Jump to content

Hjelper måkejager?


erund

Recommended Posts

Om det er denne du mener, kan jeg bekrefte at den virker meget bra.

 

En sannhet med modifikasjon: Det forutsetter at vinden er sterk nok til at den drives rundt. Da er den effektiv!

På stille kvelder/morgener er den ikke mye til help - heller motsatt. Har med selvsyn sett fugler bruke den som vagle til å sitte på.

 

Benytter altså denne selv og ser på fordelene større enn ulempene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg strekte sene (0.35mm tror jeg) over kalesjen/båten i sommer, da jeg endte opp med ett stort problem av måser som dreit ned hele båten.

Tok ikke mange dagene før de ikke var på kalesjen/båten mere. Men satt på moloen 5 meter unna.

Tok bort senene etter noen uker, men da kom det en og anna måsen etter ca en uke og utover som satte seg.

Trekte da nye sener, som var på i 14dg. Virkning fra dag 1.

Tok det bort igjen etter ca en mnd, og etter det så har de holdt seg unna.

Dog da med noen få tilfeller som kan telles på en hånd hvor det var dritt på kalesjen, men har ikke sett noen måser sitte på båten.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanedyr vi snakker om.

 

Den første båten som sjøsettes på våren, evt den med bås med best utsikt mot land om det er fler, vil ha kontinuerlig måkebesøk sommeren gjennom om eier ikke foretar seg noe.

 

Nettopp det var scenariet som fikk meg til å investere i måkejager. Jeg slapp måker fullstendig etterpå, mens de to nærmeste fikk hele skura. De hadde ingen dritt før jeg satte på jager.

 

Ang vindmangel:

 

Om den blir treg, så spray et microsekund med 5-66 i røret som skal rotere på festestang. Om dette gjøres to ganger ila sesongen, snurrer den ut av ingenting.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg så engang en båt i havna med en sånn måkepropell montert. Oppå propellen satt ei svær måke, og kjørte karusell! Det så ut til at den koste seg riktig der den snurret rundt :lol: . Men det kan jo være at denne måka ikke var helt god i hodet da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På en daycruiser jeg hadde tidligere, lirket jeg ut en sånn kule-kjedtråd som man bruker over proppen i badekaret, ut i en åpning mellom for- og bakdelen på kalesjen, og i enden av kjedetråden festet jeg en liten badeball. Som rullet rundt etter båtens små bevegelser. Genialt og billig synes jeg, kanskje litt lav KNS-faktor, men det funket bra.

Link to post
Share on other sites

man kan også legge en leke/gummislange(altså en imitasjon av en ekte slange) på toppen av båten, det fungerer utmerket.

 

jeg husker når jeg så dette første gang, ble ganske skvetten der jeg trodde båthavnen var et tilholdssted for slanger :giggle:

men så fikk jeg vite hva det var for og prøvde det selv. effektivt og enkelt

Redigert av beveren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppå propellen satt ei svær måke, og kjørte karusell!

 

Da måtte det være kraftig vind. Skal ikke til så stort press nedover før friksjonen har økt så mye at de slutter å snurre. De røde endebladene er vinklet sånn at de hjelper til å løfte litt opp for å reduserer friksjonen også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Gummislange av leke-typen virket ikke for meg. I år har jeg kjøpt en ugle jeg tenkte å montere så får jeg se hvordan det virker - snakket med en kar i sommer med det montert som opplevde god effekt. Dvs en og annen dritt - men ikke sittende måkebesøk. Har også en "Drittlei" liggende som ennå ikke er montert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...