Jump to content

Ventilhavari BMW D190


SveinHa

Recommended Posts

Heisan.

 

En kompis kjøpte seg en havarert BMW D190 for å reparere og sette inn i sin egen båt. Feilen som ble opplyst om motoren var plutselig mistet oljetrykk og at kjølevannet havnet rett i oljen. Han tok sjansen på å kjøpe motoren i håp om at det var rimelig enkelt å reparere men uten å vite sikkert hva som hadde skjedd.

 

Demontering av bunnpanne og en topp fortalte sin tydelige historie:

 

En ventiltallerken plantet godt nede i stempelet

bmwhavari1.jpg

 

og her er øverste del av stempelet med deler av foringen. Ventiltallerkenen kan ses også under stempelet:

bmwhavari2.jpg

 

Her er "avtrykket" av ventilen i toppen:

bmwhavari3.jpg

 

Har jo hørt om enkelte havari på disse motorene men kan ikke huske at knekt ventil har vært en årsak. Noen som kjenner til om dette er "vanlig" på disse motorene?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ventilsetet ser ikke ut til å ha løsnet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er usikker på veiven men råden er skjev øverst og foringen er knust.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Håper han ikke betalte så veldig mye for motoren...

 

BMW'ene slet med varmgang som følge av et skjold som løsna i varmeveksleren. Etter at Mercruiser tok over motorene, og satte på sin egen varmeveksler, ble det visstnok gjennomsnittlig driftsikkerhet på dem.

 

Jeg har en Mercruiser D3,0L fra 1995, altså en videreført BMW D150. Lite trøbbel, og starter alltid.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Tror prisen var helt kurant, den var en del påkostet nylig med bl.a. ny turbo. Den har 2000 timer på telleren og likevel er der tydelige honemerker i sylindrene.

 

Kjøleproblemene er, så vidt jeg vet, utelukkende på 180 hk modellene og denne er 165 hk.

 

Jeg har stående en 2.4 liter VM fra Range Rover så kanskje deler fra denne passer. Noen som vet om dette er såpass identiske motorer at foringer o.l. går om hverandre?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke Johnnyboy her på baatplassen har en slik motor liggnede i deler? Han hadde vel et tilsvarende havari for et par år siden mener jeg å huske, og bygde opp motoren igjen ved hjelp av en delemotor... Eller husker jeg helt feil?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har god hukommelse Index.

 

Jeg fikk totalhavari på en BMW D530 for et par år siden. Etter at motoren var plukket i biter, kunne vi konkludere med at den opprinnelige årsaken til havariet var en knekt ventilløfter. Dette medførte skade på kamakselen (dvs nedslitt knast) som igjen resulterte i knekt ventil. Hos meg ble det også skade i blokken, noe som gjorde reparasjon umulig.

 

Fikk tak i en annen motor som viste seg å ikke være helt pigg den heller (tæring pga dårlig vedlikehold). Jeg valgte derfor å bruke de beste delene fra hver motor, samt at jeg skiftet alle ventilene og stempelringene. Monterte også nye strekkbolter på toppene. Resultatet ble en motor som har vært absolutt problemfri de siste to årene, og som er lettstartet og røykfri uansett vær og temperatur.

 

Klok av skade har jeg likevel kjøpt en tredje motor som står klar i garasjen til neste havari :lol: :lol: :lol:

 

Har dessverre ikke så mange bilder for hånden av den havarerte motoren, men denne veivstaken var den mest komplette delen som var igjen i den aktuelle sylinderen.

veivstake.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Så er motoren nesten operativ. Fusker litt og ryker når den er kald og har masse luft i dieselreturen. Luften kommer høyst sannsynlig fra simmerringen i forkant av innsprøytningspumpen så den skal være grei å få fikset. En liten "fuskevideo" her:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...