Jump to content

Har du tatt opp båten for vinteren? (vis bilder)


Bjerknez

Recommended Posts

Båtsesongen er over for min del, så jeg tenkte jeg kunne lage en litt uhøytidelig post hvor vi ""tar farvell" med årets sesong ved å slenge inn noen bilder ved opptak av båt. Enten om den ligger på land eller henger i krana.

 

Min båt ble vertfall tatt opp forrige helg, da det begynner og dra seg mot minusgrader her i Fredrikstad.

 

img_0007.jpg

 

img_0008.jpg

 

img_0009.jpg

 

img_0010.jpg

 

img_0011.jpg

 

img_0012.jpg

 

img_0013.jpg

 

img_0014.jpg

 

img_0015.jpg

 

img_0016.jpg

 

img_0017.jpg

 

img_0018.jpg

 

img_0019.jpg

 

img_0020.jpg

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Vel... det frister og ta til seg komplimentet angående stroppene... men sannheten er at det er forhandler som har lagt båten på henger og stroppet den fast. Så "æren" bør nok gå til Båtholm AS :)

 

Nå vet ikke jeg hva som er "standard" måte og stroppe båten på... men regner kanskje med at du mener tauet som går rundt bak båten blandt annet....?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva som er "standard" måte og stroppe båten på... men regner kanskje med at du mener tauet som går rundt bak båten blandt annet....?

 

Dette er vel ganske standard stropping, enn jekkestropp foran og en bak pluss evt no som ekstra sikring i tillegg til vinsjen foran. Det er ikke båten som stroppes til hengeren, men hengeren som stroppes til båten slik at de ikke flytter seg i forhold til hverandre hvis det hopper og danser bak bilen.

Link to post
Share on other sites

Okay... mulig det...

 

Men svarte bare Wasco som mente at dette var en genial måte og stroppe båten på som han ikke hadde sett før....

Derfor så lurte jeg bare på hva som han mente var så genialt...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Okay... mulig det...

 

Men svarte bare Wasco som mente at dette var en genial måte og stroppe båten på som han ikke hadde sett før....

Derfor så lurte jeg bare på hva som han mente var så genialt...

Det jeg mente var genialt, er at jeg aldri har sett dette før.

Men dette er kanskje noe som er gjort med tanke på transport, og ikke først og fremst vinteropplag

Link to post
Share on other sites

Yepps.. båten er på land.

Har tømt alt av ferskvann ved hjelp av vakuum pumpe og koblet fra alle dusjhåndtak, åpnet kraner, koblet fra slangene til pumpa osv.

I tillegg er båten kjørt igjennom ferskvann og 50% frostveske.

Båten er tømt for alt "stæsj". Eneste som gjenstår er å få på plass en 4-5 stk fuktslukere.

Den står nå til lading.

 

Det skal sies, at på det tidspunktet bildene ble tatt, så hadde jeg enda ikke fått spylt eller vasket den. Den så slik ut rett fra elva.

10624_307776545300_801785300_9273529_2072750_n.jpg

10624_307776550300_801785300_9273530_5579089_n.jpg

10624_307776560300_801785300_9273532_5416210_n.jpg

 

Her har jeg vært en runde med høyttrykkspyleren.

10624_307776570300_801785300_9273533_131065_n.jpg

 

Gjenstår bare å få den pakket inn.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

 

 

Husk å stelle pent med Mercury`en i vinter `Bjerknez`. :lol: Se eksempel:

Hehe... jada.. skal stelle pent med den vetu :)

For gå bort noen ganger i løpet av vinteren og varme den litt med en hårføner og legge ett pledd over den :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Her er da et bilde av Nordkappen. Her er den akkurat ankommet Yacht-senteret, der den dro derfra til Sarpsborg, på "bli ny" tur :lol: ...

Da jeg sliter med prolaps eller noe slikt Fa..skap i ryggen, fikk jeg ikke tid og mulighet til å vaske den før levering. Det viser tydelig at havna er inderst i en fjord med lite utløp, vannet er dritfarget og farger den hvite stoffinga :headbang: . Har bedt om at de stoffer den nye med svart bunnstoffing...

 

002.jpg

 

Og siden dere la merke til stroppene i bildene over, får dere studere patenten min :wink: . En jekkestropp-jekk i hvert hjørne, satt fast i henger-ramma med U-formede klemmer med plate og muttre under. Stropper som er knyttet akkurat lange nok, for å få fjernet stålkroken og for mye stropp. Elegant, lettvint og kjapt å stroppe båten :cool: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tok opp båten sist helg, spylte den og vasket den med Zalo. etter dette ble den flyttet inn på lager.

Var der en tur i dag og tok ut alle putene og diverse løsøre, samt at jeg kjørte ferskvann igjenom motoren.

 

MVH

Bjørn.

 

003.jpg

På vei til lagringsplass.

016.jpg

018.jpg

Ny vasket men ikke polert enda-

Link to post
Share on other sites

Min båt ble vertfall tatt opp forrige helg, da det begynner og dra seg mot minusgrader her i Fredrikstad.

 

img_0015.jpg

 

Flotte bilder. Står hengeren på hjula, eller er den jekket opp og lagt på stein?

 

Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Å nei, slagkeipingen er ikke på land ennå; skal på overnattingstelttur til helga. Men i begynnelsen av november skal den opp, for den skal få en del "geniale" innretninger jeg ikke har fått tid til å legge inn ennå.

 

Til vinteren, når "Ormen Lange" er på land, skal selvsagt "Ormen Korte", strandebarmsæringen, være utpå. For båtsesongen varer egentlig fra 1. januar til 31. desember!

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder. Står hengeren på hjula, eller er den jekket opp og lagt på stein?

 

Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus.

Hengeren viler delvis på diverse betongklosser og tømmerstubber som tar noe av vekten fra julene.

 

Det er ganske trangt bak i der, så jeg får ikke tiltet ned motoren helt slik den står nå, men er jo ikke værre enn å grave bort litt med en spade da... Skal ta en titt på det.

Det skal sies at det sef. skal legges over en pressening i løpet av helgen, som delvis også dekker motoren.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å sette fast båten på henger med jekkestropper så må en være litt forsiktig. Proffesjonelle og grove jekkestropper har en

enorm kraft i jekken, så en må ikke sette disse for stramt. Båten tåler det sikkert, men det er litt verre med hengeren.

 

Jeg strammet stroppene for hardt på en båthenger jeg hadde for noen år siden med det resultat at gummien på rullene som båten står

på sprakk.

Ellers er de enkle og sikre å brukje...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vurdert å tilte ned motoren for å unngå at regnvann renner inn, blir liggende og fryser her og der. F.eks i kjølevannsinntak og gearhus.

 

Iflg min mekaniker renner alt vann ut når motoren tiltes ned, så det er vel å anbefale. Han anbefalte også et rask napp i starteren (dødmannsknapp av) for å få ut vann fra impellerhus. Mulig noen motorer er konstruert slik at vann renner ut også når motoren er opptiltet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å sette fast båten på henger med jekkestropper så må en være litt forsiktig. Proffesjonelle og grove jekkestropper har en

enorm kraft i jekken, så en må ikke sette disse for stramt. Båten tåler det sikkert, men det er litt verre med hengeren.

 

Har hørt om en kano som sprakk pga tilstramminger med jekkestropper.

Men du verden så genialt det er med jekkestropper fremfor tau.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...