Jump to content

Er det mange som bruker flytevest når går på brygga?


gunnt

Recommended Posts

Heisann. I disse kalde tider ( båten ligger på vannet, og er i bruk ennå ) så kommer jeg til å ha på meg flytevesten før jeg i det hele tatt går ut på brygga. Om jeg faller i vannet så kan det være fordi jeg har sklidd. Sklir man, så er det sansynlig at man slår seg på veg ut i vannet. Jeg tror ikke et forslått legeme og iskaldt vann går veldig godt i hop. Føre var prinsippet og Murpys lov ( kan det skje så vil det skje. Det er bare et spørsmål om når ) Sommerstid så bruker jeg ikke flytevesten på brygga.

 

mvh Arne

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

I den kalde årstiden går jeg stort sett i en Te'havs-jakke med integrert oppblåsbar vest enten jeg er i havna, på Rema eller andre steder. Jakka har også et 'skjørt' som reduserer vannsirkulasjonen rundt kroppen og gir brukbar isolasjon (tror jeg... har ikke bada med den enda - heldigvis).

Er nok litt sløv med å passe på at beltet er spent når jeg er på brygga eller ombord, og det bør det være, ellers kan flytevesten bli mer til hinder enn hjelp.

Link to post
Share on other sites

Da vi hadde bare småbåt, oppbevarte vi alltid vestene hjemme og tok dem på før vi gikk ned på brygga. Nå oppbevarer vi dem ombord og da blir de ikke tatt på før vi er kommet ombord :sad:

Egentlig litt sløvt av oss, vi burde absolutt brukt vest når vi entrer båten. Må nok gi oss selv en liten oppstramming der.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Forsøker å være flink til å bruke vest året rundt. Fruen er adskillig flinkere. Nå vintertid ligger flytedressene klare i tilfelle...

Jolla ligger klar på taket av akterhytta bare til å vippe over bord. Vi har ikke store sjansen nå om vinteren hvis må hive oss på havet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var det en mann som sklei på brygga og mista dieselkanna si på sjøen. Godt det var kanna som for uti og ikke mannen. Uvisst om han hadde flytevest. Han måtte slippe kanna for ikke selv å falle uti, så det er snart gjort nå på isete brygger. For ikke å snakke om når man driv og måker snø av båten også.

 

Vi har nå henta flytevestene fra Tulla og har dem liggende i bilen. Blir ALLTID tatt på når går fra bilen her etter. Billig sikkerhet for alle sammen :yesnod:

 

Gunn :sailing:

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

På hvilken måte er det sikrere å falle på sjøen ved en brygge med redningsvest enn uten?

Ehh.. sikkert en fleip men for sikkerhets skyld; vesten hjelper deg altså med å holde deg flytende. Så fort du synker øker sjansen for å drukne betraktelig


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Om jeg faller i vannet så kan jeg har sklidd, da kan man kan hende slå seg på veg ut i sjøen. Jeg tror ikke et forslått legeme og iskaldt vann går veldig godt i hop som tidliger skrevet i denne tråden. Da er flytevesten god å ha på.

Kan jo blåse i fløyta for å tilkalle hjelp om man ikke kommer seg opp selv bl.a

 

Gunn

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

Problemet nå som det er så kaldt er jo å komme seg ut av vannet. Redningsvesten vil ikke bidra til det, bare at du holder deg flytende, men det gjør man som regel uansett. Jeg hadde heller satset på å legge ut tau, stige eller liknende slik at det var enkelt å komme opp fremfor å ta på meg en vest. Noen ganger virker det som om folk stoler for mye på sikkerhetsløsningene sine.

Redigert av oleandreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redningsvestene ligger trygt ombord i båten, og blir heller ikke tatt på når vi er underveis. Eller det vil si, jeg har kjøpt meg en oppblåsbar sak til bruk når jeg er ute på tur alene. Jeg har ikke brukt den ennå, men tanken er jo god... Men å ta på vesten for å gå på brygga tviler jeg på om jeg begynner med, såpass kontroll føler jeg at jeg har.. :crazy:

 

Snakket forresten med en kar i havna for en stund siden. Han hadde tidligere båten i en havn der det ikke var belysning, verken på land eller på bryggene. En gang han skulle skynde seg ombord med et par kasser utstyr, feilberegnet han lengden på utliggeren og løp rett på sjøen. Å komme seg opp på brygga igjen uten stige var visstnok ingen enkel oppgave...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mandag morgen drev flere sjarker fra Andenes seifiske på feltet «Tindan», da uhellet plutselig var

ute for Willy Kristiansen på «Sandy».

 

Sjøværet hadde startet godt, forteller Willy - fortsatt litt skjelven etter dramaet.

– Jo, det var godt seifiske, og sånn sett så dagen ut til å bli bra. Jeg skulle huke en fisk om bord,

og strakk meg litt - da jeg gled og falt om bord. Det hele skjedde lynkjapt - og plutselig lå jeg i

havet. Jeg klarte å få tak i et inndragingstau - og holdt fast i det. Men der jeg lå like ved båten fikk

jeg dønningene fra båten over hodet. Jeg trodde jeg var ferdig..., sier han og rister på hodet. Uten

leider på båten hadde Willy ingen sjanse til å komme seg om bord på egen hånd.

 

Men heldigvis var Yngve Larsen og Tore Johannessen på «Sigurd» ikke langt unna.

 

– Jeg hørte et rop, og kikket bortover mot Willys båt - og når jeg så han lå i havet var det bare å

kutte bruket, og gå bortover så fort det lot seg gjøre, forteller Yngve.

 

– Jeg har vært borti slike situasjoner før, og vet det er viktig at andre kommer til så raskt som

mulig - for når man ligger i sjøen tappes man raskt for krefter. Noen får sjokk, andre kaver og får

panikk - men alle blir nedkjølt og utslitte. Det er jo ikke akkurat en situasjon man ofte havner i,

sier han.

– Jeg tok på overlevelsesdrakten, og hoppet uti for å hjelpe Willy. I tillegg kom det andre båter til.

Odd Arne Mikkelsen hadde leider på sin båt, og tok Willy om bord, så det var flere som hjalp til,

understreker Yngve.

 

En annen sjarkfisker roser Yngve for rask opptreden.

– Det er ikke alle som ville reagert like kjapt og korrekt, så Yngve fortjener all ære for å ha gjort

dette, sier han.

Willy Kristiansen forteller at minuttene i sjøen var tøffe.

– Jeg fikk så mye vann over meg at jeg trodde jeg var ferdig, og jeg visste ikke om noen hadde

sett eller hørt meg. En forferdelig følelse, sier han.

 

Tore Johannessen nikker og smiler.

– Det gikk bra, men fem minutter til i sjøen - så hadde det sett dårlig ut. Havet er så kaldt, og man

blir så stressa at kreftene tappes raskt. Men heldigvis var det godt vær i dag, sier han.

– Godt at dere var der! Jeg er evig takknemlig for det. Alle de andre som kom til sender jeg også

en stor takk, sier Willy og tar Yngve i hånda.

 

– Det er en selvfølge at man hjelper hverandre, skulle bare mangle, smiler Yngve.

– Nå skal jeg komme meg hjem og få meg en god kvil. Jeg skal få montert en leider på båten, men

jeg blir ikke «tuillat» av dette - og skal på havet igjen i morra, sier Willy - som har drevet fiske i ti

år etter å ha vært sjømann i en årrekke.

 

 

Sakset fra Sintef rapport okt 2006

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Etter max 5 minutter i vannet er fingrene stive og følelsesløse. Faller dere i vannet så sørg for å ha hendene over vannet. Da har dere bedre mulighet til å trekke dere opp. Alene i en havn i iskald vann uten vest høres ikke bra ut.

 

da kan du ligge å vifte med fingrene dine å prøve å flytte nok luft til at du kommer til en stige, tar sikkert ikke mer en 15-20 min før du har lagt på røret, så kan vi andre svømme til nærmeste stige å komme oss i sikkerhet..

Link to post
Share on other sites

Her om dagen var det en mann som sklei på brygga og mista dieselkanna si på sjøen. Godt det var kanna som for uti og ikke mannen. Uvisst om han hadde flytevest. Han måtte slippe kanna for ikke selv å falle uti, så det er snart gjort nå på isete brygger. For ikke å snakke om når man driv og måker snø av båten også.

 

Det samme gjorde jeg i desember fjor, men da gikk både kanner og mann i vannet. Alene en søndag morgen, glatt på brygga og uten vest. Ikke særlig bra. Forstår ennå ikke hvordan jeg fikk krefter til å trekke meg opp på brygga alene. Hadde 3 lag tøy og støvletter på meg...

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å innrømme at det også fra min side syndes mye her. Nå har vi imidertlid blitt utsatt for denne hvite forurensningen som kommer med kuldegrader og nedbør. Vi var nede og måkte snø av båten. Flytevestene lå selvsagt inne i båten, men min bedre tredjedel (vektkorreksjon) påpekte det idiotiske i situasjonen. Hun låste seg inn i båten, hentet ut to flytevester som vi tok å oss, og som nå ligger i bilen.

 

Veldig vanskelig å finne gode unnskyldninger for at dette ikke har skjedd for mange år siden, men vi har vært heldige til nå

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det er rart hvor fort en glemmer, 1.1.2009 ramla jeg på sjøen når jeg og min sønn skulle ut å varme motoren litt. 3 minusgrader, nydelig vær, båten lå i båsen fortødd, jeg gled på isen når jeg skulle ta av kalesjen som var frossen og vanskelig å få opp... 2 år før dette snubla jeg i en trosse ved tillegging sent 16. mai... og stupte uti. Begge gangene kom jeg meg opp på brygga uten stige, det er tøft og du har ikke mange forsøkene før du har brukt opp kreftene, spes midt på vinteren... En annen i havna vår holdt på å sette livet til forrige vinter, en svipptur sent på kveld for å se om båten, han skled og havna bak sin Bavaria, men luka/badestigen var frossen fast. I ettertid sier han at det var jo idiotisk å ikke forsøke andre alternativ med en gang, men i kampenshete brukte han opp kreftene på forsøkene på å få løsnet stigen på sin egen båt. På kort tid var han så utmattet at det egentlig var for sent, likevel klarte han å komme seg opp på en annen båt der badestigen var tilgjengelig, det var iflg ham selv med nød og neppe... Når han innså at han måtte ha hjelp hadde han ikke krefter til å skrike en gang...

 

Nei, jeg innser at det må skjerpings til, vesten ligger selvsagt i båten igjen, etter at jeg var flink en tid etter disse episodene. Var nede i dag i dressko, rett og slett totalt idiotisk...det er stålis på bryggene... men rett fra jobb går en jo i arbeidsklær... og ombord måtte jeg jo for å se at alt var som det skulle... Hmmm

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...