Jump to content

Glidelås på puter irret fast, hva kan jeg bruke?

Xlnt

Recommended Posts

Hei

Har noen uteputer i båten hvor glidelåsen har irret helt fast etter litt sjøsprøyt som kom opp i setet, skulle gjerne hatt et eller annet som løsnet saltet/glidelåsen slik at jeg kan åpne trekket og få luftet innmaten. Har prøvd med div rustløsere men det ser ikke ut til å noen virkning. Dette er en spinkel glidelås og ser at skaien har begynt å revne siden jeg har halt og dratt i glidelåsen. Tips mottas med takk. Har sprayet masse og latt det stå i dager og uker uten hell.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Et evig problem dette med glidelåsene. Metallglidelåser irrer, hvis du ikke kommer noen vei med rustløser er det nok bare å kutte om du må åpne dem. Plastglidelåser setter seg ikke fast, men de er svakere slik at de ofte svikter når de er brukt på puter. En annen ting er at plasten forvitrer i sollys, så de blir sprø og smuldrer opp. Ingenting varer evig, desverre. Men bytte til nye kommer neppe på mer enn et par hundre per stykk, hvis du må frem med kniven.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Forsøk med litt eddik på glidelåsen og vent en halvtime før du rugger forsiktig frem og tilbake. Gjerne etter litt skrubbing med en stiv børste. Jeg fikk opp en irret glidelås på den måten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tipset til Lars H funker, eddikken virker fort, så du kan forsøke å jobbe den inn med en gammel tannbørste, da får du vekk dritten etterhvert som den løsner. Når du klarer å lee på den skyller du med vann og sprayer på silikonsspray. Mekanikerdeodorant (WD40 og CRC) setter en odør som ikke alltid er ønskelig på slike puter.

Hei igjen, har nå prøvd med 35% eddik, smurte på en del og lot det virke i 30-40 minutter, så at saltet løste seg opp og at det var en reaksjon, det kokte der hvor det var salt. men dritten sitter like godt fast enda. Tror jeg lar den være og heller bytter hele greia om noen år hvis innmaten råtner opp.

Takk for tilbakemeldingene i alle fall.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...