Jump to content

Hvordan skifte "opphal"


Jonny

Recommended Posts

Hei*

 

Når jeg skulle skifte fokkeskjøtene i går, dro jeg ned seilet for inspeksjon. Da oppdager jeg at vaieren på toppen av seilet var fliset og ikke fin. Denne må være skjøtt med tau inni masta en plass. En annen seilkamerat ved brygga sa at det hadde vært best med tau hele veien. Hvordan gjør jeg dette?? Jeg forstår jo såpass at jeg må dra det nye tauet igjennom med å feste det til vaieren, for så å dra det igjennom. Men hvordan fester man tauet til vaieren skikkelig, og uten fare for at det ryker???? Trenger gode tips og råd fort.

 

Mvh Jonny

Link to post

Når jeg skulle skifte fokkeskjøtene i går, dro jeg ned seilet for inspeksjon. Da oppdager jeg at vaieren på toppen av seilet var fliset og ikke fin. Denne må være skjøtt med tau inni masta en plass. En annen seilkamerat ved brygga sa at det hadde vært best med tau hele veien. Hvordan gjør jeg dette?? Jeg forstår jo såpass at jeg må dra det nye tauet igjennom med å feste det til vaieren, for så å dra det igjennom. Men hvordan fester man tauet til vaieren skikkelig, og uten fare for at det ryker???? Trenger gode tips og råd fort.

Slik jeg forstår det har du til nå hatt fall til genuaen hvor du har kombinasjonen tau og wire. Hvis du skal skifte til "bare tau" hele veien, ville jeg sydd fast det nye tauet i tampen av det gamle og trukket i enden med wire slik at det nye tauet entret pent ved mastefoten og ble med opp over mastetoppen og ned til dekk. Pass på at du syr fast slik at det ikke butter i skjøten når du drar dette gjennom masta.

 

Wiren på det gamle fallet har fliset seg opp. Har du sjekket trinsen i toppen av masten som denne wiren løper i? Den kan ha blitt skadet nå wiren er fliset. Pass på at trinsen er i orden når du nå skifter fall, hvis ikke vil trinsen fort skade det nye fallet ditt.

 

En annen sak: Er du helt sikker på at du vil ha tau hele veien i det nye fallet? Tau strekker seg under belastning, når det blåser opp vil fokke-fallet ditt mist stramningen. Wire er mer stabilt.

 

Det er vel også slik at de tauene som strekker seg minst, også er de dyreste. Det kan fort bli slik at et fall i tau hele veien er dyrere enn et gammeldags fall med tau og wire.

 

Et fall med tau hele veien slites også relativt fort ved trinsen i toppen av masta. Derfor råder man til å kutte en stump av et slikt fall (det som ligger over trinsa) hvert år.Jeg er skeptisk til levetiden på fall med tau hele veien. Et gammeldags fall holder fort mer enn tyve år. For min del vil jeg fortsette med gammeldags fall når jeg engang må skifte. :lol:

Link to post

Hehe, det evige problemet.

 

Fester du for godt, med stor knute og mye tape, vil du ikke få det gjennom blokker etc i toppen av masta. Fester du det for lite vil det løsne i sammenføyningen når du trekker det gjennom. Jeg pleier å surre det mykeste av tauene ( i dette tilfelle det nye fallet) løst rundt det andre med ca 30 cm overlapp. Ikke noen knute. Så taper jeg over allt dette med mye tape. Poenget er å få en god skjøt som ikke bygger for mye. Det kan imidlertid bli litt stivt, og da kan det være greit med en hjelper i mastetoppen akkurat når skjøten skal trekkes gjennom blokka der.

 

Alternativet er å trekke ut hele det gamle fallet først. Så firer du ned et tynt snøre med 10-15 muttere i enden. Da må du ha en i toppen for å fire, og en ved mastefoten for å fiske ut. For å fiske ut snøret er det greit med en bøyd ståltråd el.l. Når du har et snøre gjennom hele masta kan du bruke dette på samme måten som med wiren. Det blir da litt enklere å trekke gjennom siden skjøten ikke blir så stiv. Med den tynne lina kan det da være greit å slå et halvstikk eller to rundt fallet i tillegg til å tape.

 

Lykke til.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Slik jeg forstår det har du til nå hatt fall til genuaen hvor du har kombinasjonen tau og wire. Hvis du skal skifte til "bare tau" hele veien, ville jeg sydd fast det nye tauet i tampen av det gamle og trukket i enden med wire slik at det nye tauet entret pent ved mastefoten og ble med opp over mastetoppen og ned til dekk. Pass på at du syr fast slik at det ikke butter i skjøten når du drar dette gjennom masta.

Hei*

 

Du har som vanlig forstått dette riktig PanPan. Men hvordan syr jeg evt. fast det nye tauet i det gamle? Man kan vel ikke legge de over hverandre, for da blir det jo dobbelt så tjukt. Og mitt store mareritt, er jo at dette evt. skal ryke.....

 

Jeg fortsetter kanskje med vaier og, jeg må da kappe av vaieren en ca 30-40 cm. Dette er ikke noe problem pga. lengden sin del. Det enkleste er da forsåvidt å montere ny kause og sette på ny presshylse. Grunnen til at vaieren var litt oppfliset, var at der var blitt tørn rundt rulleforstaget oppe, slik at vaieren også har fått noen krøller på seg, som ikke vil ut. En varig deformasjon mao... Dette er vel lettere å unngå, dersom man har tau hele veien.

 

Mvh Jonny

Link to post

Som PanPan sier er det vanlig å kutte av en bit av fallet en gang i mellom. Dette er for å flytte det punktet som ligger over blokker slik at belastningen fordeles. Pass derfor på at du kjøper et par meter for langt.

 

Forøvrig er jeg uenig i at tau strekker seg mye mer enn wire. En 6x19 wire er ikke spesielt strekkfast. Jeg vil våge å påstå at det er en overbevisning som henger igjen fra eldre tider. Det kommer an på hva man sammenligner med. I forhold til et tresått tau er den selvfølgelig bedre. Men utviklingen på tau har kommet noen steg videre siden det.

 

Jeg seiler rundt med et genoafall i rent tau. Det er ikke spesielt fancy, og aldeles ikke noe dyneematau. Foreløpig har jeg logget 15-18.000 Nm med det og jeg har ikke merket at det gir etter når det blåser opp.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jag skulle oxo behållt  tau/wire..............

 

har man haft wire tidigare og skall gå over til Dyneema (eller vad det heter!?)

så måste man kolla trissan i masttoppen veldi veldi noga så att det ikke er

små 'grader' fra wiren, har man det måste man skifte hele hjulet !

 

enklast att skifte er vel o binde på en liten pilot-line o dra ut wire fallet fra toppen,

så att man bare har pilot-linen  i masten, sen fester man det nya fallet og drar in det

med pilot-linen baklenges fra masttoppen....

 

best om man syr fast pilotlinen o tejpar så att man får en jämn overgang.......

 

jag brukar göra sådana her 'manövrer' ner masten er nere, det går självklart o göra

med masten oppe oxo, men man kansje måste vara med i masttoppen og hjelpe til, lite!

 

Jag ser ingen anledning att skifte till bare tau, tror det er dubbelt så dyrt som wire/tau

möjligtsvis om jag kappseglade mycket!

 

Självklart kan man som Lars Herman skriver ha vanlig tau, det har man ju til spinnakern!

det lilla som den töjer seg, går ju o efterstrekke! :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post

Når jeg får tenkt meg om.

 

Dersom det sitter et slikt "anti-snurr" beslag ved øvre svivel på rulleforstaget, må det brukes wirefall. Det er laget av så bløtt materiale at det vil spises opp av wiren over tid, mens dersom det brukes tau vil beslaget spise opp tauet.

Selv har jeg tau på alle fall unntatt genuafallet av den grunn.

 

Jeg bruker ei flaggline for å bytte fall. Slår noen halvstikk og taper godt.

Trekker først gjennom flagglina, og bruker deretter den til å trekke gjennom nytt fall.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Ja, de fleste "forståsegpåere" og regattafolk, her i området i hvert fall, sverger visst til tau til dette formålet nå. Dette bla. for å unngå deformasjon og flising av vaieren, og at det da og er lettere å dra rundt igjen, dersom det har kommet i skade for å snurre seg rundt i toppen.

 

Men dette haster for meg, og det raskeste, enkleste og billigste i første omgang, er vel sikkert å bare kappe av vaieren, og montere ny kause og presshylse. Håper de har presstang å låne ut på butikken.

 

Mvh Jonny

Link to post

Dersom det sitter et slikt "anti-snurr" beslag ved øvre svivel på rulleforstaget, må det brukes wirefall. Det er laget av så bløtt materiale at det vil spises opp av wiren over tid, mens dersom det brukes tau vil beslaget spise opp tauet.

Selv har jeg tau på alle fall unntatt genuafallet av den grunn.

 

Jeg bruker ei flaggline for å bytte fall. Slår noen halvstikk og taper godt.

Trekker først gjennom flagglina, og bruker deretter den til å trekke gjennom nytt fall.

Tviler på at jeg har "anti snurr", men den med flagglina var neimen ikke dum.

 

Mvh Jonny

Link to post

Furlexen, kjenner ikke til andre,  skal ha, tror jeg, en vinkel på fallet innover mot masta fra forstaget mellom 20 og 30 grader. Er den mindre, snurrer fallet seg rundt forstaget. Derfor leveres Furlex med et øye som skal monteres på masta for å få rett vinkel.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Sikkert riktig. Jeg har ikke manual'en på Furlexen for hånden. Den ligger i båten og den er ute og seiler.

Det er ikke alle båter som trenger dette beslaget. Kom båten ny med Furlex, har riggeren tatt høyde for dette. Alle mine båter har hatt ettermontert Furlex, og da er dette beslaget påkrevet for å hindre snurr.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hej Krapyl !

 

er det denne 'dingsen' du snakker om, den med lysblå ring runt seg ?

 

Bilde

Njet, det er et øye av ganske mykt metall som skrus på masten for å få riktig vinkel. Som jeg har sagt et annet sted, det er ikke alle båter som trenger det, men jeg vet av sur erfaring at dersom vinkelen mellom fall og stag blir for liten, kan man få snurr og kiling.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Jeg drister meg til å være litt uenig med PanPan.

Dyneema fiber slik som Spectron tøyer seg ikke i det hele tatt.

Jeg vill forhørt meg med en båtutstyrsforetning om Dyneema før jeg satte inn nytt wire/tau fall.

Jeg kan jo huske feil, men jeg sjekket E-modulene for slike supertau og for wire engang - skal prøve å finne dette igjen! :cryin:

 

Men det er fysisk komplett umulig at noe materiale i fast tilstand på denne jord ikke tøyer seg under belastning! :cryin:

 

Men levetiden for et fall med Dyneema fiber er i ethverfall kortere enn for et konvensjonelt wire-polyester fall. Og prisen for det konvensjonelle fallet er lavere.

 

Fordelen med Dyneema fiber fall slik jeg ser det, er at det veier mindre - regatta-seilere ønsker jo å redusere vekten i masta mest mulig. Men for meg er dette en helt marginal problemstilling som jeg for min del ikke vil betale ekstra for.

Link to post

Jeg kan jo huske feil, men jeg sjekket E-modulene for slike supertau og for wire engang - skal prøve å finne dette igjen! :cryin:

 

Men det er fysisk komplett umulig at noe materiale i fast tilstand på denne jord ikke tøyer seg under belastning! :cryin:

 

Men levetiden for et fall med Dyneema fiber er i ethverfall kortere enn for et konvensjonelt wire-polyester fall. Og prisen for det konvensjonelle fallet er lavere.

 

Fordelen med Dyneema fiber fall slik jeg ser det, er at det veier mindre - regatta-seilere ønsker jo å redusere vekten i masta mest mulig. Men for meg er dette en helt marginal problemstilling som jeg for min del ikke vil betale ekstra for.

 

Spectron brukes mye offshore og på trålere. Blant annet fordi det er lettere og like sterkt som tilsvarende dimensjon wire.

Selvfølgelig har du rett i at Spectron strekker seg, men, Spectron forblir stort sett strekt. Det snapper ikke tilbake med samme kraft som wire og annet tauverk gjør. Viktig når det gjelder sikkerheten.

 

Levetid? I beg to differ. Jeg leste i et Engelsk båtblad at i førspectronsk periode skiftet Whitbreadflåten fall ni ganger. Med Spectron kom de tilbake med samme sett fall. Jeg har selv brukt Spectron offshore i svære dimensjoner, og de varer i alle fall lenger enn tilsvarende wire.

Det Dyneemafibret ikke liker, er UV. Derfor må det brukes fiber med braiding.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

http://www.marlowropes.com/yachting/material.htm

 

Fant følgende om dyneema:

 

High Modulus Polyethylene (HMPE)  

 

High modulus polyethylene (Dyneema® or Spectra®) is a very low stretch, very strength fibre (weight for weight the strongest fibre in the world). It has excellent weather and abrasion resistance and is noticeably slippery. Its flex fatigue performance, load-to-load fatigue and strength retention when knotted is significantly superior to aramid, for instance when ropes of 12mm diameter of both materials were repeatedly loaded around sheave diameters of 96mm under a load of 1500kg, the High modulus polyethylene outlasted the aramid braid by a factor of 7:1.

 

High modulus polyethylene does have a tendency under constant high loading for long periods to extend slightly (creep) although this can be reduced considerably by careful rope design. It`s flexibility is unaffected by temperature. It absorbs very little water and doesn`t shrink when wet remaining very lightweight.

 

----------------

 

Vel, det sies her at i forhold til vekten er dette det sterkeste fiber i verden. Videre sies det at det siger under konstant høy last.

 

Enhver får leve lykkelig med sitt valg av fall, mine konvensjonelle fall går sin tyvende sesong. Jeg tror ikke et Dyneema fall vil holde halvparten! Men overbevis meg så gjerne om noe annet ... :cryin:

Link to post

Hei*

 

Når jeg skulle skifte fokkeskjøtene i går, dro jeg ned seilet for inspeksjon. Da oppdager jeg at vaieren på toppen av seilet var fliset og ikke fin. Denne må være skjøtt med tau inni masta en plass. En annen seilkamerat ved brygga sa at det hadde vært best med tau hele veien. Hvordan gjør jeg dette?? Jeg forstår jo såpass at jeg må dra det nye tauet igjennom med å feste det til vaieren, for så å dra det igjennom. Men hvordan fester man tauet til vaieren skikkelig, og uten fare for at det ryker???? Trenger gode tips og råd fort.

 

Mvh Jonny

Har gjort dette mange ganger før. Syr det nye tauet til det gamle, taper over med "Gaffa-tape" og trekker det igjennom. Er i grunnen enig med PanPan. Hulda har brukt begge deler, hadde både tau og wire/tau på de to forrige båtene. Jeg spleiser wire til tau, går helt greit og det holder i årevis. Jeg må fikse på et fall på Hulda nå, tau koster over kr. 60/m. Selv om jeg får noe (30%?) rabatt, finner jeg ikke at utgiften rettferdiggjør grensenytten.

Link to post

Når jeg får tenkt meg om.

 

Dersom det sitter et slikt "anti-snurr" beslag ved øvre svivel på rulleforstaget, må det brukes wirefall. Det er laget av så bløtt materiale at det vil spises opp av wiren over tid, mens dersom det brukes tau vil beslaget spise opp tauet.

Selv har jeg tau på alle fall unntatt genuafallet av den grunn.

Leste dette innlegget på fredag og tenkte at, ja, dette er logisk! :lol: Så tenkte jeg ikke mer før .....

 

Var ute å seilte alene en tur på lørdag.  Satte fulle seil og tenkte at dett blir fint, masse vind og sol.  :cool: Men jeg innså fort at det var litt mer vind enn jeg først trodde, så jeg begynte å reve storseilet.  :eek: Mens jeg strevde med det, så det pang, så ramla genoa halveis ned på forstagsprofilet - fallet hadde røket.  :nonod:

 

Med litt "kontrollert" kaving fikk jeg berget genoa inn i ruffen og revet ferdig.  :crazy: At vindstyrken var høy fikk jeg bekreftet da båten logget 6.5 knop kun med revet storseil.

 

.......etter denne episoden konkluderte med at i min iver etter å ha alt "riktig",  monterte jeg i fjor en sånn "antisnurr", burde jeg kjent til at dette ikke funket med fall av tau.  :nonod: Grunnen var selvølgelig litt problemer med at fallet "låste" seg rundt forstagsprofilen.

 

jeg kan dermed bekrefte at Krapyl har helt rett. Det funkar ikke med tau og det spises opp fortere enn man tror.  :wink:

 

Hadde heldigvis et ekstra fall i masten, så genuan var raskt oppe igjen etter endt seiltur, så jeg slipper å stresse med å få lagt opp nytt fall.  :lol:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Byttet også fra tau/wire-fall til Spectrafall for tre år siden. Var oppe i masta og sjekket trinsa i toppen og "antisnurr-beslaget" på masta. På sistnevnte hadde wirefallet saget seg halvveis gjennom beslaget. Valgte allikevel å beholde det gamle beslaget,- fjernet bare alle skarpe grader som kunne slite på tauet. Dersom du gjør det kan jeg ikke forstå at et taufall skulle slites spesielt mye her. Mitt fall er like fint etter snart tre sesongers bruk....

En fordel med taufall som ikke er nevnt tidligere er at du slipper skade på elokseringen dersom fallet skulle stå å slå mot masta. Støyen fra fallet som slår inni masta er også mye lavere nå....

Athene

Link to post

Byttet også fra tau/wire-fall til Spectrafall for tre år siden. Var oppe i masta og sjekket trinsa i toppen og "antisnurr-beslaget" på masta. På sistnevnte hadde wirefallet saget seg halvveis gjennom beslaget. Valgte allikevel å beholde det gamle beslaget,- fjernet bare alle skarpe grader som kunne slite på tauet. Dersom du gjør det kan jeg ikke forstå at et taufall skulle slites spesielt mye her. Mitt fall er like fint etter snart tre sesongers bruk....

En fordel med taufall som ikke er nevnt tidligere er at du slipper skade på elokseringen dersom fallet skulle stå å slå mot masta. Støyen fra fallet som slår inni masta er også mye lavere nå....

Athene

Jeg har ikke sjekket hvor "glatt" "anti-snurr-beslaget" mitt er, så det er godt mulig det vil hjelpe å glatte denne litt. Fallet nærmer seg også ti år, så det kan vel være litt av årsaken. Nå var det bare 20-30 cm som røk av, og det er denne delen som er utsatt for sol, vær og vind, så det som har vært inni masta ser fint ut. Kommer nok til å prøve å benytte samme fallet igjen ved å lage en ny "knute" eller øye i enden.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

En fordel med taufall som ikke er nevnt tidligere er at du slipper skade på elokseringen dersom fallet skulle stå å slå mot masta. Støyen fra fallet som slår inni masta er også mye lavere nå....

Det er ikke nødvendig å sette fallene slik at de slår mot masten. Av hensyn til andre skal man ikke gjøre det, og det er ingen sak å unngå det. :sailing:
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...