Jump to content

Vrake bil, kva kan eg bruke i båten?


ksnes

Recommended Posts

Min gamle konebil, Hyundai Accent 97' 1,3ls møtte sin (forventa) død i eu-kontrollen, og no er den klar for opphøgging. Rust overalt under, men alt "over vannlinja" er ok. Eg har ikkje spesielt peiling på motorar og slikt, men det slo meg at det kanskje fins delar eg bør ta vare på og bruke om igjen i båten. Eg har ei tresnekke med ein marinisert Mercedes (om 615) der det aller meste er heimelaga løysingar.

 

Spørsmålet er då, kva bør eg ta vare på og bruke om igjen?

Link to post
Share on other sites

Det er nok lite du kan bruke til motoren. Dynamoen er sikkert i minste laget. Ellers i båten er det bare fantasien som setter grenser. Vindusviskere, brytere, ventilasjon med kanaler og spjeld, vinduspyler, horn, sete med setevarme, kupélys, sikringsboks/sikringer og sikkert mye mer. Er det gratis er det marineutstyr godt nok.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk air-condition i denne bilen, er det mulig å ta med den? Funker utrolig greit for å få fjerna dogg...

Den er vel reimdrevet? Klarer du å få den montert på motoren må den jo kunne brukes. Når du demonterer må du prøve å ikke koble fra rørene for det vil koste endel å få den fylt opp igjen med væske.

Link to post
Share on other sites

Den største faren er at du tar vare på masse reel som er "kjekt å ha" men som kansje aldri blir brukt.

Vil ta mye plass ettervert og blir vanskeligt å kaste etter 10 - 20 år når du skal rydde... :cryin:

 

Har det slik selv........... :lol:

 

Men det skal også nevnes at jeg stadigt finner 10 - 20 - 30 år gamle saker som jeg kan gjøre nytte av :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Den er vel reimdrevet? Klarer du å få den montert på motoren må den jo kunne brukes. Når du demonterer må du prøve å ikke koble fra rørene for det vil koste endel å få den fylt opp igjen med væske.

Virket ac'en fint i bilen?

Da kutter du torpedoveggen(må ut med ruta ja,) over rørene til ac- anlegget, sånn at du kan ta ut alt uten å løsne på gassrør og slanger. Sikkert lengre strekk i båten, fra kompressor til "inneenhet", men det er lov å prøve. Kan sikkert få kjøpt lengre rør eller slanger, men bør anlegget tappes for gass først, og fylles igjen etterpå, og det koster.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

 

Hvor har dere tenkt å gjøre av kondenseren (radiatoren) til AC`en? Kappe hull i skutesiden?

 

Det må jo da evt monteres en vifte til å kjøle kondenseren. Og å pelle det helt ut fra bilen for å så få det til å passe i båten, den blir tricky=)

 

Men for all del, sikkert utrolig kjekt å ha ombord :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...