LALUNA II Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 (redigert) Hvis dere kikker på bildene ser dere tydelig at det ikke er samme doningen. Er det samme eier som hadde smutthullet da ? Saken oppklart en annen eier på denne en på "Smutthullet" Redigert 19.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Wasco Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Husbåt som ikke ruver så veldig i omgivelsene, og som er lett å transportere Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 19.November.2009 Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 er ihvertfall båt! Her fotografert under et raskt besøk i gjestehavnen i Grimstad "Lea Isadora Queen" ser vi ofte , siden den er hjemmehørende i Randesund, øst for Kristiansand. Historien er visst at eieren fikk avslag på å bygge kai og skibbu (det heter skibbu her på Agder, når man mener sjøbu), selv om han eier noen hundre meter strandlinje, noen hundre mål grunn, og alt hørende til en gammel gård her (og strandlinjen er ikke engang attraktiv/brukbar for båtfolk!) Og da bygde han like godt en annen katamarangrunnlagt båt, "Delta Queen" tror jeg den heter, som ser styggelig ut som en elvebåt fra Missisippi, med skovlhjul bak og greier (skovlhjulene bare fake, selvsagt; fremdriften ordnes med 2 påhengser.) Mellom de to katamaranskrogene var det plass til motorsjekta hans! Først forlenget han denne, og deretter bygde han "Lea Isadora...." Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2009 Ikke til å tro at de farkostene er bygget av én mann. Husker at det var en artikkel i fevennen om "hjuldamperen" Delta Queen, men det er svært lite å finne på nettet om disse prosjektene. Finner ingenting i Fevennes arkiv nå. Fant en artikkel i Farsunds avis. Noen som vet mer? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Lurer bare på en ting...Hvordan beregnes registrert brutto tonnasje på slike "fartøy" som dette? Jeg tror den båten er sertifikatfri, er i gråsonen med de som alt annet... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Lurer bare på en ting...Hvordan beregnes registrert brutto tonnasje på slike "fartøy" som dette? Er det noen annen måte å måle disse på enn noe annet da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
M/S Bastard Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Noen som vet mer? Var ikke Alex Rosèn med han karen en tur med den båten tro? Husker de måtte legge ned skorsteinen for og passere under en bro. Ellers husker jeg lite om hvilket program det var, mulig det var sommeråpent på Nrk? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Her er ett klipp fra Norge rundt Wiggos båt Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Her er ett klipp fra Norge rundtWiggos båt Utrolig hva enkelte rekker å få gjort Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 2.5 år har gått siden tråden ble startet, men saken er på ingen måte avklart, siste nytt er Try bytter til innenbordsmotorer. - Var like før jeg tok den på land og hogget den opp Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Og her ligger Fam. Hendriksens hus. Kfr innlegg 50. Redigert 29.April.2012 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) " Søgne kommune har vedtekter som ikke tillater husbåter plassert innenfor sjøområdene i Søgne havnedistrikt. Distriktet omfatter hele kommunens sjøområde. Kommunen har fått advokathjelp for å fjerne husbåten innerst i Trysfjorden. Samtidig får to andre båter stå i fred." Sitat fra Budskikka.com. Hva kom først; husbåtene eller vedtektene? Det kan jo være det avgjørende. Redigert 29.April.2012 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Meg bekjent så kom forskriftene først, striden står om dette er en båt eller "fritidshytte på flåte" som kommunen definerer det som. Eieren henviser til at dette er en båt, godkjent av Sjøfartsdirektoratet som "Fartøytype 9C – Fritidsfartøy", med kjenningsnummer LG3866. Fra denne artikkelen: http://www.budstikka.com/?pgtype=2&aid=7434 For min del så kunne jeg forstått kommunen om eieren ikke hadde båtplass og at den derfor ble liggende permanent i skjærgården, noe det har vært eksempler på. Men han har den altså liggende ved egen brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Interessant kommune du bor i Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ingar Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Ja, er ikke lenge siden vi hadde denne saken: https://baatplassen.no/i/topic/90205-maa-forlate-ballerholmen-soegne Til tross for at Søgne har, etter min mening, den fineste skjærgården øst for Lindesnes er det umulig å få båtplass. Når jeg flyttet hit fra Bærum i 1988 var båtplass det siste jeg tenkte på, tok det som en selvfølge at det var nok av dem. Viste seg at 10% av kommunens innbyggere sto på venteliste, og jeg endte opp med å måtte leie en privat plass til dobbelt pris av hva jeg hadde betalt på Gyssestad.. Redningen ble en privat havn som ble bygget noen år senere. I dag er situasjonen igjen den samme, enormt lange ventelister og kommunen gjør ingenting. Innflyttere kan bare glemme å få fast plass, de må leie av private og jeg regner med at prisen er på samme nivå som det jeg opplevde. Etter Kristiansand mener jeg Søgne er kommunen med størst tilflyting, også flest soltimer i året. Men de som vurderer å flytte hit pga interesse for sjøen er herved advart... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Men er det så rart at kommunen forsøker å få vekk denne "båten"? Jeg har i allefall ingen problemer med å forstå at de ikke ønsker at sånne ting får utvikle seg. Dersom du ikke får bygge hytte, så får du altså ikke det. Har du brygge er det vanlig å ha en båt der. Dette er en flåte med brygge på. Alle kan jo se at dette bryter med intensjonen i loven. Om skapningen kalles båt eller hytte, så forandrer ikke det saken. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Som båtfolk sitter nok de fleste av oss i glasshus og ønsker oss flest mulige båtplasser, marinaer og muligheter for ankring i de fineste vikene med fasilitetene utbygd på land. Tidene endrer seg med økningen av "flytende farkoster" og det som etter tekniske etater ikke kan defineres som båter. Når SD godkjenner en farkost som skip/båt får de værsågod bøye seg etter definisjonen. At de ikke liker utseende på farkosten har ingenting med saken å gjøre. Var vist Lano som en gang nevnte at vil du ha deg båt så skaff deg en tømmerstokk, men jeg ville da sørge for at den ble registrert som båt i påvente av tømmerstokk #2 slik at jeg kunne legge dekk mellom disse. Det finnes styggere "farkoster" enn den til Try i Søgne. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ingar Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Men er det så rart at kommunen forsøker å få vekk denne "båten"? Jeg har i allefall ingen problemer med å forstå at de ikke ønsker at sånne ting får utvikle seg. Jo, men det forbyr seg selv at dette kan utvikle seg, det er svært få i kommunen som har egen brygge med plass til en slik 'farkost'. Og enda færre som vil bygge sånt. Jeg synes det er utidig av kommunen å bruke ressurser på å kjøre denne saken, så lenge det er mange mye viktigere områder som kunne vært prioritert. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Det må ha gått prestisje i denne saken for kommunen. Så et annet interessant spørsmål når det gjelder denne definisjonen av "husbåt". Blir min båt en "husbåt" om jeg flytter ombord og blir boende der for en lengre periode i min faste båtplass? Hva skal til for at man definerer båten som en "husbåt"? Er det bruksmønsteret? Beliggenheten? Utseende? Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Det ligger jo en mengde båter avertert på Finn som "hytte på sjøen" Blir disse rammet av dette også tro? Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Mouche Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Men er det så rart at kommunen forsøker å få vekk denne "båten"? Jeg har i allefall ingen problemer med å forstå at de ikke ønsker at sånne ting får utvikle seg. Mine tanker og. Dette er vel nokså åpenbart en omgåelse av intensjonene bak loven og ikke noe eksempel til etterfølgelse etter mitt syn. Og som vanlig kommer innleggene om vanskelige kommunalt ansatte og prestisje, men for egen del tror jeg rett og slett at kommunens saksbehandlere prøver å følge de lover og regler som politikerne har vedtatt hverken mer eller mindre. Det er vel formodentlig et politisk utvalg som også har behandlet en slik sak og så har man diverse ankeinstanser/muligheter, men har ikke noen sympati for dette eksemplet på våre såkalte demokratiske rettigheter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Men du ser jo det du også Ingar at dette er en hytte på en flåte. (Ovenfor kom jeg visst i skade for å skrive en brygge på en flåte.) Selvsagt vil dette kunne utvikle seg, for spørsmålet er hvor man skal sette grensen. Ingar vil la de som har egen brygge få lov. Hva med de som ikke har brygge, men bare strandlinje? Skal de få ankre opp "båten" sin. Hvor store skal disse "båtene" få lov til å være? Som det går frem av linken i innlegg 1 i denne tråden, så tyder jo mye på at kommunen forskjellsbehandler ganske kraftig her. To "båter" har ligget der lenge uten at kommunen har grepet inn. Når kommunen så griper inn og forsøker å stoppe utviklingen, så er vel det nettopp fordi en fyr denne gangen kanskje "stakk strikken" litt vel langt? Søgne kommune kan selvsagt ikke fortsette å forskjellsbehandle, men jeg kan godt forstå at de måtte gjøre noe. Man kan selvsagt argumentere for ulike syn i denne saken, men det blir vel litt i overkant å kalle dette en skandale. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Flotte båter, må være vanskelig å manøvrere i mye vind. Redigert 29.April.2012 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hva med de som ikke har brygge, men bare strandlinje? Skal de få ankre opp "båten" sin. Det har jeg ikke tenkt på, men kommunen kunne jo tillatt slike båter dersom eieren hadde kai/brygge å legge den. Brygge har eieren full råderett over og husbåten vil ikke være i veien for noen. Dette fikk meg til å søke etter hvilke regler som gjelder for bruk av skjærgården, men det må bli en egen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Knallfred sa: Lag en ny "lov" ...og fjærn svineriet!! Den er jo ikke i "water" en gang!! ...på ein måde Ville ikke hjulpet og forandre loven. Iflg. grunnloven så kan ingen ny lov ha tilbakevirkende kraft. Redigert 29.April.2012 av Leon Latex (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.