Zonker Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Egoisme og mangel på folkeskikk er en personlig egenskap(som kan forsterkes etter pils eller tre). Hvor eller i hvilken farkost de befinner seg har ingen betydning. De er i bil, på sykkel, i marka, i kassakøen, i ørretelva, på bussen.....og noen har også båt. Tror jaggu noen til og med har seilbåt, men bare noen...... Er det slik at enkelte organisasjoner også kan ha ego agendaer? Hva hvis kun preste ektepar med gjennomført gullbryllup kunne være i besittelse av motorbåter som passerte 20 knops grensen, DA hadde vel verden(Norge) vært et godt sted......eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Det ville vel blitt kirkeskip det da! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Men farligst sted er vel den som kalles "seng".Statistisk sett dør de fleste mennesker inne der. Og statistisk er det flere kaffe drikkere som dør enn røykere! Leve røyken! For ikke å snakke om å bli eldre! DET er farlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roeren Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Jamen mye adrenalin her! Det er ikke uten grunn at det er nesten umulig å ha med et våpen, for den saks skyld en uskyldig kniv (ikke de skyldige Rambo-lignende, altså!) fordi noen meget få kan tenkes å bruke dem til trusler og vold. Kajakpadlere kaller juli-ukene for "helvetesukene", fordi det er så mange motorbåtkjørere som setter alt for mye sjø. Det er ikke først og fremst antall ulykker som skal avgjøre om det bør restriksjoner til, men hvor mange som er hvor utrygge fordi mange andre kjører fort. 20 knop i litt trange farvann er rett og slett verre enn 80 km/t på veien, fordi så godt som alle biler holder seg pent i sin kjørebane. Båtene kan du aldri vite hvor kjører, sjø setter de, og rundt neste holme kan det ligge en kajak eller en kano - skjønt mange av dem holder seg engstelig borte. Er det rett?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Når skal folk forstå at det er idioter overalt, også på vannet. Ja, og en hensynsløs idiot er og blir en hensynsløs idiot, uansett hvor mange sertifikater vedkommede måtte være i besittelse av. Det er ikke mangel på kunnskap, men mangel på normal folkeskikk som er problemet. Og jeg tviler på at man kan kurse seg til folkeskikk. Men selvfølgelig kan jo dette føre til mange nye arbeidsplasser i "kursbransjen". Og politiet vil jo få noe å ta seg til når de skal begynne å sjekke at alle båtførerne har de nødvendige papirer, jeg forstår det sånn at de pr. idag kjeder vettet av seg pga mangel på arbeidsoppgaver Det første som slo meg da jeg leste trådstarters innlegg, var at det må være mange i kongeriket som har alt for lite å gjøre. Redigert 22.Oktober.2009 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det er ikke mangel på kunnskap, men mangel på normal folkeskikk som er problemet. Det er en tanke jeg støtter tildels. Tror heller ikke det er kunnskapen det skorter på, men viljen til å ta hensyn til andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 jippi og jeg som trodde jeg gikk fri når jeg slapp båtførerbeviset Som det blir sagt : tar man bort fyllekjøring - og ren idioti er det ikke mange ulykker igjen og folkeskikk + ta hensyn er blitt et fremmedord for mange - di siste 2-3 årene syntes jeg personlig folk har tatt helt av med di store nye fartsvidundrene sine - det har blitt altfor mange bilfolk på sjøen - di nyrike som gir totalt f i andre, og som det har blitt sagt før er det vel di som egentlig er best sjøvant og "lommekjente" som banker på skjæra blir fort hvilepute når alt har gått bra i x antall år og det er det heller ingen lapp eller bevis som kan redde folk fra slik slutt og drekk - følg med forover - ta tak i roret engang i mellom SELV OM AUTOPILOTEN er koblet inn - det er lov å legge en liten bue utenom den jæ/&%#&%¤¤a for%¤/#%"#"/a drittlille jolla med folk som sitter og fisker - senk farten i små sund etc - med rene ord - BRUK skællen ikke minst: kjør som du har papirkart selv om kartplottern er på - følg med litt - er nok mange som ikke hadde skjønt hvor di er eller hvor di fortsetter hvis kartplottern blir sort amatører - hengeromper Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Jeg synes Petter Solberg hadde et godt poent da han sa: It's not the fart that kills you it's the smell. Når farten øker øker også risikoen for at det skjer alvorlige ulykker, men om sertifikater alene hjelper.......... Jeg tror mange av de som skaper utrygghet ikke selv forstår dette, den beste måten er å gi dem beskjed. Og da er vi (etter min mening) inne på et problem, få tørr si ifra. Hadde flere fått tilbakemeldinger om at kjøringen oppleves som skummel og hvorfor den oppleves slik tror jeg flere hadde tatt det roligere. Men i praksis virker ikke dette. Og da er vi tilbake til sertifikater, fartsbegrensninger, avkortning i forsikringen. Hva med å innføre dato kjøring, på dato med par tall kan alle de som har hastighet over 30 knop kjøre, på dato med oddetall kan alle andre kjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Det er ikke først og fremst antall ulykker som skal avgjøre om det bør restriksjoner til, men hvor mange som er hvor utrygge fordi mange andre kjører fort. Utrygge på grunn av de som kjører på sjøen i 40 km/t? På grunn av bølgene? På grunn av farten og risiko for påkjørsel? Da er det vel bedre med mere fartsbegrensninger i ulike områder enn nødvendigvis å kurse alle båtførerne som tilfeldigvis har båter som oppnår eksempelvis maks 25 knop? 20 knop i litt trange farvann er rett og slett verre enn 80 km/t på veien, fordi så godt som alle biler holder seg pent i sin kjørebane. 37 km/t i forhold til 80 km/t? Skummelt? Tja, skulle det skje en ulykke på veier i 80 er vel sjansen større for dødsfall enn med båt i 37 selv om sjansen absolutt er tilstede begge plasser. Men... trange farvann, er det ikke da bedre med en lokal fartsbegrensning på de stedene enn at alle med båter som eksempelvis kan oppnå 40 km/t må ta enda et kurs? Båtene kan du aldri vite hvor kjører, sjø setter de, og rundt neste holme kan det ligge en kajak eller en kano - skjønt mange av dem holder seg engstelig borte. Er det rett?? Men hva har dette med å lage bølger med 20 knop å gjøre? Mine båter (som bare noen få eksempel) lager mindre bølger mellom 20 og 30 knop enn de gjør om jeg presser på i 6 til 9 knop før de går opp i plan. Jeg er overbevist om at halvplanere som går i 14 til 19 knop lager mye større bølger enn en helplaner i 20 til 25 knop (eller hurtigere for den del). Jeg er blant dem som mener en viss minimumsopplæring er ønskelig for å kunne føre motorbåter (også båter under 15 meter) og ønsket obligatorisk båtførerprøve velkommen. Med disse nye forslagene blir jeg mye mer i tvil om. Som nevnt kan 20 knop overskrides med bare 15 Hk påhengsmotor på enkle landstedsbåter (muligens også mindre motorer på joller). Jeg synes det blir HELT på jordet dersom en lett liten 14" landstedbåt med bare 15 Hk påhengsmotor som oppnår 22 knop utløser slikt krav om ekstra kursing, mens en dobbelt så lang og mange ganger tyngre halvplaner som oppnår 18 knop ikke gjør det. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hvis det har blitt så mye farligere på sjøen så er vel det forklaringen på hvorfor premien på båtforsikringen ikke har gått opp siste tre årene? Kanskje fordi forsikringer betaler ikke til andre ved mindre enn grøv uaktsomhet, eller bare til forsikringstakere når de bruker kaskoforsikringen? Det fantes en tråd her som belyser hele forsikringsløyn bedre enn jeg kan. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zonker Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Avisen Dagens Næringsliv hadde et vedlegg om båter og sjø idag. Mener det stod der at statstikken viste flere båter på sjøen, men færre ulykker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Med andre ord det stikk motsatte av hva alle ekspertene både her og der prediket før sommeren! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Ida Mari (Jan) Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Og politiet vil jo få noe å ta seg til når de skal begynne å sjekke at alle båtførerne har de nødvendige papirer, jeg forstår det sånn at de pr. idag kjeder vettet av seg pga mangel på arbeidsoppgaver Spørs vell om politiet har råd til bemanne mannskap på båter (20++knop). Tror Jens & Kristin innførte formueskatt på underskuddet. Hva med fotobokser, som ikke dominerer miljøet? Og samtidig, kan det ikke bli obligatorisk å vinke, og jo bompenger, for felleskapet liksom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Ida Mari (Jan) Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Nå drømmer jeg bare, men hva om Trond Giske kunne kombinert den nye jobben som næringsminister med en slags regjeringens ansikt uttad i denne saken. Kanskje han kan bemidle den som et skuespill fra terrassen på Operaen. Hvor ironisk hadde ikke det vært? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Fotobokser og automatiske bomstasjoner på sjøen kommer nok. Det er bare et tidsspørsmål før avgiftskåtingene finner ut av det. Ja, ja. samma det. Vi nordmenn finner oss jo i alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Fotobokser og automatiske bomstasjoner på sjøen kommer nok. Ja, du kan spøke du "sjefen". Men jeg synes ikke du skal gi de avgiftskåte gode idèer. Tenk om de påbyr ferdskriver og påfører oss en nm. avgift Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Må blåse at du er edru for å startet båten og ta den ut av havnen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hei, alle. Jeg synes Kardemommeloven er en god rettesnor, og så Politimester Bastian. (han må også være der) Uønsket adferd kan bekjempes med strenge regler, men dersom sansynligheten for å bli tatt, er fraværende, da trenger man heller ikke flere regler. For de fleste ulykker finnes det straffereaksjoner, og jeg har tilgode å høre om at politiet ikke har hjemmel for å bøtelegge. En annen ting er bøtenivået. Straffen for 'fartsovertredelse' mener jeg er 1500,- i bot, samme som å føre båt med promille. (korriger meg gjerne på dette). Om man volder skade, forholder det seg litt anderledes. Slik bør det kanskje også være. Ulykkestallene på sjøen er lave. Om man trenger strengere regler, så må det ha en motivasjon i ønske om lavere ulykkestall: Drukningsulykker blandt godt voksne menn, etter fall over bord fra båt i sakte fart er sterkt overrepresentert på ulykkesstatistikken. De fleste med buksesmekken åpen, og de var alene i båten. Hvilke forslag til nye regler kan fange opp disse? -Forbud mot åpen buksesmekk. -Forbud mot saktegånde åpne båter etter mørkets frembrudd? Det mest treffende er kanskje å påby toalett (minimum porta potti) i alle båter fra 10fot. Jeg oppfordrer våre lovmakere til å skjele til statistikken, når nye regler utformes, ikke la misunnelsen styre hvem de skal jakte på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Da er vel promillen over 0,8 da vel Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Må si at jeg er ganske lei maset fra de gamle gubbene i Knbf og Redningselskapet som mimrer om de gode gamle tider der alle tøffet rundt i snekke iført skipperlue og som vil ha restiksjoner og regler og sertifkater og politi for alle andre. Sjøen er ikke et farlig sted. Norge har hundretusenvis av fritidsbåter som blir flittig brukt. De er få ulykker, men hver eneste en få sannelig behørig dekkning i media. Redigert 22.Oktober.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Enig i det, men kan ikke stikke under en stol at det har blir mere hensynsløshet på vannet. Har selv hatt snekke i denne sesongen, og det er en del tankeløse skippere i store glassverandaer som ikke tar hensyn til andre for en krone desverre Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Må blåse at du er edru for å startet båten og ta den ut av havnen da er det bare å drekka til du er rundt 4 i promille så ber du en av unga blåse når du fyrer opp Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 da er det bare å drekka til du er rundt 4 i promille så ber du en av unga blåse når du fyrer opp Dette vitner om "god sjømannskap"... :nonod: Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Synes det er godt med en rorpils, og er noe dritt at en må gå over til å bli skapdranker pga kontroller og bøter på vannet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Er da forskjell på en rorpils og 4 i promille. Men enkelte kjenner ingen begrensinger, det er tydelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.