Lovart låring Startet 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2009 Det er vanskelig å komme seg ombord enten man tar seg et bad frivillig eller ufrivillig, så det utgjør en sikkerhetsrisiko om man er alene på sjøen og ikke har badeplattform eller fastmontert badetrapp. Mitt problem er at jeg har sleperor, så jeg må ta hensyn til det. Økonomi er også et emne, så jeg ønsker ikke å legge 7000 NOk for båtsystem sin løsning. Det hadde vært interessant å høre om andres erfaringer med hjemmelagede løsninger. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Kysta Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Laget denne plattformen selv - http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...8_864545899.jpg - http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...8_864545899.jpg - http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._-816326768.jpg men var heldig å finne en som hadde laget formen. Så om du finner noen som har laget dette før deg, så blir det noe enklere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Det var jo virkelig flotte saker. Jeg hadde vel tenkt meg en noe enklere løsning, eventuelt en badetrapp i tre. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Du bør nok få laget deg en ramme i syrefast, og så fylle denne emd øsnket treverk. Jeg har akkurat tatt båten på land for å montere en plattform jeg har fått lagd, og er rimelig spent på hvordan dette blir. Den er laget ut fra en skisse på en serviett, uten styrkeberegninger av noe slag. Og jeg har aldri laget noe slikt før. Så det skal bli spennende å se resultatet ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lovart låring Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Du bør nok få laget deg en ramme i syrefast, og så fylle denne emd øsnket treverk. Jeg har akkurat tatt båten på land for å montere en plattform jeg har fått lagd, og er rimelig spent på hvordan dette blir. Den er laget ut fra en skisse på en serviett, uten styrkeberegninger av noe slag. Og jeg har aldri laget noe slikt før. Så det skal bli spennende å se resultatet ja... Dette var interessant! Har du noe bilder av det ferdige produktet så hadde det vært spennende å se. :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Produktet er ikke helt ferdig ennå. Jeg må ta de siste tilpasningene ved monteringen, og så får vi bare håpe det ferdige resultatet blir sterkt nok etter at den er montert på plass. Krysser fingrene... Så gjelder det bare å huske å ta bilder da, jeg er egenlig forferdelig dårlig til å huske å dokumentere prosjektene mine. Plattformen er laget av 32mm tykkveggede Duplex rør. Den blir 160cm bred og stikker ca 35cm ut fra hekken. Den får tre festepunkter mot hekken, pluss to skråstag ned mot en faststøpt flaps som allerede er på båten. I underkant av rørene innvendig er det plassert strimler av 3mm plate, som treverket skal festes i. Planen er så å bruke 28mm brun trykkimpregnert plank til å fylle disse rommene med. Ikke like lekkert som tykke teakplanker, men mye billigere og passer dessuten greit i stil med en gammel snekke. Under plattformen blir det skrudd fast en teleskopisk badestige jeg kjøpte av en her på baatplassen. Så får jeg bare håpe at dette ikke ser alt for ille ut når det er på plass. Siden båten er såpass spiss bak blir plattformen stor, og kan kanskje se litt voldsom ut. Men grunnen til at jeg monterer plattform er at jeg trenger en plass å vippe opp gummibåten, og da må den nesten være såpass... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Jeg løfter denne tråden om badeplattform. Årsaken er at jeg leker med tanken på å lage meg en plattform til båten vår. Er det noen her inne som har laget seg badeplattform selv som kan legge ut bilder av hvordan de løste dette? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfb Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Du har jo Rem sin glimrende tråd her... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Ja, den står det virkelig respekt av! Ikke akkurat et prosjekt for småbarnsforeldre med bikkje og full jobb, men utrolig lærerik og interessant: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61763 Her er også en kar som har gjort en imponerende jobb: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49789 Først var jeg inne på tanken å skru av den orginale plattformen vi har, bygge om denne, og bruk den som plugg, lage en form, og til slutt støpe. Fant fort ut at dette blir for omfattende å gå igang med. Jeg har derfor havnet på å lage en mer tradisjonell variant av rustfrie rør og teak. Har faktisk tenkt å bestille rør i morgen. Har lyst til å legge to rør oppå hverandre slik som på de nye Viknesene, de syns jeg er utrolig flotte! (Også er jeg litt som skjæra, glad i alt som er rustfritt og blankt...) Redigert 14.Februar.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Tillater meg å linke til en tråd til som omhandler problematikken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=59008 Felles med min ide`er at denne herren også har tenkt å bruke X-finer som underlag for teaken. Jeg mener det bør kunne bli brukbart dersom man bruker vannfast finer og metter endene med epoxy e.l. Den vil jo dessuten bli liggende ca 15 cm over vannlinja. Redigert 14.Februar.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Trådstarter ville ha tips om badeplattform til sin trebåt med sleperor.... Jeg ville laget trinn av syrefast rundtjern, som du bolter gjennom roret. Ødelegger ikke det estetiske på din båt, samtidig som det er praktisk uten å skape for mye turbulens i rorflaten. Hva slags båt er det egentlig du har forresten? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Det ble litt dumt dette, jeg bør nok starte en egen tråd. Tenkte bare at emetittelen var relevant, og at det er greit å begrense antall tråder med samme tema. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2010 Jeg har dessverre ikke ett nyttig tips, men derimot et nyttig spørsmål ;-) Nidelven vår trenger sårt en ny plattform. Den vi har i dag er laget etter ordinær badeplattform standard anno 1980, dvs. med planker på tvers, 6-7-8 cm. brede med ca. 1 cm. mellom hvert bord. Jeg ønsker å bruke eksisterende rammeverk, og ganske enkelt lage en grunnplate med riktig fasong, og lime på teak eller lignende staver, som er moderne i dag. Det som bekymrer meg litt, er mangel på drenering om man skulle få en sjø over plattformen. Vil den holde ? Verste tenkelige er at enten nederste stagene blir trykket INN i båten, eller øverste støttestag blir revet UT av båten. Begge scenarioer er skremmende hvis været først er såpass at dette skjer. Det er, og vil bli, riktignok en glipe på ca. 1-2 cm innerst mot skroget. Plattformen er ment å være ca. 210 cm bred og 55 cm dyp. Den er festet og støttet med 4 rør fra plattform og inn til skrog, samt 4 støtter fra ytterkant og ned til skrog i vinkel ca. 30 grader (??) Kan jeg lage en tett plattform, eller må den dreneres ? Den er ikke støttet opp innenfor akterspeilet, som noen andre gjerne er. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 16.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2010 Trådstarter ville ha tips om badeplattform til sin trebåt med sleperor.... Hva slags båt er det egentlig du har forresten? Det er en Dorry 32. Takk for tipset :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.