Jump to content

"vinterlagring" på sjøen for trebåt


uber

Recommended Posts

Jeg trenger noen gode råd for å ta vare på min 26 fots tresnekke når den skal ligge på vannet i vinter. Den ligger i en kanal, men et elveløp like i nærheten forårsaker mulig noe brakkvann i omgivelsene som jeg er redd for skal fryse inne i båten. Båten er ikke helt tett, men pumpa gjør jobben (noen ganger i døgnet). Men hva gjør jeg hvis kulda truer med å fryse det lille vannet som til en hver tid er inne i båten. Og hvordan tåler pumpa kulden ?

Redigert av uber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til Båtplassen..

Alltid hyggelig å ønske nye trebåt eiere velkommen :yesnod:

 

Jeg har ingen erfaring med den problematikken du skisserer.

Men min første tanke er at det ikke er bra for en båte, enten den er at tre eller plast å bli utsatt for is.

Hvor tykk tror du det er fare for at isen kan bli?

 

Ligger det andre båter der snekka de ligger?

Hva sier de om isforholdene på stedet?

Link to post
Share on other sites

Det er alltid en risiko for at vannet rundt lensepumpa fryser til is og flottøren henger med resultat at pumpa ikke virker. Det er også et problem at batteriet svekkes snarere når det er kaldt dersom du ikke har lading fra landstrøm. Men hvis du har landstrøm kan du jo sette en liten varmekilde i nærheten av lensepumpa. Hvis ikke trenger båten daglig tilsyn. Husk at om det snør mye tynges båten ned til bordganger over vannlinja som ikke er trutnet slik at de begynner å slippe inn vann.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Is og trebåtar er ein svært dårleg kombinasjon. Spesielt dersom isen og båten rørar seg i høve til kvarandre, slik det synest kan skje hjå deg.

 

Eg har lagra min trebåt på sjøen mange vintrar. Den største trusselen har vore ferskvatn og værslitasje over vasslina.

Dersom båten frys inne så er det viktig å la den ligga i ro til isen går.

Dersom du legg ein presenning over båten og byggar eit stativ slik at det blir så bratt at snøen sklir av så unngåer du problemet med at båten blir tynga ned i sjøen og lek meir.

 

Dersom lekkasjen ikkje er for stor så ville eg spandert ei kanna med frostvæske i kjølsvinet.

 

To ting synest sikkert. Løysinga du legg opp til er langt frå ideell og du bør sjå til båten ofte.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...