Jump to content

Brannslukningsapparatet ditt


Marwin

Recommended Posts

Fikk testet et 2 kg pulverapparat her om dagen; Manometret stod på "grønn", så det skulle være i orden.

Foranledningen var et bilvrak som naboens sønn mente han skulle få på veien igjen. Kortsluttning i el-anlegget startet brann og jeg skulle være "brannmann". Stor flause :lol: Det kom ut en liten "salve" pulver og så var det slutt :wink: Annen nabo hadde et 6kg apparat, og det slukket brannen, men heller ikke DET apparatet hadde MYE pulver å rutte med, syntes nå jeg.

 

Et "sysjenbonn på Kløfta" med slukningsmidler som fag kunne fortelle meg at når slike apparater står i flere år uten "omrøring", blir pulveret hardt og nekter å komme ut av apparatet; "Det er derfor det er datostempling på slikt" doserte han. Vel, samtlige av mine apparat ble brakt til "sysjenbonnet" for oppdatering.

 

Når en bil begynner å brenne, har vi som regel en ganske god sjanse til å komme fra det uten særlig  dramatikk; Det er bare å stoppe og forlate bilen. Men hva med båten... :lol: Vet vi OM vi har tilstrekkelig slukkekapasitet ombord, vet vi HVOR apparatene er OG hvordan de virker, vet vi tilstanden på dem osv. :cool:

Gir "det lille røde" en falsk trygghetsfølelse? Er det annet enn pulver som er brukbart til slukking ombord? (Akkurat DET spurte jeg ikke "sysjenbonnet" om.) Vi vet at pulver lager en H****** masse arbeid med rengjøring etterpå; I en annen tråd her nevnte noen SKUM..... Er det noen som kan gi råd om slukning i innredning, motorrom, bensin, diesel osv; Apparattype, slukningsmiddel etc.?? :lol::wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når du skal bruke et pulver apparat så skal du snu det opp ned og dunke det i bakken eller mot noe annet hardt for og få pulveret til og løsne.

Dette ble vi fortalt på en slukkeøvelse for noen år siden.

 

Ikke trekk ut splinten før du dunker apparatet da...

Link to post
Share on other sites

Jeg snur pulverapparatet opp/ned og dunker litt i det hver vår og høst, slik at jeg hører pulveret "rusje" frem og tilbake inni beholderen. Så lenge også manometeret viser grønt, har jeg levd i den tro at det er i orden.... ? :wink:

Dette er riktig! Glemte og ta med det i svaret mitt.

Brann instruktøren fortalte at man skulle dunke litt med apparatet et par ganger i året, fordi pulveret setter seg.

 

Et lite tips kan være og arrangere brannslukkings øvelse med båtforeningen.

Tror det er veldig mange som aldri har prøvd et apparat.

Og for og lære seg og slukke riktig.

 

6 Kg holder ikke lenge om man bruker det galt.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Bastarden sier.

Det er riktig fremgangsmåte ved bruk av pulver apparat å slå de hardt mot dekk eller annet et par ganger på flasken før man løser ut. Hvis mulig, hold de opp/ned og slå de mot noe hardt.

 

CO2 er et godt middel mot brann i elektrosystemer. Det kjøler ned samtidig som det slukker. Må imidlertid brukes med aktsomhet.

 

Siden miljøvernerne klarte å ta knekken på Halon, er det få muligheter for billige og effektive innstallasjoner i fritidsfartøy. Store installasjoner bruker CO2, Inergen, Hi-Fog og annet.

 

Det som er viktig er å ha nok apparater. Selv har jeg 3 pulverapparater. Et ved pentry, et ved kartbordet og et nede i benk i sittebrønn. Spre apparatene. Det hjelper lite å ha apparat ved byssa hvis det er der det brenner. Da får man ikke tak på det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

6 Kg holder ikke lenge om man bruker det galt.

Det skal være sikkert. En ting å tenke på er at om apparatet er 2 eller 12 kg så tømmes det på 12 sekund! Forskjellen er bare at 12 kg apparatet pøser på mer pulver.

 

Hadde brannøvelse på jobb for noen måneder siden og fikk demonstrert et vanntåkeapparat. Dette skulle være svært så bra iflg. instruktøren men da jeg ba om å få prøve det ble jeg ikke så rent lite skuffet, tror jeg kunne gjort samme jobben uten apparat etter et par tre :rolleyes:. Instruktøren kommenterte det ikke men jeg fikk en følelse av at det ikke var ment å være så "slapt" i strålen.

 

Så forresten i siste numer av Redningsskøyta (tror jeg) om et vanntåkesystem for fastmontering som skulle være svært så bra. Mulig det het Firemaster eller noe deromkring. Noen som kjenner til dette? Pris?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Leverer apparatene til sjekk hvert annet år,både det til Slagskipet og de to i Ørneredet.

Målerene kan vise grønt selv om apparatet er tomt for drivgass så pass på disse apparatene.

Jeg er også så frekk at jeg scanner kvitteringen og sender den til forsikrings selskapet.

En annen ting er at apparatet i båten antagelig er latterlig lite og sånne små apparater ser jeg mange av i andres båter også. Det burde nok oppgraderes på materiell fronten ganske kraftig.

Link to post
Share on other sites

tømmetid varierer etter størelse på apparat

OK. Sikkert riktig det men de 12 sekundene jeg skrev er det som instruktørene på sikkerhetskurs/brannøvelser jeg har vært med på sier.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skaff heller en apparat med "lettvann".  og et CO2 apparat.

       

Hvis du noen gang bruker et pulverapparat i Hus/Båt/Bil.  så klarer du "never" og vaske all pulver bort igjen.

   :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Pulver ABC er nok det beste slokkemiddelet - og ved en  brann i båt så er man avhengig  av effektive slokkemidel som kan slokke de evnt. branner som kan oppstå .

 

Spiller ingen rolle om du får en h....... jobb med å vaske ned båten - dersom du og mannskapet redder livet

 

hva er alternativet ????????

 

En kan ikke bare lukke vindu og dører for så gå ut og vente på brannvesenet.

 

 

 

I tillegg til ABC pulver bør en ha et AFFF , dette for å ta en evnt. branntilløp og forebygging ved lekasje / søl av brennbar væske.

 

Co2 håndslokker har et begrenset slokkingsområde da dette er et slokkemidel som fortrenger oksygenen .

For at brannen skal slokkes må en redusere oksygeninnhaldet med ca. 8%.

derfor er den kun egnet i små lukka rom/skap.

 

 

vedr. kontroll  av håndslokkere

 

IKKE SLÅ APPARATET I DEKKET / EN HÅNDSLOKKER MÅ IKKE UTSETTES FOR STØT ELLER SLAG

 

Det eneste du skal/kan  gjøre er å foreta en visuell kontroll dette er beskrevet i NS-3910

Kontroll /vedlikehold skal utføres etter NS-3910 av en kompetent person.

Ares

Link to post
Share on other sites

vedr. kontroll  av håndslokkere

 

IKKE SLÅ APPARATET I DEKKET / EN HÅNDSLOKKER MÅ IKKE UTSETTES FOR STØT ELLER SLAG

 

Det eneste du skal/kan  gjøre er å foreta en visuell kontroll dette er beskrevet i NS-3910

Kontroll /vedlikehold skal utføres etter NS-3910 av en kompetent person.

På offshore sikkerhetskurs lærer vi at pulveret SKAL ristes løs før slokkeren utløses.

Dunk slukkeren i dekk noen ganger, snu den opp/ned og rist på den.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Synes at pulver er greit jeg,ikke ofte det brenner i båt men er ulykka først ute ,har jeg av erfaring sett hvor effektivt det er..da synes jeg rengjøringa er underordnet..Har ett 2 kg apperat og det slokte brannen i lednigsnettet på båten på "no time"brukte bare en brøkdel av pulveret..nå var ikke akkurat dette en storbrann..men skummel nok til å få en til å tenke..Har også tidligere slokt brann på anleggsmaskin med sterk varmeutvikling med pulverapperat.like stor var forbauselsen den gang på effektiviteten..kanskje skum eller andre midler er like effektive..kanskje enda bedre for alt det jeg vet...men jeg vet hva jeg har og det stoler jeg på i en som regel stressa situasjon...Syns heller ikke det er vits med ett svært 12kg.apperat i min båt(28fot)..da vil jeg heller kjøpe flere av di små og fordele de litt..for det er som en sa her inne TILGJENGELIGHETEN når det oppstår noe..

 

jan

Link to post
Share on other sites

"På offshore sikkerhetskurs lærer vi at pulveret SKAL ristes løs før slokkeren utløses.

Dunk slukkeren i dekk noen ganger, snu den opp/ned og rist på den."

 

Vedr. vedlikehold av håndslokkere NS-3910

 

Visell kontroll utføres minst hvert kvartal. Hyppheten av en slik kontroll skal også vurderes ut fra hvilket miljø apparatenee er plassert i, og hvilket risikoobjekt de skal beskytte.Hyppigere visuell kontroll enn hvert kvartal kan derfor være aktuelt.

 

Ved den visuellen skal eier/bruker  bl. a.

 

- riste og snu på håndslokkeren for å holde pulveret flytende.

 

Dersom en ikke klarer å løse opp pulveret ved å riste og snu på håndslokkeren, bør en levere den inn for service ( standarens tillegg C ) som ellers skal utføres hvert 10 år (pulverslokkere)

 

Det er for meg ukjendt at produsenter aksepterer / anbefaler at håndslokkeren vert "dunket" i dekk eller gulv for å løse opp pulver som har "kaket" seg

Ares

Link to post
Share on other sites

Jeg uttaler meg ikke om hva produsenten sier.

Jeg sier hva jeg kommer til å gjøre dersom det er full fyr i båten min.

Jepp, det er der og da det gjelder. Har ikke tid til og lytte etter om pulveret flytter seg i beholderen da :rolleyes:

 

Instruktøren lærte meg og dunke den hardt opp ned mot noe hardt for og være sikker på at pulveret ikke satt da man skal bruke apparatet.

 

Basta :nonod:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til brannslukningsapparat, ha et brannteppe (ala type Clas Ohlson) og et ullteppe for hånden.  Et ullteppe godt trukket med sjøvann slår varmen godt ned.  Tror jeg ville brukt dette før jeg fyrer av pulverapparatet.  Hørte på sikkerhetskurset at 1 kg pulver koster kr 10000 i opprensingskostnader for et bolighus.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tips: monter pulverapparatet vannrett og kanskje helst tverrskips. Ved sideveis bevegelser -da spesielt i seilbåter, vil pulveret få ønsket bevegelse inni beholderen ved hver tur.

Hmm. Høres unektelig veldig smart ut. Spesielt i ei middels stor snekke som hiver og kaster på seg ganske så ofte. Vil bli implementert! Takk for tipset!
Link to post
Share on other sites

Interessant debatt. Lurte imidlertid på hvor mange av debattantene som egentlig hadde benyttet de ulike apparatene i praksis? Etter byssebrann i en seglbåt kan jeg bekrefte alt som er hentydet om opprenskingsproblemene med pulver. Det tar laaaaaaang tid å bli kvitt pulverrester. Men, brannen ble slukket. Når det gjelder valg av apparattype, kan det enkelt sies at pulver på el-installasjoner betyr full bytting av installasjonen etterpå. CO2 er å foretrekke da dette ikke gjør annet enn å slukke brannen ved kvelning. CO2 er imidlertid uegnet for mange typer branner, da det ikke kjøler brannen. Det er en typisk misoppfatning at fordi CO2 er kaldt så har det kjølende effekt. Til dette er vanntåke eller skum best egnet. Jeg har heldigvis et yrke der jeg jevnlig får både teoretisk og praktisk repetisjon på dette. Brannsikkerhet er nemlig noe av det viktigste for oss som arbeider på fartøyer. Den beste investeringen en kan gjøre er å få teste et apparat i ny og ne. Lav kostnad mot kostnaden det er å måtte oppleve en brann.

Oso

Link to post
Share on other sites

Vi opplevde brann i nabobåten i Smøgen i forige uke. Plutselig slo flammene opp. Noen ropte og eieren kom å slukket med pulver. Selv kunne jeg ikke bidra med annet enn å løsne tau. (Ungene hadde lekt med tau, mange tau..) Men det ble ikke nødvendig å sende han ut, han fikk slokket det. Resten av kvelden så vasket han båt.... (2 timer ?) Han startet å vaske der som hadde vært bak ryggen hans når han slukket...

 

Det gikk relativt bra med båten. Skader på puter og innredning. 10 - 20 000 ??

 

Og hvorfor brant det ? Dårlig slukket engangsgrill !

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det skal være sikkert. En ting å tenke på er at om apparatet er 2 eller 12 kg så tømmes det på 12 sekund! Forskjellen er bare at 12 kg apparatet pøser på mer pulver.

 

Hadde brannøvelse på jobb for noen måneder siden og fikk demonstrert et vanntåkeapparat. Dette skulle være svært så bra iflg. instruktøren men da jeg ba om å få prøve det ble jeg ikke så rent lite skuffet, tror jeg kunne gjort samme jobben uten apparat etter et par tre :rolleyes:. Instruktøren kommenterte det ikke men jeg fikk en følelse av at det ikke var ment å være så "slapt" i strålen.

 

Så forresten i siste numer av Redningsskøyta (tror jeg) om et vanntåkesystem for fastmontering som skulle være svært så bra. Mulig det het Firemaster eller noe deromkring. Noen som kjenner til dette? Pris?

Fordeler med vanntåkeanlegg er:

*  den store overflaten i forhold til volumet gjør at varmeabsorpsjonen og derved kjølevirkningen blir meget stor. Vannet blir utnyttet maksimalt.

* den store overflaten gjør også at den store varmeabsorpsjonen gjør at slokkemiddelet går over i vanndamp, utvider seg 1.700 ganger, fortrenger oksygenet og får derved også en kvelende slokkevirkning.

* på grunn av at de mange små vanndråpene ligger tett ved hverandre blir strålevarmen reflektert og avbøyet, noe som gjør at videre antennelse reduseres sterkt.

 

Foreløbig har jeg kun sett slike anlegg beregnet for større båter, men regner med at det er mulig å få de tilpasset mindre forhold.

Viser her en enkel prinsippskisse:

 

Bilde

 

Se også demovideo: http://www.luxbranntek.no/Videos/LUXBT2B.wmv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...