Jump to content

Maksimal båtstørrelse uten kystskippersertefikat


Westcruiser 32

Recommended Posts

Har fått følgende utsagn og ønsker å få bekreftet eller avkreftet om det stemmer.

 

"Båten har målebrev fra før 1980, da er det en regel om at når båten er under 25 bruttotonn ,og registrert som fritidsbåt ,er båten sertifikatfri ".

 

Stemmer dette??? opplysningene skal være skriftlige og komme fra sjøfartsdirektoratet. :sailing:

 

PS båten er 51` :saint:

Redigert av Westcruiser 32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å huske at grensen var 25 bruttoregistertonn eller 52 fot før jeg da jeg kjøpt meg båt i 1986. Var å så på en kutter den gangen, og den var 52 fot, men serifikatfri :smiley: Noe med lengde i vannlinjen(LWL), og lengde over alt(LOA) :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Stillingen er nå 1 - 1

He he. Jeg bøyer av for Wasco. Han er en kompetent ringrev har jeg erfart. :wflag:

Så da har jeg trådd inn i rekken av medlemmer som påstår mot bedre viten :rolleyes:

Men OK, så lærer vi stadig noe nytt.

 

Det er vel en mindre kjent overgangsregel som trer i kraft her.

Kan du linke til den Wasco?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Jeg leter etter noen av de trådene hvor dette er diskutert, men har ikke funnet dem enda.

Men jeg skal nok finne dem....just give me some time :giggle:

 

Det som er det avgjørende er at det ikke er blitt gjort noen ombygginger av båtens lasteluke etter 1980. Husker ikke detaljene omkring dette, men det er noen finurligheter omkring dette.

Link to post
Share on other sites

Her er vi inne på et "ullent" område hvor svært mange har ment svært mye og man har tolket regler på kryss og tvers - spesielt når det var viktig å overbevise en potensiell kjøper om at båten var "sertifikatfri" :lipseal::lipseal:

 

Men i et forsøk på å rydde opp i dette vilnisset har man i den nye Bemanningsforskriften av 2009 fått en formulering som gjør at 25 BT betraktes som 15 meter.

 

Forskriften sier bl.a.:

§ 9. Minstekrav til sikkerhetsbemanning

(1) På skip med største lengde på 15 meter og derover eller på skip som i henhold til målebrev utstedt før 16. desember 1983 er på 25 brutto register tonn eller derover, skal den som tjenestegjør som skipsfører eller dekksoffiser ha sertifikat i henhold til skipssikkerhetsloven § 16.

 

Ut ifra min forståelse, og jeg understreker at dette er min forståelse, så vil en båteier som har en båt som er over 15 meter lang, men samtidig har et gammelt målebrev som viser at den er under 25 brutto registertonn (som det het den gangen) han kan nok fortsette å bruke den båten uten å ha sertifikat. Men en ny eier av den samme båten, han må trolig regne med å legge frem minimum Fritidsbåtskippersertifikat D5L for å føre båten lovlig.....

 

"Kystskippersertifikat" er som andre har påpekt et forlengst utgått begrep. Det heter idag D5 "Dekksoffiser kl 5" og dette er blitt et rent yrkessertifikat som man må seile minst 12 måneder hver femårsperiode for å opprettholde".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men i et forsøk på å rydde opp i dette vilnisset har man i den nye Bemanningsforskriften av 2009 fått en formulering som gjør at 25 BT betraktes som 15 meter.

 

Forskriften sier bl.a.:

§ 9. Minstekrav til sikkerhetsbemanning

(1) På skip med største lengde på 15 meter og derover eller på skip som i henhold til målebrev utstedt før 16. desember 1983 er på 25 brutto register tonn eller derover, skal den som tjenestegjør som skipsfører eller dekksoffiser ha sertifikat i henhold til skipssikkerhetsloven § 16.

 

"Forskriften gjelder for norske passasjerskip uansett størrelse og lasteskip med en bruttotonnasje på 50 og derover, med mindre annet fremgår av den enkelte bestemmelse".

 

 

Dette står i § 1 i den forskriften du viser til, jeg greier da ikke å se at det gjelder fritidsbåt.

Jeg vil tro dette gjelder båt/skip i ordinær skipsfart :confused:

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg kommentere igjen. Har gjort det i annen tråd tidligere.

Dette er ikke tolking men slik er det. Jeg kan dokumentere dersom behov.

Det er riktig at man kan føre båt over 15 meter dersom båt har målebrev som beskervet. MEN det mange selgere hopper over er neste begrensning i loven. Båten kan nemlig kun føres som "ikke sjøgående fartøy" som det heter. Det betyr at båten kun kan føres i fartsområde 1 og 2. Dette kan forenklet sies å være innaskjærs i fjorder, og ikke på åpne havstrekninger.

Flere båter på finn står annonsert som sertifikatfri selv om den er over 15 m, men det er noe forb.......tull. Hadde det vert slik hadde jeg vert eier av en av de. En står til og med annonsert med en annen lengde enn målebrevet sier, slik at det skal komme under 15m. Vær obs på at det er lengste lengde som gjelder LOA.

Redigert av rolk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktig moment rolk tar opp her.

Dette betyr jo i praktsis at det ikke er noe å sattse på i det hele tatt. Med mindre du bor langt inne i en fjord, og ikke har planer om å bevege deg utenom denne.

 

Ellers mener jeg at alle som skal føre en båt på opp imot 50 fot, enten burde ha lang erfaring eller D5L, eller helst begge deler :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...