Jump to content

"Sjøen er blitt et farlig sted" mener de "(u)trygge i båt".


oslofjord

Recommended Posts

Nå kan det vel se ut som "trygg i båt" ikke er annet enn en opplysningskampanje om sikkerhet til havs, noe lignende "vis sjøvett". I så fall greit for meg så lenge det holdes på et nivå som står i forhold til "problemet". Og ikke at dem som har båt som går over 20 knop skal dras etter ørene på skolebenken - med båtførerprøve eller ei. Noen ganger kan det virke som Syvertsen og KNBF har mest lyst til å "riste treet" så kraftig at det bare blir igjenn ett å annet skolelys på fjorden.

 

Og, jeg har lite tro på at noe tyngre forskning på båtkonstruksjon har noe for seg med all det sikkerhetsutstyret du kan dra med deg til havs i dag. Det skulle bare føre til at båtbyggerne må rette seg etter enda fler standarder i dag som kan inbefatte gud vet hva, alt fra polstrede dodører til 5 punkts sikkerhetseler. Det blir bare dyrere båter, og kanskje et institutt av slikt. Kanskje en avgift også.

 

ellers disse linkene fra sjøfartsdirektoratet, gjelder ikke det bare yrkesfartøyer? Har de egentlig noe som helst med fritidbåter å gjøre?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor krabber noen uskadd ut av nesten uskadd båt langt opp på land ? Er det bare flaks eller er det båtkonstruksjon og førers handling i kollisjonsøyeblikket som påvirker utfallet ?

 

Bør man feks ungå harde skarpe kanter ved førerposisjonen ?

Jeg mener vi må fokusere på folks handlinger og unngå at de krabber på land... De båter jeg kjenner til er ikke konstruert for å brukes på land men på sjøen... Så i min jobb så tar vi lærdom av hendelser og sørger for at de som er uønsket ikke skal inntreffe igjen.... Det er også en grei regel om at gjentatte brudd på sikkerhetsregler medfører at en kan starte å lese "Vacant Positions" grundig.. Ved grove brudd så rekker det med ett, før en kan begynne med å lese de samme annonser..

 

Så grove brudd på de regler/sikkerhetsregler som gjelder til sjøs bør selvsagt medøfre at en selv er voksen nok til å innse at man bør finne et annet sted "å leke".... eller blottlegge ens manglende kunnskaper

 

Men jeg er enig i at en skal gjøre det sikkrere om ulykken skulle inntreffe igjen, da gjerne se om designet er riktig.... men den vitkigste jobben er uansett det å forebygge at ulykker inntreffer... Det er og blir jobb nummer 1, enten det er tila land eller til vanns eller i luften med...

 

All sikkerhetsarbeid har som mål å hindre at ulykker eller ønskede hendeler inntreffer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor mange av disse ulykkene med å kjøre på land som skjer i nedsatt sikt, mørke?

 

Mitt svært uvitenskalige intrykk av avisoppslag om de 2-3 årlige spektakulære/tragiske ulykker hvor båter fotograferes på en holme eller etter kollisjon med annen båt er at minst 2 av følgende 3 faktorer er tilstede:

 

1. Nattemørke

2. Promille

3. Fart

 

Fart er jo nødvendig for å skli opp på tørt land, men svært ofte er det i kombinasjon med alkohol og/eller mørke.

Selv om båter på landjorda gjerne havner på forsiden av lokalavisen er vel disse 2- 3 årlige ulykkene et svært lite samfunnsproblem sammenlignet med f.eks. problemet med alle jollene som kantrer, alle som drukner ved å gå gjennom isen eller alle kanoulykkene.

Link to post
Share on other sites

Mitt svært uvitenskalige intrykk av avisoppslag om de 2-3 årlige spektakulære/tragiske ulykker hvor båter fotograferes på en holme eller etter kollisjon med annen båt er at minst 2 av følgende 3 faktorer er tilstede:

1. Nattemørke

2. Promille

3. Fart

/quote]

 

Båtulykker har krevd 529 liv på 15 år Mer enn hver tredje som dør etter en ulykke

med fritidsbåt har promille.En ny studie viser at hjernen fungerer dårligere

enn antatt når promillegrensen på 0,8 er nådd.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article354060.ece

 

Frykter høy fart og mer promille

De siste ti årene har 368 personer mistet livet i dødsulykker med fritidsbåter.

340 av dem var menn. Halvparten var mellom 41 og 60 år. Men når obligatoris

båtførerbevis blir innført fra neste sommer, er det likevel bare de under 30 år

som må ha det.AVANDREAS BAKKE FOSS TONE TVEØY STRØM-GUNDERSEN

De verste er de som har altfor store båter og kjører i helt vanvittig fart bare

et par meter unna andre. Folk helt uten båtvett. Og mens de kjører,

vinker de. Sånn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078830.ece

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger-jo linker til avissaker som handler litt om promille og litt om båtførerbevis.

 

Andel som har båtførerbevis har da ingen sammenheng med hvor mange som kjører med promille.

 

Den håndfullen som kjører i fylla natterstid i 30 knop i skjærgården gjør det mot bedre viten så det er ikke teorien eller erfaringen som mangler.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel se ut som "trygg i båt" ikke er annet enn en opplysningskampanje om sikkerhet til havs, noe lignende "vis sjøvett". I så fall greit for meg så lenge det holdes på et nivå som står i forhold til "problemet".

 

Sjøvettskampanjen var budskapet fra staten. "Trygg i båt" er budskapet fra et samlet miljø inkludert deg og meg. Når "Trygg i båt"/KNBF mener at det bør bli høyhastighetssertifikat kommer det til å dukke opp en formulering i en stortingsmelding at båtfolket ønsker sertifikat. Politikere som ønsker avgifter og regulering har "Trygg i båt" synspunkter som bevis på at båtfolket selv ønsker å bli holdt i ørene av staten.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er Svenskene mer båtvante enn oss??

 

Sammanställning av drunkningsolyckor under juli 2009

2009 ............. Juli ........... 2008 -07 -06 -05 -04 -03

11 .......,.... fritidsbåt ........ 5

4 ............ bad ................. 15

3 .. ......... övriga ............. 8

18 .......... totalt ............. 28 - --- 17 -47 - 26 -24 -37

 

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sve...uli-2009-309494

 

Ikke lett og finne nyere matriell der heller.

2002 omkom 46 personer i 42 olyckor med fritidsbåtar.

Sjöräddningen gjorde samma år 1190 insatser, varav ca 70 % gällde fritidsbåtar. Av dessa berodde 21 % på motorhaverier och 24 % på grundstötning och felnavigering. Dessa ingripanden arbetar man med att minska genom utbildning i motorlära och navigering. Sjöfartsverket utger årligen en olycksstatistik.

I Sverige har vi sedan några år en frivillig säkerhetsbesiktning av äldre fritidsbåtar. Över 20 000 fritidsbåtar har hittills besiktigats och deras ägare fått större kunskap om säkerhet ombord.

 

Båtsverige i världen

Sverige är ett av världens båttätaste länder. I en jämförelse av antalet människor per fritidsbåt har Sverige 7 personer på varje fritidsbåt. Finland har 7, Norge 7, USA 16, Holland 50, Danmark 160, Tyskland 185, Japan 365 och Belgien 1.000 personer per fritidsbåt.

 

http://www.maringuiden.se/marinnytta/faktabatlivet/

 

Denne er ny.

GPS kan göra så att olyckorna ökar

 

Sjöfartsverket är orolig för att en ökad användning

av GPS-apparater till sjöss kan leda till fler olyckor.

Allt fler fritidsbåtsägare skaffar sig en så kallade GPS

eller plotter för att lättare kunna navigera till sjöss.

Men nu varnar Sjöfartsverket för att tekniken kan öka antalet olyckor till sjöss.

 

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyhe...Artikel=2964361

 

 

Den nya tekniken med GPS-navigering gör det möjligt att se sin position med stor

precision och används allt oftare av i fritidsbåtar för navigering. Men nästan

alla sjökort som GPS-apparaterna är laddade med är digitala kopior av

sjöfartsverkets papperssjökort.

 

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...e=&IsBlock=

 

I många fall är informationen på sjökorten från sjömätningar som gjordes

manuellt i slutet på 1800-talet, därför finns det många fel och brister i kartorna.

 

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyhe...Artikel=2964361

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I många fall är informationen på sjökorten från sjömätningar som gjordes

manuellt i slutet på 1800-talet, därför finns det många fel och brister i kartorna.

 

Du må ikke si sånt.

Her på BP hevder jo de fleste eksperter at elektroniske kart er 100% nøyaktige hele tiden.

Selv 1:50000 kart zoomet til 1:5000.

Link to post
Share on other sites

Du må ikke si sånt.

Selv 1:50000 kart zoomet til 1:5000.

Det var et da et svensk innlegg, det virker som det er en plass utenfor Stockholm som er være en den

vi har på Koster.

Mine elektroniske kart er da i flere størrelser 1:50000, 1:25000, 1:12500, 1:10000 1:7500 og 1:5000 hvis jeg husker rett.

 

Minner meg om da fotostatmaskinen kom yppelig til å få båtsportkartene blåst opp både en og to ganger så en slapp og bruke lupe, grunnen var der okke som, men en så lettere om en skulle gå til styrbord eller babord for grunnen .

Minner meg også om en gang jeg spurte "kartverket" om hvor syndspissen på Jomfruland egentlig lå siden det var 1/2 mil forskjell i kart 5 og 6

Det var bare og bruke stakene så kunne Jomfruland ligge der det lå til de fikk målt opp på ny.

 

Ellers er det hyggekveld på Twende i kveld.

Velkommen til en båtprat.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...