Jump to content

Størrelse på kabel


teris

Recommended Posts

ca 6meter lang kabel skulle nok holde. (fram og tilbake) Eg fant nokon leidningar for fast instalasjon innandørs, det skulle vel vere kraftig nok. Eg meiner, det er jo ikkje noko startmotor eller noko slikt, så noko kraftigare leidningar skulle nok ikkje vere nødvendigt. Men denne leidningen er litt stive og klomsete. Eg fant også ein gamal leidning som sansynlegvis har vore festa til ein lampe. Men ei lyspære trekker jo ikkje meir en 50watt og dynamoen genererer 80watt, så den leidningen vert nok for spinkel.

 

Eg har ikkje så veldig greie på slikt el-ord og uttrykk (enda). Så kva meiner du med 10-16 kvadrat. Eg hadde rekna med å få eit svar i millimeter eller noko slikt. :confused:

Link to post
Share on other sites

ca 6meter lang kabel skulle nok holde. (fram og tilbake) Eg fant nokon leidningar for fast instalasjon innandørs, det skulle vel vere kraftig nok. Eg meiner, det er jo ikkje noko startmotor eller noko slikt, så noko kraftigare leidningar skulle nok ikkje vere nødvendigt. Men denne leidningen er litt stive og klomsete. Eg fant også ein gamal leidning som sansynlegvis har vore festa til ein lampe. Men ei lyspære trekker jo ikkje meir en 50watt og dynamoen genererer 80watt, så den leidningen vert nok for spinkel.

 

Eg har ikkje så veldig greie på slikt el-ord og uttrykk (enda). Så kva meiner du med 10-16 kvadrat. Eg hadde rekna med å få eit svar i millimeter eller noko slikt. :confused:

Husk at strømmen på ved 50W er mye høyere på 12V enn på 220V. Ledningen tilpasses maks strøm ikke spenning. P=U x I. (50W gir 4.16 A ved 12V, men 0,22A ved 220V).

Holder nok med 6 - 8 kvadrat til den ( har da maks 0.2V spenninsgfall). Lampettledning er for tynn. De vanligste kablene i hjemmet er også for tynne, som regel 1.5 - 4 mm2.

Det er bedre du kjøper det en 6 eller 8 mm2 med mange kordeler som er myk grei til oppgaven.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men den leidningane som går ut frå dynamoen er jo ikkje meir enn 3mm. Kvifor skal eg då plutselig ha ein med 8mm. Det er jo ikkje noko vits i for dei leidningane som går ut frå dynamoen vil jo "ryke" først uansett. Og dessutan ville vel ikkje Suzuki ha brukt for tynne leidningar, eller?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er: Hvor mye strøm skal du bruke og hvor stort tap er du villig til å ha?

 

Går du inn på startsiden - trykk på baatplassen.no øverst i høyre hjørne, velg deretter kalkulator.

der kan du regne ut spenningsfall avhengnig av strøm.

 

Det er riktig at f.eks en lader på 10A ofte har bare 2.5 mm2 ledninger. Skal du imidlertid forlenge de med 6 m bør du gå opp i kvadrat for ikke å ha for stor spenninsgfall Skjønner du?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er: Hvor mye strøm skal du bruke og hvor stort tap er du villig til å ha?

 

Går du inn på startsiden - trykk på baatplassen.no øverst i høyre hjørne, velg deretter kalkulator.

der kan du regne ut spenningsfall avhengnig av strøm.

 

Det er riktig at f.eks en lader på 10A ofte har bare 2.5 mm2 ledninger. Skal du imidlertid forlenge de med 6 m bør du gå opp i kvadrat for ikke å ha for stor spenninsgfall Skjønner du?

Ja eg forstår kor du vil, men egmeiner framleis at det er nok med den fastinstalasjons-kabelen. Det var ganske tjukke leiarar, og med tjukke så meiner eg tjukkare enn vanleg.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Er det noen som kan si hvor stor kabel  jeg bør ha mellom startmotor og batteri til Kad 32.

Hva mellom flere batterier, batteri velger .

Ja!

 

Tiden du bruker på start er såpass liten at jeg vil tro du klare dg med 16mm2 mener det var det jeg brukte på min båt hvor jeg la opp alt el selv, holder i godt monn! (tenk på bilen din hvilket kvadrat har du der) Dersom du fremdeles er i tvil send en im og du skal få det nøyaktig regnet ut med formler for dette og det hele....... :cheers:

Link to post
Share on other sites

No tog den store tvilen meg! Er detta ein form for spøg, eller er det du skriv ditt fulle alvor, Sinten??

 

Med fare for å drite på et visst drag, skal jeg ta deg alvorlig:

Dette med kabeltverrsnitt er egentlig ganske enkelt; Angies i kvadrat millimeter... Sjøl bruker jeg (og svært mange andre ) bokstaven q for enkelhets skyld...

Lampettledninger har som regel et tverrsnitt på 0,5 til 0,75 kvadrat (q).

Den ledningen som installeres i huset ditt er 1,5 eller 2,5 q. Til komfyren på kjøkkenet er tykkelsen noe større 4 eller 6 q.

Det er en standard på kabeltykkelse, og den er:

0,5 - 0,75 - 1 - 1,5 - 2,5 - 4 - 6 - 10 - 16 - 25 - 35 - 50 - 70 - 90 - 120 - 150 - osv.

Det betyr at f.eks. 8 q ikke eksisterer. hvis man finner ut at 8 q er tilstrekkelig, velger man nærmeste dimmensjon OVER dette :-)

Det er kun strømmen i ampére (Ikke spenningen!!) som bestemmer hva slags kabelstørrelse du "trenger". Med ordet "trenger" mener jeg det du MÅ ha for å unngå varmgang i kabelen (holde deg innenfor bestemmelsene). For å unngå at en kabel overbelastes, bruker vi sikringer....

En kabel på 1,5 q trenger en sikring på max 10 ampére, en kabel på 6 q må ha en sikring på 25 ampére osv. Alt dette gjelder for husinstallasjon, og kunne sikkert brukes i båten også, men fordi vi i båten bare har 12 volts spenning, er vi mere følsom for "Spenningsfall" (tap av spenning i selve kabelen). DERFOR bruker vi noe større kabeltverrsnitt i båten (og bilen for den saks skyld).

Er du med SÅ langt?

En starter (eller ankervinsj / baugtruster) trenger MYE strøm! HVIS kabelen til slike "strømslukere" er for tynn, blir spenningsfallet så stort at kanskje bare 9 - 10 volt kommer frem, og da blir starteren "noe dau" for å si det slik. (Samt at kabelen kan bli "noe" varm!)

Det samme gjelder kabel mellom dynamo (generator) og batteri; Hvis DEN er for tynn, er det ikke sikkert batteriet får den nødvendige ladespenning....

Hvis du søker litt i basen her på båtplassen, vil du finne MYE stoff om dette.

 

Redigert:

Ta en titt lengre opp i denne strengen og merk deg hva Lars H skriver om koblinger osv.

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No tog den store tvilen meg! Er detta ein form for spøg, eller er det du skriv ditt fulle alvor, Sinten??

Spøk eller ikke, når noen skriver innlegg med grove feil eller misforståelser i en diskusjon som denne er det på sin plass svare på alvor. Dimensjonering av elektriske kabler er et tema hvor man enten kan de beregningene som er nødvendige eller ikke. De som ikke kan bør ta det litt rolig i svingene. Det er også veldig lurt å lese nøye gjennom en 3 år gammel diskusjon før man bestemmer seg for at man virkelig har noe å bidra med.

 

Når det i diskusjonens løp blandes betegnelser som millimeter og kvadratmillimeter er det også grunn til å spørre om man blander sammen diameter og areal. (Hvor lurt det er å blande inn bokstaven q kan sikkert diskuteres, men det er verd å få med seg at denne bokstaven brukes til helt andre ting i elektrisitetslære og fysikk.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok dette er enkelt, ved hjelp av denne formelen finner man Resistansen i kabelen(motstanden)

R = (ρ x l) : A (x 2 for tur retur)

 

ρ er lederevne for kopper 0.018 Videre bruker man ohms lov U = R x I for å finne spenningsfallet i kabelen. bokstaven q brukes ikke i for ledertverrsnitt (i alle fall ikke av fagmiljøet)!

Redigert av alfa770 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...