Garder Startet 14.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2009 Hei! Fikk byttet til meg en jolle, mot en vedsekk . Og jeg lurer på om denne jolla kan reddes? evt fremgangsmåte. Tenkte å benytte jolla på "Storsjøen", til dorging på fine dager. MEN er i litt tvil anngående stablitet og om jeg kan henge en liten 2.5hk motor på den? hva tror dere? Legger ut noen bilder av jolla, og evt fremgang jeg måtte ha. Som dere ser er det bare skallet som er igjen, båten er flisete i kantene, ganske ripete under, og bunnen er påbegynt av tidligere eier. Er det håp? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Hei, velkommen til båtplassen og gratulerer med "billig" båt. For å begynne med de gode nyhetene - ja det er selvsagt mulig å sette en henger på denne båten. Men det er nok en del ting som må gjøres før du kommer så langt. Om det er håp? Ja, det er alltid håp, men det blir selvsagt en del arbeid for å få den i stand. Den ser jo ganske "naken" ut. Jeg kan dessverre lite eller rettere sagt, ingen ting om denne type båter. Men det er flere her på forumet som har bygget og repparert båter av denne type material. Håper noen av dem kan gi deg den hjelpen du trenger. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Burde da være et greit grunnlag til en billig båt dette! jeg ville lagd ly reling i tre av tre lister: En utvendig, en innvendig og en smal mellom disse over glassfiberen på toppen. Deretter laget tofter foran , bak og i midten av enten vannfast kryssfiner eller rett og slett impregnerte bord. Fester ser det ut til å være i siden allerede. Om hekken virker spinkel kan jo denne forsterkes litt, men det skal ikke mye til for å tåle 2,5 hk da. Lykke til, det kan bli en trivelig jolle ut av denne! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
p-kaill Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Om jeg hadde hatt et slikt fint utgangspunkt skulle jeg har brukt jolla til form og støpt meg en ny i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
vikkilen Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Grattulerer med billig båt! :) for og gjør det billig og enkelt, ville jeg kjøpt: * litt lakk eller topcoar * noen meter rimlig fenderlist * glassfibe eller gelcoat sparkel matte den ned med en slipemaskin, sparkle de værste skadene, og rulle den til slutt med lakk eller topcoat. på med fenderlist og skitt fiske! :) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 God handel dette! Spørs om ikke jolla mangler avstivninger midtskips. Vet jo ikke om denne er støpt tynn men ser noe spinkel ut. Derfor burde det kanskje være lurt å forsterke den tverrskips i tillegg til relingslister som noen påpekte. Kanskje en solid tofte som forankres i begge sider midtskips og en ditto akter vil gjøre jobben. Kan bli bra dette. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Garder Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Takk for mange bra svar! veldig aktivt dette forumet. flott! Tenkte å ta en tur opp på trelasten de nærmeste dagene for å se på lister, men da kom spørsmålet, hvordan tre bruker jeg? hadde egentlig lyst på litt rødlig treverk, men det kan vel oljes fram? Garder Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Du bruker selvfølgelig syntetisk gummi fenderlist. Skal du bruke treverk som fenderlist på denne båten håper jeg du er møbelsnekker.. Tofter lager du av impregnert materiale. Du kan evt beise i ønsket farge etterpå. Å bruke Mahogny eller annet trevirke med fargespill på en slik båt synes jeg blir litt "overkill", grunnlaget er ikke der til å bruke mer penger enn nødvendig.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Selv om jeg er ihuga tilhenger av alt som er laget av tre, må jeg nok si meg ening med klikk. Utfordringen med trelister, er å få formet trevirket slik at det følger formen på båten. Dette er selvsagt mulig å få til, men da må du nok til med en steamer. Fargen på trevirket kan du selvsagt selv bestemme ved å beise før du lakker/oljer Redigert 14.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
kes Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Bildene er på min maskin er noe uklare når de forstørres opp, men ut fra det jeg ser kan det synes som om det er en tidligere støpeform du har fått tak i. Det som indikerer noe slikt, er det tynne skroget, den oppflisete relingen og mangelen på spant/avstivninger innvendig. Jeg kan heller ikke se at det har vært noen innfesting for tofter eller akterbenk, noe det ville ha vært hvis det hadde vært en fabrikkprodusert båt. Hvis det mot formodning ikke er en støpeform, er det sannsynligvis et dårlig gjort eller ikke fullført hjemmegjort støp av en annen jolle. Utgangspunktet for å kunne lage noe brukbart til fiskebruk innaskjærs er så absolutt til stede, men skroget må da innvendig avstives og flyteelementer bygges inn. Dette er ikke minst viktig hvis du skal ha en påhengsmotor på den. Jeg har sett flere støpeformer/hjemmegjorte støp verre enn dette som med en god del arbeid og noe penger er blitt brukbare landstedsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Jeg kan heller ikke se at det har vært noen innfesting for tofter eller akterbenk, noe det ville ha vært hvis det hadde vært en fabrikkprodusert båt. Det viser da tydelig på bildene at båten har langskips forsterkninger på hver side av skroget ca 10-15cm ned fra ripa med huller etter tidligere innfestning av tofter? Så dette burde være et enkelt prosjekt etter mitt syn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ceciliestorming Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Hei. Har sett et lignende eksempel før. Men det var"hadde vært" en jolle. Den var veldig myk i bunnen og sidene. På den jolla jeg prater om, så var det plass til å bygge opp og forsterke bunnen, så vedkommende la en plate her og støpte over, han fikk dermed dobbel bunn, men det kommer an på hvor dyp den er om dette er mulig og praktisk. Videre, hvis sidene er myke, er det ikke nok å feste en tofte tvers over. Lag maler av papp som følger bunnen og sidene av båten. Så skjærer du til dette i finèr og støper det fast. Både i baugen, midten og bak. I tillegg til at du nå får tofter, får du også flytetanker. Du kan event skjære hull og ha dregg, øsekar fiskeutstyr m.m i noe av dette. Oppsøk nærmeste båtstøperi, her kan du sikkert få endel gratis matte, event meget rimelig avkapp som vil kunne dekke ditt behov. Bruk til slutt topcoat og påfør dette med rull. Det er fullt mulig å få et brukbart resultat av dette. Det som vil være avgjørende er hvor mye tid og penger du vil bruke. Lykke til. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Garder Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Trur dette kan bli spennende utover vinteren, båten er fraktet hjem og ligger nå i garasjen, til tørk. Jolla er 255cm, og passer perfekt oppi hengern! Sidene virker sterke, og det har vært tofter i den før. Bunnen virker solid men må sparkles enkelte steder, det er mulighet for å bygge dobbeltbunn. Men kan bli litt liten ben plass. Ser for meg et rom under bakerste toft, som strekker seg helt inn til hekken. Hekken kler jeg i treverk over forsterkninglista, samt baksiden, som feste til motoren. Støper fast en ring i fronten, til låsing. Prøver å skape et bilde av hva jeg tenker. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Se det ja... Allerede på vei til å bli en flott båt dette Håper du holder oss oppdatert med bilder og rapporter etter som prosjektet utvikler seg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
torbit Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Som index sier i innlegg 3, bør du ha relingslister for å stive av skroget. Det kan kanskje være praktisk med åregafler også, i tilfelle påhengeren streiker - da må du ha noe å feste disse til. Du kan ikke bruke for tykke lister, disse klarer du ikke å bøye til mot baugen. Det beste er å laminere f.eks. 5 x 50 mm furulister med vannfast lim. 4 listers tykkelse på utsiden og 2 på innsiden. Plastlisten skrur du fast til trelistene. Blir litt jobb - du får vurdere hvor meget arbeid du vil legge i prosjektet ditt. Lykke til i alla fall! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Kan jo planke den opp på utsiden, så får du både trebåt og dobbelbunn Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bøljan Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Planke opp en plastbåt jaja.... Og etterpå kalle den "Polypine" Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Hadde blitt mye penere med en gang da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Kunne døpt jolla for Formtre I Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Det er jo noen som legger plast på trebåter, så hvorfor ikke gjøre det motsatte Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Anders_K Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Tror dette kan bli bra tilslutt, et tips er at du kan se på de gamle with 10`, de var bygget med mahogny innvendig. kanskje det kan gi deg idèer? :) ang motor tror eg en 2,5 passer bra, litt forsterking i hekken og gi gass. Har selv vært med å kjøre kano med 2 hester på.. Gikk uten problem det, selv i bra bølger :) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Garder Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Da var vi så vidt igang. Båten er tørr, grov pusset, men dessverre har ikke den som sparklet den vært like nøye som det jeg ønsker å være. Og siden jeg er ny på dette båtfeltet, ble jeg litt engstelig når arbeidstemraturen på sparkelen er mellom 15-20+, og helst ikke under førstnevte. Men helst ikke, betyr ikke vent på sommern, for det har jeg ikke tålmodighet til, men at det tar virkelig lang tid før jeg kan pusse den ned igjen? eller? mvh Bekymret Sitér dette innlegget Link to post
Garder Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Var ikke akkurat meningen å starte enda ett emne om samme jolla! Kan jeg slette denne tråden på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Var ikke akkurat meningen å starte enda ett emne om samme jolla! Kan jeg slette denne tråden på noen måte? Nei, det kan du ikke. Men du kan lage en link fra denne tråden til den andre tråden din, og oppfordre folk til å svare deg i den tråden. Men det er heller ikke noe i veien for at denne tråden kan å leve sitt eget liv.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Garder Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Liten oppdatering på jolle prosjektet for de intresserte. Tilpassning av forsterkning til motor. 2 stykk 9mm plater. Det blir sterkt og stivt. Men lurer på hva jeg skal fylle på i mellom platene? Toftene er laget av eikebaderom innredning. Som er plukket fra hverandre og limt i sammen. forslag til lakk? Syntes helheten begynner å bli bra, men jeg er litt uenig i den fremste delen av jolla, så den må jeg finne en bedre løsning på. Har skrudd fast en furulist bare for å se hvordan det kan bli. Motorfesteplaten må ned ca 3 cm på dette bildet, måtte legge den bakerste tofta helt inntil bakveggen, for å legge plata over. Når jeg egentlig hadde tenkt omvendt. Ellers så er jolla ferdig forsterket der den måtte trenge det, og klar for sparkling. mvh Garder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.