Jump to content

Sjekkar du oppretting på motor og gear?


magnumlars

Recommended Posts

Ser at Yanmar har sjekk hvert 2 år samme som Sabb sier.

 

Løse bolter? sjekk at de kan trekkes fast, ellers har du en utfordring.

 

Antar at du står på land, da ville jeg sjekket at akslingen er ca midt i hylserøret, før du løsner koplingen og sjekker

oppretningen.

 

Oppretningen må sjekkes om igjen når båten er kommet på vannet og med vann, diesel og utrustning på plass.

 

her er noen vedlikeholdsskjemaer til Yanmar

http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf

 

Har ikke hvert borti at det kompenseres for vridning av motor ved oppretting.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Løfter denne tråden

 

Jeg har skiftet det ene giret til et annet brukt identisk gir. Når jeg skjøv inn akselen på plass igjen hadde jeg nok - på øyemål - 1 mm glipe oppe på flensen. Strammet likevel alt sammen, og klarte greit og uproblematisk å vri akslingen rundt for hånd ved å ta rundt koblingen. Så veldig stor motstand var det ikke - men glipen plager meg nok til at jeg søker litt i gamle tråder.....

 

Båten står på land, så jeg funderer på om jeg skal la dette være til den er på vannet og får 'rettet' seg ut, eller om jeg skal forsøke å gjøre noe nå. Ettersom alle boltene gitt rett i hullene sine i koblingen må jeg vel da løfte både bak og foran på motor, men mest foran. Har ikke gransket motorfestene, så jeg vet ikke helt hvordan dette skal gjøres, men det ser ut som det er skruer / bolter med hode øverst som er skrudd ned i gjenger. Det som ser ut til å holde motoren oppe er innlegg av metallskiver på undersiden. Litt usikker om på jeg kan sette inn skrubolter noen av de ledige skruehullene på motorfestene for å løfte den på disse, eller om jeg må heise opp selve motoren. Det er litt større øvelse. Motorene er TAMD 60 C fra 1986.

 

Jeg har ikke gjort oppretting selv før - forrige gang fikk jeg det gjort, så jeg er litt usikker her.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, noter alle mål nå, men spar oppretting til du er på vannet. Mange båtfolk meiner skroget er for mykt til å ta denne jobben ferdig på land. Oppretting "kan" være kjapt gjort. Det var imidleirtid ikkje godt å sjå for seg kva type labber du har. Prøv å ta nokre bilder og legg ut :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei Nordan!

 

Jeg har rettet opp motoren i båten vår i dag etter en langdrøy prosess med retting av aksel, dreiing av flens, nye motorlabber etc. Mitt råd er at du sjekker litt mer før du sjøsetter.

 

Jeg vil råde deg til følgende:

 

  • Koble flensene fra hverandre
  • Ta pakkboksen av hylsa
  • Løft akselen opp og ned og kjenn om den sentrer seg i cutlesslageret, det er viktigere enn avstanden mot veggene i hylserøret. Det er ikke sikkert de cutlesslager og hylserør er nøyaktig linet.
  • Spray litt crc e.l. i cutlesslageret så akselen roterer lett, og forsøk å kjenne hvor den ligger i senter. Sett den fast der. Du kan bruke trefilser i hylserøret eller hva som helst. Du bør ikke kile den fast, det er greit å kunne bevege den aksielt når du skal sjekke åpningen mellom flensene. Nå kan du også gå ut og se om akselen ligger riktig i cutlesslageret. Prøv med en bladsøker om det er klaring oppe eller nede foran eller bak.
  • Nå har du den rette høyden du skal ha på motoren. Som regel er det bare å stille høyden med muttere på gjengestengene på labbene.
  • Sjekk til slutt klaringen mellom flensene oppe og nede samt sideveis med bladsøker.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...