Jump to content

Størrelse på kabel


teris

Recommended Posts

Hei !

Dette blir litt generelt men det burde gi deg et godt elanlegg.

70mm2 er et greit tversnitt til startmotoren, mellom bateriene 50mm2

Til batteri velgeren/bryteren kommer det litt an på lengden, men du gjør ikke noe galt ved å bruke 70mm2

Jeg snakker her om startbatteri kretsen. Mellom batterier til forbruk kommer det litt an på om du har koblet til vinsjer, baugpropellere osv til forbrukspakka.

 

:nonod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal du investere i kabel så sjekk prisene til navknut@online.no

Han annonserte i BM "diskusjon" for ett år+++ siden med meter-pris lik kvadrat-mm i kroner, som ihvertfall den gang var billig. Kabelsko ferdig pressa 15kr (1-2 år siden).

Telefon 91 51 78 17

Knut Haugen, Skatvedtvn 76, 3475 Sætre.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kommer ann på hvor mye ampere startmotoren trekker. Dette kan måles lett med et tang-amperemeter, som kan lånes. Lengden på kabelen er også viktig, men er den under 10m er dette en grei liste å bruke:

 

tverrsnitt(mm2):    ledningsevne:

 

        - 10         =    46 A

        - 16         =    61 A

        - 25         =    80 A

        - 35         =    99 A

        - 50         =    119 A

        - 70         =    151 A

        - 95         =    182 A

 

Siden startmotoren bare "går" i noen sekunder er belastningen på kabelen ikke så høyt at det krever en veldig kraftig kabel. Men spenningsfallet kan gjøre det vanskelig å få nok "umpf" fram til startmotoren. Velger du en kabel ut ifra listen over, er du sikker. Vil du være HELT sikker går du opp ett hakk.

 

Har byttet startkabel på min motor. Fant billig og bra kabel hos Torsov Bilsenter. Billigere enn jeg greier å skaffe fra el.leveradør til skolen vår.

 

Listen er hentet fra NEK 400, El.lavspenningsanlegg.

 

Hilsen en El-lærer ved Ås vgs.

Link to post
Share on other sites

Sinus_nor. Tror ikke jeg kan gå helt god for tallene dine. Antar vi at startmotoren bruker 2,5kW og at max tillatt spenningsfall i ledningen skal være 0,2V pr 100A, innebærer det at max spenningsfall i kabel skal være opp mot 0,5V for opp mot 250A.

 

Det skulle tilsi at hvis lengden fra batteri til starter og tilbake er under 6m, vil 50 kv.mm. være passende. Ved inntil 9 m tur retur, burde 70 kv.mm være passende.

 

En slik dimensjonering er rikelig.

 

En baugpropell med 2,2 kW trenger i følge Sleipners liste som et absolutt minimum 35 kv inntil 7 meter og 50 kv. inntil 14 meter. (lengde fram + tilbake), så anbefalingene spriker litt.

 

Lotus

 

PS: Tap for kobberledere er snaue 0,02V pr.m pr A pr kv.mm.

Link to post
Share on other sites

BK sier:

Kabeltverrsnitt = meter x ampere x 0,2

 

OK. Hvis jeg har 4m ledning hver vei, blir det 8m

Hvis starteren trekker 2500W blir det 208A

 

Jeg trenger da en ledning som er 8 x 208 x 0,2 = 332,8 kv.mm?

 

Da blir det bra hvis jeg legger 5 stk 70kv.mm kabler i parallell?

 

Jeg for min del ville valgt kun 1 stk på 70 kv. mm og følt at jeg dimensjonerte godt.

 

Ta en titt på hva dere har i båten selv folkens!

 

 

Med min formel:

 

For starteren på 208A og max tillatt spenningsfall 0,5V 4,5m unna batteriet:

 

kabeldimensjonen = 0,02V/meter/kv.mm/A.  x 9m x 208A / 0,5V spenningsfall

 

Kabeldimensjonen = 0,02 x 9 x 208/0,5 = 75 og benevningen er kv.mm.

 

 

Trekker kjøleskapet mitt 10A i startøyeblikket, med max tillatt spenningsfall 0,5V og med 7m ledning hver vei,  må ledningstverrsnittet være:

0,02 x 14m x 10A/0,5v=5,6 kv.mm

 

Man velger 6 kv.mm ledning til kjøleskapet.

 

Egentlig er tapsfaktoren for kopper litt lavere enn 0,02. Med litt overgangsmotstand og sikkerhetsmargin blir likevel 0,02 ganske riktig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.


Lotus: Trekker kjøleskapet mitt 10A i startøyeblikket, med max tillatt spenningsfall 0,5V og med 7m ledning hver vei,  må ledningstverrsnittet være:

0,02 x 14m x 10A/0,5v=5,6 kv.mm

 

Man velger 6 kv.mm ledning til kjøleskapet.Lotus


 

Bravo Lotus, endelig kom den eneste og helt korrekte formelen!  :cryin:

 

Og i klartekst:

Tykkelsen på kabelen (i kvadrat millimeter) er lik:

0,02 ganger kabellengen i meter (frem og tilbake) ganger max strøm i ampere delt på maksimum tillatt spenningstap i volt

 

Dette er jo egentlig så enkelt å regne ut at tommelfingerregler og tabeller er helt unødvendige.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og i klartekst:

Tykkelsen på kabelen (i kvadrat millimeter) er lik:

0,02 ganger kabellengen i meter (frem og tilbake) ganger max strøm i ampere delt på maksimum tillatt spenningstap i volt

 

Dette er jo egentlig så enkelt å regne ut at tommelfingerregler og tabeller er helt unødvendige.

 

 

 

Flott!

 

Neste spørsmål: Hva er max. tillatt spenningsfall ?

 

Jeg antar at der tillates adskillig mindre på ladekretsen enn på startmotorkretsen og kretser til forbrukere.

 

Det kunne også være nyttig om vi kunne få en fagmessig beskrivelse av hvordan man utfører spenningsfallsmålinger.

Link to post
Share on other sites


TMe: Neste spørsmål: Hva er max. tillatt spenningsfall ?

Avhengig av utstyret, kjøleskapet kutter gjerne ut ved 11volt, Wallasen kanskje ved 11,5volt?

 

Jeg antar at der tillates adskillig mindre på ladekretsen enn på startmotorkretsen og kretser til forbrukere.

Absolutt, men enkelte forbrukere kan være litt sære, se første punkt.

 

Det kunne også være nyttig om vi kunne få en fagmessig beskrivelse av hvordan man utfører spenningsfallsmålinger.

Vanlige billige instrumenter er ikke så bra på så lave spenninger. Men mål heller direkte over batteripolene. Mål så direkte inn på forbrukeren (bak på kjøleskapet f.eks). Differansen er spenningsfallet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. her skytes det spurv med kanoner..

6mm2/14m for et kjøleskap = unødig. Skader ikke, men er langt fra nødvendig. Kjøper du de kraftigste startkablene du finner er de på rundt 25-35mm2/5m. Og det holder. Teori og praksis er to helt forskjellig saker.

Og er du i tvil kan du jo sjekke under panseret på naboens bil. Ledninger til frontlys er på 1,5mm2, til starteren på 16 osv. Langt under fornuft og gamle regler, men det holder. Og er det nødvendig at ledninger dimensjoneres etter max strøm i startøyeblikket?

Jeg bare spør... :smiley:

 

Ps. Spenningsfall måles mellom + og +, - og -. Dvs at du måler på +på batteriet og + på forbrukeren. Da finner du tapet i +systemet. Tilsv med - sys.

Link to post
Share on other sites


Per: Hmmm.. her skytes det spurv med kanoner..

6mm2/14m for et kjøleskap = unødig. Skader ikke, men er langt fra nødvendig. Kjøper du de kraftigste startkablene du finner er de på rundt 25-35mm2/5m. Og det holder.


Du sier at å bruke 6mm2 er å skyte spurv med kanoner, men 25-35mm2, - hva skyter du med da? Atombombe? Og det er viktig å dimmensjonere for max strømtrekk, spesielt ved varmeapparater og kokeapparater. Ellers starter de ikke. Hadde selv problemer med Wallas kokeapparatet vårt. Fjernet et par ekstra kabelsko. Spenningen frem til apparatet steg med en halv volt og apparatet startet selv med lav batterispenning.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm..en liten missforståelse... Mener IKKE at en skal bruke startkabler til kjøleskapet. Men at til starter på kortere avstander faktisk holder med tynnere kabler enn 70mm2. Ja, skulle tro at Biltemas 25mm2 kunne holdt for de fleste her i Norge. Og at kjøleskapet hadde gått like fint med 2.5mm2. Evt hvis en er usikker 4mm2.

 

Og har du lav batt.spenning så varer ikke gleden lenge, uansett om du klarer å få dubeditten til å fyre.

Spenningsfall over en kabelsko er også noe helt annet enn å få tap i en lang ledning.

Link to post
Share on other sites

Hei Per.

 

Jeg har et Isotherm kjøleskap på 85 liter. Det bruker i snitt under 1A. Når kompressoren går, bruker det 3-4A. I leverandørens installasjonsmanual står følgende:

 

Minsta kabeltverrsnitt ved montering:

2,5 kv.mm : Max 2,5m ledning

4,0 kv.mm : max 4,0m ledning

6,0 kv.mm : max 6,0m ledning

10 kv. mm : max 10 m ledning

 

Gjelder 12V. Ved 24V kan lengdene dobles.

 

Har du lyst til å dobbeltsjekke, kan du klikke på denne linken:

 

http://www.termomarin.no/contentframes/bru...m_kjoleskap.pdf

 

Hvorfor er det slik? Jo fordi når man bare har 12V til rådighet er et spenningsfall på 1V svært mye. Hjemme med 230V spiller 1V ingen rolle. Her kan du bruke 1,5 kv.mm kabelen din.

 

1,5 kv.mm skulle vært forbudt ved lov å bruke i båt. Hva er egentlig vitsen med å være gjerrig her? Å spare 30 kroner på kjøleskapmonteringen?

 

Lotus

 

PS: Å bruke for lite tverrsnitt på kabel til startmotor, ankervinsj og baugpropell kan fort bli både dyrt og farlig. Ved for lav spenning brenner slike motorer ankeret sitt og kortslutter. Kjøleskap og Wallas ødelegges ikke, men vil heller ikke starte.

 

P= U x U / R  Det innebærer at effekten avtar med kvadratet av spenningsfallet. 1V spenningsfall gjør dermed at man mister over 15% av effekten i et 12V system. DET ER ALVORLIG!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvor får man kjøpt rimelig 50 og 70 mm2 batteriledning, metervis uten kontakter, i Stavanger-området?  

Jeg har fra tid til annen sett denslags hos Skraphandler Løvås, han får inn store mengder med bra kabel og jeg har gjort en del svært bra kjøp hos ham. Det gjelder forresten og tilfeldige rester av rustfritt; rør, klemmer, vinkler, knekter og wire.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt rimelig 50 og 70 mm2 batteriledning, metervis uten kontakter, i Stavanger-området?  

 

Du kan sannsynligvis også gå til en av elektrogrosistene i området dit og kjøpe dette over disk.

 

Feks : Oninen ( tidl Eilag ) : 51 81 17 00  -  Christian August Thoringsv. 2 4033 Stvg. Eller andre som feks : Nexans eller Solar. Ikke alle selger over disk. Men her er det en del panger å spare når man har den muligheten.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Du kan sannsynligvis også gå til en av elektrogrosistene i området dit og kjøpe dette over disk.

 

Feks : Oninen ( tidl Eilag ) : 51 81 17 00  -  Christian August Thoringsv. 2 4033 Stvg.

Her jobber jeg. Heter Onninen (finsk familienavn) Joda, vi får stadig høre forskjellige betydinger av det navnet. :smiley::lol:

 

Send meg en IM om det er noe innen kabel ol. du/dere trenger så skal jeg se hva jeg kan få til.

Vi har kortterminal i butikken, så betaling er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Det var skraphandler Lindås du mente? Takk for tipset iallefall. :smiley: Var nettopp og kjøpte 15 kg kabel hos Lindås.

 

 

Jeg har fra tid til annen sett denslags hos Skraphandler Løvås, han får inn store mengder med bra kabel og jeg har gjort en del svært bra kjøp hos ham. Det gjelder forresten og tilfeldige rester av rustfritt; rør, klemmer, vinkler, knekter og wire.

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Det var skraphandler Lindås du mente? Takk for tipset iallefall. :smiley: Var nettopp og kjøpte 15 kg kabel hos Lindås.

Selvfølgelig var det det, jeg satt med en bitteliten følelse av at navnet var litt forvrengt da jeg skrev.....

 

Men uansett; den skraphandelen har vært en god kilde til glede for mange båtfolk  -  og andre med langt fremskreden "kjekt-å-ha-mani"......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei Per.

 

Jeg har et Isotherm kjøleskap på 85 liter. Det bruker i snitt under 1A. Når kompressoren går, bruker det 3-4A. I leverandørens installasjonsmanual står følgende:

 

Minsta kabeltverrsnitt ved montering:

2,5 kv.mm : Max 2,5m ledning

4,0 kv.mm : max 4,0m ledning

6,0 kv.mm : max 6,0m ledning

10 kv. mm : max 10 m ledning

 

Gjelder 12V. Ved 24V kan lengdene dobles.

 

Har du lyst til å dobbeltsjekke, kan du klikke på denne linken:

 

http://www.termomarin.no/contentframes/bru...m_kjoleskap.pdf

 

Hvorfor er det slik? Jo fordi når man bare har 12V til rådighet er et spenningsfall på 1V svært mye. Hjemme med 230V spiller 1V ingen rolle. Her kan du bruke 1,5 kv.mm kabelen din.

 

1,5 kv.mm skulle vært forbudt ved lov å bruke i båt. Hva er egentlig vitsen med å være gjerrig her? Å spare 30 kroner på kjøleskapmonteringen?

 

Lotus

 

PS: Å bruke for lite tverrsnitt på kabel til startmotor, ankervinsj og baugpropell kan fort bli både dyrt og farlig. Ved for lav spenning brenner slike motorer ankeret sitt og kortslutter. Kjøleskap og Wallas ødelegges ikke, men vil heller ikke starte.

 

P= U x U / R  Det innebærer at effekten avtar med kvadratet av spenningsfallet. 1V spenningsfall gjør dermed at man mister over 15% av effekten i et 12V system. DET ER ALVORLIG!

 

Problemet med for tynne kabler på kjøleskap er at de har stor strattrom (9-10 A). Det varer riktignok i kort tid, men er nok til at det oppstår spenningsfall og at kjøleskapet ikke starter hvis kablene er for tynne. Har selv målt på bl.a. ny Agder 8000 der kjølskapet kuttet på batterispenning 12.3V. Spenningen målt ved kjølskapet var i startøyeblikket 0.7V lavere pga for tynne og lange kabler. Byttet kabler og probelmet ble løst.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kor tykk kabel treng eg mellom batteriet i båten min (12v) og dynamoen/generatoren i Suzukien?

 

Dynamoen produserer vel 13volt og 80watt (6,15 amper).

 

Håper på svar sjølv om denne tråden er gammel. :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Sånn ca. 10 -16 kvadrat skulle vel være greit for deg, - det er vel ikke MANGE meter kabelstrkk skulle jeg tro. For mye kvadrat er bedre enn for lite!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...