avmønstret5 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Sjekk med Wærners Båtbu i Sandefjord - de har eller kan sikkert skaffe bronsjegjennomføringer og ventiler. Syrefaste skulle også holde leng. Tette med riktig Sika eller Tek7 som jeg har god erfaring med. Nøl ikke med å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Ikke nødvendigvis! Syrefast kan være skummelt med tanke på korrosjon i gjengepartiet og påfølgende brudd. Syrefast er avhengig av tilgang til oksygen for å ikke korrodere, og mellom gjennomføring og ventil/mutter blir det lufttett... Skjønte ikkje den, er ikkje ting avhengig av luft for å korrodere? og til og med i mudder på bunn er det "luft"nok. Husker foresten en tråd om eksosgjennomføring på en nyere(2005?)båt som gikk av..... MEN Eg har gullfargede ? gjennomføringer på summeren. Mulig orginal fra 1987? Men forrige eier skiftet kraner til syrefaste. Burde eg demontert og sjekket, evt bytta ut noko for å få samme matrialkvalitet? Nokon som veit om det MÅ være samme, eller om det BØR være samme... Kraner har stått på båten i 4år nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Syrefast er avhengig av oksygen for å opprettholde det oksydskiktet som gjør at det ikke ruster. Visstnok. Derfor kan syrefast være skummelt til skrudde sammenføyninger. Angående kombinasjon av syrefast og messing/bronse, så er det vel mer at det bør være likt enn at det må. Følge med på om gjennomføringene skifter farge, blir de rødlige er det bare å sette i gang med å bytte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Leste her på BP om en som hadde ett godt tips om hvordan få av flensen på utsiden. Slå en treplugg inn i gjennomføringen. Kutt pluggen flush med flensen. Hullbor med dia. ørlite over utvendig mål av gjennomføringssrøret. Bor flensen av. Dra resten av røret in i båten. Ferdig. Har ikke prøvd denne måten, men skal gjøre det om en 14-15 dagers tid. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
avmønstret5 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 En liten vinkelkutter duger i de fleste tilfeller Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Det må vel være det beste alternativet hvis man ikke tenker på pris?? Det beste finner du her. http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_primer og her http://www.progressing.no/div/blakes.htm Du kan lese mer om Blakes & Taylor ved å laste ned denne pdf-filen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Baywatch Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) På min IF fra 1975 ble jeg faktisk av det svenske IF-båtforbundet anbefalt å IKKE bytte ut ventilene, ettersom de originale var av god kvalitet. Heller renovere de gamle ved å demontere dem og bytte ut noen o-ringer. Mine lot seg heller ikke stenge, men løsnet ved å korke igjen på utsiden, og fylle ventilene med matolje og la stå et par dager, tror jeg det var. Ventilene løsnet, de. Noe o-ringbytte ble det ikke, men de fungerer fremdeles etter halvannet år. Men er du i tvil, så bytt! Det er en dårlig følelse å ikke stole på skroggjennomføringene. Redigert 6.November.2009 av Baywatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Leste her på BP om en som hadde ett godt tips om hvordan få av flensen på utsiden. Slå en treplugg inn i gjennomføringen. Kutt pluggen flush med flensen. Hullbor med dia. ørlite over utvendig mål av gjennomføringssrøret. Bor flensen av. Dra resten av røret in i båten. Ferdig. Har ikke prøvd denne måten, men skal gjøre det om en 14-15 dagers tid. Det var et tips jeg postet for en stund siden. Fikk det av servicemannen Har bytttet mange gjennomføringer på denne måten etter det. Det fungerer veldig fint, går fort, og man slipper alt støvet som følger ved bruk av vinkelsliper. Dessuten blir det ingen skader på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Maritim har ventiler og gjennomføringer i Marelon. Så slipper du å tenke på tæring mer.. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Fant ikke skroggjennomføringer av Marelon hos Maritim, bare ventiler. (Søkte på Marelon først. Søkte så på skroggjennomføring, men ingen respons. Forsøkte så skroggj.føring, og da ble det bedre. Maritim har en dårlig søkefunksjon). Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) du finner gjennføringer i marelon her vel å merke kjølevannsinntak Redigert 6.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nordan family 27 Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 -Har du en teskje-forklaring på hvordan du skjærer bort flensen utvendig, uten å skade skroget/gelcoaten ? Etter å ha gruet meg en stund for dette gikk det lekende lett med vinkelsliper sist vår. Måtte bare ta noen pauser for å hindre varme. I mitt tilfelle var gjennomføringene helt fine - men ventilene mindre bra. La sliperen slipe hullet større: Og når du fortsetter slipper plutselig flensen - og du har ikke vært i nærheten av skroget engang. Nå kan du bare dytte resten inn! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 På min IF fra 1975 ble jeg faktisk av det svenske IF-båtforbundet anbefalt å IKKE bytte ut ventilene, ettersom de originale var av god kvalitet. Det høres fornuftig ut. Det er sikkert skikkelig bronse kvalitet, som også ble brukt av norske båtbyggere på denne tiden. Står sikkert fint i 50 år til. Marelon plastgjennomføringer tør ikke jeg bruke under vannlinjen pga. mekanisk styrke. Kjører man på drivgods i sjøen er jeg usikker på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 (redigert) Det siste bilde med rørdelene der, er det messing eller bronse? Redigert 6.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kjeles Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Tidligere tråder om skroggjennomføringer: Her og her og her og her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Marelon plastgjennomføringer tør ikke jeg bruke under vannlinjen pga. mekanisk styrke.Kjører man på drivgods i sjøen er jeg usikker på resultatet. Da tror jeg heller jeg ville vært bekymret over plastbalja jeg sitter oppi. Jeg hadde Marelon på en tidligere plastbåt. Gjennomføringen gikk rett ut i isen på utsiden av båten. Fem vintre med hamring i isen hver vinter, gjennomføringen viste ikke tegn til svekkelse. Folk tråkket på ventilen på innsiden av båten, ikke tegn til svekkelse. Man må ikke tro at plast og herdeprodukter er så innmari dårlig, man bygger til og med båter av det. Alternativet er naturligvis AISI 316L: Men det er jo fy, selv om det funker ute i industrien. På Hulda ble de første ventilene dykket i sjøvann år 2000. Siden har madammen stort sett ligget i saltvann 12 mnd/år. Men dog er jeg av den bastante mening at Kina-messing er noe skitt som aldri burde vært solgt til båter. Hulda har bare to slike installasjoner på sjøvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Tviler ikke på at plastgjennomføringer vil overleve rustbalja di og vel så det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Tviler ikke på at plastgjennomføringer vil overleve rustbalja di og vel så det. Til og med TuperWaren som du bader med. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Det siste bilde med rørdelene der, er det messing eller bronse? Usikker. Jeg tror det er messing. Sitér dette innlegget Link to post
Halco29fb Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 (redigert) Til min Halco 29 bestiller jeg skroggjennomføringer i Titan. 40% sterkere enn syrefast og tæres aldri bort. Noe dyrere ja, 2" kommer vel på ca 1200.- med mva. Mindre gjennomføringer noe billigere. Men da er de "bekymringene" over for all tid for min del. Redigert 22.November.2009 av Halco29fb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Alternativet er naturligvis AISI 316L: Er det en ventil med innebygget sjøvannsfilter? Hvor får du i så tilfelle kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Nei, det er bare en vanlig kuleventil med T-stykke på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 selve ventilen kan også bli dårlig. Denne hadde sprukket, godset under håndtaket var i ferd med knekke av. Ble ikke klar over det før etter jeg byttet den og så sprekken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Til min Halco 29 bestiller jeg skroggjennomføringer i Titan. 40% sterkere enn syrefast og tæres aldri bort.Noe dyrere ja, 2" kommer vel på ca 1200.- med mva. Mindre gjennomføringer noe billigere. Men da er de "bekymringene" over for all tid for min del. Hva koster ventil i titan? Sitér dette innlegget Link to post
Halco29fb Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Hulda: Har ikke funnet ventil i titan, men jeg blir å bruke syrefaste ventiler. Med litt tilsyn er syrefaste ventiler et evighets produkt. Men alt av gjennomføringer, samt slangeklemmer blir i titan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.