Bjerknez Startet 14.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2009 Båtsesongen er over for min del, så jeg tenkte jeg kunne lage en litt uhøytidelig post hvor vi ""tar farvell" med årets sesong ved å slenge inn noen bilder ved opptak av båt. Enten om den ligger på land eller henger i krana. Min båt ble vertfall tatt opp forrige helg, da det begynner og dra seg mot minusgrader her i Fredrikstad. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Ja, båten er på land... Den løsningen din med stropper har jeg aldri sett før. Men det er jo genialt. Etter at bildet ble tatt har jeg lagt på noen lasker mellom støtte dragerne, og har også lagt ekstra støtte under baugen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bjerknez Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Vel... det frister og ta til seg komplimentet angående stroppene... men sannheten er at det er forhandler som har lagt båten på henger og stroppet den fast. Så "æren" bør nok gå til Båtholm AS :) Nå vet ikke jeg hva som er "standard" måte og stroppe båten på... men regner kanskje med at du mener tauet som går rundt bak båten blandt annet....? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
jo_no Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 På land, ja Ref tråd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61249 Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Nå vet ikke jeg hva som er "standard" måte og stroppe båten på... men regner kanskje med at du mener tauet som går rundt bak båten blandt annet....? Dette er vel ganske standard stropping, enn jekkestropp foran og en bak pluss evt no som ekstra sikring i tillegg til vinsjen foran. Det er ikke båten som stroppes til hengeren, men hengeren som stroppes til båten slik at de ikke flytter seg i forhold til hverandre hvis det hopper og danser bak bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Okay... mulig det... Men svarte bare Wasco som mente at dette var en genial måte og stroppe båten på som han ikke hadde sett før.... Derfor så lurte jeg bare på hva som han mente var så genialt... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Okay... mulig det... Men svarte bare Wasco som mente at dette var en genial måte og stroppe båten på som han ikke hadde sett før.... Derfor så lurte jeg bare på hva som han mente var så genialt... Det jeg mente var genialt, er at jeg aldri har sett dette før. Men dette er kanskje noe som er gjort med tanke på transport, og ikke først og fremst vinteropplag Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
chagall Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Husk å stelle pent med Mercury`en i vinter `Bjerknez`. Se eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=J150HSB3ytY Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Her er båten min på land! KUA Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Yepps.. båten er på land. Har tømt alt av ferskvann ved hjelp av vakuum pumpe og koblet fra alle dusjhåndtak, åpnet kraner, koblet fra slangene til pumpa osv. I tillegg er båten kjørt igjennom ferskvann og 50% frostveske. Båten er tømt for alt "stæsj". Eneste som gjenstår er å få på plass en 4-5 stk fuktslukere. Den står nå til lading. Det skal sies, at på det tidspunktet bildene ble tatt, så hadde jeg enda ikke fått spylt eller vasket den. Den så slik ut rett fra elva. Her har jeg vært en runde med høyttrykkspyleren. Gjenstår bare å få den pakket inn.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bjerknez Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Husk å stelle pent med Mercury`en i vinter `Bjerknez`. Se eksempel: Hehe... jada.. skal stelle pent med den vetu :)For gå bort noen ganger i løpet av vinteren og varme den litt med en hårføner og legge ett pledd over den :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kodvaag Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kjetil1 Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Her er da et bilde av Nordkappen. Her er den akkurat ankommet Yacht-senteret, der den dro derfra til Sarpsborg, på "bli ny" tur ... Da jeg sliter med prolaps eller noe slikt Fa..skap i ryggen, fikk jeg ikke tid og mulighet til å vaske den før levering. Det viser tydelig at havna er inderst i en fjord med lite utløp, vannet er dritfarget og farger den hvite stoffinga . Har bedt om at de stoffer den nye med svart bunnstoffing... Og siden dere la merke til stroppene i bildene over, får dere studere patenten min . En jekkestropp-jekk i hvert hjørne, satt fast i henger-ramma med U-formede klemmer med plate og muttre under. Stropper som er knyttet akkurat lange nok, for å få fjernet stålkroken og for mye stropp. Elegant, lettvint og kjapt å stroppe båten ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Slacky Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Her står den trygt og godt i varmen Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Hei! Tok opp båten sist helg, spylte den og vasket den med Zalo. etter dette ble den flyttet inn på lager. Var der en tur i dag og tok ut alle putene og diverse løsøre, samt at jeg kjørte ferskvann igjenom motoren. MVH Bjørn. På vei til lagringsplass. Ny vasket men ikke polert enda- Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Min båt ble vertfall tatt opp forrige helg, da det begynner og dra seg mot minusgrader her i Fredrikstad. Flotte bilder. Står hengeren på hjula, eller er den jekket opp og lagt på stein? Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Polarn Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
roeren Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Å nei, slagkeipingen er ikke på land ennå; skal på overnattingstelttur til helga. Men i begynnelsen av november skal den opp, for den skal få en del "geniale" innretninger jeg ikke har fått tid til å legge inn ennå. Til vinteren, når "Ormen Lange" er på land, skal selvsagt "Ormen Korte", strandebarmsæringen, være utpå. For båtsesongen varer egentlig fra 1. januar til 31. desember! Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Flotte bilder. Står hengeren på hjula, eller er den jekket opp og lagt på stein? Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus. Hengeren viler delvis på diverse betongklosser og tømmerstubber som tar noe av vekten fra julene. Det er ganske trangt bak i der, så jeg får ikke tiltet ned motoren helt slik den står nå, men er jo ikke værre enn å grave bort litt med en spade da... Skal ta en titt på det. Det skal sies at det sef. skal legges over en pressening i løpet av helgen, som delvis også dekker motoren. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Pjolter Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 På veg fra sjøen til den første vinteren på land Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Medusa Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Når det gjelder å sette fast båten på henger med jekkestropper så må en være litt forsiktig. Proffesjonelle og grove jekkestropper har en enorm kraft i jekken, så en må ikke sette disse for stramt. Båten tåler det sikkert, men det er litt verre med hengeren. Jeg strammet stroppene for hardt på en båthenger jeg hadde for noen år siden med det resultat at gummien på rullene som båten står på sprakk. Ellers er de enkle og sikre å brukje... Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus. Iflg min mekaniker renner alt vann ut når motoren tiltes ned, så det er vel å anbefale. Han anbefalte også et rask napp i starteren (dødmannsknapp av) for å få ut vann fra impellerhus. Mulig noen motorer er konstruert slik at vann renner ut også når motoren er opptiltet. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Er ikke det åket veldig smalt i forhold til båten? Eller er det ingen fare, med tanke på klem på skroget? På veg fra sjøen til den første vinteren på land Mvh Pjolter Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Når det gjelder å sette fast båten på henger med jekkestropper så må en være litt forsiktig. Proffesjonelle og grove jekkestropper har en enorm kraft i jekken, så en må ikke sette disse for stramt. Båten tåler det sikkert, men det er litt verre med hengeren. Har hørt om en kano som sprakk pga tilstramminger med jekkestropper. Men du verden så genialt det er med jekkestropper fremfor tau..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.