Jump to content

Hvordan får man foreldrene til og kjøpe større båt?

WhiteShark226

Recommended Posts

Med to hytter er vel ikke økonomien noen hindring, men husk at du koster foreldrene dine ca. 1 mill innen du er 18 år. Får mye fin båt for det :wink:

Hvorfor vil du ha større båt? Den dere har nå virker da bra...

Sove ute? Ja da er det bare å legge seg ut. Lars Monsen har gjort det fra han var 9. Bare å ta med det du føler du trenger og finne en plass det. Eller tenkte du på å sove inne i båten?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Spar opp noen penger og kjøp deg f.eks en Polar 22 m/8hk Marna. Da kan du og kompisene dra på tur alene helt lovlig. Ikke noe problem å overnatte ett par måneder i den for ungutter (når man blir eldre har man litt høyere komfortkrav :lol: )

Sammen med ett par kamerater dro vi ut hver helg hele sommeren med 14 fots jolle m/7hk påhenger, telt, sovepose, ett par Riminibokser som nødproviant samt fiskesnører. Funker helt topp når man er 14-15-16...

Må vel ærlig innrømme at vi tømte både ål og krabbeteiner i nattens mulm og mørke, men husker fortsatt "adrenalin-kicket" når vi snek oss avgårde og sikra kveldsmaten.... Jada, jeg finner den slags oppførsel helt forkastelig i dag... :saint:

Etter mitt syn og med min erfaring som far til tre båtinteresserte sønner ligger løsningen helt opp i dagen: PARTSREDERI! slike rederier har lange og solide tradisjoner innen småskipsfarten.

Ta en prat med din far og legg frem dine tanker og planer. Si f.eks at du er så opptatt av en større båt at du gjerne vil gå inn med en part i den nye båten - slik at du også kan si at den er litt din båt. Foreslå at du er innstilt på å spare sammen penger, ved å "velge bort" diverse andre ting som du ellers ville ha (mis)brukt penger på.

Kanskje får du ham med på noe lignende som vi har praktisert her i huset: hvis du sparer til et godt formål så legger han inn like mye som du har spart, eller kanskje til og med det doble hvis formået er godt nok - som f.eks ny båt ville være hos oss :saint::saint:

Sparer du 10.000 og han legger inn 20.000 så begynner det å hjelpe. Sparer du 30.000 og han leggerr inn 60.000 så har du øket båtbudsjettet med nesten 100.000 :saint::saint:

Da begynner det virkelig å monne.....

Men det som kanskje er minst like fornuftig er å legge dine 30.000 rett inn i en koselig, langsomtgående bruksbåt, slik som enkelte andre har vært inne på. For 30.000 får du en godt brukbar 25 fots båt, med rimelig dieselmotor og overnattingsmulighet for flere kamerater. Da vil du i tillegg være "Enereder" - og det måtte vel være stas?

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vi har "voksne" barn på 19 og 23 år, som storkoser seg ombord i vår 29 foter. For 36.000 fikk vi 29 fot vakker trebåt med dieselmotor som er rimelig i drift. Det er mange båter å velge mellom, hvis du er villig til å legge ned litt egeninnsats. Se på tråden til Sleipner her inne. Skaff deg egen båt er min anbefaling. Jeg kjøpte min første trebåt da jeg var på din alder, og har holdt meg til trebåter siden.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 2 uker senere...

Sikkert ikke det svaret du vil ha, men...hva med å slå seg til ro med situasjonen som den er? To hytter og en flott Yamarin, da står det ikke så verst til, eller? Din far har sikkert gode grunner til å ikke skaffe større båt. Større båt = mer jobb med vedlikehold, og sannsynligvis økte kostnader, og med to hytter i tillegg så har han kanskje nok å passe på?

Sorry, kunne ikke dy meg.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...