Jump to content

Går det å lage landgang til bavaria seilbåt?


Akoya

Recommended Posts

Disse landgangene er kannskje overkill i pris til din båt, men dem gir deg idea om hvordan man lager dem. Enklere varer fra dem er på mer konkuranse diktig pris i forhold til hvad finnes på båtmarkeden her i landet, men de er med disse varene som andre: Man for aldrig mer en man betaler!

(Dette gjelder dynamoer også:seeya: )

Link to post
Share on other sites

Jeg maa lage en av tre. Jeg maa finne ut om det i det hele tatt er mulig aa bakke inn til berg og steiner. Roret stikker ganske dypt, men det er saa lett aa gaa om bord akter ut.

Jeg har festet en trinse i akter staget til aa feste bak paa langgangen eller maa jeg bruke spinnaker fallet?

oryx.jpg

Jeg kunne tenkt noe bedre enn dette

Hvor feste i baaten?

Hvor feste bak?

Link to post
Share on other sites

Her får du ferdig laga i syrefast /teak , men uten mega pris sjokkskader .En manuell herfra koster ca 11.000- , å den ser jo rimelig flott ut da.

Her er en link : http://www.vestadmyr.no/page/24411/

Seatronic har en aluminiums greie som er enda rimligere og sikkert brukbar nok , koster rundt 4.000- ca mener jeg å huske .Men det ser du jo om du leiter litt ,sett begge disse her jeg og dem er brukbare dem.

En må selvsagt legge på et par nuller om du skal ha el -styrt/hydraulisk.Koster fra 120.000- noen av dem jeg har sett å oppover,men sikkert mange typer der ute i båtverden.

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ville vært forsiktig med å akterfortøye i uthavn, med mindre det var brådypt der.

Når du akterfortøyer blir roret veldig utsatt. Derfor ville jeg anbefale baug-peke med stige

og fortøye med baugen mot land.

 

Men insisterer du - lag til en 2 toms 8 planke på 2-3 meter og fest tau i endene.

Den kan du også bruke utenpå fendrene dersom du legger deg longside ett svaberg/fjellvegg.

Bruker du den som gangvei - fest den som vist på bildet du la ut (av Onyx).

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor feste i baaten?

Hvor feste bak?

Vi bruker gangvei aktivt. Den er vangen i juniors gamle vannseng, og den duger også som mellomlegg ved dårlige steinkaier. Bore to store hull i alle fire hjørnene. Bore hull i fra tykkelsen på planken inn i hvert hjørnehull. Her fester du tau for bruk som fenderplank og taua blir ikke gnagd av.

Som gangvei: Kraftig strikk i hvert stort hull (mot land) ....tau fra strikket som festes i rekkverker bak, stram litt opp og gangveien svever over jorden helt til du trokker på den. Enklere og billigere kan det ikke bli, bare dyrere (og penere..kanskje).

Link to post
Share on other sites

Vi bruker gangvei aktivt. Den er vangen i juniors gamle vannseng, og den duger også som mellomlegg ved dårlige steinkaier. Bore to store hull i alle fire hjørnene. Bore hull i fra tykkelsen på planken inn i hvert hjørnehull. Her fester du tau for bruk som fenderplank og taua blir ikke gnagd av.

Som gangvei: Kraftig strikk i hvert stort hull (mot land) ....tau fra strikket som festes i rekkverker bak, stram litt opp og gangveien svever over jorden helt til du trokker på den. Enklere og billigere kan det ikke bli, bare dyrere (og penere..kanskje).

 

Hei

Dette virker som ville passe meg i en prove periode.

Det er mye en maa sette seg inn i som ny paa vannet.

Her du noe bilder?

Du maaaaaaaaaaa ha bilde av dette!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er bare aaaaa lete

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...