Xlnt Startet 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2009 Hei Har noen uteputer i båten hvor glidelåsen har irret helt fast etter litt sjøsprøyt som kom opp i setet, skulle gjerne hatt et eller annet som løsnet saltet/glidelåsen slik at jeg kan åpne trekket og få luftet innmaten. Har prøvd med div rustløsere men det ser ikke ut til å noen virkning. Dette er en spinkel glidelås og ser at skaien har begynt å revne siden jeg har halt og dratt i glidelåsen. Tips mottas med takk. Har sprayet masse og latt det stå i dager og uker uten hell. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Aquadoren Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Har samme problemet på mange puter. Jeg har kuttet opp med tapetkniv langs glidelåsen og leverer putene inn for ny glidelås. Når det er kommet så langt er det så skjørt at jeg er redd det ikke nytter med noe vidundermiddel Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Wasco Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Det er jo merkelig at det ikke brukes glidelås av syntetisk materiale i slike puter??? Hvis det hadde blitt gjort, ville vel irring ikke lenger være et problem... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Et evig problem dette med glidelåsene. Metallglidelåser irrer, hvis du ikke kommer noen vei med rustløser er det nok bare å kutte om du må åpne dem. Plastglidelåser setter seg ikke fast, men de er svakere slik at de ofte svikter når de er brukt på puter. En annen ting er at plasten forvitrer i sollys, så de blir sprø og smuldrer opp. Ingenting varer evig, desverre. Men bytte til nye kommer neppe på mer enn et par hundre per stykk, hvis du må frem med kniven. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Har vært i gjennom samme prosessen noen jeg også med puter i daycruisere og skjærgårdsjeeper. Bare å bite i det sure eplet og skifte ut glidelåser. Koster noen kroner men ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 hva med borrelås da istaden? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Har ikke så god erfaring med borelås da den ikke tetter godt nok, gjelder spesielt i åpne båter ved sjøsprøyt og regnvær. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Forsøk med litt eddik på glidelåsen og vent en halvtime før du rugger forsiktig frem og tilbake. Gjerne etter litt skrubbing med en stiv børste. Jeg fikk opp en irret glidelås på den måten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olews Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Om ikke eddik virker så kan du prøve "formann på boks" 5-56 fra CRC. La det få tid til å virke, likesom eddiken. Pass på å ikke søle på tekstilet, det setter flekker. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Komodo Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Tipset til Lars H funker, eddikken virker fort, så du kan forsøke å jobbe den inn med en gammel tannbørste, da får du vekk dritten etterhvert som den løsner. Når du klarer å lee på den skyller du med vann og sprayer på silikonsspray. Mekanikerdeodorant (WD40 og CRC) setter en odør som ikke alltid er ønskelig på slike puter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sollux 27 Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Jeg fikk byttet glidlåsene i ute puter. de ble erstattet med plast glidlåser.. knall greit... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 17.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Takker for tipsene, puten er nyomtrukket for 1 år siden og glidelåsen er av både metall og plast, det er metall i i selve sammenføringsenheten men plast i tennene tror jeg. Skal teste med eddik slik Lars H sa. Kommer tilbake med resultat senere. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Xlnt Svart 17.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Hei igjen, har nå prøvd med 35% eddik, smurte på en del og lot det virke i 30-40 minutter, så at saltet løste seg opp og at det var en reaksjon, det kokte der hvor det var salt. men dritten sitter like godt fast enda. Tror jeg lar den være og heller bytter hele greia om noen år hvis innmaten råtner opp. Takk for tilbakemeldingene i alle fall. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.