Jump to content

Hvor ofte bytter man bunngjennomføringer?


jensemann2

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis! Syrefast kan være skummelt med tanke på korrosjon i gjengepartiet og påfølgende brudd. Syrefast er avhengig av tilgang til oksygen for å ikke korrodere, og mellom gjennomføring og ventil/mutter blir det lufttett...

 

Skjønte ikkje den, er ikkje ting avhengig av luft for å korrodere? og til og med i mudder på bunn er det "luft"nok.

 

Husker foresten en tråd om eksosgjennomføring på en nyere(2005?)båt som gikk av..... :sweat:

 

MEN

Eg har gullfargede ? :blush: gjennomføringer på summeren. Mulig orginal fra 1987? Men forrige eier skiftet kraner til syrefaste. Burde eg demontert og sjekket, evt bytta ut noko for å få samme matrialkvalitet? :sad: Nokon som veit om det MÅ være samme, eller om det BØR være samme...

Kraner har stått på båten i 4år nå

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Syrefast er avhengig av oksygen for å opprettholde det oksydskiktet som gjør at det ikke ruster. Visstnok. Derfor kan syrefast være skummelt til skrudde sammenføyninger.

 

Angående kombinasjon av syrefast og messing/bronse, så er det vel mer at det bør være likt enn at det må. Følge med på om gjennomføringene skifter farge, blir de rødlige er det bare å sette i gang med å bytte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Leste her på BP om en som hadde ett godt tips om hvordan få av flensen på utsiden.

 

Slå en treplugg inn i gjennomføringen.

Kutt pluggen flush med flensen.

Hullbor med dia. ørlite over utvendig mål av gjennomføringssrøret.

Bor flensen av.

Dra resten av røret in i båten.

Ferdig.

 

Har ikke prøvd denne måten, men skal gjøre det om en 14-15 dagers tid.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

På min IF fra 1975 ble jeg faktisk av det svenske IF-båtforbundet anbefalt å IKKE bytte ut ventilene, ettersom de originale var av god kvalitet. Heller renovere de gamle ved å demontere dem og bytte ut noen o-ringer. Mine lot seg heller ikke stenge, men løsnet ved å korke igjen på utsiden, og fylle ventilene med matolje og la stå et par dager, tror jeg det var. Ventilene løsnet, de. Noe o-ringbytte ble det ikke, men de fungerer fremdeles etter halvannet år.

Men er du i tvil, så bytt! Det er en dårlig følelse å ikke stole på skroggjennomføringene.

Redigert av Baywatch (see edit history)
Link to post
Leste her på BP om en som hadde ett godt tips om hvordan få av flensen på utsiden.

 

Slå en treplugg inn i gjennomføringen.

Kutt pluggen flush med flensen.

Hullbor med dia. ørlite over utvendig mål av gjennomføringssrøret.

Bor flensen av.

Dra resten av røret in i båten.

Ferdig.

 

Har ikke prøvd denne måten, men skal gjøre det om en 14-15 dagers tid.

 

Det var et tips jeg postet for en stund siden. Fikk det av servicemannen :yesnod: Har bytttet mange gjennomføringer på denne måten etter det. Det fungerer veldig fint, går fort, og man slipper alt støvet som følger ved bruk av vinkelsliper. Dessuten blir det ingen skader på båten.

Link to post
-Har du en teskje-forklaring på hvordan du skjærer bort flensen utvendig, uten å skade skroget/gelcoaten ?

Etter å ha gruet meg en stund for dette gikk det lekende lett med vinkelsliper sist vår. Måtte bare ta noen pauser for å hindre varme. I mitt tilfelle var gjennomføringene helt fine - men ventilene mindre bra.

 

La sliperen slipe hullet større:

 

gjennomfoering_1.jpg

 

Og når du fortsetter slipper plutselig flensen - og du har ikke vært i nærheten av skroget engang. Nå kan du bare dytte resten inn!

 

gjennomfoering_2.jpg

 

gjennomfoering_3.jpg

Link to post
På min IF fra 1975 ble jeg faktisk av det svenske IF-båtforbundet anbefalt å IKKE bytte ut ventilene, ettersom de originale var av god kvalitet.

Det høres fornuftig ut. Det er sikkert skikkelig bronse kvalitet, som også ble brukt av norske båtbyggere på denne tiden.

Står sikkert fint i 50 år til.

 

Marelon plastgjennomføringer tør ikke jeg bruke under vannlinjen pga. mekanisk styrke.

Kjører man på drivgods i sjøen er jeg usikker på resultatet. :diving:

 

 

Link to post

Det siste bilde med rørdelene der, er det messing eller bronse?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Marelon plastgjennomføringer tør ikke jeg bruke under vannlinjen pga. mekanisk styrke.

Kjører man på drivgods i sjøen er jeg usikker på resultatet.

 

Da tror jeg heller jeg ville vært bekymret over plastbalja jeg sitter oppi. Jeg hadde Marelon på en tidligere plastbåt. Gjennomføringen gikk rett ut i isen på utsiden av båten. Fem vintre med hamring i isen hver vinter, gjennomføringen viste ikke tegn til svekkelse. Folk tråkket på ventilen på innsiden av båten, ikke tegn til svekkelse. Man må ikke tro at plast og herdeprodukter er så innmari dårlig, man bygger til og med båter av det. Alternativet er naturligvis AISI 316L:

 

vannutloep_aggeregat.jpg

 

Men det er jo fy, selv om det funker ute i industrien. På Hulda ble de første ventilene dykket i sjøvann år 2000. Siden har madammen stort sett ligget i saltvann 12 mnd/år.

 

Men dog er jeg av den bastante mening at Kina-messing er noe skitt som aldri burde vært solgt til båter. Hulda har bare to slike installasjoner på sjøvannsiden.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...