Jump to content

Konseptet "ta opp båten om høsten", gjør du det?


mingebretsen

Recommended Posts

Hei,

 

Muligens et litt rart spørsmål, men tar du opp båten om høsten? Jeg er ingen gammel sjømann, men har hatt et par båter. Jeg har aldri tatt båten opp på høsten, for å la den støve ned i 7-8 måneder før varmen kommer tilbake. Jeg har altid hatt de ute året rundt, og bare tatt de opp en kort tur på tidlig vår for å male og pusse.

Det er klart, bedre temperaturer er på sommeren, men båt er båt hele året :wink: I helga seilte jeg en ettermidagstur i pøs regn, og i dag seilte jeg i knall sol og lite vind, helt aleine på fjorden. Iløpet av helga har nesten alle båtene i min båthavn blitt tatt opp, mens jeg og et par andre fortsatt koser oss på sjøen.

 

Hvis du altid tar båten opp, hvorfor?

Jeg kan se er hvis du bor i et område hvor det kommer tykk is hver vinter.

:sailing:

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg tar opp båten hver høst. Har mange ganger hatt lyst til å la den ligge, men det blir til at jeg tar den opp. Det er jo veldig bekymringsløst å ha båten trygt på land godt beskyttet med presenning. Har forøvrig ønsket mange flotte høst -og vinterdager at båten lå ute. Til syvende og sist tar jeg ikke sjansen, i tillegg til at det alltid en eller annen gang på vinteren kommer et durabelig snøfall og da er det greit at ikke kalesjen er det som skal ta i mot den vekta.

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten ligger i isfri havn ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp om vinteren. Jeg føler meg egentlig tryggere når den ligger ute. Dessuten er det litt herlig å kunne gå ut en stille vinterdag og fiske litt, mens varmeren går for fullt inne i båten for å kunne tine frosne fingre innimellom....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lurer på det hver høst :confused: Har litt lyst til å prøve en vinter, men så er det alltid et eller annet prosjekt som jeg har tenkt å bruke vinteren til. Har jo båt som er skikket til vinterbruk. En Saga 26 LS, men i år er prosjektet at jeg skal selge og da tar jeg ikke sjansen. Selv om det antagelig ikke er noen sjanse å ta. :crazy: Så kanskje en gang i fremtiden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne vinteren blir vår fjerde vinter på sjøen. Og vinteren er en flott tid å drive båtliv på. Med en varm båt vel å merke.

Sjøen ligger ofte helt flatt på vinteren. Det blir et magisk lys når vi ferdes og tåka er i ferd å lette. Denne tiden vil vi ikke være foruten. Da svarer jeg for meg selv og for kona. Vi liker rett og slett den stille tiden hvor vi knapt nok møter en fritidsbåt på vår ferd.

 

Jeg legger ved noen bilder fra tidligere vintere.

De forteller hva vi har opplevd på våre turer. Snøskuffa må selvsagt være med. Vi har valgt en båt som passer godt til bruk vinterstid. Brede dekk hvor vi kan bevege oss trygt og som er lett å måke vekk snøen fra.

julestemning_over_breiangen.jpg

 

isen_i_droebaksundet.jpg

 

longside_i_horten_.jpg

Longside i Horten sammen med gode venner.

 

siste_snoefall.jpg

Årets siste snøfall.

 

vinter_i_kanalen.jpg

 

 

romjul_hekkboelger.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jo veldig bekymringsløst å ha båten trygt på land godt beskyttet med presenning.

 

Dette kan vel diskuteres. Jeg har inntrykk av at flere båter blir skadet i vinteropplag på land enn de som ligger på sjøen. Hvert år velter båter i krybber, og kontaktskader mellom båter på opplagsplasser og båthotell med oppripet gelcoat og/eller knust glassfiber som resultat, er ikke uvanlig. Men det å ha båten på sjøen forutsetter nok at havnen er isfri eller tilnærmet isfri, enten det dreier seg om boblehavn eller ei. Og når en båt ligger på sjøen, slipper man unna punkter med høyt trykk mot skroget fra opplagsbukker. Trykk er jo lik kraft dividert med areal.

 

Jeg har alltid hatt båt på sjøen om vinteren i tilnærmet isfrie havner og har aldri forstått poenget med å ha den liggende på land under en presenning eller i et lokale når den kan brukes hele året. Da slipper jeg også problemstillingen om jeg skal skifte motorolje vår eller høst, og jeg unngår også alskens konserveringsoljer og dess like, og sist men ikke minst alt arbeidet og styret med opplagskrybber og flagrende presenninger. :giggle:

 

Men jeg kan forstå at folk i indre og andre deler av Oslofjorden, hvor det kan bli relativt tykk is og klimaet nærmest er arktisk/antarktisk :giggle: , tar båten på land om de ikke har tilgang til boblehavn.

 

En båttur vinterstid er dessuten en god opplevelse som jeg ikke vil være foruten.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har båten på vannet hele året ,har den en kjapp tur opp på høsten og går over sinken å div .Så har jeg full bunnsjau på våren ,høsten og vinteren er en kjempe tid å være på sjøen. Selvsagt kan det være surt å kaldt endel av tiden , men det er mange fine turer langt utover høsten . Men om du ikke bruker båten eller den fryser inne stort sett hele vinteren , da kan den kansje like godt stå på land vil jeg tru . Men vi som kan bruke den og det er vær til det , så er vi en gjeng som treffes rundtom i helgene vinteren igjennom.Det er jo en egen sesong og sjarm det også .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har ALDRI hatt båten på land om vinteren. På høsten blir den som regel båten lite brukt men du verden så mange fine båtdager der kan være i februar. De siste 3 år har båten vært på land i totalt 2 timer for spyling og sinkskift. Litt skrubbing med kost og dykkermaske er det som skal til en gang eller to i løpet av sommersesongen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har bestandig tatt opp båten for vinteren men prøver i drøye det til slutt av oktober og kanskje inn i november også, setter ut igjen i mars.

 

I år har vi gått opp fra 22 og tidligere 23 fot til nå 26 fot båt, men det er fremdeles en kalesjebåt, så her er det største ankepunktet. Har veldig lyst å ha båten ute hele året, men blir nok til å landsette også i år grunnet kalesjebåt og nokså værhard havn. Hadde jeg hatt lukket båt hadde jeg vurdert sterkere for å ha ute. At vinteren også kan ha mange fine dager er det ingen tvil om selv om de er i mindretall, men det er forsovet findagene om sommeren også :lol::diving:

Link to post
Share on other sites

Båten min Sophie skal for første gang i sitt 59 år lange liv tilbringe vinteren på land.

Eneste grunne til det er at jeg skal utføre noe arbeide på henne som er avhengig at skroget under vannlinja ikke er truttna.

Eller skal jeg også skrape ned skroget ', og utføre en del arbeid som ikke er mulig å få gjort mens hun ligger på sjøen.

Det er det langt mellom de båteiere som velger å ta båten opp om vinteren her ute i havgapet

Link to post
Share on other sites

Jepps, båten skal opp å lagres trygt på land. Med skikkelig stativ og et par presenninger, og velgjort vinter-konservering, så kan vi dra på fjellet eller juletur uten å måtte ha noen til å passe på å måke kalesjen om det skulle komme snø. Sånn er det med kalesjebåter. Men egentlig helt greit, bare våren kommer tidlig neste år!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vi ferskvannsskippere har dessverre ikke noe valg når Kong Vinter banker på døra :nonod: . I Randsfjorden blir isen bortimot en meter tykk, og forskjellen i vannstand varierer med drøyt to meter mellom vinter og sommer. Men jeg er ikke i tvil hvis jeg hadde jeg hatt muligheten. Da hadde Amalie ligget på vannet året rundt. :yesnod:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har tatt opp for føreste gang siden vi kjøpte båten . Har bestandig ligget ute hele året. Men i år tenkte jeg den skulle få landlov. Båten blir ikke mye brukt om vinteren. Den heldekkende "burkaen" er tung, og tar lang tid å få på. Så derfor teste landligge i år..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...