Jump to content

Problemer knyttet til import? - mva,hk,reg,forsikr.


deto888

Recommended Posts

Har lest mange tråder om registrering og import men føler jeg ikke helt finner utfyllende svar.

Dette gjelder altså å komme rimeligere ut enn å kjøpe i Norge.

F.eks. Bavaria seilbåt , 35-45fot 1990-2004

 

Problemstillinger ved å kjøpe billige båter :

 

1 - Å kjøpe en seilbåt i f.eks. Kroatia. Seile den hjem å betale mva. og hk avgift. Da blir vel båten Norsk?

For å få forsikret den , hvordan får jeg da registrert den i småbåtreg. hvis jeg bare kan dokumentere forrige eier?

Er kansje ikke mulig uten full historikk ? Kan jo være "pirater" som selger båter der nede?

 

2 - Er det mulig å importere båten til Sverige og da bli Norsk eier på en svensk båt?

Hvis jeg skaffer båtplass i Strømstad ? Og i Norge ?

Hva med forsikring da?

Hvor lenge kan jeg ha den liggende i Norge før den må til "hjemmehavn" i Strømstad igjen?

 

3 - En aktuell båt er til salgs i norge men den er ikke registrert , for å få tegnet forsikring må den vel være registrert?

Kan bare dokumentere 2 eiere, kan den forsikres uten småbåtregistrering ?

Hvis jeg får tegnet forsikring er det da uansvarlig/forbudt å fortsette å bruke den uregistrert?

Vil noen andre ved en senere anledning kjøpe en båt som ikke er reg.? Eller vil det kunne bety at båten kan være stjålet?

Hva kan skje dersom det blir obligatorisk registrering?

 

 

Fint om noen har gode råd for hvordan man kan gjøre dette.

Slik jeg ser det nå kan det være flere hundre tusen å spare ved å kjøpe i utlandet så jeg ønsker å sjekke ut dette grundig.

Om noen har en ferdig oppskrift på dette kunne den vært bra å lest. Linker?

Redigert av deto888 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 - Å kjøpe en seilbåt i f.eks. Kroatia. Seile den hjem å betale mva. og hk avgift. Da blir vel båten Norsk?

 

 

2 - Er det mulig å importere båten til Sverige og da bli Norsk eier på en svensk båt?

Hvis jeg skaffer båtplass i Strømstad ? Og i Norge ?

 

3 - En aktuell båt er til salgs i norge men den er ikke registrert , for å få tegnet forsikring må den vel være registrert?

Hva kan skje dersom det blir obligatorisk registrering?

1. Kjøper du en CE merket båt i Kroatia så er det bare å seile den hjem, betale moms og hk avgift og båten er "norsk". Dokumantasjon på eierhistorikk kan være noe vanskelig om den ikke finnes dokumentert... Dette kan meføre noen utfordringer når en skal registrere båten... På en slik båt i denne størrelsen så hadde jeg valgt for NOR og ikke RSSR... Begge krever historikk og dokumentasjon. Kan en få en bekreftelse "apostille" fra skipsregister i selgerlandet så er dette enklere. Noe info finnes her

 

2. Det er selvsagt fullt mulig å importere båten til Sverige og være norsk eier på en svensk båt, men du har ikke lov til seile båten i Norge med mindre du er registret bosatt i utlandet.. Er du det så kan du oppholde deg inntil 6 månder med båten i Norge pr. år.. Er du bosatt i Norge, så har du ikke lov til å seile i Norge og da blir det unødvendig med båtplass i Norge også..

 

Nå ser jeg ikke helt poenget med å ta en Koratisk båt til Svergie siden dette også vil utløse krav om moms til Sverige som også er 25%, dog vil en spare noen kroner på hk avgiften... men ikke så mange siden en seilbåt sjelden har stor motor... Tar en derimot en båt fra EU(som er momset inn i EU) så stiller saken seg annerledes..

 

3. Båten må ikke være registret for å få forsikring, men at det er fordel er det liten tvil om etter mitt syn.. Siden utvalget av selskaper blir større siden noen krever registrering.. Hva som vil hende om det blir obligatorisk registreing er ikke så greit å si nå, men jeg tror at det kan bli en utfordring med uregistert båt med mindre man har vanntett dokumentasjon på eierforholdene minst 10 år tilbake om båten er så gammel... For meg så er båt i denne strørrelse som ikke er registrert mangelfull, og dermed skal prises lavere enn båt som har orden i boet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1 - Å kjøpe en seilbåt i f.eks. Kroatia. Seile den hjem å betale mva. og hk avgift. Da blir vel båten Norsk?

For å få forsikret den , hvordan får jeg da registrert den i småbåtreg. hvis jeg bare kan dokumentere forrige eier?

Er kansje ikke mulig uten full historikk ? Kan jo være "pirater" som selger båter der nede?

Hvis du ikke trenger å låne penger med sikkerhet i båten, må den heller ikke registreres i norge. Men det anbefales. Hvis det er snakk om ex-charterbåt er eierhistorikken enkel. Bare få inn i kontrakten at du trenger den hvis du skal kjøpe båten. Kroatene er mye mer nøye på papirer og registrering enn vi er i Norge, så noen piratbåt finner du ikke der. Tviler egentlig på at du får den ut av kroatia før den er registrert et annet sted, så dette ordner du. Kjøp av en megler som kan hjelpe deg.

 

2 - Er det mulig å importere båten til Sverige og da bli Norsk eier på en svensk båt?

Hvis jeg skaffer båtplass i Strømstad ? Og i Norge ?

Hva med forsikring da?

Båten trenger ikke være registrert for å bli forsikret. De bruker Hin-koden som er unik på alle båter. Som sydvesten skrev, må du uansett momse båten til sverige, så hvorfor ikke ta den til Norge i stedet?

 

3 - En aktuell båt er til salgs i norge men den er ikke registrert , for å få tegnet forsikring må den vel være registrert?

Kan bare dokumentere 2 eiere, kan den forsikres uten småbåtregistrering ?

Hvis jeg får tegnet forsikring er det da uansvarlig/forbudt å fortsette å bruke den uregistrert?

Vil noen andre ved en senere anledning kjøpe en båt som ikke er reg.? Eller vil det kunne bety at båten kan være stjålet?

Hva kan skje dersom det blir obligatorisk registrering?

Nei, den må ikke være registrert for å tegne forsikring. Bare sørg for å få eierhistorien med når du kjøper båten, så ordner alt dette seg etterhvert.

 

Fint om noen har gode råd for hvordan man kan gjøre dette.

Slik jeg ser det nå kan det være flere hundre tusen å spare ved å kjøpe i utlandet så jeg ønsker å sjekke ut dette grundig.

Om noen har en ferdig oppskrift på dette kunne den vært bra å lest. Linker?

Vel, det norske veritas har kontor i split og kan sørge for måling av båten slik at den kan få et norsk identitetsbevis. Da kan du dra, så tar du skipsregisteret etterhvert. Det er mye papirarbeid i kroatia. Få megler til å hjelpe deg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Låner denne litt! :rolleyes:

 

Har sjekka litt rundt i forhold til å kjøpe ny motor til båten, og ser at båtmotorer er vesentlig billigere i Sverige.

 

Eks. 55hk VP til 125.000

Hva vil denne koste egenimportert i Norge??? Svensk MVA opp mot Norsk MVA. HK avgift osv...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

mva går mot mva (25% i begge land), det som tilkommer er moms på frakten og hk avgiften på motoren for tiden 147,81kr pluss m.v.a

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan vel utfylle litt siden jeg har hentet noen båter.

 

Du trenger ikke reg for og forsikre båten ,bruk eks Norwegian broker.. de forsikrer båten uannsett hvor den ligger i Europa. Også hjemturen.

 

Reg er greit og ha men ingen nødvendighet.. men hvis du skal reg båt i småbåtregisteret så trenger de kun byggebrev og kvitering på betalt Mva og Hk.

 

Du behøver ikke papirer på samtlige eiere også videre som for eks NOR registeret.

 

Securmark er en bedre løsning synes jeg da en får både Tyverimerket båten og registert den i deres register.

 

De krever kun Byggebrev på båten siden Securmark finnes i hele Europa.

 

I utlandet og sikkert her er byggebrevet som verdidokmument og regne og det er kun rettmessig eier som har dette.

Hvis det er mistanke om falskt byggebrev løser dette seg med henvendelse til fabrikken.. men dette er aldrig problem ved handel mellom megler. Da er all dok i orden og du har ditt på det tørre :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takker for endel mer oppklart ang. dette.

 

Vel, det norske veritas har kontor i split og kan sørge for måling av båten

Regner med at dette er stedet Split i Kroatia?

Norwegian broker

Norsk forsikringsselskap? Nettadresse?

Kjøp av en megler som kan hjelpe deg.

Mener du f.eks. de ansatte ved denne nettsiden som megler? Selymar

De krever kun Byggebrev på båten

Hva heter dokumentet på engelsk?

De bruker Hin-koden som er unik på alle båter

Hva er dette og hvor finner jeg denne?

 

 

Viser til et eksempel her :

Båt til salgs : Bavaria 40 2002

Nkr. ca. 500.000,-

+mva ca. 125.000,-

+hk ca. 5.000,-

________________

= 630.000,-

=============

Uten grundig sammenligning med norsk båt men disse ligger vel på mellom 900.000-1.000.000,- i norge

 

Trekker jeg fra flyreise m.m. så kan man spare en 300.000,- på å ta en slik tur??

Hvis mine regnestykker er riktig så vil det si en årslønn er spart på 1 måned?

Redigert av deto888 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hentet dette fra nettet:

 

Informasjon vedrørende HIN-koden og CE-merking

 

HIN-nummeret (Hull Identification Numer) er et ldd i den såkalte CE-merkingen av fritidsbåter. Alle fritidsbåter mellom 2,5 og 24 meter bygget innen EØS-området etter 16. juni 1998, eller som importeres fra land utenfor EØS (uansett alder på fartøyet), skal være CE merket. Dette innebærer at produsenten kan dokumentere at båten er konstruert og bygget i henhold til gjeldende internasjonale standarer. En korrekt CE-merket båt skal ha påført et produsentskilt som angir største last (i kilo), maksimalt antall personer som kan være om bord og konstruksjonskategorien (dvs. hvilken vindstyrke og bølgehøyde båten er bygget for å tåle). Videre skal det være en brukerhåndbok på et forståelig språk for kjøperen og en samsvarserklæring (Declaration of Conformity) samt selve HIN-nummeret. Alle båter skal være merket med et unikt nummer som er stemplet inn i selve skroget. På OCQUETEAU båtene er dette innstemplet på akterspeilet like under fenderlisten. Nummeret skal være leselig og synlig, men det er speilvendt slik at det er lettest å tyde det ved hjelp av et speil. I tillegg er også dette nummeret stemplet inn på et sted som kun produsenten kjenner til.

 

Selve HIN-nummeret er alltid bygd opp av 15 siffer (inkludert bindestreken) og ser slik ut :

FR-OCQ032LWK304

 

FR betyr at båten er laget i Frankrike

OCQ betyr at båten er produsert av Ocqueteau S.A.

032LW er båtens produksjonsnr.

K betyr at båten er produsert i november måned. (A=Januar, B=Februar, C=Mars, D=April, E=Mai, F=Juni, G=Juli, H=August, I=September, J=Oktober, K=November, L=Desember)

3 betyr at båten er produsert i 2003

04 betyr at båten er en år 2004 modell - dvs det året båten er beregnet lagt ut for salg

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...