Roger jo Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 (redigert) Ser at Yanmar har sjekk hvert 2 år samme som Sabb sier. Løse bolter? sjekk at de kan trekkes fast, ellers har du en utfordring. Antar at du står på land, da ville jeg sjekket at akslingen er ca midt i hylserøret, før du løsner koplingen og sjekker oppretningen. Oppretningen må sjekkes om igjen når båten er kommet på vannet og med vann, diesel og utrustning på plass. her er noen vedlikeholdsskjemaer til Yanmar http://www.yanmar.no/arch/_img/9052913.pdf Har ikke hvert borti at det kompenseres for vridning av motor ved oppretting. Redigert 18.Desember.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 19.Desember.2009 Del på Facebook Svart 19.Desember.2009 Leser litt og har prøvd klypetrikse,men du for ikke dratt akslenen på plass når den sitt dønn når den er låst fast i hylsa. Men det er kansje meningen att klemflensen til hylsa skal være løs når en gjør dette? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 (redigert) Løfter denne tråden Jeg har skiftet det ene giret til et annet brukt identisk gir. Når jeg skjøv inn akselen på plass igjen hadde jeg nok - på øyemål - 1 mm glipe oppe på flensen. Strammet likevel alt sammen, og klarte greit og uproblematisk å vri akslingen rundt for hånd ved å ta rundt koblingen. Så veldig stor motstand var det ikke - men glipen plager meg nok til at jeg søker litt i gamle tråder..... Båten står på land, så jeg funderer på om jeg skal la dette være til den er på vannet og får 'rettet' seg ut, eller om jeg skal forsøke å gjøre noe nå. Ettersom alle boltene gitt rett i hullene sine i koblingen må jeg vel da løfte både bak og foran på motor, men mest foran. Har ikke gransket motorfestene, så jeg vet ikke helt hvordan dette skal gjøres, men det ser ut som det er skruer / bolter med hode øverst som er skrudd ned i gjenger. Det som ser ut til å holde motoren oppe er innlegg av metallskiver på undersiden. Litt usikker om på jeg kan sette inn skrubolter noen av de ledige skruehullene på motorfestene for å løfte den på disse, eller om jeg må heise opp selve motoren. Det er litt større øvelse. Motorene er TAMD 60 C fra 1986. Jeg har ikke gjort oppretting selv før - forrige gang fikk jeg det gjort, så jeg er litt usikker her. Redigert 9.April.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Tja, noter alle mål nå, men spar oppretting til du er på vannet. Mange båtfolk meiner skroget er for mykt til å ta denne jobben ferdig på land. Oppretting "kan" være kjapt gjort. Det var imidleirtid ikkje godt å sjå for seg kva type labber du har. Prøv å ta nokre bilder og legg ut Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Hei Nordan! Jeg har rettet opp motoren i båten vår i dag etter en langdrøy prosess med retting av aksel, dreiing av flens, nye motorlabber etc. Mitt råd er at du sjekker litt mer før du sjøsetter. Jeg vil råde deg til følgende: Koble flensene fra hverandre Ta pakkboksen av hylsa Løft akselen opp og ned og kjenn om den sentrer seg i cutlesslageret, det er viktigere enn avstanden mot veggene i hylserøret. Det er ikke sikkert de cutlesslager og hylserør er nøyaktig linet. Spray litt crc e.l. i cutlesslageret så akselen roterer lett, og forsøk å kjenne hvor den ligger i senter. Sett den fast der. Du kan bruke trefilser i hylserøret eller hva som helst. Du bør ikke kile den fast, det er greit å kunne bevege den aksielt når du skal sjekke åpningen mellom flensene. Nå kan du også gå ut og se om akselen ligger riktig i cutlesslageret. Prøv med en bladsøker om det er klaring oppe eller nede foran eller bak. Nå har du den rette høyden du skal ha på motoren. Som regel er det bare å stille høyden med muttere på gjengestengene på labbene. Sjekk til slutt klaringen mellom flensene oppe og nede samt sideveis med bladsøker. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.