Jump to content

"Sjøen er blitt et farlig sted" mener de "(u)trygge i båt".


oslofjord

Recommended Posts

Sjøen er blitt et farlig sted (link) mener aksjonen "trygg i båt", men da burde de vel heller kalle seg for de "utrygge i båt".....

Dette oppslaget i nettavisen er fra juni, men tilsvarende synspunkter fra "trygg i båt" dukket opp på trappen i dagens Fritidsbåten-blad også.

 

"Nå slår tunge aktører som Kongelig Norsk Båtforbund, Norges Seilforbund, Redningsselskapet og Finansnæringens Hovedorganisasjon alarm.

Under paraplyen «Trygg i båt» går de nå ut og advarer mot utviklingen."

 

Det blir mange grunner til avkortning av forsikringsutbetalinger hvis "Trygg i båt" får det som de vil.

 

De vil bl.a. at mange av de som nå har tatt båtførerprøven pluss mange over 30 år må ta et nytt hurtigbåtsertifikat for å kunne føre båter som går fortere en 20 knop. De fleste båter med mer enn 25 hk klarer å karre seg over 20 knop med en mann ombord så i praksis vil det bety at nesten alle med båtførersertfikat som har planende båt må ta ny prøve...som nå kalles hurtigbåtsertfikat.

 

Ellers har vi vel hørt det meste før:... alt er så meget være enn før og staten må stramme med lover og regler

 

Isteden for denne jungelen av statlige forskifter er det vel mer oversiktlig å heller si at alt båtliv er forbudt med mindre særskilt dispensasjon invilget av gruppen "Trygg i båt".....som da kanskje ikke lenger føler seg så utrygge i båt.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en vansklig vurdering.

På den ene siden er det ingen tvil om at det å føre en planet båt som kan oppnå en fart på 50-60 knp er en helt annen utfordring enn å føre ei snekke som puttrer i veg med 7-8 knp.

 

På den andre siden, kan jeg i morgen kjøpe ei skøyte på 15 meter som veier 30-40 tonn, og gi meg i kast med havet og manøvrering i trange havne områder. Selv om jeg aldri har satt mine føtter i en båt før.

 

Hva er farligst?

Selvsagt kan en trekke fram statestikker som sier at det er hurtig gående båter som oftest er innblandet i ulykker.

Men det har vel også sin forklaring i at det finnes en god del flere av disse båtene, en det finnes skøyter (Tenker da på fritids båter)

Link to post
Share on other sites

Hva er farligst?

Vet ikke jeg, det er alltid farlig med noe hvis man ikke vet hva man gjør.

Men farligst sted er vel den som kalles "seng".

Statistisk sett dør de fleste mennesker inne der.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det blir mange grunner til avkortning av forsikringsutbetalinger hvis "Trygg i båt" får det som de vil.

Ja det får jeg da inderlig håpe siden alle duisse provate organisjsonene du har litet opp etter mitt syn er fornuftig organisasjoner... Ingnting er bedre om de avkorter forsikringsutbetalinger til de som sliter med forholde seg til de lover og regler som gjelder på sjøen..

 

Flott tiltak ac Kongelig Norsk Båtforbund, Norges Seilforbund, Redningsselskapet og Finansnæringens Hovedorganisasjon :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg var liten - ropte vi "Bølger!" og løp ut i vannet når de kom. Det var gøy. Ved selvsyn vet jeg at dette ikke har forandret seg så mye. Desverre er det noen få som løper på land nå - fordi "mamma sier at vi kan drukne i dem".

 

14 av 26 drukninger skjedde ved kantring. Tipper at 13 av disse skjedde med buksesmekken åpen eller :cheers: eller :seeya: eller :fishing: eller :puke: .

 

Har noen sett en forsvarlig båt med en ansvarlig fører kantre pga hekkbølger? :sailing:

 

Jeg synes at NSSR bør skaffe seg en ny kommunikasjonssjef :smash:

Link to post
Share on other sites

14 av 26 drukninger skjedde ved kantring.

 

Bortsett fra en tragisk episode i Trondheimsfjorden kan jeg ikke huske en eneste omtalt kantringsulykke med skjærgårdsjeep eller større båt . Det er åpne joller og kanoer som kantrer...altså små billige båter med små motorer og relativt liten maksfart.

 

Hvorfor gjør ikke "trygg i båt"-kampanjen kampen mot kantrende kanoer og joller (uten badestige) til sin kampsak ?? Er det ikke politisk korekt å kalle en spade for en spade å si at åpne 14 fots joller med 4 hk er farlig ved kysten (sammenlignet med skjærgaardjeeper med høyt fribord, selvlensing og badetrapp) ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo helt tullet nå har de innført båtfører beviset å selv om jeg er over 40 valgte jeg å gjennomføre dette.Har selv en båt som passerer 30 knop+.Enten kan du ta hensyn eller så kan du det ikke blir ikke bedre med enda 1 sertifikat.Tenk hvis vi skulle begynne med eksta sertikater på bil hvis bilen hadde toppfart over 140 km/t :nonod::nonod::nonod:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Hurtigbåtsertifikat høres da veldig fornuftig ut , det er jo i de fleste tilfellene stor fart inne i bildet når ulykker også rammer de som ikke fører båten , ramler man ut av jolla i fylla eller lignende så er det en selv som dør , det får man neppe gjort noe med.

Overført til veitrafikken så dreper fart der også , vi kan ikke gjøre så mye prevantivt med de som dør etter å ha blitt påkjørt i en rundkjøring i byen eller rygger ned naboen.

Link to post
Share on other sites

Hvis det har blitt så mye farligere på sjøen så er vel det forklaringen på hvorfor premien på båtforsikringen ikke har gått opp siste tre årene?

 

Ja, jeg vet hva jeg skrev her og det kalles "ironi", men er også et seriøst ment spørsmål for jeg har vondt for å tro at forsikringsselskapene gir bort penger!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et "hurtigbåtsertifikat" må være noe som har blitt klekket ut på et sent nachspiel hos "foreningen for saktegående hekksjøgeneraler." Dette er sikkert mennesker godt oppi åra, som irriterer seg over alle jyplingene på sjøen, som fortyrrer ferden deres. Arg... :headbang:

 

Hvis dette blir en realitet, skal jeg jaggu jobbe for krav om støybegrensing fra trekkspill spillende båtsniler om kveldene.

:giggle:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Og hvor hurtig er egentlig 20 knops båten som trenger særskilt hurtigsertifikat ??? Selv 10-12 fotere med 15 hk kommer vel opp i 20 knop med litt medvind og lett fører(?).......men når svigermor, nistekurver og ymse er ombord blir det vel ikke mer enn 6-7 knop...

Det som vil komme til å telle er om den aktuelle båten med motor hypotetisk kan komme opp i 20 knop og ikke hva som er faktisk fart i gjerningsøyeblikket.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forklaringen på hvorfor premien på båtforsikringen ikke har gått opp

 

 

Et "hurtigbåtsertifikat" må være noe som har blitt klekket ut på et sent nachspiel hos "foreningen for saktegående hekksjøgeneraler."

 

Her er det på plass med en konspirasjonsteori. Faktisk to teorier.

 

Jeg noterer meg at forsikringsbransjen har fått med seg saueflokken i et forsøk på å skaffe seg alibi for å utbetale mindre erstatninger.

Og det er nok ikke klekket ut på et nachspiel. Det kom nok fra styrerommet i kursbransjen. De har nå fått en fot i døra med dette obligatoriske kurset sitt. Nye inntekter.

Hva har de for planer? Vi får nå de første forpostfektninger om et hurtigbåtbevis. Etter litt avvist/vedtatt over tid så kommer det. Og så får vi kjørekort for alle, obligatorisk mørkekjøringskurs, oppfriskningskurs, helivelt i tilfelle man skulle bli berget fra helikopter osv.

Link to post
Share on other sites

Vi burde kanskje ha kantrebåtsertifikat. Jeg greide å få Hulda ned til 40 grader i noen bråttsjøer. Men gamla rettet seg opp igjen. Dog har jeg ikke gitt opp. Neste år gir nye muligheter. Inntil da skal jeg pusse opp huset. Det hater jeg. Det er derfor jeg sitter her og klasker på tastaturet.

Link to post
Share on other sites

Selv 10-12 fotere med 15 hk kommer vel opp i 20 knop med litt medvind og lett fører(?).....

Jeg synes dette er et VIKTIG punkt! 20 knop er ikke spesielt fort akkurat.

 

20 knop eller sagt på en annen måte ca 37 km/t (som bare er drøyt den hastigheten man kjører bil i gjennom boligfelt - og vesentlig saktere enn maks fart til en moped) er så lav hastighet at vår 14 fots åpne landstedbåt overstiger denne farten med en liten 15 Hk Mercury og med en voksen mann på over 80 kg ombord. En SÅ lav grense vil medføre at svært mange (de aller fleste?) av de planende båtene vil utløse et slikt sertifikatkrav.

 

Dersom man i det hele tatt skal innføre et "hurtigbåt" sertifikat i tillegg til førerbeviset som alt er vedtatt, burde man kanskje begrense seg til de virkelig raske båtene(?), for eksempel det som klarer mer enn 40 knop (drøyt 70 km/t og over).

Link to post
Share on other sites

Navigatører som arbeider på hurtiggående passasjerfartøyer(hurtigbåter), må ha grunnleggende hurtigbåtkurs samt retreningskurs hvert 2,5 år. Og dette er fartøyer som gjør 20 knop eller mer, og som kan føre flere enn 12 passasjerer.

 

Disse hurtigbåtkursene legger vekt på det menneskelige aspekt, og det blir kjørt tester i hurtigbåtsimulator hvor man øver på alle tenkelige og utenkelige scenarioer slik som brann, evakuering, grunnstøtning, kollisjon, bombetrusler osv. I tillegg har hurtigbåtnavigatørene praktisk utsjekk i farvannet de opererer i og praktisk og skriftlig utsjekk på fartøyene de jobber på med tilhørende kvalifikasjonsbeviser. Disse kvalifikasjonsbevisene blir ofte benevnt "hurtigbåtsertifikat". En utnevnt og godkjent hurtigbåtassesor står for disse utsjekkene. Fartøyutsjekk med tilhørende kvalifikasjonsbevis blir ugyldig om man er lenger borte fra fartøyet enn 6 måneder. Skal man da om bord igjen, må man ta reutsjekk med ny praktisk og skriftlig prøve.

 

For meg høres det søkt ut om det innføres hurtigbåtsertifikat for å føre lystbåter som gjør 20 knop eller mer selv om de eventuelle sertifikatkravene nok sannsynligvis ikke blir i nærheten av hva de er for kommersielle hurtiggående passasjerfartøyer. Dyrt blir det nok også. Men at det kan være et problem at godt bemidlede personer i førti- til sekstiårene uten erfaring med sjø- og båtliv kjøper raske store båter som de ikke håndterer med tanke på sjøveisregler, navigering, manøvrering, hensynhet til medmennesker og alminnelig godt sjømannskap, er dessverre et faktum. Det har jeg sett med egne øyner. Når det først er bestemt å innføre obligatorisk båtsertifikat, burde i det minste slike nevnte personer bli omfattet og ikke bare de født etter 1980.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er storm i et vannglass og nok et eksempel på at organisasjoner søker desperat etter nye inntektskilder. Kurs meg ditt og kurs meg datt. Tullingene blir ikke mindre kokeliko for det. Det er i hue det sitter, ikke i motorrommet. :headbang:

Nå gjenstår bare at aktørene skal sende sine lobbyister til stortinget for å få en miljøkåt politiker med seg, så har vi det gående.

Dette er da ikke i det hele tatt et stort problem. De feiltrinna som begås må ses opp mot de tusener av båtturer som foregår. Da blir prosenten stuslig. Finn på noe mer fornuftig å bruke kreftene på en dette.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tidligere ble det diskutert krav til båtførerprøve her på forumet. Jeg var nok en av de som ivret for dette.

 

Men når jeg leser dette blir jeg ganske skeptisk. Når det var så vanskelig for myndighetene og komme til enighet om et felles krav vedrørende båtførerprøven, så lurer jeg virkelig på hva kriteriene blir nå.

 

Og ikke minst som noen skrev tidligere. Det finnes 400.000 småbåter i norge i dag. Er dette ulykkestallet egentlig så høyt om vi sammenligner andre fritidsaktiviteter, og har det noen som helst samfunnsgevinst og kreve slike sertifikater

Link to post
Share on other sites

Formynderne drar ofte fram enkelte skrekkeksempler som "bevis" på at båtfolket må knebles. I sommer ble f.eks. en snekke delt i to:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/ryfylke/1...paa_midten.html

 

Også omtalt i tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=56995

 

Det grunnleggende spørsmålet er da ikke om det finnes uaktsomhet på sjøen, men om disse tiltakene fra "trygg i båt" f.eks. kunne hindret snekkekolisjonen eller tilsvarende hendelser. Min antagelse er at et kurs ikke kunne forhindrer slike ulykker. At man ikke kjører båt i påvirket tilstand (vet ikke om det var tilfelle her) og at man bør følge med på hva som dukker opp i fartsretning vet de fleste uten å ta kurs.

 

Likevel vil aviser for all fremtid fråtse i spektakulære historier og bilder av båter langt opp på skjær som fotobevis på at alt var så meget bedre før. Det føles som om staten pga noen enkeltepisoder i beretiget (?) harme gir hele båtfolket kollektiv straff i form av flere forskrifter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er mer hensynsløshet nå. Det registrerer jeg også. Det er mer egoisme også. Spørsmålet er om man kan "kurse folk snille". Det tror ikke jeg.

Man må se på holdningene som brer seg i samfunnet i et land som på relativt få år har gått fra å være fattig til å bli verdens rikeste. Folk har tjent mye penger og realisert sine drømmer om stor, hurtig båt, uten at psyken har fulgt med. Selvfølgelig finnes det individer som blåser i andre for å ha det morro. Men jeg må bare gjenta at disse er en minoritet i forhold til alle lovlydige og fornuftige på sjøen. Hva gjør man ellers i samfunnet med de som bryter reglene? Straffer man hele befolkningen når noen begår et ran? Det er det man legger opp til her, og det er en mentalitet som skremmer meg.

Et slikt utspill bør ikke stå uimotsagt. Jeg har aldri forvoldt andre skade eller ulempe på sjøen hverken med saktegående eller hurtiggående båt, så jeg kommer aldri til å bøye meg for innføringen av noe så idiotisk som dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...