Jump to content

Vinterprosjekt: Myra 23


Jørgen S

Recommended Posts

Heihei. Dette er den første tråden jeg starter her inne. Det er jo litt gøy, da :smiley: Denne skal da handle om mitt vinterprosjekt.

For noen uker siden, så fikk jeg tilbud om lærlingplass. Jeg hadde da allerede fått innkalling til militæret og skulle dra dit den neste mandagen. Dette var en fredag. Men etter litt diskusjon med menneskene fra det norske forsvar, så fikk de nedkortet den 2 uker lange behandlingstiden for søknad om utsettelse av førstegangstjeneste til 1 time, og alt var i orden. Så da kjøpte jeg meg båt.

 

Denne båten er en myra 23. Fant den på Finn.no for 20 båtpenger. Dette var jo i grunn ganske billig. Jeg trur dette er et overkommelig prosjekt for meg som aldri har pusset opp båt før, og som ikke har all verden penger å bruke på båt. Jeg tok ut penger fra banken, og fikk en med lastebil med meg, så dro vi til Stavern og henta båten hjem. Båten står nå nede i båthavna.

 

Her er et bilde av herligheten (I stavern)

78_590421987.jpg

 

Litt om båten:

Båten er en Myra 23 Fisherman. Dette er utgaven uten akterkabin.

Lengde: 7 Meter

Bredde: 2,3 Meter

Den stikker 75cm dypt.

Wallas parafinvarmer

Innenbords motor med stiv aksling.

 

Motor:

Motoren som står i er en volvo B20. Med ferskvannskjøling! Litt usikker på hva slags, men blokka er merket med MB 20B. Men dette stemmer ikke overens med forgassertypen. Dette er en enkel Solex forgasser. Uten forvarming. Trur jeg.. Den ligner hvertfall ikke i det heletatt på den som skal sitte på MB20 B i følge produktbrosjyrer, og manualer og slikt. Motoren min har også vekselstrømsgenerator.. Dette er det vel bare AQ130 og oppover hadde, Evt. BB115 Motorene? Uansett, da Så ligner dette på en krysning mellom MB20 B, AQ115 og AQ130.. Eller noe. Den ligner mest på BB115 A,B eller C, men disse har 2 forgassere.. Min har èn. :crazy:

Dette spiller vel egentlig ikke store rollen. Er vel bare det om jeg kan kjøre den på parafin?

 

 

Det som skal gjøres denne vinteren er:

Få motoren til å gå, bytte elektrisk anlegg til noe som hvertfall kan minne om oversiktlig! Trekke litt skal eller noe annet fint på sidene under hardtoppen, kanskje trekke om puter, rense og gå over sømmer på kalesje, pusse litt på treverk, og hvis jeg får lyst, lage nytt instrumentpanel.

 

Denne helgen skal jeg kanskje prøve å få startet motoren :flag:

 

Setter stor pris på forslag til innredning, puter, farger, lure løsninger, hjelp med motoren og andre forslag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "ny" båt.

Spennende med unge folk som sattser på å pusse opp båter.

Selv om jeg er ihuga trebåt mann så har jeg absolutt evnen til å glede meg over alle som vil ta vare på eldre båter.

 

Lykke til med prosjektet, og hold oss oppdatert om framdriften.

Her på BP kan du dele båte gleder og frustrasjoner med oss andre.

 

Så hadde jo vært fint å få se noen bilder av interiøret. Hva slags treverk er det?

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :smiley: jeg skal legge ut noen bilder etterhvert tenker jeg. Benker inne og ute er plast, men skaper, toalettrom og pentry er i tre. God solid Mahogny. Dog litt preget av å ha stått i vann. Det var en stund da båten lå med en liten åpning i presenninga, så det samlet seg vann nede i båten. Båten helte litt fremover, så det samlet seg foran. (De siste 3 årene har den stått på land)

skal ta masse bilder dede i båten og legge de ut her fort som mulig. Dere kan kose dere med motoren så lenge :wink:

myra_b20.jpgmyra_b20_2.jpg

myra_b20_3.jpgmyra_b20_4.jpg

myra_b20_5.jpgmyra_b20_6.jpg

myra_int.jpg <-- Inne

Link to post
Share on other sites

Lykke til med oppussing. Bare husk å legge ut bilder og litt info. underveis, så vil masser av folk følge ivrig med. Nå som vinteren kommer vil nok mange båthungrige folk fortære alt de kommer over av "båtstoff" her på baatplassen :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Gratulere med ny båt!,jeg har også en myra 23 med ac,den monterte jeg en nyoverhalt MB 616 som yter ca 65 hk og farter i 11-12 knopp med maks turtall ca 3500,jeg har også pimpet båten med nye vinduer i alu.rammer,dette har jeg gjort selv og er en en krevende jobb.Jeg er fornøyd med bat og motor.

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som en god motorløsning. Jeg kommer nok til å bytte motor etterhvert jeg også, men nå skal volvoen brukes for hva den er verdt. Men trur nok ikke jeg skal ordne alu-rammer. Har nok ikke ork, kunnskap eller råd til å ordne det :giggle: Dessuten syns jeg gummipakninger også er litt koselig, jeg.

 

Har ikke fått gjort så mye i det siste nå. Har ikke hatt noe serlig tid. Driver å jobber, pluss at det blir bandøvinger 3 ganger i uka nå, og skal spille 2 konserter i løpet av to uker.

Det er bare å komme på konsert på G60 i Drammen ved Union nå på fredag! Også spiller vi på Down Under i mjøndalen 9. desember. :D Ble litt off Topic, der. Beklager...

 

Har forøvrig prøvd å starte motoren nå. Den startet ikke..

Og hvis det er noen som har en tenningsbryter til En gammel volvo penta, så si ifra om dere vil bli kvitt den! Jeg har ikke nøkkel til tenninga..

 

Jano30, Du har ikke noen bilder av båten din? trenger litt inspirasjon med tanke på innredning, og farger.

Redigert av Jørgen S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jørgen

 

Fint å se at det er flere ivrige "båt" oppussere i Drammen omeg. Ville bare si at vi solgte en tilsvarende båt for 2 år siden. Min frues avdøde far etterlot seg en Myra 23. Båten hadde stått på land de siste 12 årene og var et "totalt" oppussingsobjekt, og da vi allerede hadde båt orket vi ikke å sette istand denne. En veldig fin båt med mange praktiske løsninger. Båten ble fraktet til vår "söta bror" av en en trivelig svenske fra göteborg området.

 

Lykke til med båtprosjektet :smiley: Er selv Drammenser så om det er noe jeg kan bistå med så bare meld ifra :cheers:

 

Fredrik

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takktakk. Høres bra ut :cheers: . Det er så mange nå som snakker varmt om båten min nå, at nå gleder jeg meg enda mer til å få satt den i orden! :sailing:

 

De har vi rett i, ser ut som en båt med veldig bra potensiale. du må bare begynne, bilder likver vi alle her inne så de må du også passe på og få med!!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!

 

Bare for å rydde opp litt i Volvo begrepene:

 

MB 20 B står for Marine Bensin 2,0ltr. " B" er motorserie. ( A,B og C tror jeg.

 

Hvis man sier BB 115 er det en MB 2,0 med enkel Solex PAI 44 forgasser på 115 hk. som har stiv aksel.

AQ 115 er samme motor , men med drev.. AQ 130 har 130h og drev...

 

Et godt tips hvis du har litt penger til overs; Kjøp en Weber 32/36 med innsug fra misab.se og på finn finn.no finner du elektronisk tenning til disse.

 

Kjempemotorer disse forbedringene, men bruker jo litt bensin..

 

 

forøvrig drømmebåten min da min far skulle kjøpe sin første båt og kom hjem fra messe med masse brosjyrer :wink:

 

 

red: MB 18F er for å bruke på parafin. ikke noen av de du nevner... Den hadde rundt 54hk med parafindrift og tykkere topppakning( lavere komp)

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Oppdatering!!!

 

Har drivi å fikla litt i båten de siste ukene. har vært syk de siste ukene og, så har ikke blitt mye, men har nå fått til et lite gjennombrudd alikevel! i helga dreiv jeg og bytta ut den gamle bensinen med slik ny og fin bensin. fikk tømt ut av filter og slanger det som var av det gamle. Og i dag, så skulle jeg teste om det gikk ann å starte denna greia, da. Plukka ut impelleren på sjøvannspumpa for noen dager siden. Prøvde å starte, men ingenting skjedde. testa gnist, og det var det til min store lettelse. Tenkte at det var forgasseren, så jeg tok den fra hverandre, og tok den litt med dremel-kopien min og sjekka at ikkenoe var tett. Etter å ha satt forgasseren tilbake igjen, prøvde jeg mer. prøvde med startgass. det tente faktisk Woho. optimismen slo til. Prøvde flere ganger. var sparsom med startgassen. skummelt :ghost: Starta ikke.

okay.. Da får den ikke bensin tenkte jeg. tok av toppen på forgasseren, og så at flottørkammeret var tomt.. hmm. tok av bensinslangen, og kjørte starteren litt. kom ikkenoe. inntaket til forgasseren var ikke tett da hvertfall. Da gikk jeg bakover i båten og kikka på filteret. Det var luft inni der, jo! fillern. hvorfor fyller ikke glasset seg?? Etter mye fikling, viste det seg at jeg hadde glemt å skru til bensinrøret på den ene siden av filteret. :crazy: Det forklarer saken. Kanskje prøve å skru til den da? :smash:

 

Så. Da kjørte jeg starteren litt med bensinslangen løs for å sjekke om det kom noe bensin, og der spruta det, ja. Skrudde så alt tilbake på plass, satte på tenninga og vrei om starteren. Etter en liten dasj med startgass, så hosta den seg i gang, og i full overskelses-panikk skrur jeg av motoren. Hva f...?! Starta jo! Etter 3 år og en hel..... vinter stillestående og en periode som båten var full av vann oppi! Jøss?

 

Dette måtte jeg prøve igjen, så jeg ga litt gass, og kjørte starteren. Motoren hosta seg i gang, og rusa seg opp. Slo av gassen til minimum, og den la seg på noe mellom 700-800rpm ish og blei der. Det er nå lenge siden jeg har hørt en motor som ligger så støtt på ett turtall. Det var nydelig. Ah. varmet skjelen min. Mmmmmm.

 

Testet igen med å starte motoren med null gasspådrag. Starta helt perfekt kvart sekund med starteren, og den bykset i gang, og la seg på sine koselige 7-800 rpm. :smiley: Fin lyd lager den, og :yesnod:

 

Så da er motoren i boks foreløpig. Da blir det å slenge i riktig olje, nytt filter, sette i impelleren, sånn at det ikke kommer eksos ut av vannintaket :tongue: også sjekke olje på gir, og fett på aksel og sånt. Pluss litt maling og sånt, da men det er noe annet. Koselig om noen ville hjulpet meg med ei sjekkliste over viktige ting som må sjekkes/byttes av tekniske ting forbundet med framdrift/styring av båten :smiley:

 

Da sier jeg bare Wohoo!! : D Jeg hadde aldri trudd den motoren skulle starte så lett!

 

Beklager hvis teksten er rotete. Jeg er trøtt :sleep:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Jørgen.

 

Fikk bilder av deg ang. nøkkel som du sendt til meg (tidligere eier av båten). Han som brukte båten mener bestemt at nøkkelknippe du har, inneholder tenningsnøkkelen. Vi har iallefall ikke funnet noen andre nøkler desverre. Så flott at du fikk startet motoren. Da tenker jeg du var lettet gitt. Uansett så får du ha lykke til. Sleng inn noen bilder etter som du gjør fremskritt da.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Veldig spesielt, for den Bosh-nøkkelen som er på det knippet er speilvendt i forhold til tenninga.. Men jeg har levert den til en låssmed nå. mulig de kan få hosta opp noen nøkler til den. Tok av burkaen i dag. Har fått vasket, impregnert og satt inn vindu i kalesjen. Har også malt innsiden av styrehuset, og satt i vindu. Fikk ordna rute til midterste vindu for en 250-lapp, så nå er båten værtett. Legger ut noen bilder når jeg får tatt de.

Har litt trøbbel med vannpumpa. Den lekker en del. mistenker og at det kommer vann derfra og inn i olja.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det vel påtide med en oppdatering!!!

 

Jeg har fått gjort litt siden sist oppdatering.

 

Så.. jeg kan starte med maling av innsiden av doghouse/hardtop. Jeg gikk for to komp malinga til biltema. resultatet er helt ålreit. ikke det aller beste forarbeidet, litt på grunn av sykdomen, men alikevel et helt akseptabelt resultat.

_mg_6829.jpg

Bedre enn det var. fant ingen før-bilder, men det var helt j.. ja dere veit.

 

Vannpumpa lakk jo som ei sil. Dette har blitt utbedret med 4 nye simmeringer totalt. Og tusen takk for hjelp med dette her fra baatplassen. Folk sa simmeringer.. nye simmeringer, pumpe god som ny. Nydelig. De gamle simmeringene var like harde og morkne som sånne simmeringer som har stått i en maskin i over 30 år omtrent!! :flag_bp:

 

Jeg har også fått lagt nytt bunnstoff.

Fikk hjelp av en god kompis med å fjerne gammelt bunnstoff, siden jeg ikke fikk lov av legen å pusse båt sånn egentlig.. "synd jeg måtte få andre til å skrape for meg"... :tongue:

Da dette var gjort flekket jeg "overskrapte" steder med primer, da den gamle primeren ble beholdt på, også malte jeg over med jotun nonstop. Har alltid brukt det i familien vår. sånn ca. beholdt den gamle stripa, og ble så fint atte.

 

Jeg har også rubba skroget. nå ser det nesten ut som nytt. Brukte Autosol. Dæven!!

brukte en dag på å rubbe. la bare voks oppå uten å polere opp. Syns ikke det var vits. Fåkke gjort no jomfru ut av ei gammal hore, som han Arne Martin sa. Får heller prøve å kle a bedre, og lære hu å prate orntli'.

La på voks dagen etter.

 

Da dette var gjort, tok jeg å lakkerte badeplattforma. tok noen timer og slipte ned, for deretter å legge på et lag med lakk. kjøpte lakk på biltema. funker sikkert bra nok. tok et lag til dagen etter.

 

Så etter disse inngrepene var mye gjort!

_mg_7081.jpg

For å si det selv... Dette er nydelig. :smiley: Under er før-bildet...

78_590421987.jpg

 

_mg_7063.jpg

Kommer ikke så godt fram, men det ble helt ok! :smiley:

_mg_7082.jpg

Blid og blek gutt med fin båt. Timer før båten går ut på vannet.

_mg_7084.jpg

Jeppjepp. Dette er båten på vannet. starta på første draget. Irriterte vettet ut av andre i foreninga som har b20 :giggle: Fløyt, gjorde båten og!! Dæven.

Etter at puter, og liknende har blitt drasset ned i båten, ser det automatisk litt bra ut. er lit jobb igjen, men det tar jeg som det kommer. la teppe i "dashbordet" i dag. Svart bilmatte. Får se hvordan det går med tanke på varme. dette ser fint ut hvertfall. bilder kommer etterhvert. tok masse bilder i dag, bare ikke av det :crazy:

 

Har brukt båten flittig nå noen uker, og den går som ei klokke, og er veldig pålitelig. starteren er litt kødden, men kommer seg alltid tilslutt.

testa toppfart, og det var akkurat 12 knop som påstått. fikk løsna litt på gasswiren etter jeg målte. gasshendelen ble ikke trukket helt ned, så den har litt mer å gi. får se om det har noen praktisk betydning.

 

Så hittil er jeg fornøyd med resultatet. Det er ikke den peneste båten på fjorden, absolutt ikke. Men båten ser mye finere ut nå enn den gjorde. Og det er en del arbeid igjen.

 

Nå avslutter jeg denne oppdateringen her, og slenger inn noen bilder. Ble stoppet av militæret i dag. de ville ikke at jeg skulle kjøre inne i fjorden, gitt. De lekte krig. Men det er da ikke mitt problem at jeg og kameraten min vil ha is, så vi kjørte inn til byen fordet. de gjorde ikke noe mer, så de skulle sikkert bare tøffe seg. :diving:

så.. ja bilder.

_mg_7288.jpg

_mg_7298.jpg

_mg_7339.jpg

Klassisk motiv fra drammen, hvor du skimter refleksjonen av båten min i midten av kula.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jøsses Jørgen. Dette var morro lesing. Flott at noen fikk glede av den gamle båten. Høres ut som at du kan få en fin sommer på sjøen. Uansett, hvordan løste du problemet med tenningslåsen? Store utlegg til ny? Jeg lovte jo å betale den dersom du måtte kjøpe deg ny, og det står jeg for. Du kan jo evnt. sende meg en SMS. Har ikke nummeret ditt lenger. Husker du at du kan bruke Garmin din som "kartplotter"?

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte Låsgruppen i drammen om de kunne lage en nøkkel til låsen. Tok den med til dem. De klarte det ikke, så da spurte jeg om de kunne borre den opp.

Så de borra den sånn at jeg bare kan bruke et tomt nøkkelemne. De gjorde jobben, og ga meg et tomt nøkkelemne, uten at jeg trengte å betale for det. :yesnod: Gps-en er ikke min, så jeg trur ikke folka blir så blide om jeg installerer sjøkart på den :smash:

Nå må jeg fikse varmevekslern, for den ene slangetilkoblinga har ryki tvert av.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...