Jump to content

Hvordan høyglanspolere propellen?

Polarn

Recommended Posts

Har en propell som jeg har fjernet et tykt lag med bynnstoff fra som har blitt ripete etter en drillrondell. Ønsker å høyglanspolere denne, men er usikker på hva jeg benytte meg av. Tenkte jeg skulle bruke en drill med en eller annen rondell. Noen som har gjort dette før? Bilder ønskes også :smiley:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det beste hadde vært å levert den til noen som virkelig kan dette, da resultatet nok ville blitt overraskende da. Vet ikke hvor du holder til, men eksempler er sørligaten fornikling as (Oslo) eller Velo Galvanisk Anlegg as (Trondheim). Da ville nok propellen fremstått som ny, og man kunne deretter "dalket" den full av sprit-tusj for å holde groet borte... :smiley:

Hei,

Og når den først er blitt blank igjen, så for all bruk syre for å få bort gammel rur og annet som fester seg på propellen. Jeg vasker med syre hvert år og den blir like fin og glatt igjen. Men høyglanspolert, det vil jeg ikke kalle det. Men jeg har heller ikke følt at det har hvert nødvendig, for jeg tusjer jo ettrpå allikevel

Skal du polere den og så la den være ubehandlet, eller skal den poleres og så fornikles?

Polering er jo enkelt, det spørs hvor dype ripene dine er, så det er mulig du må til med fint pussepapir først.

Kjøper du dette settet her så har du alt du trenger (bortsett fra drill og god tid :wink: ) Link: http://gasolin.no/index.php?main_page=prod...products_id=613

Jeg har dette settet selv, men valgte å kjøpe flytende pasta istedet da det er noe enklere å jobbe med.

Jeg har gjort følgende på min.

Pusset ned proppellem med sandpappir med finere og finere grovhet. Startet med 400 og avsluttet med 800 pappir.

Brukte så en fastspent elektrisk drill med myk poleringsrondell som jeg setter inn med polerings voks og kjører proppelen mot til den er helt blank.

Gjentar finpuss med 800 pappir og polering årlig. Bruker ca. 3 timer hver vår på dette.

Ved opptak etter 6 måneder i sjøen, ser proppelen fortsatt ut som den kommer rett fra butikk. Kun litt endring i farge i mot da jeg satte den på i vår.

Du trenger:

1 stk vinkelsliper

1 stk flapdisc, polering, fin

10 minutter av din tid

Sett flapdiscen på vinkelsliperen og kjør i vei. Det er ikke nødvendig å rengjøre propellen på forhånd - bunnstoff, rur og annen gugge forsvinner som dugg for solen og propellen blir skinnende blank og fin. Raskt og effektivt :yesnod::cool:

Hvis du insisterer på å bruke drill så får du poleringsrondell /børste til disse også, men vinkelsliper er mye mer effektivt siden den går med mye høyere turtall enn drillen gjør. Til denne jobben klarer du deg fint med en vinkelsliper av billigste type.

19-3505_l.jpg

19-289_l.jpg

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Dette var noe jeg aldrig har hørt om, hva slags sprit-tusj brukes?

Dette er et "knep" som enkelte sverger til. Men det er delte mening om dette som alt annet. Alikevell, de fleste som gjør dette sier at det virker.

Du kan bruke hvilken som helst sprit tusj. Men huske det må være sprit tusj.

De fleste velger svart, men har også hørt om de som bruker andre farger. Men svart skal vist være det beste.

Her var det mange gode råd.Kommer til å gjøre jobben selv. Du som brukte sandpapir, var det vått eller tørt du slipte? Kan også bruke vinkelsliper, men ser for meg at den har noe høyt turtall for jobben, mulig jeg tar feil. Ser for meg at ruren sitter dårligere på en høyglanspolert propell enn en som er full av riper, mulig jeg tar feil der å. Her er det mye å lære, men det er derfor vi har BP :cheers:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det blir over hodet ingen riper i propellen hvis du bruker poleringsdisc på vinkelsliperen, og den blir faktisk orntli' skikkeli' blank og fin. Du skal bruke sinnsykt fint papir for å få like bra resultat hvis du sliper.

Propellen min så skikkelig fæl ut før jeg begynte med flapdisc og vinkelsliper. Etterpå hadde den passert en hvilken som helst inspeksjon i Marinen :cool:

Bundin er bátleysur maður

Har hørt at tusj-trikset var mest effektivt tidligere, dengang de var giftige... :cool:

Kan ikke dere tusjerne la en vinge være "utusjet" neste vår, og så legge ut bilde på høsten. Det vil bevise en gang for alle om det virker eller ikke.

Hvis dere er redd for kast pga den ene vingen som blir full av rur, kan dere alternativt la vær å tusje ett like stort stykke på alle vingene.

Kanskje jeg skal vippe av propellen på Polarn og høyglanspolere den i løpet av vinteren. Om ikke annet så blir det veldig sprekt. Siden jeg har båten i Glomma er det lite groing i alle tilfelle. Så jeg satser på blank.. :yesnod:

Før polering må du få av alle rur. Da bruker du pensling med 30% saltsyre. Alle rur løses opp og propellen blir skinnende ren:-)

Etter det kan du gjerne polere med ulike stoffer.

Saltsyre løser opp kalk-rur på en magisk måte

ADVARSEL: BRUK VERNEUTSTYR MED DEKKENDE BRILLER. SKYLL MED MASSE VANN. Spurt på øyet medfører rask blindhet. Dekk all bar hud.

Sjøfalk

Det er hundre måter å få propellen blank på. Her er en av dem:

Propellen var overgrodd av rur og der det ikke var rur, var det gammelt bunnstoff. Surret over med 125 mm vinkelsliper og lamellrondell fra Biltema. Rur og maling sprutet av. Deretter polerte jeg med sakene som Clas O selger for å polere rustfritt stål og metaller. Etter en times jobb så det slik ut:

propell.jpg

Grunnen til at den ikke er helt speilblank, er at den tydeligvis har vært pusset fra fabrikken, overflaten virker litt buklete.

Det går sikkert an å få det bedre. Men jeg hater og plukke med slikt. Dessuten så grodde det like jaevlig, gnudde inn QMI som det ikke skulle gro på. Det var kanskje dumt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...