Jump to content

frakting av båt..regler?


dosern

Recommended Posts

vurderer å kjøpe meg en shetland 18fots daycruiser..denne båten veier ca 650kg.hvor stor båthenger må jeg ha for å frakte denne? må den ha brems? har idag en henger som passer for båter til og med 18fot,men denne er uten brems.. hva er reglene for dette? prøvd å lete på nett,men finner lite.. noen som kan hjelpe?

Link to post
Share on other sites

Dette er egentlig ganske så enkelt:

 

Det står maks last (og maks totalvekt) i vognkortet til båthengeren. Sjekk der, så ser du hva som er lovlig for tilhengeren. Så må du se i vognkortet for bilen om du har lov til å trekke tilhengeren.  For min Gelendevagen gjelder det for eksempel maks 750 kg når tilhengeren ikke har egne bremser (driftsbrems kalles det).  

 

Så se etter i vognkortet for tilhengeren, der står det hvor mye du kan laste på den.

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Hvis tomvekta for båten er 650kg, må du regne ca. 100kg i tillegg for motor, samt 100kg for bensin m/kanner og annen ting og tang som du har med, dvs. du må ha en henger som minimum kan laste netto i størrelsesorden 850kg.  Da vil jeg tro at du ender opp med en totalvekt (inkl. henger) på i området 1050-1100kg på hele ekvipasjen. Å kjøre rundt med noe slikt, uten at hengeren har bremser, tror jeg vil bli slitsomt både for deg og for bilens bremser - for ikke å snakke om spenningsmomentet dersom du skulle få behov for en bråbrems!! Dessuten vil du bli et irritasjonsmoment for andre trafikkanter med dine lovlige maks 60 km/t.

 

Etter min mening duger ikke noe annet enn en solid henger med bremser til en slik transport!

 

Link to post
Share on other sites

De fleste normalstore biler i dag har lov til å trekke inntil 750 kg på ubremset tilhenger. Hvis båten din faktisk veier 650 kg når du setter den på henger, kan altså hengeren din veie inntil 100 kilo tom. Det skal vel godt gjøres?

 

-Imidlertid har du et lite, skjult tillegg i det at det antakelig er tilhengerens aksellast som veies. Den vekta du får på kula vil da lette aksellasten tilsvarende. Si du da har 80 lovlige kilo på kula, så kan du altså ha litt "overvekt".

 

 

 

 

Denne tolkningen skal jeg ikke garantere 100% i ditt tilfelle. Men vi har en Gaupen 2 tonns (1980 kilo) henger som veier 340 kilo tom. Jeg tenkte da først at tillatt nyttelast da ble:

 

1980 - 340 = 1640 kilo.

 

Men i vognkortet står det svart på hvitt at TILLATT AKSELLAST på hengeren er 1980 kilo. Jeg kan kjøre lovlig med 80 kilo på kula, og mulig nyttelast blir da 1640 + 80 = 1720 kilo.

 

Derfor trekker jeg den konklusjonen at det også i ditt tilfelle blir aksellasten på tilhengeren som maks kan være 750 kilo, og at du kan legge noen kilo på kula som da vil bli overført til bilen. Jeg forutsetter da at bilen er lovlig lastet ut i fra bilens vognkort.

 

 

Uansett gjelder fartsgrense 60 km/t for deg, om du skulle komme under lovlig vekt på ekvipasjen din. Jeg vil fraråde langturer med denne tilhengeren, og hvis det er behovet ville jeg kjøpt ny tilhenger og stelle godt med den!

 

PS! En NY enkelt-akslet tilhenger holder i massevis for båten din på 18 fot. Hengerne er blitt svært mye bedre med årene. Det er forhjulstrekk som lager krøll  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Man skal heller ikke glemme at det finnes noen finurlige regler mht førerkortet, det kan være lurt å sjekke hvor stor/tung henger man virkelig har lov til å kjøre med. Dette gjelder spesielt for dem som har en noenlunde "fersk lapp".

 

mvh

Poseidon

 

De er enkle å forholde seg til. Har man ikke BE kan man likevel kjøre med tilhenger, så lenge vogntoget (bil+henger) ikke veier mer enn 3500 kilo. I tillegg tror jeg det er en maks lengde å forholde seg til (12 meter?).

 

Dette gjelder for biler med tillatt totalvekt UNDER 3500 kilo, og ikke type lett lastebil. Da gjelder maks tillatt totalvekt på henger 750 kilo hvis du bare har C1 (uansett hva slepet faktisk veier der og da!)

 

Har du BE førerkort, kan du gå over totalvekt bil+henger = 3500 kilo, men du kan ikke trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyere enn det bilen har lov til å dra, selv om hengeren er tom! Og fremdeles er det vel en maks lengde på 12(?) meter.

 

Har du i tillegg C1E eller D1E kan du faktisk kjøre vogntog opp til 12 tonn med den bilen, og maks lengde 18,5 meter tror jeg. Men tilhengerens tillatte totalvekt kan fremdeles ikke overstige det bilen har lov til å dra, uansett om du har lastet den lettere.

 

 

Jeg har A-BE-CE-DE, ADR, TRUCK og VHF............

Link to post
Share on other sites

noen som vet hvor jeg kan få leid en båthenger til en rimelig penge med brems da? mener å ha sett at noen bensinstasjoner har slike..noen tips? helst i lillehammer/hamar/gjøvik området.

eller er det noen her som har en de kan låne bort for en dag?

Link to post
Share on other sites

og maks lengde 18,5 meter tror jeg....

 

 

Er vel 18,75m og 22m for vogtog med uttrekkbart drag for tømmerkjøring.

 

Mener å ha hørt at max totalvekt på henger u/brems er 350kg og max fart 60km, hengeren skal heller ikke overskride egenvekta på bilen.

 

 

18,70 kan stemme, når jeg mimrer litt om glatte veier i Nord-Norge, med 22 tonn fersk laks bak i bil og henger og 65 mil i strekk med kjetting...

 

22 meter gjelder nok tømmer, men ikke tømmermenn og tømmerbåter, he he! Men det er fritt frem å søke disp for enkeltturer eller på generellt grunnlag i næring med spesialtransport.

 

 

Hvis en ubremset henger er over 300/350 kilo  (Jeg husker ikke eksakt), er maks lovlig hastighet på veien 60 km/t. Hvis den er mindre enn det, så er det 80 km/t, selv uten bremser på hengeren.

-Men igjen, her tror jeg fremdeles at kontrollørene har å forholde seg til hengerens TILLATTE totalvekt/aksellast. Jeg tror altså ikke at det nytter å argumentere med at lasta er lett!

 

De fleste normalstore personbiler har i dag maks tillatt hengervekt 750 kilo uten bremser. For tilhenger med bremser er ofte bilens egenvekt lagt til grunn for godkjenningen. Imidlertid er det fler og fler biler som kommer godkjent for tyngre hengere enn bilens egenvekt skulle tilsi. Dette kommer av EU-regler, og det som blir lagt til grunn her er ofte "smarte" bremser på bilen, stabiliseringskontroll/ASD, konstant 4x4, etc.

 

Et eksempel er Mercedes E220 CDI stasjonsvogn (taxien), som i nyere utgaver kan trekke tilhenger (med brems!) inntil 2100 kilo, altså langt over bilens egenvekt.

 

 

 

Videre gjelder egne regler for "terrengkjøretøy" med 4x4.

Link to post
Share on other sites

Men igjen, her tror jeg fremdeles at kontrollørene har å forholde seg til hengerens TILLATTE totalvekt/aksellast. Jeg tror altså ikke at det nytter å argumentere med at lasta er lett

 

 

nei de gutta retter seg kun etter vekta og regelboka, spør meg som har banka hode i veggen der utallige ganger når jeg skal vise en bil som ikke er i permen deres :smiley::lol:

men mange er kjempehyggelige fyrer med bil bil som hobby/jobb som meg.

 

Er det ikke 18,75m må prøve å finne det ut, er jo noen år siden jeg tok den lappen og meg x antall år med tynner til lunsj (billakkerer)  :lol: :lol: blir man jo litt slapp med tall og slik :lol: :lol:

 

nei nå datt vi litt på siden av hva tråen handler om igjen sorry.doseren.

Link to post
Share on other sites

De er enkle å forholde seg til. Har man ikke BE kan man likevel kjøre med tilhenger, så lenge vogntoget (bil+henger) ikke veier mer enn 3500 kilo. I tillegg tror jeg det er en maks lengde å forholde seg til (12 meter?).

 

Dette gjelder for biler med tillatt totalvekt UNDER 3500 kilo, og ikke type lett lastebil. Da gjelder maks tillatt totalvekt på henger 750 kilo hvis du bare har C1 (uansett hva slepet faktisk veier der og da!)

Info eg fekk på trafikkstasjonen (Biltilsynet) i Haugesund var som følger..

 

Min bil dengang (3-4 år siden) var en Dodge Van og totalt tillatt vekt var 3493 kg. Eg spurte om eg kunne dra henger.. Og det kunne eg. Kunne dra henger med en tot vekt med last på 750 kg..

Mao. Var total vekten da oppe i 4243.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Info eg fekk på trafikkstasjonen (Biltilsynet) i Haugesund var som følger..

 

Min bil dengang (3-4 år siden) var en Dodge Van og totalt tillatt vekt var 3493 kg. Eg spurte om eg kunne dra henger.. Og det kunne eg. Kunne dra henger med en tot vekt med last på 750 kg..

Mao. Var total vekten da oppe i 4243.

 

 

Den bilen kan nok lovlig dra mye mer, forutsatt bremset tilhenger. -Og at du har utvidet sertifikat BE. Siden denne bilen er registrert med tillatt totalvekt UNDER 3500 kilo, er det som regel bilens EGENVEKT som avgjør maks tilhengervekt. For lastebiler gjelder andre regler. Helt identiske biler i området 3,5 tonn kan derfor ha forskjellig tillatt tilhengervekt, alt etter om bilen har grønne eller hvite (lastebil) skilter. -Eller mer presist, om den er OVER eller UNDER 3,5 tonn.

 

Den vekta du legger på kula (tilhengerfeste) får du som en "bonus", fordi den flyttes over fra tilhengerens aksellast, til bilens bakaksel. Tilhengerens aksellast skal veies mens tilhengeren står påkoplet bilen.

 

Men du kan i dag IKKE komme med en tilhenger som har tillatt totalvekt mer enn det bilen har lov til å trekke, uansett lett last (Gjentar visst meg selv her nå...).

Link to post
Share on other sites

Uansett om du har sertifikat til å kjøre 3500kg eller 7500kg, har du ikke lov å kjøre større maksimal vogntogsvekt (bil, henger og last) enn 3500 kg med mindre du har BE på lappen.

 

Uten E faller 7500kg til 3500kg straks henger hektes på.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Uansett om du har sertifikat til å kjøre 3500kg eller 7500kg, har du ikke lov å kjøre større maksimal vogntogsvekt (bil, henger og last) enn 3500 kg med mindre du har BE på lappen.

 

Uten E faller 7500kg til 3500kg straks henger hektes på.

 

Det er ikke riktig. Hvis du har C1 (lett lastebil) eller D1 (minibuss) kan du henge på en lett varehenger med TILLATT TOTALVEKT (se hengerens vognkort) inntil 750 kilo.

 

F.eks. 6490 kg + 750 kg = 7240 kg = lovlig med C1 og D1

 

 

 

Jeg har gått "gradene" med 8 års virke som minibusssjåfør før jeg tok CEDE, så jeg håper jeg har blitt fortalt det riktige fra kjøreskoler og biltilsyn!

Link to post
Share on other sites

jeg har gått "gradene" med 8 års virke som minibusssjåfør før jeg tok CEDE, så jeg håper jeg har blitt fortalt det riktige fra kjøreskoler og biltilsyn!

 

 

 

 

Det er bare det at lover og regler endrer seg hele tiden, er ikke lett og få med seg alle nye regler.

 

Sakset fra vegvesenets sider.

 

Klasse B gjelder følgene:Førerrett for motorvogn som har maksimalt 8 passasjerplasser og tillatt totalvekt høyst 3500 kg. Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Gir også førerrett for klasse M 147 (tre og firehjuls moped) og tre og firehjuls motorsykkel. I tillegg gjelder førerretten for kjøring i Norge: Beltebil og beltemotorsykkel med eller uten tilhengerslede, tilhenger til tre og firehjuls motorsykkel med tillatt totalvekt høyst 750 kg og traktor.

Alderskrav: 18 år

 

Klasse E:Gir førerrett for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:

· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg

· I klasse C

· I klasse D

Da bør vel all tvil være borte på hva man kan kjøre med B og BE :lol: :lol:

 

A,BE,CE,DE, ADR,G1og G8(lastbilkran og mobilkran)

Link to post
Share on other sites

Jeg henger da med! :smiley:

 

Regelutdraget bekrefter det jeg har hevdet. Imidlertid er en del av det faktisk foreldet. Bilens egenvekt er ikke lenger avgjørende for hva bilen kan trekke, men bilfabrikantens typegodkjenning. Dette er EU-tilpassing til det bedre.*

 

*Så spørs det da om norske myndigheter får ut finger'n og lar folk få kjøre i 80 med henger uten brems (Inntil 750 kilo), slik som i "alle andre" land...

Link to post
Share on other sites

hvordan er reglene når det gjelder lys og slik på henger?skal frakte en båt fra oslo til lillehammer til uka,men vet ikke om det er lys på hengeren... vet bare at den ikke har skilt..men da er vel prøveskilt tingen. hjelper vel lite med en svær varseltrekant bak om j blir stoppa av politiet?

Link to post
Share on other sites

Hengeren må være registrert eller ha prøvskilt. Den skal også ha baklys, skiltlys, bremselys og blinklys. Dersom hengeren mangler lys, kan du muligens arrangere dette vha. en sånn "baklys-/skiltplate", som benyttes når man har sykler på sykkelstativ bakpå bilen(?). Dette må du imidlertid sjekke lovligheten av, f.eks. hos Biltilsynet. Hvis du kommer ut for kontroll og ikke alt er som det skal, kan det fort bli en dyr transport!  :smiley:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...