Jump to content

14 m. skøyte hvor tungt lodd må jeg ha for å fortøye

rolk

Recommended Posts

Jeg vurderer STERKT å kjøpe meg en skøyte på 14 meter. Vet ikke hvor tung den er men det er anslått 30-35 tonn. Jeg ønsker kanskje å fortøye den et stykke fra land i en bøye. (Dette er sikkert ikke korrekt språk.) Hvor tungt lodd må jeg ha til noe sånt, og hvilket tau bruker jeg fra lodd og i bøyen. Er ikke dette den beste måten å fortøye i når det er dårleg vær.

Hei!

Har sjøl ei 47,5 fot skøyte, beregnet vel at loddet (flatest mulig mot bunnen for best fastholding) behøvde å veie ca 3,5 - 4 tonn om jeg ikke husker feil. Fra loddet opp til bøya kjetting, og trossa til å feste ombord sjakles inn i kjettingen i underkant av bøya mener jeg å huska fra da jeg lurte på dette. Lykke til!!!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Etter hva jeg har lest er beste metode bruke tau/trosser hele veien.

Få gjerne tak i en moring med nedstøpt rør til å tre tau/trosse igjennom, slik at du kan bruke tau hele veien og slipper sjakler, kjetting og andre metall koblinger.

Skal du lage moring selv?

Hvilke bunnforhold er det der du eventuelt skal ha skøyta?

Et godt tips til å lage en stor og tung moring er å legge et traktordekk flatt på bakken, fylle med mye jernskrap og så med betong.

Betong blir mye lettere under vann, så er en stor fordel om du har mulighet til å øke vekta med metallskrap, eventuelt blande inn mye stein.

Redigert av etape90 (see edit history)

Vår båt seilebåt på 39 fot og ca 8 tonn vekt fikk "kalkulert" moringsvekt i områder med noe bølger og vind. Hovedmoringen er 2,5 t og loddet som skal ta litt rykk og napp er 0,5 t. Om du skal legge en båt som veier opp mot 30 t på moring kan jeg bare ønske deg lykke til. Husk at om noe skulle skje med båten ang sliter seg osv må du har skikkeleg dokumentasjon på kontroll og kalkulering på moringen. Du kan ikke bare hive ut noe betong og skrap og tro at dette holder. Det finnes maler for dette.

Vær forsiktig med dette.

Kaiplass vil jo være mye bedre om du har mulighet til å skaffe det.

Det blir mye lettere å jobbe i båten det blir lettere å ha kontroll med den.

Selv om du må betale litt ekstra for en kaiplass er det godt investerte penger vil jeg påstå :smiley:

Men om du skal legge den på svai så ikke underdimensjoner moringen!

Bunnforhold og hvor værutsatt plassen båten skal ligge spiller mye inn.

Jeg la selv båten på svai i noen dager, og dette i 1 oljefat som hadde ligget ute noen år, og hadde satt seg godt i mudderbunnen. (Skøyta mi er 15-20 tonn.)

Dette var bare en midlertidig løsning!

Nå ligger den til kai, med 1 moring på 1200 kg bak, og det skal ut enda en med samme vekt.

Bør også nevne at her båten ligger er det ikke spesielt værhardt.

Snakk med noen som driver utsetting av feks flytebrygger, de har nok en del peiling på hvor stor moring du eventuelt trenger.

Og mulig de har moringer som du kan få kjøpt også.

Kan være havnevesenet har noen peiling på moringvekt også.

Jeg fikk en tanke at mulig flere mindre moringer har bedre hold enn 1 stor moring, noen som har erfaringer med dette?

Som roger-jo skriver så er det viktig med en svivel!

Og som skage skriver er det viktig med en daumann som rykkdemper!

Vil ikke ta motet fra deg, men jeg er nok også ganske skeptisk til å ha en så stor trebåt liggende på svai.

Med en slik båt bør du jo ha mulighet til jevnlig kontroll av pumper og strømnivå på batteriet. Dette blir et ork, med mindre du har tent å bruke båten flere ganger i uka, året igjennom.

Men for all del, det er sikkert mulig.

Men du må ta med i betraktningen hvordan du skal kunne føre kontroll med skøyta.

Kai fortøyning er nok det beste, men det burde gå med moring også. Det er nok ikke vekta på båten som blir problemet, men vindfanget opp mot vinden. Største traktordekk med fylling kommer opp i under kant av 1800 kg siden dette ble nevnt ovenfor. Og suger dette seg fast i mudder så holder dette i lengden. Putt på halvveis med kjetting og gjerne en daumann (tror ikke denne får så mye effekt dersom du stadig dreier med vinden) og trosse videre opp til bøya (må være stor nok til å holde vekta av kjettingen og trossa). Spleis inn et ekstra tau i underkant (en meter nede) av feste til bøya som du tar ombord og fortøyer båten i. Spleis inn et tynnere tau i enden av dette slik at du kan henge fra deg trossa over bøye ringen. Enkelt å legge til og fra ved bruk av en båtshake. Før et tynnere hjelpetau slakt gjennom bøye-ringen slik at ikke denne blir liggende å skrape opp båten

Bruker selv dette (traktordekk) opplegget idag på 15 tonns båt i en værutsatt fjord.

Må vel nevne at jeg har daglig tilsyn til båten fra kjøkkenvindu.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I stedet for å støpe en så tung moring må det vel være enklere og billigere å få tak i en stor stein fra en anleggsplass? Få entreprenøren til å bore et hull i den, sett nedi en solid øyebolt som sikres med riktig type epoksy og få den levert med lastebil? Mer miljøvennlig oxo :cool:

Fiskeoppdretter-løsningen er seff den beste: Hiv uti en dykker med boremaskin og sett festet rett i grunnfjellet... Ikke sikkert det blir så mye dyrere, heller.

Bundin er bátleysur maður

Enig i dette Smurf. Siden jeg fikk to traktordekk gratis (fult mulig å få dette da bonden må betale i dyre dommer for å bli kvitt dem) brukte jeg disse. Et ligger i reserve i fjæra. Stein er nokk bedre dersom den er stor nok i flaten.

Eller direkte i fjellet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det jeg gjorde med min Kutter på 15 meter, var å lage meg en moring på ca 600kg i betong, la ut denne ca 60 meter ut fra kaia, omtrent midtskips.

Fra denne hadde jeg et tau 22mm med en hanefot som gikk på pullertene i baugen og på hekket, hadde og en daumann der de to "armene" møttes, på ca 20kg.

Dette var nok til å holde båten fra kaia i allslags vær, og den kaia var ikke særlig godt beskyttet mot nordøstlig vind.

Hvis dette høres interessant ut kan jeg lage en skisse til deg.

-Tore-

Kan du skrive litt om hvordan du fortøyer båten din. Kombinasjonen kai og moring virker spennende.

Båten ligger med fronten inn mot kaien, ble litt for grunnt og ha baken inn når det er lavvann.

Har 2 kraftige pullerter på kaien som går opp i hver sin pullert i båten, bak er det satt ut en moring 5-6 meter bak båten, fra denne går det opp en tau og en lastestropp som er festet i blåse, og så i båten :smiley:

Er mudderbunn så moringen setter seg godt ned i bunnen.

Har planer om å sette ut enda en moring som ekstra sikkring.

Du Hilmar 2, de moringene du viser bilde av, er det armeringsjern som er blitt brukt til å fortøye i?

Vet du noe om "levetid" på disse? Vil jo med tiden ruste over.

Moringen jeg har ute har også armeringsjern som festepunkt skjønner du.

http://atlantica.no/files/OOhhqWLf.pdf

Tabellen på denne siden går bare til båt 8 t . Bøyevekt i betong på land 2200 kg i sjøen veier den 1200kg.

Har båt 18t og to master.

Laget for 20år siden en moring på 150 x150 cm av H bjelke 220mm med 4 bein og en kasse på toppen som ble fylt med betong ca 1,5m3. med en syrefast ring i toppen

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47782&hl=

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg skrev at jeg også har noen 1,5 tonn på lager. de er altfor små i denne sammenhengen.

Vi har brukt noen på 3 ton før også. til noe serlig større båter legger vi ikke ut til.

Er dumt å risikere uhell..

35 mm jern. Nede på bunn ruster det ganske lite så bøylene holder i mange år..

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...