Jump to content

råd og tips angående presenning til vinteropplaget

Superkul

Recommended Posts

så skal burkan på igjen..........

har stort sett kjøpt billige presenninger og hivd etter en sesong eller 2

tenkte å kjøpe en litt mere skikkelig denna gangen - kanskje det blir litt mindre regn og kondens under hvis den er litt tykkere???

så en på biltema som så ganske kraftig ut - hele 650 gr/m og i 5x7 m koster den 1399,- er denne noe å satse på??? noen som har erfaring med denne eller har andre gode råd

Hei

Min erfaring med billigpresenning som jeg brukte på min forrige båt:

1ste presenningen varte i to år.

Kjøpte så en ny, men la alltid den utslitte under "den nye".

"Den nye" varte i 10 år!

Min konklusjon er vel at billigpresenningene har holdbarhet - OM de skånes/beskyttes mot skarpe hjørner mv.

På nåværende båt har jeg en tykk, grønn presenning av OB Wiik.

Knut

Takk for tipset om å bruke to presenninger...

Bruker selv en billig presenning, og har slitt med kondens.

Problemet med skarpe kanter har jeg løst med å polstre disse med biter fra en gammel skum madrass.

På disse kaner blåser det en god del, så slitasjen på området rundt maljene kan bli stor. Dette har jeg løst med å legge godt med gaffa tape runt maljene.

For å redusere belastningen på maljene, gjør jeg det som på bildet under.

Om en ønsker å bruke kanner til å holde presenningen nede, går

selvfølgelig det like godt, bare en henger de i tauet som går gjennom

maljene og ikke i selve maljene.

presenning.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for det Mouche! Ellers vil jeg fraråde kjøp av presenning der maljene er av aluminium. De deformeres ganske snart og spretter ut. Maljer av messing holder, da er det festet i presenningen som ryker først.

Ellers hadde jeg en gang for maaange år siden en presenning der maljene var vulkaniserte forsterkninger i selve presenningen. Disse var uslitelige, men har ikke sett presenninger med slikt lenger. Jeg mener å huske at presenningen var av type Monark, og kjøpt hos Malfix i Oslo.

malje.gif

Lars

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

takk for masse gode råd - da endte jeg faktisk opp med 2 forskjellige presenninger -

en billig som dekket der båten er åpen (uten kallesje) biltema hundreogno :giggle:

og på maritim en 250 gr 8 x 6 meter som dekker hele kr 490,-

lagde 2 løkker og hang en stang ekstra som den billige henger på - da blir det endel lufting i mellom som kondensen kan renne fra seg

ivertfall over der båten er åpen

Redigert av Jarle B (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...