Jump to content

Sikkerhet uten GPS og VHF


Ceciliestorming

Recommended Posts

Hei. Husker dere før i tiden. Når det ikke var alle disse elektroniske greiene. Papirkart. Solen skinte, vinden var passelig. Hvis man ikke visste hvor man var, eller ikke hadde peilepunkter, så kunne man rope, det har de jo gjort i alle år, eller man kunne drive sakte, og lodde dybdene sjøl. Jeg husker en eldre fisker som gjorde dette, han hadde en line med en knute for hver meter. Da fikk hann nøyaktig dybde sa han. VHF ville han ikke ha. Jeg spurte hva han ville gjøre hvis han trengte hjelp. Han svarte at da ville han rope så høyt han kunne. Det hadde faren hans gjort, og bestefaren, og det hadde fungert greit for dem i alle år.

Elektroniske dingser er temmelig greit, ihvertfall av og til.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Det kan være nyttig å se tilbake i tid men slik dagens båtliv fungerer er jeg ikke i tvil om at GPS og VHF har en utelukkende positiv sikkerhetseffekt selv om enkelte få unntak finnes.

 

En liten historie fra mitt eget båtliv som illustrerer nytten av VHF: Jeg holdt på å trekke teiner. Flere båter rundt meg og plutselig mistet jeg fremdriften. Etter litt om og men så jeg at giret var dradd av motoren pga. andres fiskeredskaper som fulgte med opp og viklet seg rundt akslingen og jeg skjønte at jeg måte ha hjelp litt kjapt, var bare noen få meter fra land og frisk pålandsvind. Kikket meg rundt etter andre båter som kunne bistå men INGEN var å se... Der var en kai bare et par timetrer fra meg men vinden var så sterk at jeg snaut nok klarte å holde båten unna fjæresteinene. Da var VHFen god å ha med redningsskøyta lokalisert bare et kvarter unna. Dette kvarteret føltes som timer da jeg stod til knes i vannet og prøvde å minimalisere skadene på båten. Uten VHF vet jeg ikke helt hva jeg skulle ha gjort...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Husker I tidligere tider, hvor bilerne ikke havde sikkerhedsseler, ABS og airbags? Hvor man kunne sætte sig ind i bilen og føle sig fri. Hvor børnene kunne tumle og lege frit på bagsædet mens vi kørte på motorvejen? Hvor vi ikke alle sammen rendte rundt med mobiltelefoner så den eneste måde at hente hjælp på ved fx punktering var en frisk gåtur langs motorvejen til den nærmeste nødtelefon? Hvor vi kunne få timer til at gå med at finde tilbage til hovedvejen hvis vi var kørt forkert, fordi vi ikke havde GPS-navigator?

 

:wink:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

De første årene jeg hadde båten, for vel 20 år siden, hadde jeg hverken GPS, VHF eller mobiltelefon. Når vi var på sommerferie med båten sendte vi jevnlig postkort til familien, og innimellom ble det en telefonsamtale fra en eller annen telefonkiosk. Men en gang da jeg ringte hjem til foreldrene mine fra Nevlunghavn, var mor veldig alvorlig i stemmen. Mormor var død og begravet var beskjeden. Mor hadde tenkt å etterlyse oss via Reiseradioen, men hadde droppet det. Så veldig 'romantisk' uten tekniske duppeditter var ikke den situasjonen. Noen ganger er det faktisk greit med VHF eller mobiltelefon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jo Mulligan, det er desverre alltids noen som er uenige ang dette.

Har lest så mange innlegg i forskjellige tråder om at endel er så mot elektroniske ting. Men de kan slåes av.

GPSen viser feil, VHFen svikter, ekkoloddet er unøyaktig eller virker ikke. Veldig ofte skyldes det at folk ikke kan bruke hverken GPS eller VHF. Jeg har sett det så mange ganger. Til og med oppegående folk som har kjøpt seg en enkel håndholdt GPS, men de aner ikke hva datum er, og de aner ikke hvordan de skal sette posisjonen i kartet. For en slik person er det mulig at et papirkart er enklere. Vi får høre om noen enkeltepisoder hvor elektronikken har sviktet.

Men hvis vi tenker på hvor mange som har slike ting innstallert i båtene sine, og hvor mye glede og sikkerhet det gir for mange, for ikke å snakke om hvor mange liv som har blitt reddet pga. dette. Jeg vet det er noe forskjell i nøyaktigheten på GPS/plotter på diverse merker, så man skal ikke stole blindt på dette. Men hevder at for folk flest, at ved å sette seg inn i å bruke instrumentene riktig, så er det lettere å finne ut hvor man er vha GPS enn med papirkart, og det er tryggere og enklere å kalle opp vha VHF enn å skulle rope. "Mulligan"Legg merke til at jeg sier folk flest, og ikke alle. VHFen er også noe som kan gå istykker, mobiltelefonen også, alt dette er jo elektronikk. Det kan være koselig å være ute i båten, eller på hytta, med parafinlampe, stearinlys kos+++. Men den dagen det skjer noe, er det greit å ha "noe elektronikk ombord". Jeg er så lei av alle de som sutrer og skylder på elektronikken, mens det egentlig kanskje ikke er den som er årsaken. For folk som ikke føler seg komfortable med elektronikk. Få en venn eller venninnne til å vise og forklare deg, eller gå på et kurs. Eksperimenter, prøv, test ut. Da lærer du hvordan det virker. Noen lærer fortere enn andre, og noen har mer teknisk innsikt enn andre. Slik er det bare. Jeg kan kose meg både med og uten elektronikk.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

I dag er man hjelpeløs uten. Så enkelt er det. Livet er travelt ,og en må nyte helgene fullt ut. Kanskje en må gå heimover i skodde og mørke.

Det første som slo meg om den idylliske gamle fiskeren som bare ville rope?....hehe

jo tilbake i hine hårde dager var det ingen motor som laga støy på sjøen....eller på land... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

"Jeg husker den gangen...!". Slik begynner flere innlegg. Jeg husker de gangene for 30-50 år siden da vi dro på langturer i oselverslagkeipingen (-seksæringen), og ikke hadde andre elektrodingser enn en reiseradio - som f. ø. ble lagt død av en bølge som skvettet inn under en frisk seilas. I sommer var vi avgårde nok en gang, og har nå avansert i det elektroniske: 5 mobiltelefoner!

 

Men jeg har aldri våget å ikke vite hvor jeg er til enhver tid; sitter med nesa i papirkartet så ofte det er nødvendig, gjerne også der jeg har vært flere ganger før. Men nå er nå jeg ekstra glad i kart, da....!

 

Jeg vil så visst ikke rynke på nesa over folk som har alskens elektroniske hjelpemidler ombord; i dekkede motorbåter er det til og med lettvint å installere dette, og det er sikkert nyttig for dem som kan bruke det. Men nødvendig? Jeg har motorbåtvenner tjukke av utstyr - men bruken, selv av papirkartene, er det så som så med.

 

Min erfaring er at har man papirkart og følger ordentlig med på disse, kommer man svært langt. Men så kjører ikke jeg 15 knop eller mer, altså...!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har det hatt seg slik at vi flere ganger har kjørt inn i uthavner, bukter og viker med grunner, undervannsskjær, holmer tett i tett, med grunner i nærheten osv. Der har det ikke vært hverken lys, fyr eller andre peilepunkter som gjør papirkart mulig, slik at bruk av papirkart her, ville nesten vært håpløst, og direkte risikabelt. Der har vi hatt utrolig mye glede av GPSen, noe annet ville jeg følt uforsvarlig. Nå skal det sies at vi hele tiden har holdt meget god utkikk, og sjekket terrenget mot GPSen, ser vi på skjermen at vi nærmer oss f.eks en holme, og vi ser den fysisk, ja da føler jeg meg trygg på at det stemmer. Da vet vi hvor vi er. Vi kjører eller seiler ikke blindt etter GPSen. Hvis det er en uthavn med mange holmer, kan disse se like ut i mørket, og hvis man da bare har papirkart kan det være fort gjort å ta feil, og man tror man er ved holmeA, mens man i virkeligheten er ved holme D med grunner i nærheten, og det kan ofte resultere i grunnstøting med katastrofale følger. Når det er sagt, så er det andre steder hvor papirkart kan være praktisk. Alt til sitt bruk. Navigasjon er spennende, og alt til sitt bruk. Noen behersker det ene, og noe det andre. Bruk det du føler deg trygg på, og lær deg å bruke deg skikkelig. Hvis det blåser stiv kuling/storm, og du skal søke nødehavn som nevnt over er plotteren best. Jeg ser bort fra plottere som er unøyaktige, med kanskje dårlige kart. Da sier det seg selv at det kan gå galt. Kjøp kvalitet, og prøv utstyret i dagslys først, så lærer du hvordan det gjøres. Øvelse gjør mester.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hei.

----------

-------Jeg ser bort fra plottere som er unøyaktige, med kanskje dårlige kart. Da sier det seg selv at det kan gå galt. Kjøp kvalitet, og prøv utstyret i dagslys først, så lærer du hvordan det gjøres. Øvelse gjør mester.

Mvh.

Cecilie

 

Jeg kan ikke annet enn være enig med deg i dine betraktninger omkring bruken av GPS og Plotter/Kartmaskin.

 

Har samme erfaring selv...., :sailing: og jeg vil i tillegg også ta med at VHF er et "must" ombord i turbåten vår.

 

Jeg har en fastmontert stasjon og i tillegg et meget godt ICOM vanntett håndapparat, som står i den fastmonterte lade-braketten sin,- toppladet til enhver tid.

 

Her gjelder også regelen om å teste ut bl.a. ved å kalle opp andre båter (også redningsskøyta f.eks.), slik at man blir fortrolig med virkemåten til dette meget viktige sikkerhetsmessige hjelpemiddelet.

 

Jeg treffer ihvertfall bare hyggelige og hjelpsomme båtfolk "på lufta" (både fritidsbåter og proffe yrkesbåter)..... :seeya::sailing:

 

 

Ship o'hoi! :flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men de aner ikke hva datum er

 

Hvis det er noen trøst så er det ikke så mange andre som aner det heller.

Det er ikke mange som kjenner årsaken til og innretningen av de forskjellige datum.

Og jeg kjenner svært få som kan gjøre en datumtransformasjon.

Men du kan kanskje gjøre rede for det.

Link to post
Share on other sites

Sitat Mulligan. Og jeg kjenner svært få som kan gjøre en datumtransformasjon.

Men du kan kanskje gjøre rede for det.

 

Svar.

Hei. Jeg skal prøve å gi en enkel og kort forklaring ifbm. datum. Slik jeg har forstått det, så har de forskjellige land sine datum (rutenett) eks. wgs, ed 50, militære rutenett osv osv. Dette velges i oppsettet, meny, innstillinger. Hvis man bruker håndholdt GPS, så er det viktig at denne er innstilt på riktig datum for å overføre pos. til papirkartet, og at papirkartet støtter denne. Likeledes hvis man har plotter/GPS, så er det greit å vite hvilken datum man bruker når man oppgir posisjon f.eks til andre, og at de har innstilt sin på samme. Håper dette var en grei forklaring, og at de fleste skjønte det.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg mener at det har det. Kanskje du hadde blitt imponert hvis jeg hadde brukt masse fremmedord og formler, men slik er ikke jeg. Jeg trenger ikke imponere noen. Jeg prøver bare å forklare ting på en enkel måte, slik at folk flest skal forstå det. Jeg tror de fleste ikke er så opptatt av hvordan GPSen er bygget opp, hvem som konstruerte komponentene osv men hvordan selve GPSen virker. Hvis jeg skriver at "De mest benytttede algoritmene er Molodensky 4 parameter transformasjon, x, y, z og vridning, og den mer presise Bursa-Wolff 7 parameter transformasjonen osv" så vil nok de fleste ikke skjønne noe. Men du Mulligan, du er så dyktig på slike ting at du skjønner det. Men tror du ikke selv at for vanlige båtfolk, som ikke er spes. intr. i matematiske formler osv. at for disse så er trygg og sikker bruk av GPS og VHF og hvordan disse fungerer det viktigste. For de som ønsker å vite hvordan de er konstruert og satt sammen, og for event å reparere disse, så kan nok det være intr. for noen. Men ikke for folk flest, og det krever jo også en helt annen kompetanse og utdanning.

Mvh.

Cecilie :seeya:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver bare å forklare ting på en enkel måte, slik at folk flest skal forstå det.

Jeg kan ikke se at det på et eneste punkt er forklart hva et datum er for noe.

 

 

at for disse så er trygg og sikker bruk av GPS og VHF og hvordan disse fungerer det viktigste.

Det er det nok. Men en forutsetning for trygg bruk av GPS er innsikt i hva som kan gi begrensninger svært viktig. Og da må man vite hvordan den fungerer.

Link to post
Share on other sites

Hei Cecilie, enig med deg vedrørende elektroniske duppedinger som VHF og navigasjonshjelpemidler. Selv liker jeg å hente informasjon fra flere kanaler når jeg er på sjøen, spesielt i ukjent farvann. Ser ikke noe galt i det, så lenge jeg er kjent med potensielle ulemper med det utstyret jeg benytter (f eks unøyaktighet ved GPS posisjonsangivelse). jeg bruker syn, hørsel, plotter, sjøkart, ekkolodd og forsåvidt andres øyne og ører ved navigasjon. Og jeg tror at ved å bruke utstyret i det daglige, blir man kjent med utstyret og får bruken "i fingrene" noe som er en fordel hvis man kommer i en situasjon hvor bruken av utstyret er nødvendig for å oppnå godt resultat. Men; Jeg skrur også til tider av duppedingsene når jeg vil det....

Link to post
Share on other sites

Sitat Mulligan: Jeg kan ikke se at det på et eneste punkt er forklart hva et datum er for noe.

 

Svar: Hei. Nå trenger jeg kanskje litt støtte og hjelp. Er det flere enn Mulligan som ikke forstår hva jeg mener, eller har jeg forklart meg dumt.

Nettopp fordi det for "noen" kan være "begrensninger" oppfordrer jeg nettopp til å prøve og teste utstyret. Det kan også selvfølgelig være feil på utstyr, elektrisk anlegg, opplegg osv.

Men det er en annen historie. Føler at du er noe kverulantisk i mange av dine innlegg Mulligan. Hva er du egentlig ute etter?

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Geodesi er vel et mangeårig studium på universitetet, så ikke så mange som kan si de kan mye om dette.

 

Nå trengen man heller ikke et slikt studium for å kunne stille inn GPSen sin riktig. Det står jo nederst i kartet hvilket geodetisk datum som skal brukes i GPSen for å sette en posisjon i det aktuelle sjøkartet. Dette er enten WGS84 eller ED50. ED50 er på vei ut, men brukes fortsatt innenfor enkelte fagområder.

 

Om man ikke bruker geografiske koordinater (grader , minutter) men isteden har et kart med rutenett, trenger man også å vite projeksjonen. Men jeg har aldri sett et sjøkart som bruker grid istedenfor geografiske posisjoner. Jo forresten - et NATO øvelseskart jeg hadde gikk både på land- og sjø med militært rutenett. Men om man brukte det til å navigere på hadde man allerede foretatt en grov feilvurdering :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

I dag er man hjelpeløs uten. Så enkelt er det. Livet er travelt ,og en må nyte helgene fullt ut.

:smiley:

 

Har i de siste fem somrene navigert kun ved hjelp av papirkart, kikkert, ører og øyne. Det har gått helt fint. Så at man er hjelpeløs uten elektronikk er tøys. Man kan godt klare seg uten elektronikk, men ikke uten papirkart. Min neste båt som er under planlegging vil nok få plotter, det er et krav, fra kona. VHF kommer nok også på plass da.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg kunne gjerne forklart deg det Mulligan. Men 1. Det er ikke relevant. 2. Du vet hva det er.

Hvis du mot formodning virkelig ikke vet hva det er, så skal jeg overveie å forklare deg det,

men det er mulig at andre kan gjøre det på en måte som du forstår lettere.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Hm, veldig merkelig dette. Hvis det er noen som kverulerer er det vel Cecilie. Trådstarten er jo klassisk trolling. Jeg tror det er få som ikke mener at kartplottern er et gode og at det gjør navigering lettere. Det skremmende er at enkelte nærmest forulempet hvis man antyder at det GÅR an å navigere uten også. Videre rart at noen blir så provosert av at slike som meg mener at man som skipper plikter å kjenne plotterens svakheter (nøyaktighet og driftssikkerhet) og ha nødvendige sikekrhetsmarginer m.h.t dette smat basis navigagjonsferdigheter.

 

Jeg ønsker i alle fall ikke komme i den situasjon at jeg ikke har peiling på hvor jeg er eller hvordan jeg skal komme meg trygt videre når plotteren svikter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...