten den rodmannen hadde god pris uten jeg vet hva de vanligvis ligger på.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme maskiner men 480-hestere, brenner 90 ltr/time på 2100 rpm. da har jeg 24 knop. Om jeg marsjer i 2350 rpm går de utrolig rolig og godt, da har vi 27 knop men min båt er mye smalere i vannlinja enn den du tenker på så du vil vel brenne litt mer i samme farta.Men uansett - kjører nok 95% av tiden i 8-9 knop :-) da brenner vi 12 liter


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg har omtrent like stor båt med omtrent like store motorer - men et hakk mer moderne. Vi har IPS drev på D6 435 motorer. På marsjfart drar vi ca 110 liter/time til sammen. Jeg vil anta at de motorene det her er snakkom drar 20-25% mer fordi motorene i seg bruker mer diesel og fordi rett aksel er mindre drivstoff effektive enn IPS drevene. Så om du regner med 130-150 liter/time på begge motorene vil jeg tro at du er omtrentlig rett.

 

På maks drar våre motorer ca 160 liter/time til sammen - men da tøffer vi avgårde i ca 38 knop.

 

Forbruk per nm ligger mellom 4 og 4,5 liter. Optimal fart er 28 knop - da drar vi rett i overkant av 4 liter/nm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir ikke klok på forbruket!!

Noen sier fra 70 til opp mot 150 her nå. Får bare ta en prøvetur når jeg skal se på den i helga!

Klarer jeg å marsje på 22 knop med 70 L/h er je fornøyd, men kommer d opp mot 150syns jeg nok d begynner å dra nok suppe!!

 

Syns også dette er en forholdsvis grei pris på denne type båt!

Redigert av Øyvind Kvammen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tamd74ledcfuel.gif

Denne grafen som Mulligan viser er nok den som er mest fornuftig å foholde seg til her... Den stiplete linjen forteller om forbruket med en optimal propell på en normal gjennomsnittsbåt... maksforbruket er uansett gitt til vel 80l/time med en optimal propell... så jeg hadde nok tatt høyde for at denne farkosten er noe tørst om en velger å bruke hestene som er ombord... Så at denne er siatdn til å bruke opp mot 150l/h og vel så det ved maks finner jeg svært trolig... om den er optimalt utstyrt med rett propell

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen sier fra 70 til opp mot 150 her nå. Får bare ta en prøvetur når jeg skal se på den i helga!

Klarer jeg å marsje på 22 knop med 70 L/h er je fornøyd, men kommer d opp mot 150syns jeg nok d begynner å dra nok suppe!!

Først må det skilles mellom forbruk på 1 og 2 motorer :smiley: Våre motorer drar ca 105 liter i timen til sammen (dvs 52,5 liter per motor) i ca 22 knop. Øker jeg til 28 knop drar vi ca 120 liter/time (dvs 60 liter per motor)

 

generelt kan det sies at en dieselmotor gir ca 5-6 hk/liter/time.

 

Jeg tror ikke du klarer å marsje 22 knop med et forbruk på 70 liter/time til sammen. Da rusler motorene i hht grafen over på ca 1200 rpm - og så sterke er nok ikke selv disse hestene :wink: Om vi antar at normal marsjfart er ca 20% under maks turtall ender du på ca 2000 rpm og et forbruk på 65 liter/time/motor - dvs ca 130 liter i timen total.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...