mingebretsen Startet 12.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2009 (redigert) Hei, Muligens et litt rart spørsmål, men tar du opp båten om høsten? Jeg er ingen gammel sjømann, men har hatt et par båter. Jeg har aldri tatt båten opp på høsten, for å la den støve ned i 7-8 måneder før varmen kommer tilbake. Jeg har altid hatt de ute året rundt, og bare tatt de opp en kort tur på tidlig vår for å male og pusse. Det er klart, bedre temperaturer er på sommeren, men båt er båt hele året I helga seilte jeg en ettermidagstur i pøs regn, og i dag seilte jeg i knall sol og lite vind, helt aleine på fjorden. Iløpet av helga har nesten alle båtene i min båthavn blitt tatt opp, mens jeg og et par andre fortsatt koser oss på sjøen. Hvis du altid tar båten opp, hvorfor? Jeg kan se er hvis du bor i et område hvor det kommer tykk is hver vinter. Redigert 12.Oktober.2009 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har gjort begge deler. For øyeblikket er båten solgt selv om jeg har en jeep på 19' liggende ute. Kan vel knapt kalle det båt, i beste fall fremkomstmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Hei. Jeg tar opp båten hver høst. Har mange ganger hatt lyst til å la den ligge, men det blir til at jeg tar den opp. Det er jo veldig bekymringsløst å ha båten trygt på land godt beskyttet med presenning. Har forøvrig ønsket mange flotte høst -og vinterdager at båten lå ute. Til syvende og sist tar jeg ikke sjansen, i tillegg til at det alltid en eller annen gang på vinteren kommer et durabelig snøfall og da er det greit at ikke kalesjen er det som skal ta i mot den vekta. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Gjort begge deler jeg også. Hadde en 37" nordlandskutter som lå på vannet hele året, og så en 29" tresnekke som ligger på land hele vinteren, og så det samme med den 45" nye båten jeg har kjøpt. Den skal på land til helgen som kommer Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kjellka Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har tatt opp båten i kveld. Ute ved kysten hadde det nok stilt seg annerledes. Men her inne er det en nødvendighet, grunnet mye is i fjorden vinterstid. Så valget er enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Så lenge båten ligger i isfri havn ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp om vinteren. Jeg føler meg egentlig tryggere når den ligger ute. Dessuten er det litt herlig å kunne gå ut en stille vinterdag og fiske litt, mens varmeren går for fullt inne i båten for å kunne tine frosne fingre innimellom.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hasla 26 Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Hadde jeg hatt båt med varme i styrhuset så hadde jeg hatt båt ute på vinteren. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
grønningen Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 har vikingen på sjøen, mens snekka skal opp på torsdag pga en liten oppshining også blir det salg til våren. her på kysten så er det som regel ikke noe problem med is heller. håper på noen fine å klare dager på sjøen i vinter Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
M/S Bastard Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Gidder ikke ta opp, for mye pes det syns jeg. Skulle vært oppe en dag, bare for og få spylt og skiftet anoder. Tror jeg venter med det til alle som skal opp er oppe, blir sikkert noe rimeligere da Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Lurer på det hver høst Har litt lyst til å prøve en vinter, men så er det alltid et eller annet prosjekt som jeg har tenkt å bruke vinteren til. Har jo båt som er skikket til vinterbruk. En Saga 26 LS, men i år er prosjektet at jeg skal selge og da tar jeg ikke sjansen. Selv om det antagelig ikke er noen sjanse å ta. Så kanskje en gang i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Denne vinteren blir vår fjerde vinter på sjøen. Og vinteren er en flott tid å drive båtliv på. Med en varm båt vel å merke. Sjøen ligger ofte helt flatt på vinteren. Det blir et magisk lys når vi ferdes og tåka er i ferd å lette. Denne tiden vil vi ikke være foruten. Da svarer jeg for meg selv og for kona. Vi liker rett og slett den stille tiden hvor vi knapt nok møter en fritidsbåt på vår ferd. Jeg legger ved noen bilder fra tidligere vintere. De forteller hva vi har opplevd på våre turer. Snøskuffa må selvsagt være med. Vi har valgt en båt som passer godt til bruk vinterstid. Brede dekk hvor vi kan bevege oss trygt og som er lett å måke vekk snøen fra. Longside i Horten sammen med gode venner. Årets siste snøfall. Redigert 12.Oktober.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Capitaine Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Det er jo veldig bekymringsløst å ha båten trygt på land godt beskyttet med presenning. Dette kan vel diskuteres. Jeg har inntrykk av at flere båter blir skadet i vinteropplag på land enn de som ligger på sjøen. Hvert år velter båter i krybber, og kontaktskader mellom båter på opplagsplasser og båthotell med oppripet gelcoat og/eller knust glassfiber som resultat, er ikke uvanlig. Men det å ha båten på sjøen forutsetter nok at havnen er isfri eller tilnærmet isfri, enten det dreier seg om boblehavn eller ei. Og når en båt ligger på sjøen, slipper man unna punkter med høyt trykk mot skroget fra opplagsbukker. Trykk er jo lik kraft dividert med areal. Jeg har alltid hatt båt på sjøen om vinteren i tilnærmet isfrie havner og har aldri forstått poenget med å ha den liggende på land under en presenning eller i et lokale når den kan brukes hele året. Da slipper jeg også problemstillingen om jeg skal skifte motorolje vår eller høst, og jeg unngår også alskens konserveringsoljer og dess like, og sist men ikke minst alt arbeidet og styret med opplagskrybber og flagrende presenninger. Men jeg kan forstå at folk i indre og andre deler av Oslofjorden, hvor det kan bli relativt tykk is og klimaet nærmest er arktisk/antarktisk , tar båten på land om de ikke har tilgang til boblehavn. En båttur vinterstid er dessuten en god opplevelse som jeg ikke vil være foruten. Redigert 12.Oktober.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har båten på vannet hele året ,har den en kjapp tur opp på høsten og går over sinken å div .Så har jeg full bunnsjau på våren ,høsten og vinteren er en kjempe tid å være på sjøen. Selvsagt kan det være surt å kaldt endel av tiden , men det er mange fine turer langt utover høsten . Men om du ikke bruker båten eller den fryser inne stort sett hele vinteren , da kan den kansje like godt stå på land vil jeg tru . Men vi som kan bruke den og det er vær til det , så er vi en gjeng som treffes rundtom i helgene vinteren igjennom.Det er jo en egen sesong og sjarm det også . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Støttes ASTOR... dette er bare helt utrolig flott å oppleve, når sjøen ligger blank og fin, midtvinters... og sola prøver å sende noen bleke varmestråler inn gjennom vinduene... Skispora slynger seg ved stranda vi bader på... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SveinHa Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har ALDRI hatt båten på land om vinteren. På høsten blir den som regel båten lite brukt men du verden så mange fine båtdager der kan være i februar. De siste 3 år har båten vært på land i totalt 2 timer for spyling og sinkskift. Litt skrubbing med kost og dykkermaske er det som skal til en gang eller to i løpet av sommersesongen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SeaRaymond Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har bestandig tatt opp båten for vinteren men prøver i drøye det til slutt av oktober og kanskje inn i november også, setter ut igjen i mars. I år har vi gått opp fra 22 og tidligere 23 fot til nå 26 fot båt, men det er fremdeles en kalesjebåt, så her er det største ankepunktet. Har veldig lyst å ha båten ute hele året, men blir nok til å landsette også i år grunnet kalesjebåt og nokså værhard havn. Hadde jeg hatt lukket båt hadde jeg vurdert sterkere for å ha ute. At vinteren også kan ha mange fine dager er det ingen tvil om selv om de er i mindretall, men det er forsovet findagene om sommeren også Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Jeg har kalesjebåt, ikke noe problem det så lenge man kan komme seg til båten og måke. I vinter som var ble det 2 ganger om dagen de værste snødagene. Håper vi slipper en slik vinter i år Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 jeg har to vifter som blåser litt god og varm luft inni båten, da slipper jeg å måke snø av kalesja Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
larss Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Kan en få en tur eller to på sjøen med Høytrykk- minusgrader og blå himmel i løpet av vinteren, er det vært alle turene ned får å passe på båten. Er synd det ikke er flere som får oppleve dette. Lars Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Ligger i en havn hvor isforholdene gjør det helt uaktuelt å ligge ute. Ikke noe bobleanlegg eller ispropell vil kunne avhjelpe det. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Wasco Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Båten min Sophie skal for første gang i sitt 59 år lange liv tilbringe vinteren på land. Eneste grunne til det er at jeg skal utføre noe arbeide på henne som er avhengig at skroget under vannlinja ikke er truttna. Eller skal jeg også skrape ned skroget ', og utføre en del arbeid som ikke er mulig å få gjort mens hun ligger på sjøen. Det er det langt mellom de båteiere som velger å ta båten opp om vinteren her ute i havgapet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ulv I Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Jepps, båten skal opp å lagres trygt på land. Med skikkelig stativ og et par presenninger, og velgjort vinter-konservering, så kan vi dra på fjellet eller juletur uten å måtte ha noen til å passe på å måke kalesjen om det skulle komme snø. Sånn er det med kalesjebåter. Men egentlig helt greit, bare våren kommer tidlig neste år! Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
JanS/EIR Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Småbåter på land (< 18 føtter) Stor båt (32 fot) ligger ute hele året. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Dalton Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Vi ferskvannsskippere har dessverre ikke noe valg når Kong Vinter banker på døra . I Randsfjorden blir isen bortimot en meter tykk, og forskjellen i vannstand varierer med drøyt to meter mellom vinter og sommer. Men jeg er ikke i tvil hvis jeg hadde jeg hatt muligheten. Da hadde Amalie ligget på vannet året rundt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Pjolter Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Har tatt opp for føreste gang siden vi kjøpte båten . Har bestandig ligget ute hele året. Men i år tenkte jeg den skulle få landlov. Båten blir ikke mye brukt om vinteren. Den heldekkende "burkaen" er tung, og tar lang tid å få på. Så derfor teste landligge i år.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.