Jump to content

Sikkerhet uten GPS og VHF


Ceciliestorming

Recommended Posts

Jeg tror at:

 

Mange tror at bilen ligger midt på veien i bilnavigatoren - fordi GPS er så nøyaktig.

 

Jeg tror ikke GPS mottageren regner feil, men at den ikke alltid får de best egnede data til posisjonsbestemmelse. (dårlig geometri, multipath, antenneplassering)

 

Jeg tror ikke at plotteren plasserer den beregnede posisjonen fra GPSen feil i kartet.

 

Jeg synes at folk burde se på nøyaktigheten til posisjonen som +/- 50m. Det betyr i praksis at jeg ikke ville gå "blindt" gjennom et sund smalere enn 200m.

 

Jeg tror ikke folk trenger å vite hva datum er, men at det er viktig at det er samsvar mellom datum brukt i GPS og i plotteren/kartet.

 

Jeg vet at all feilnavigering skyldes menneskelig svikt.

Link to post
Share on other sites

Hei. Ja det er mye som kan virke dumt. Men om man redder liv, og det går greit, så er det kanskje ikke så dumt likevel. Jeg ville ihvertfall blitt glad hvis noen klarte å redde mitt eller andres liv i en slik situasjon. Man kan/bør selvfølgelig rope mayday i en slik situasjon. Men det er ikke sikkert at det er VHF ombord, og kanskje mobilen har sviktet eller det ikke er dekning, man må/bør komme seg til land fortest mulig. Dette er jo en tenkt situasjon, og da må man være snartenkt. Det er lett å si at det er dumt å ikke ha VHF ombord, selvfølgelig, men ikke alle har det. Det er alltid lett å råde andre etterpå, men det er alltid så mange faktorer at man ikke alltid kan følge boka, og det er ikke fasitsvar på alt. Det er dessuten vanskelig å også skulle være forberedt på alt. En tur på sjøen skal være til glede, ikke sorg og bekymring.

Det er den dagen noe "uforutsett" skjer,at man er glad for at man har trent og øvd på forskjellige ting. Som regel skjer ikke ting når man ønsker det, eller på steder man ønsker, passelig vær og vind, god sikt osv. Det skjer ofte når man minst ønsker det.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...