Jump to content

"Sjøen er blitt et farlig sted" mener de "(u)trygge i båt".


oslofjord

Recommended Posts

Og enkelte andre greier ikke å skille mellom fleip og alvor. Tviler sterkt på at Jarle B bruker å drikke seg til 4 i promille før han drar på båttur.

 

helt riktig - jeg er så godt som avholds

og det var en tolkning av hvordan GARANTERT verstingene hadde taklet "startsperren"

eller di hadde fyra opp - drekki og lagt utpå etterpå god og full med god og varm motor

et annet tema, når man svarer ironisk eller en stavefeil da ser man hvem som er bp kamerat og ikke :giggle:

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si at jeg er ganske lei maset fra de gamle gubbene i Knbf og Redningselskapet som mimrer om de gode gamle tider der alle tøffet rundt i snekke iført skipperlue og som vil ha restiksjoner og regler og sertifkater og politi for alle andre.

 

Sjøen er ikke et farlig sted. Norge har hundretusenvis av fritidsbåter som blir flittig brukt. De er få ulykker, men hver eneste en få sannelig behørig dekkning i media.

 

Det er flere som har uttrykt lignende holdninger, men jeg lar dette stå som et greit og nøkternt eksempel for disse.

 

Nei, sjøen er selvsagt ikke et farlig sted for dem som sitter i noen tonn båt på 25-30-35 fot eller derover. Kanskje er det litt ubehagelig når det hekkbølger som verst, og selvsagt farlig i de meget skjeldne tilfellene når de blir påkjørt av noen i stor fart. For det er ganske riktig at i forhold til antall båter, er det svært få direkte ulykker.

 

Men det er ikke poenget; poenget er at også folk i lette, evt åpne, båter (kanoer, kajaker, robåter) skal kunne ferdes hyggelig på sjøen, uten andre utfordringer enn de vær og sjø gir. Mine venner med store motorbåter er nok meget oppmerksom på at de ikke "bør" lage "for mye sjø" i trange farvann, og mener at hurtigkjørere i smale sund forgår seg, men de er ikke klar over hvordan det føles når en "slådde" av en båt durer forbii 7-8 knop, for ikke å snakke om 20 knop eller enda fortere 50 m borte i åpent farvann "men der har de jo rett til å kjøre så fort"(!)

 

Sjøen er blitt et sted hvor du aldri kan være sikker på om det med ett kommer noen krappe bølger fordi noen kjørte fort og/eller stor båt i nærheten, i tillegg til at man konstant er usikker på hva slags idiot som kan komme susende rundt nærmeste nes. Denne sistnevnte usikkerheten er der hele tiden, selv om det heldigvis er meget sjelden at det virkelig skjer.

 

Jeg kan være enig i at flere sertifikater kanskje ikke er veien å gå for å få bukt med problemet. Det er tydeligvis en kulturell greie her, som nok er seigere enn vi tenker over: Den gang alle tøffet langsomt omkring i små tresjekter, la man opp planene etter dette; fordi det gikk langsomt, måtte dagsetappene bli korte. Nå kan det store flertall båteiere kjøre 15 knop, og mange både 20 og 30 og mer; derfor planlegges det ofte for denne farten; det er jo mye derfor man gjerne vil kunne kjøre så fort! Jeg er ganske sikker på at langsomkjørerne i gamle dager ikke var særlig opptatt av at lette, åpne båter skulle ha det trygt; det bare var sånn.

 

Men idag må vi tenke sjøl!

 

Hva med å nyte det å være på sjøen - man har jo fritid! - og heller gjøre etappene korte og langsomme, i stedet for å satse på å rekke langt. For svært mange av dem som kjører 15-20 knop og derover, får ikke mye nytelse av sjølivet og skjærgården der de sitter!

Link to post
Share on other sites

Store deler av sommeren befinner jeg meg i en seiljolle på 12 fot, en landstedsbåt på 12 fot eller en bowrider på 17 fot og det i svært sterkt beferdet farvann rundt Kragerø og Lillesand, men kan faktisk ikke huske å ha hatt en eneste farlig, eller sågar ubehagelig, situasjon?

 

Å dømme av en del innlegg her så virker jo det å reise rundt i Afghanistan på motorsykkel som en "walk in the park" i forhold til alle de farer som lurer rundt i skjærgården!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Store deler av sommeren befinner jeg meg i en seiljolle på 12 fot, en landstedsbåt på 12 fot eller en bowrider på 17 fot og det i svært sterkt beferdet farvann rundt Kragerø og Lillesand, men kan faktisk ikke huske å ha hatt en eneste farlig, eller sågar ubehagelig, situasjon?

 

Fint at det ennå er en del steder der dette med fart og bølger ikke er et problem.

 

Men der hvor jeg ferdes, er dette svært vanlig og plagsomt.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke jeg, det er alltid farlig med noe hvis man ikke vet hva man gjør.

Men farligst sted er vel den som kalles "seng".

Statistisk sett dør de fleste mennesker inne der.

 

:seeya:

Jørg

Det farligste man kan gjøre er etter min mening er: å bli født, da man er garantert at man ikke vil komme levende fra det. :smiley::giggle::crazy:

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...., men de er ikke klar over hvordan det føles når en "slådde" av en båt durer forbii 7-8 knop, for ikke å snakke om 20 knop eller enda fortere 50 m borte i åpent farvann "men der har de jo rett til å kjøre så fort"(!)

Det er vel ikke umoralsk å ligge i 20 knop + fart i åpent farvan f.eks. i skipsleden ut Oslofjorden selv om det skulle være enkelte joller som ligger midtfjords.

 

Hva med å nyte det å være på sjøen - man har jo fritid! - og heller gjøre etappene korte og langsomme, i stedet for å satse på å rekke langt. For svært mange av dem som kjører 15-20 knop og derover, får ikke mye nytelse av sjølivet og skjærgården der de sitter!

 

Det er vel ikke umoralsk å f.eks. ligge i plan ut Oslofjorden etter jobben fredag med første overnatting i Hvalerskjærgården slik at mesteparten av ferien blir putring i vakker skjærgård i Ytre Oslofjord og svenskekysten.

 

Det er vel ikke umoralsk å f.eks. suse hjem fra fisketuren i 20 knop når været slår om med tordenbyger.

 

Det er vel ikke umoralsk å ligge i plan når det er ren transportetappe f.eks. fra butikken.

 

I småbåtleden skjærgården holder de fleste turbåter moderat kosefart, men det er vel ikke umoralsk å bruke båten som transportmiddel for å komme raskt fram til målet.

Link to post
Share on other sites

Hva med å nyte det å være på sjøen - man har jo fritid! - og heller gjøre etappene korte og langsomme, i stedet for å satse på å rekke langt. For svært mange av dem som kjører 15-20 knop og derover, får ikke mye nytelse av sjølivet og skjærgården der de sitter!

Tror det kan være greit å legge seg på minnet at svært mange ikke trives på sjøen og dermed ønsker å komme rasket mulig til land... Så jeg tror bare vi må leve med de som ikke trives på sjøen og nyter den i sakte fart og viser hensyn for medseilende og de som ikke trives men gir jamt f..n og lar de medseilende seile sin egen sjø uten at de bekymrer de som vil hjem og ikke trives

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For svært mange av dem som kjører 15-20 knop og derover, får ikke mye nytelse av sjølivet og skjærgården der de sitter!

 

Hvordan kan du vite det? Finnes det en mal for nytelse av skjærgården jeg har gått glipp av?

For noen er det åpenbart at nytelse av sjøen og skjærgården ligger i å komme til bestemmelsesstedet, fortøye og nyte late timer/dager der. For andre er det å være underveis selve opplevelsen. Ingen av disse har vel "rett"? Bortsett fra for seg selv.

Jeg selv har hatt hurtiggående båter og sjekter og seilbåter om hverandre. Akkurat nå en motorseiler. Dette er min måte å oppleve skjærgården på.

 

Andre skal få ha sin i fred for meg - enten det er i +40 knop eller trygt fortøyd i en uthavn - eller Stavern/Kragerø eller hvor..... eller begge deler.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Søndag ettermiddag er det ofte mange havseilere i "bassenget" melllom Asker og Nesodden som duver hjem til Oslo/Bærum med slapt seil etter dagstur eller ferietur......og jeg suser forbi i forvisning om at når jeg koser meg hjemme med søndagsmiddagen duver seilbåtene fortsatt på fjorden i solnedgangen....smak og behag.

Link to post
Share on other sites

...men det er vel ikke umoralsk å bruke båten som transportmiddel for å komme raskt fram til målet.

 

Men er det ikke umoralsk å være til plage for andre da... Og samtidig være medviten om at en er det.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

hvis man titter hvor mange båter som er utpå og leser hvor mange som har båt syntes jeg også det er helt naturlig at noe skjer

og spør du meg er det ytterst lite -

hvis noen av disse som skal lage regler på alt tryner og brekker beina i en trapp blir det trappeforbud - overalt :wink:

men det å ta hensyn er det mange som ikke tar ja........

Dødsulykker i bil - båt - fly etc kommer alltid til og bestå uansett hvor fine og harde regler vi har/ får

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som har båtplass midt i skjærgården. De som f.eks har båtplass i Halden, Skjebergkilen; Nesset (Bunnefjoden) eller i Drammen vil få en meget begrenset aksjonradius for dagsturer og lite skjærgårdsidyll med maksfart 6-7 knop.

 

Nettopp! Her er vi ved problemets kjerne! Siden det er mulig å kjøre 15-20-30 knop, gjør man dét, for å komme fra nokså "dølle" steder til hyggelig skjærgård - og tilbake igjen.

 

Dette har jeg stor forståelse for, men det er likevel plagsomt for mange i åpne, små båter å få store sjøer fra hurtigkjørere.

 

Siden store bølger ikke er noe problem for miljøet/naturen, bør også vi kunne leve med hurtigkjørere. Vi kan vel finne en måte å separere trafikken slik at det går an å drive ulike slags båtliv. Jeg er ikke kommet lengre enn til å tenke meg strengt regulerte leder i åpent farvann der det er fri fart, og dét må bare de bølgeømfiendtlige tilpasse seg.

 

Men så bør det være ganske straffbart å kjøre fort andre steder!

Link to post
Share on other sites

Synes det er godt med en rorpils, og er noe dritt at en må gå over til å bli skapdranker pga kontroller og bøter på vannet :nonod:

 

En rorpils er vel ikke så ille synes jeg, selv om jeg har sluttet å nyte den. Det som er værre er når man skal fra A til B og ved "A" har tryllet i seg middag med aperitif, vin og konjakk. ....setter seg til rors og tar sin rorpils. :lol:

Link to post
Share on other sites

Vil bare føye til litt her. Jeg er 15 år, og neste år før jeg har fylt 16 år har jeg lov å føre en 13 fots racerbåt i omlag 55 knop, så lenge jeg har følgebåt i tilfelle rundflipp o.l. Jeg har da tatt lisenskurs gjennom klubben min, som da blir gjennom Norges motorsportforbund. Det jeg tenkte på er at jeg har jo faktisk ikke lært å kjøre båten på noen måte, har kun fått teori-opplæring. Og hvis jeg hadde kjørt offshore, kunne jeg faktisk ha kjørt en 16 fots båt med 50 hk som gjør 40-50 knop fra jeg var 13. Som sagt da også under oppsyn med følgebåt.

Robin H. Antonsen, 15 år.

Båtracing i klasse T250 rundbane, 2009.

V-25, 2010.

Sponsorer søkes!

www.AntonsenPerformance.tk

-----------------------------------------

Seaflyer og Yamaha 9,9FMH (Selges)

Winrace MK9 og Mercury 25/30

Link to post
Share on other sites

Med all respekt Roeren

Jeg mener at her viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om. Ikke vil du høre på hva andre sier til deg heller.

 

men de er ikke klar over hvordan det føles når en "slådde" av en båt durer forbii 7-8 knop, for ikke å snakke om 20 knop eller enda fortere
Som andre har sagt tidligere vil en hurtiggående båt lage mindre bølger i 20 knop enn den vil i 7-8...

 

 

For svært mange av dem som kjører 15-20 knop og derover, får ikke mye nytelse av sjølivet og skjærgården der de sitter!
Har du noen gang vært i en hurtiggående båt?

Jeg får masse nytelse av å ligge og duve i 20-25 knop koser meg også masse i 35-40 knop...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at her viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om. Ikke vil du høre på hva andre sier til deg heller.

 

Som andre har sagt tidligere vil en hurtiggående båt lage mindre bølger i 20 knop enn den vil i 7-8...

 

Har du noen gang vært i en hurtiggående båt?

Jeg får masse nytelse av å ligge og duve i 20-25 knop koser meg også masse i 35-40 knop...

 

Joda, jeg har peiling. Har vært i store, hurtiggående båter, og i små åpne.

 

Forklar litt nøyere hva som får deg til å tro at jeg ikke vil høre på hva andre sier?

 

Javisst lager mange båter mindre sjø ved høy enn ved lav fart, men også i høy fart lager de sjø. Og farten er i seg selv et problem, når det skjer i trange, litt uoversiktilge farvann.

 

Som sagt: Jeg har vært i diverse hurtiggående båter. Min observasjon er at når farten øker, går evnen og muligheten for observasjoner av det de farer gjennom ned. Det er sikkert noen som nyter å kjøre i stor fart - men det alene er ikke nok til å rettferdiggjøre hurtigkjøring.

Link to post
Share on other sites

Javisst lager mange båter mindre sjø ved høy enn ved lav fart, men også i høy fart lager de sjø. Og farten er i seg selv et problem, når det skjer i trange, litt uoversiktilge farvann.

Hah... de små bølgene som eksempelvis min lille 14-fots speedbåt lager i 28 knop er så små at det nesten er sjokkerende om noen beveger seg på sjøen i kano, kajakk etc om de har problemer med slike bittesmå bølger. Jeg har selv mange ganger vært ute i kano og noen sjeldne ganger i kajakk. Bølger av nevnte størrelse opplever jeg som helt uproblematiske selv i slike små farkoster.

 

Høy fart i trange farvann, det trenger vi vel ikke... med mindre du definerer farvann de fleste andre anser som ganske åpne - som trange.

 

Det er sikkert noen som nyter å kjøre i stor fart - men det alene er ikke nok til å rettferdiggjøre hurtigkjøring.

Hva med å øke rekkevidden for hvilke områder av kysten og fjordene man kan få oppleve?

Link to post
Share on other sites

Forklar litt nøyere hva som får deg til å tro at jeg ikke vil høre på hva andre sier?

 

Javisst lager mange båter mindre sjø ved høy enn ved lav fart, men også i høy fart lager de sjø. Og farten er i seg selv et problem, når det skjer i trange, litt uoversiktilge farvann.

Ttrenger visst ikke forklare det :)

 

 

Men det betyr ikke at jeg ikke koser meg i 6kn, hvor jag faktisk ligger 90% av tiden. Men alt til sitt bruk og alt er sjarmerende på sin måte!
Samme her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er så enfoldig at jeg faktisk trenger en nøyere forklaring på dette med at jeg ikke vil høre.

 

Som jeg tidligere har sagt, har jeg stor forståelse for at folk gjerne vil kjøre fort fra litt fjerne båthavner og ut til hyggelig skjærgård. Som sagt tidligere, må man finne andre løsninger på dette med å unngå problemer for små åpne båter, enn å forby hurtigkjøring.

 

Selvsagt lager en del små, hurtiggående båter så små bølger i stor fart, at bølgene rett og slett ikke er noe problem.

 

Problemet er todelt:

 

1. Store bølger fra båter, uansett hvordan båten ser ut eller hvilken fart den holder.

2. Båter i stor fart i trange farvann; jeg så en god definisjon på "trange farvann" i en annen tråd: Trange farvann er der hvor det er mest hensiktsmessig å holde styrbord side av farvannet.

 

Ad 1.: Hva med store båter med stor fart og store bølger som kjører nær små, åpne båter i åpent farvann, der de i prinsippet godt kan kjøre fort?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er så enfoldig at jeg faktisk trenger en nøyere forklaring på dette med at jeg ikke vil høre.
Ok her er forklaringen...

 

Legg merke til rekkefølgen på disse to siterte innleggene.

Men hva har dette med å lage bølger med 20 knop å gjøre? Mine båter (som bare noen få eksempel) lager mindre bølger mellom 20 og 30 knop enn de gjør om jeg presser på i 6 til 9 knop før de går opp i plan. Jeg er overbevist om at halvplanere som går i 14 til 19 knop lager mye større bølger enn en helplaner i 20 til 25 knop (eller hurtigere for den del).

 

 

de er ikke klar over hvordan det føles når en "slådde" av en båt durer forbii 7-8 knop, for ikke å snakke om 20 knop eller enda fortere 50 m borte i åpent farvann "men der har de jo rett til å kjøre så fort"(!)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

synes det er deilig at sjøen er litt fristed, for oss som liker raske ting blir man jo uglesett litt uansett, men deilig å få gasset på og kost seg uten å må dra utenlands eller kjøre mange timer til en bane slik du må til bil. liker at jeg kan putre ut 5 min fra land og åpne fullt øs på mine 12 sylindre med 2takt!

 

krav til lisens/ting for ekstra raske båter er jeg forsåvidt positiv til, men er jo stortsett menn i 40 åra som er ferske som er de værste... og de har jo mye windy og div båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...