Superkul Startet 16.November.2009 Link til dette innlegget Startet 16.November.2009 så skal burkan på igjen.......... har stort sett kjøpt billige presenninger og hivd etter en sesong eller 2 tenkte å kjøpe en litt mere skikkelig denna gangen - kanskje det blir litt mindre regn og kondens under hvis den er litt tykkere??? så en på biltema som så ganske kraftig ut - hele 650 gr/m og i 5x7 m koster den 1399,- er denne noe å satse på??? noen som har erfaring med denne eller har andre gode råd Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
knut1955 Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Hei Min erfaring med billigpresenning som jeg brukte på min forrige båt: 1ste presenningen varte i to år. Kjøpte så en ny, men la alltid den utslitte under "den nye". "Den nye" varte i 10 år! Min konklusjon er vel at billigpresenningene har holdbarhet - OM de skånes/beskyttes mot skarpe hjørner mv. På nåværende båt har jeg en tykk, grønn presenning av OB Wiik. Knut Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 det viktigste for meg er om det blir mindre kondens etc med tykkere presenning - di tynne regnet det innvendig ved væromslag prøvde alt etter kunstens regler med alt fra lufting i ene enden til begge ender til tette igjen men like fordømt ble det kliss klass Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
theppan07 Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Benytter den Biltema preseningen på 7. året. Fungerer helt ypperlig. Tung, men det har jo også sine fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 da virker kvaliteten ok da - men noen som har erfaring med tynn vs tykk presenning med tanke på kondens og fukt innvendig?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Lagavulin Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 ..tynn vs tykk presenning med tanke på kondens og fukt innvendig?? Bruk to presenninger istedet for en, da får du et luftlag imellom der fukt og kondens kan kose seg isdedet for på undersiden. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Tox Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Kondens får du under både tykke og tynne! Skal du unngå kondens må du bruke to presenninger, og få et luftlag i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 jeg skal nå bytte ut min Biltema 5x7m (se denne tråden). Jeg har vært godt fornøyd med denne, men synes ikke det er noen fordel at den er såpass grov i overflaten. Det medfører at snø ikke så lett glir av. Men den er kjempesterk, og tyngden gjør at den ligger godt. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ribtjenester Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Jeg har 2 stk 650gr fra obviik. håper jeg slipper kondens under presenning i år:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Wasco Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Takk for tipset om å bruke to presenninger... Bruker selv en billig presenning, og har slitt med kondens. Problemet med skarpe kanter har jeg løst med å polstre disse med biter fra en gammel skum madrass. På disse kaner blåser det en god del, så slitasjen på området rundt maljene kan bli stor. Dette har jeg løst med å legge godt med gaffa tape runt maljene. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SeaRaymond Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 eller en kan presse på flere maljer for å redusere belastningen per stk. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Løse plastmaljer kjøpes billig på Biltema. De er ti ganger sterkere enn de originale maljene i presenninger. Litt vond å presse på når det er kaldt, men om du varner dem opp først går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 For å redusere belastningen på maljene, gjør jeg det som på bildet under. Om en ønsker å bruke kanner til å holde presenningen nede, går selvfølgelig det like godt, bare en henger de i tauet som går gjennom maljene og ikke i selve maljene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Benytter samme metode som Lars H. (lærte det av ham her for noen sesonger siden!) og kunne i år benytte den samme billigste varianter presenning for fjerde året på rad og det uten at en eneste malje var røket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Takk for det Mouche! Ellers vil jeg fraråde kjøp av presenning der maljene er av aluminium. De deformeres ganske snart og spretter ut. Maljer av messing holder, da er det festet i presenningen som ryker først. Ellers hadde jeg en gang for maaange år siden en presenning der maljene var vulkaniserte forsterkninger i selve presenningen. Disse var uslitelige, men har ikke sett presenninger med slikt lenger. Jeg mener å huske at presenningen var av type Monark, og kjøpt hos Malfix i Oslo. Lars Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Superkul Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) takk for masse gode råd - da endte jeg faktisk opp med 2 forskjellige presenninger - en billig som dekket der båten er åpen (uten kallesje) biltema hundreogno og på maritim en 250 gr 8 x 6 meter som dekker hele kr 490,- lagde 2 løkker og hang en stang ekstra som den billige henger på - da blir det endel lufting i mellom som kondensen kan renne fra seg ivertfall over der båten er åpen Redigert 17.November.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
mikki Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Hei Dekker til kalesjen med bobleplast før jeg legger presening over. Ingen kondens og slitasje på kalesjen. Mikki Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.