Jump to content

"Sjøen er blitt et farlig sted" mener de "(u)trygge i båt".


oslofjord

Recommended Posts

På 30 tallet dro min bestefar ut på byfjorden for å ligge helt stille, fiske med bunnsnøre og lese avisen i ro og mak etter arbeidstid. Min far igjen ble opplært til dette og synes det var flott. Min far ønsker i dag ikke å være på sjøen fordi han ikke kan ligge stille å fiske på samme plassene som før. Jeg for min del ser på byfjorden som ren transportettappe. Byfjorden er så stor at det uproblematisk kan kjøres raskt her, men problemstillingen er at hvis det er rolig sjø så ligger det strødd med småbåter og fisker og transportetappen min øker fra 20 minutter til 2 timer. :smiley: ....og jeg koser meg også på sjøen, men ikke akkurat midt på byfjorden!

Link to post
Share on other sites

Min Bavaria er vel å betrakte som et "prospect" til den vel omtalte hekksjøgeneralforeningen. Jeg vurderer meg selv for å være rimelig bevist på mitt "etterslep" som kan skade og sjenere andre. Små joller og padlere er jeg spesielt oppmerksom på. Både rederinnen og jeg holder utkikk når vi marsjer i 30 knop utaskjærs. Så plutselig trur du ikke det er sant det du ser. :confused:

 

KAJAKKPADLERE med mørke/sorte kajakker med mørke overdeler uten vest med godt synlig farge. Jeg ser de så tidlig at unnamanøver er ingen problem, men at de ikke slipper unna bølgene kan de da skylde seg selv for. Det er meget beklagelig at de som påberoper seg å være utrygge i denne sammenhengen ikke gir meg som båtfører mulighet til å ta behørig hensyn. :nonod:

 

Første bud for de sårbare er å gjøre seg synlige. En gul vest når man padler kajakk hadde nok gjort tilværelsen dem litt mer behagelig.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Klart det kan være farligere å oppholde seg i kano på sjøen med tanke annen båttrafikk i enkelte områder. Vi vet også at mange båtførere i hurtigående båter kan være relativet uerfarne , men det kan også f.eks. padlere være. Jeg har påpeket flere ganger at padlere burde ha en lang stang på båten med en godt synlig vimpel/lys som standardutrustning. Har aldri fått noe respons på dette fra padlerhold. Dette brukes mye i andre land f.eks Tyskland. En kano er nesten ikke synlig i grått vær i åpent farvann når det er litt sjø, og det er uforsvarlig at de er så lite bevist på det selv.

Link to post
Share on other sites

På 30 tallet dro min bestefar ut på byfjorden for å ligge helt stille, fiske med bunnsnøre og lese avisen i ro og mak etter arbeidstid. Min far igjen ble opplært til dette og synes det var flott. Min far ønsker i dag ikke å være på sjøen fordi han ikke kan ligge stille å fiske på samme plassene som før. Jeg for min del ser på byfjorden som ren transportettappe. Byfjorden er så stor at det uproblematisk kan kjøres raskt her, men problemstillingen er at hvis det er rolig sjø så ligger det strødd med småbåter og fisker og transportetappen min øker fra 20 minutter til 2 timer. :smiley: ....og jeg koser meg også på sjøen, men ikke akkurat midt på byfjorden!

 

Byfjorden i Kristiansand er kanskje nettopp et sånt sted hvor åpne småbåter må avfinne seg med at det nå er blitt vanlig at mange kjører fort i båt og lager bølger. At det er skjedd endringer siden din bestefars tid.

 

 

....Det er meget beklagelig at de som påberoper seg å være utrygge i denne sammenhengen ikke gir meg som båtfører mulighet til å ta behørig hensyn.

Første bud for de sårbare er å gjøre seg synlige. En gul vest når man padler kajakk hadde nok gjort tilværelsen dem litt mer behagelig.

Hjertens enig! Å være (nesten) usynlig er en feil hos den usynlige.

 

.... Jeg har påpeket flere ganger at padlere burde ha en lang stang på båten med en godt synlig vimpel/lys som standardutrustning. Har aldri fått noe respons på dette fra padlerhold. Dette brukes mye i andre land f.eks Tyskland. En kano er nesten ikke synlig i grått vær i åpent farvann når det er litt sjø, og det er uforsvarlig at de er så lite bevist på det selv.

For eksempel! Hvor er padlerne??

 

Til Daffy: Les innlegg nr 73

Link to post
Share on other sites

Fart dreper

 

Om vi ser på statistikken over dem som har omkommet i fritidsbåt Det har gjerne rammet en båtvant mann i femtiårene, alene på sjøen,uten flytevest. Sommeren 2006 bryter med denne trenden. Ut fra det man har sett i pressen og den informasjonen Sjøfartsdirektoratet ha mottatt fra politiet, synes det som om grunnstøtinger eller kollisjoner med andre båter i høy fart seiler opp som en av de hyppigste årsakene til at folk omkommer med fritidsbåter.

 

Bakgrunnen for denne endringen er sannsynligvis nye trender for bruk av fritidsbåt. Tresnekka som dunker fram i bedagelig tempo er ennå ikke historie, men stadig flere hurtiggående fartøy er å se på sjøen.

Det er ikke lenger uvanlig at fritidsbåter kan nå en fart på 70 kilometer i timen. Et sammenstøt i slik fart kan selvsagt få farlige følger

 

Kilde.

http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=31...mp;amid=1391218

 

Fritidsbåtulykker

De siste 10 årene har det i gjennomsnitt omkommet 34 personer pr år i forbindelse med bruk av fritidsfartøy. De fleste av disse er drukningsulykker som skyldes fall over bord. De siste årene har vi også sett en økning i antall

personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land.

 

Ffra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et

større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. Disse ulykkene skjer ofte om natten. I en tid hvor antall fritidsfartøy og motorstørrelser har vært raskt økende har antallet dødsulykker med fritidsfartøy vist en forsiktig edadgående trend. Den årlige variasjonen er

imidlertid stor.Fritidsbåtulykker.

 

De siste 10 årene har det i gjennomsnitt omkommet 34 personer pr år i forbindelse med bruk av fritidsfartøy. De fleste av disse er drukningsulykker som skyldes fall over bord. De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall

hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen.

Disse ulykkene skjer ofte om natten. I en tid hvor antall fritidsfartøy og motorstørrelser har vært raskt økende har antallet dødsulykker med fritidsfartøy vist en forsiktig nedadgående trend. Den årlige variasjonen er midlertid stor.

kilde.

http://www.regjeringen.no/upload/HOD/Vedle...Norge-hefte.pdf

 

Antallet omkomne første halvår 2009 er det samme som i fjor.

Fortsatt er det flest menn som omkommer i fritidsbåtulykker.

Tallene for første halvår er 15 menn, én kvinne og ingen barn.

Blant de omkomne er det menn over 60 som er i klart flertall,

viser statistikken fra Sjøfartsdirektoratet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fart dreper
Feil, det er smellen som dreper. Og smellen er nok en resultat av uforstand, dårlig merking, og mye mer. Tyske autobahner har ikke i nærheten så mange trafikkdrepte per bilkilometer en norske landeveier. Slagordet "Fart dreper" er det dummeste vegvesen har funnet på å få vrid oppmerksomhet vekk fra egen inkompetanse til å bygge sikre veier til de som bruker veien. Sorry litt off topic, kanskje.

 

Har dere hørt den: Nordmann til sin engelske venn: "It's not the fart that kills you, it's the smell"

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

"Trygg i båt" s forslag til tiltak er basert på uvitenskaplig synsing.

 

Hvis man virklig er opptatt av kollisjon med skjær/båt-ulykker bør man isteden for moralsk indignasjon satse på forskning for å fastslå hvordan båter kan bli sikrere ved krasjtester med skjær og andre båter.

 

Det er ofte utrolig hvor bra det går med båt og mannskap når en ser bilder av båter som har sklidd langt inn på land.

 

Det bør forskes på:

 

Hva med båtens konstruksjon avgjør om selve båten kommer helskinnet fra kollisjon med skjær i stor fart ?

 

Hva med båtens interiør avgjør om mennesker blir skadd i samme situasjon ?

 

Hvorfor blir folk skadet ved kollisjon ? Blir de slengt ut av båt ? Drukner de ? Hodeskade ved slag mot interiør. Er det bråbremsen i seg selv som lager indre skader ?

 

Bør skråg være stivest mulig eller bør det være deformasjonssone i tilfelle kollisjon med fjellvegg eller stake ?

 

Hva skjer når to båter kolliderer ? Sklir de over/under hverandre eller blir den ene delt i to av den andre ? Hva avgjør hvilke båt som "vinner" i kollsjonen ?

 

Hva bør båtfører og passasjer gjøre i kollisjonsøyeblikket ? Bør man kaste seg ned i kabinen ? Holde seg fast på dekk ? Legge seg ned på dørken ? Hoppe i vannet ?

 

Trygg i båt gruppen bør isteden for tilfeldig synsing og lettvinte utspill gjøre sjøen tryggere ved etablere en liten ad-hoc gruppe som systematisk tar for seg de få kollisjonsulykker vi har for å få et vitenskapelig svar på om båtprdusenter kan lage sikrere båter og hvordan båtfører bør opptre når han oppdager at kollisjon er uungåelig.

Link to post
Share on other sites

Trygg i båt gruppen bør isteden for tilfeldig synsing og lettvinte utspill gjøre sjøen tryggere ved etablere en liten ad-hoc gruppe som systematisk tar for seg de få kollisjonsulykker vi har for å få et vitenskapelig svar på om båtprdusenter kan lage sikrere båter og hvordan båtfører bør opptre når han oppdager at kollisjon er uungåelig.

Å lage sikrere båter byr ikke på noen spesielle vanskeligheter. En viktigere ting er om markedet er villig til å betale for den ekstra sikkerheten, noe jeg betviler.

Link to post
Share on other sites

Tror båtene er trygge nok de om en ser på de som havner på tørr grund, problemet er nok heller hos fører av båten som overhodet ikke er kompentent tnok til å føre båten... Det er nok svært får av de ulykker vi ser på sjøen som er båtens feil, men det er noek svært ofte om iekke alltid en menneksleig handling som fører tila t det går galt...

 

Så jeg er enig med gruppen trygg i båt.... Sett inn ressursjene der de hjelper mest, det eropplæring og opllæring og til slutt ennå mer oppløæring.. til slutt så kan det vel tenkes at noe fester seg i treskallene..

 

Så tar man en normal rotårsaksanalyse her så er jeg ganske overbevist om at den mennekselige faktoren er den som oftest ender opp som årsaken til ulykken og ikke båtens design eller ander ting.. Så en må ta ondet ved roten, selv om det gjør vondt for enkle sjeler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å lage sikrere båter byr ikke på noen spesielle vanskeligheter.

 

Akkurat. Men som i tilfellet med Fearlinen som gikk ned ved Arendal etter å ha touchet nedpå med propellene, så er man mer villig til å betale for hydraulisk operert bord til TV, enn for et maskinromskott fo å kunne kontrollere vanninntrenging.

Man bør se litt på hva som har skjedd med biler. Deformasjonsoner, sikkerhetsbelter, airbags, ESP osv, osv. Utviklingen av sikkerhet går fremover hele tiden. Båtbransjen klamrer seg til på stedet hvil.

Hva med en lov som sa at mindre åpne båter skulle være synkefrie, selvrettende og ha autostopp og ombordstigningsmuligheter?

Link to post
Share on other sites

.......den mennekselige faktoren er den som oftest ender opp som årsaken til ulykken og ikke båtens design eller ander ting.......

 

I etterpåklokskapens lys kan alle ulykker ha vert ungått hvis man kunne spole tilbake i tid å gjøre alt om igjen...(om ikke anet burde man droppet hele turen..)..men sikre båter handler om å ha en sikker båt når ulykken intreffer.

 

Er det slik at man fortjener å drukne pga manglende badetrapp på joller fordi man var så klønete og uaktsom å falle i vannet ??

 

Vi er der bilindustyrien var på 60- 70 tallet da ( med untak av volvo) biler var blanke og elegante uten hensyn til kollisjonssikkerhet.

 

Menneskelig svikt er ingen unskyldning for å lage unødvendig farlige båter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De siste årene har vi også sett en økning i antall personer som blir skadet eller omkommer som resultat av at fartøy kolliderer i høy hastighet med land, fra 2000 – 2007 var det 240 menn, 14 kvinner, og 5 barn. Det er grunn til å tro at utviklingen skyldes et større antall hurtiggående båter som føres av personer med lite kunnskap og erfaring med å ferdes på sjøen. (Min utheving)

 

Ja er det egentlig det?

Det kan synes som om de fleste av disse ulykkene som vi har drøftet her på baatplassen i alle fall har skjedd med godt kompetente personer i stor fart i mørket og i en del tilfeller kombinert med alkoholinntak.

Altså ren ubetenksomhet (eller fyllegalskap om en foretrekker et sånt uttrykk).

 

Dermed er mer opplæring ikke noe særlig egnet virkemiddel.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er det slik at man fortjener å drukne pga manglende badetrapp på joller fordi man var så klønete og uaktsom å falle i vannet ??

 

Uansett årsak til at man faller overbord fra en jolle så tror jeg at en enkel liten foldbar badetrapp på jolla, og som i markdet er tilgjengelig for noen hundrelapper, kunne ha berget flere liv enn obligatorisk båtførerprøve, men aksepterer at det er en påstand som ikke vil falle i god jord hos en del!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det slik at man fortjener å drukne pga manglende badetrapp på joller fordi man var så klønete og uaktsom å falle i vannet ??

Vel nå er det ikke ulovlig å ettermontere en badetrapp eller annet utsyr som vil gjøre seilasen tryggere selv, og dette er noe de fleste selvsagt ser om mangler og utberdrer... Funksjonen avdekkes også ved den daglige sjekken av å gjøre sjøklart før man legger utpå.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel nå er det ikke ulovlig å ettermontere en badetrapp eller annet utsyr som vil gjøre seilasen tryggere selv, og dette er noe de fleste selvsagt ser om mangler og utberdrer...

 

Liten digresjon dette, men praktisk talt ingen joller har badetrapp eller annet nødutstyr som gjør det mulig å komme seg ombord igjen hvis man faller i vannet. Kun de mest atletiske vil kunne klare å hale seg ombord i en vanlige 14 fots joller som jo ikke er skyteskive for disse "trygg i båt" folkene. Hvis en feit gubbe prøve å dra seg over ripe i litt sjø er det stor sjanse for at en jolle tar inn vann over ripekanten.

 

Det er naturligvis lov å ettermontere badetrapp/nødtrapp på joller....men det er ikke "trygg i båt" ikke opptatt av for det er kampen mot de hurtiggående båtene som står på dagsorden hos Trygg i båt."

 

Når det gjelder stakkars kajakpadlere som frykter hekkbølger bør man vurdere om kajakk er et egnet framkomstmiddel langs norskekysten i måneder med rrrrrrrr hvis man ikke er kledd i tørrdragt fra topp til tå..for bølger fra nyttefartøyer og ekte havbølger er vel et like stort prblem som hekkbølger fra fritidflåten.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

problemet er nok heller hos fører av båten som overhodet ikke er kompentent tnok til å føre båten...

 

Klart at det oftest er førerens feil, men å påstå at førerene overhodet ikke er kompetente og at det er en viktig faktor blir tullete i mine øyne.

Jeg tror at de aller fleste som går på grunn er godt kvalifiserte sjøfolk.

Myndighetene synes å tro at båtførerlappen vil forhindre at dette skjer. Det er strutspolitikk, og fører fokus bort fra de egentlige årsakene.

Misforstå ikke - jeg er for obligatorisk båtførersertifikat, fordi det vil ha stor verdi for ferske båtførere. Jeg er redd at myndighetene slå seg til ro med at "nå har vi gjort det som står i vår makt".

 

Jeg synes de skal tenke i retning kraftige bøter til fører ved navigasjonsfeil eller uoppmerksomhet som fører til skade.

Link to post
Share on other sites

Klart at det oftest er førerens feil, men å påstå at førerene overhodet ikke er kompetente og at det er en viktig faktor blir tullete i mine øyne.

Jeg tror at de aller fleste som går på grunn er godt kvalifiserte sjøfolk.

Det må du gjerne mene, men i mine øyne er de som gjør at sjøen er et farlig sted er gjerne de som farer frem i stor fart og sørger for at hele båten gjerne er tørrlagt umiddelbart eller "tørr grunn" som jeg skrev... Disse er etter mitt syn ikke kompetente til å føre den slags båt...

 

At du mener det godt kvalifiserte sjøfolk for stå for din regning, men jeg er ikke enig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg som selvsagt bekrefter det jeg har hevdet at det er den menneskelige faktor som står for omtrent alle grunnstøtinger... Men dette sier ikke noe om hvor mange som har havnet helt på land og står på tørr grunn som er de jeg ha skrevet om her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... har havnet helt på land og står på tørr grunn som er de jeg ha skrevet om her...

 

Det er jo det som er poenget at det bør forskes på hva som skiller mellom liv og dør når båter krasjer med holmer i stor fart.

 

Hvorfor krabber noen uskadd ut av nesten uskadd båt langt opp på land ? Er det bare flaks eller er det båtkonstruksjon og førers handling i kollisjonsøyeblikket som påvirker utfallet ?

 

Bør man feks ungå harde skarpe kanter ved førerposisjonen ?

 

Bedreviternes flåsete kommentarer om idioter med for mye penger og hestkrefter gir ingen svar på vesentlige sikkerhetsspørsmål som er blitt aktuelle fordi hurtigående båter medfører andre typer skader enn med saktegående snekker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...