Jump to content

Bygge båtkrybbe i dag


HulkHaugen

Recommended Posts

Jeg har hastverk, tenkte å bygge en båtkrybbe i dag, og vil handle NÅ! tenkte å kjøpe inn i overkant av 20m 6"2" bjelker, 2 lenger 1m M12 rustfritt stål stag på Biltema, samt muttere og skiver. Jeg skal bruke dette på en Diana 700 23' snekke, og håper å få den transportert hjem til fredag. Jeg er usikker på målene til krybben, men har lagt merke til en Diana 700 som ligger et par km unna meg, så tenkte å ta noen mål der hvis de er hjemme og ikke har noe i mot det. Hvis ikke så kikker jeg på min fars Hanto 24' og satser på at det går bra.

 

Planen er å ha to stk bjelker horisontalt i bunnen, to bjelker formet som en V i mellom disse, og en støtte på hver side av V'en. V'en og støttene blir da festet med et gjennomgående stag igjennom de nederste bjelkene. Høres det dumt ut? Er vel en ganske vanlig løsning ettersom jeg har sett.

Det jeg egentlig spør om her er om krybbematerialene blir for veike eller er en dårlig løsning, samt om noen har en mal/anelse på målene av krybben, samt om løsningen er god eller dårlig. Må løpe nå, sjekker innom før jeg handler =)

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Trenger man krybbe da! Vis du vil ha noe i mens så du ikke bruker kranførerens sin tid kan du bare gjøre som på bilde. Det holder lenge! evt. Vis du vil lage en krybbe, kan du f.eks sette båden på en 2 paller vedsidna og en bjelke, Og en palle under bauen. Så lage en krybbe på de 2 pallene bak. Lett og billig! Også veldig stødig. Kan sende et bilde vis du trenger om den sån krybbe e har skrevet om

omfg.jpg

Link to post
Share on other sites

Den til Wasco så ut til å være dimensjonert for langt større båt enn min. Når jeg ser igjennom den tråden du linket til, så kan det se ut som at jeg går for en overkill løsning, hehe. Har Nå kjøpt 28m imprignert 2"6" (var billigere enn ubehandlet), og det kom på 800+ samt noen stag og muttere etc. Kom nok på 11-1200,- totalt, pluss at jeg må jobbe litt. Det som er litt knotete er at fasongen "vrir" seg aktover, slik at den går fra U farsong til en Y farsong tror jeg vil være en passende beskrivelse. Kjørte nettopp ned til han som eier en lik båt, men der var ingen hjemme, og følte ikke for å løpe rundt båtens hans å se kriminell ut. Tror det går greit, får finne nummeret i telefonkatalogen og satse på at det ordner seg... Kan laste opp bilder og mål når jeg er ferdig i den tråden du refererte til ;)

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Jo takk. Har nettopp vært nede og tatt målene, og den krybben var veldig godt tilpasset båten. Jeg innser også at jeg går for en overdimensjonert løsning, men gleder meg til å sette i gang nå (blir vel i morgen tidlig da). Skal fintegne målene i AutoCAD nå, så det ikke blir unødvendig mye kapp =)

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Båtkrakker er fine saker.

Men jeg fant ut at i mitt tilfelle ble det enklere å snekkre sammen den krybben jeg har, en å lage fire krakker.

 

En annen fordel med den krybben jeg har er at en kan legge noen paller under den, slik at båten kommer litt opp. Det er en fordel hvis du skal jobbe litt under båten mens den står på land.

Link to post
Share on other sites

Nå satte jeg sammen den fremre delen for noen timer siden, og det ser veldig bra ut. Han som jeg tok mål av krybben til, hadde løftet den opp med noen leca blokker, og det tror jeg at jeg også vil gjøre. Tror også at jeg har handlet inn mere enn dobbelt så mye materialer som jeg hadde trengt. Her er skissen, det er den nedre jeg lagde tidligere i dag, brukte kanskje 3 timer, da en av de gikk til å lete etter verktøy, og 1,5 av de gikk til min usaklige nøyaktighet og perfeksjonime :crazy:

 

krybbe.png

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...