Jump to content

Sjekkar du oppretting på motor og gear?


magnumlars

Recommended Posts

Tenkte å høyre litt med folket her om desse tinga vert sjekka, eller brukar dei fleste båtane sine i åresvis uten å sjekke dette?

 

Eg er ganske fersk som eigar av båt med innanbordsmotor og gear, og tanken slo meg då eg oppdaga at eit par boltar på motorbrakettane var ganske lause at dette bør jo sjekkast frå tid til anna (etter nokre år)? Gamle gummiklossar osv vil jo kunne føre til at motoren ikkje står i den posisjonen den vart sett i for 10-20 år sidan.

 

Er det vanleg å kompensere for vridning av motor ved oppretting når motor står på gummiklossar?

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig å sjekke opprettingen med noen års mellomrom, særlig om man som du oppdager løse bolter/ dårlige motorlabber. Du trenger ikke kompensere for vridning m.m., så lenge oppretning mellom flensene stemmer når motoren står stille er alt OK. Men pass på belastningen mellom labbene på hver side er jevn. Sjekkes lettest ved å løse toppmutteren på motorlabbene på begge sider, og løfte motoren i ene enden. Avstanden mellom brakett og labb må da være lik på begge sider, ellers vil belastningen bli ujevn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det bør sjekkes en gang i blandt. For min del så står det på "To do"-listen for denne vinteren. Skiftet alle labbene for et års tid siden og da måtte høyden på et par av labbene endres ganske mye i forhold til de gamle.

 

Med fleksibel hylse har du en noe mer å gå på enn med fast, ikke være helt 100% men når en først begynner å sjekke/justere så gjør en det så godt som mulig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med skiftning af cutlassleje afmonterede jeg skrueakselen i sommer.

Da akselen igen skulle på plads, gled den fra stævnrørets fedtsmurte leje lige frem og ind i koblingsflangen(flensen) uden mindste afvigelse; så jeg ved at alt er i orden :smiley: .

MEN jeg har set, at nogle mener, at opretningen skal vurderes, når skibet er i vandet.

Nogle synspunkter på dette???

Link to post
Share on other sites

Dette er særlig viktig på trebåter. En plastbåt har ikke like mye bevegelse i skroget, og opprettingen vil derfor ikke forandre seg noe videre i sjøen kontra på land. Jeg rettet opp på land, og kontrollerte på sjøen noene måneder etter. Ikke målbart avvik hos meg i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gjelder jo i hovedsak båter med gir/aksling. Drevinstalasjoner som bruker "linedor" som du kaller det, bruker transomen som bakre motorfeste/labb, og det vil da ha ingen betydning. Har du en 50fots båt med motorinstalsjon med lang aksling, vil det bety meir. Spesielt om båten står på få punkt.

Link to post
Share on other sites

Bare husk at toleransen er 0,10 mm. Har vært med på noen oppretterjobber hvor det nesten har vært umulig å komme til motorlabbene. Mitt generelle råd er at dette er en jobb som bør gjøres av fagfolk. Følgende av en dårlig oppretterjobb er muligheter for skjev propellaksel, støy og tap av Hk.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Har ofte lurt på dette selv.. Hatt båten i 6 år og aldri rettet opp noe som helst. De eneste gangene jeg har hatt tegn til vibrasjoner er etter lengre turer i grov sjø hvor motorlabbene har fått mer juling enn vanlig. Da har det vært merkbare vibrasjoner i skroget etterpå, men dette har forsvunnet av seg selv etter kort tid. Motor installasjonen er forøvrig fra 1997 og forrige eier fikk proff hjelp til oppretting kun en gang så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Bare husk at toleransen er 0,10 mm. Har vært med på noen oppretterjobber hvor det nesten har vært umulig å komme til motorlabbene. Mitt generelle råd er at dette er en jobb som bør gjøres av fagfolk. Følgende av en dårlig oppretterjobb er muligheter for skjev propellaksel, støy og tap av Hk.

 

Toleranse på 0,10mm på kva for noko? Aksiellt, vinkling, eller høgd/side??I jobben min har eg ansvar for oppretting/opprettingskontroll på maskineri verdt 100-150 millionar kr so eg føler meg ganske trygg på at eg skal klare å rette opp den vetle tassen under dekk på skuta mi :wink:

Link to post
Share on other sites

Løs de fire boltene som holder sammen gear og akselflens. Løs flensene fra hverandre, og trykk dem lett inntil hverandre igjen. Mål med følerblad over, under og på begge sider (klokken 12, 3, 6 og 9). Du skal ikke ha mer enn max 0,10mm differanse mellom flensene på gear og aksling. Dvs at når flensene står hlet inntil hverandre, skal du ikke klare å få inn et 0,10mm følerblad noe sted. Får du det må du enten justere høyde på motorlabbene, vri motoren lett om sin akse sidelengs eller forskyve den parallelt sidelengs eller i høyden. Verre er det ikke, men med dårlig plass og tung motor tar det gjerne litt tid uansett før det blir bra....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var ikke dårlig hvorfor lurer/spørr du når du kan dette så bra? :cool:

 

Jo fordi eg som sagt er ganske fersk som lystbåteigar. No skal eg ikkje sei det heilt sikkert, men eg mistenker at å rette opp maskineriet på Queen Mary 2 ikkje direkte kan samanliknast med ein gammal Halco 29. Men prinsippet er nok det samme :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei ,magnumlars , eg trur du bløffer . du har kansje vore med noken å retta opp maskineri på et verksted /verft eller noke slikt , men du har ikkje hatt ansvaret det er eg sikker på. Du bruker ikkje klokke på veiven når du retter opp slike symaskiner som står i halcoen din. Ellers so er ein tiar i mellom flensane normalt mål for oppretting , men får du til mindre so er jo det berre goodis.

Link to post
Share on other sites

Aksiellt, vinkling, eller høgd/side??I jobben min har eg ansvar for oppretting/opprettingskontroll på maskineri verdt 100-150 millionar kr so eg føler meg ganske trygg på at eg skal klare å rette opp den vetle tassen under dekk på skuta mi :wink:

 

Hvis du ikke skjønner at han mener mellom flensen på akselen og gearkassen er det trist. Kanskje enda tristere for de som gir deg "ansvaret" for å rette opp maskiner verdt milliarder og billioner av kroner... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jo fordi eg som sagt er ganske fersk som lystbåteigar. No skal eg ikkje sei det heilt sikkert, men eg mistenker at å rette opp maskineriet på Queen Mary 2 ikkje direkte kan samanliknast med ein gammal Halco 29. Men prinsippet er nok det samme :smiley:

 

 

Queen mary II har fire slike til framdrift....

pod_1_tcm92-6644.jpg

Eg reknar derfor med at det var mellom motor og generator du retta opp?

Link to post
Share on other sites

En ting er å rette opp motoren etter akselflensen, men hvordan kontrollerer dere sentreringen av akslingen i hylsa, - eller betyr det ikke så mye så lenge akslingen ikke slår borti?

Jeg har en lang aksel (170 cm?) opphengt ved propellen i et cutlesslager. I den andre enden er det en oljesmurt pakkboks og en "gummislange" som tetter mellom akslingen og hylsa. Jeg kan dermed bevege akslingen mange millimeter opp/ned og sideveis i motorenden.

 

Det blir litt rart å justere på flensen med tiendels nøyaktighet når jeg ikke har noen fornuftig måte å kontrollere sentreringen med. Klesklypemetoden virker jo best med båten på land...

Link to post
Share on other sites

En ting er å rette opp motoren etter akselflensen, men hvordan kontrollerer dere sentreringen av akslingen i hylsa, - eller betyr det ikke så mye så lenge akslingen ikke slår borti?

 

Når du har flensen løs kjenner du ganske greit hvor mye dy kan bevege akslingen til hver side, og opp og ned. Ut fra dette sjekker du at den er sånn ca midt i mellom disse ytterpunktene. Noen mm fra eller til betyr ikke så all verden her. Det kreves ingen urmakerpresisjon for å si det sånn, men om du har for stor forskjell mellom flensene vil det si at akslingen står konstant i spenn. Og denslags blir det vibrasjoner, støy og slitasje ut av....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom jeg ikke husker feil, ble motorer og generatorer levert ferdigt oppsatt til den båten.

 

Slapp no av folkens, det var kun meint som eit eksempel :wink:

 

Eg har vel ikkje sagt at det er dieselmotorar eg driv med, og det finnast mange former for roterande maskineri som vert retta opp.

 

Eg jobbar til dagleg med denne typen fartøy. Jobbar for produsenten av dei store juksahjula i framkant av dekk

http://www.skipsfoto.no/offshore/far%20sapphire.html

 

 

Men no var det helst fritid eg ville diskutere då :wink:

Link to post
Share on other sites

Dårlig opretting vil kunne skade girkassen og desuten slite unødig på cutlesslager, motorfester etc. jeg tror ikke det er så vanlig å gjøre dette ofte, men det bør sjekkes fra tid til annen.det må forøvrig alltid gjøres hvis motor eller gir har vert ute. det er ganske vanlig å ta justeringen på land, å så sjekke over når båten ligger i vannet. det tar bare noen minutter å sjekke. må du justere mye kan det jo bli litt jobb, derfor er det greit å ta det på land. Er du nyskjerrig på det kan du jo bare sjekke det. Når det gjelder drevbåter gjelder det samme, men der skjer selvsagt allt på land. det tar to minutter å sjekke med en linedor å kan spare deg ett drevbytte. De som har trebåt bør være veldig oppmerksomme, å opplagre båten ordentlig i vinteropplaget. De fleste finner ut om dette temaet når giret har gått ad dundas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...