Jump to content

Er det mange som bruker flytevest når går på brygga?


gunnt

Recommended Posts

Fikk en flott flytejakke fra julenissen i kveld :santcheers:

 

Så heretter blir det nok flyteplagg hele veien og ikke bare på brygga.... :santa: :santa:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har stort sett påbud om vest ombord i min båt. Hender i små enkelte tilfeller at jeg tillater uten vest, men da skal forholdene være gode og være mer enn bare meg ombord.. Det kan være utrolig fort gjordt å dette uti og da har man veldig liten sjangs uten stige. Jeg har aldri prøvd å komme ombord ifra vannet uten stige i den båten jeg har nå (Trebåt med rimelig lavt fribord). Men vi bada fra gamlebåten på sommeren uten stige og det var forferdelig vanskelig og tung å dra seg over rekka. Og i det tilfellet var det bare iført shorts, da vil jeg ikke tenke tanken en gang med mange plagg klær og iskald sjø.

 

Nei, stige/trinn på båten står på ønskelista.

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av årstid, men om sommeren går jeg stadig til og fra uten vest. Men småfolk har i min tid hatt vestpåbud når de ønsker seg ned på brygga. I den kalde årstid har jeg nå begynt med en Fladen flytejakke når jeg er på brygga. Men jeg har nok ærend i bua uten og. (Bua ligger på brygga og huset rett bak)

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Redningsvestene ligger trygt ombord i båten, og blir heller ikke tatt på når vi er underveis. Eller det vil si, jeg har kjøpt meg en oppblåsbar sak til bruk når jeg er ute på tur alene. Jeg har ikke brukt den ennå, men tanken er jo god...

 

Nåda, du behøver ikke å dele alle detaljene med oss da... :lol:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nå i vinteren bruker jeg en kombinert Varme/Flytedress når jeg er ned ved kai eller båt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Godt Nytt År!

 

Rederen i full gang med snømåking på nyttårsaften før nyttårsfeiring ombord og årets første båttur 2010 (gjør sjøklart)!

 

snemaaking.jpg

 

Flytevesten brukes alltid når vi ferdes på dekk ombord, eller på brygga!

 

Gunn

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

... og er selvsagt enig i at sommerbåtfolket ikke vet hva de går glipp av

... gone glipp and gone glipp... kanskje ikke så dumt å ha båten på land alikevel. Skulle jeg ramle ned fra dekket kan jeg bare børste av meg snøen og klatre opp igjen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mitt første innlegg.

 

Hadde en opplevelse i går som passe godt inn i her.

Var i marinaen i går kveld kl 1030 for å se til båten (26 fot) i all hast. Konstaterer at det ligger noe snø på utliggeren men ikke så mye at det trengs å ryddes.

Ute på enden av utliggeren stopper jeg og begynner å dra i de frosne kalesjeknappene. Da skjer det, Høyrefoten sklir inn i venstrefoten og jeg detter på rygg mot vannet.

Men jeg klarer med høyrearmen og gripe tak i et 8mm tau som holder jolla fast (på høkant) til moderskiper. Blir dermed liggende med ryggen og nakkehårene i vannet og bena oppå utliggeren.

 

Jeg må ha vært litt av et syn :crazy: Kan legge til at et ca 3 cm tykt sørpelag ligger oppå vannet. Det neste jeg gjør (et tidels sekund etter fallet) er å tvinne høyrefoten rundt akterfortøningen, for på den måten unngå at bena glir ned vannet.

Gjør så et desperat forsøk på dra meg opp etter høyrearmen, men oppdager at det ikke er så lett. Ser da for meg at jeg blir nødt til senke bena og overkroppen ned i det iskalde vannet for så å løfte meg opp vannet etter begge armene, noe jeg vet er tilnærmet umulig med våte klær i kaldt vann.

Alternativet er å svømme gjennom sørpe/is 10 meter mot land. Legger til at havna var tom for folk...

 

Jeg mobiliserer alt jeg har av krefter og gjør et nytt forsøk på å dra meg opp, og lykkes. :flag: Lettelsen var enorm da jeg endelig befant meg i oppreist stilling igjen. Bare en våt rygg, buksebak, nakkehår og avtrykket i sørpa viste hva som hadde foregått.

 

Ser på meg selv som en relativt sprek person og jeg er ikke i tvil om at jeg hadde måtte valgt en annen stategi for å komme meg opp på, om jeg ikke så var. Utfallet hadde nok også blitt et helt annet om jeg i fallet ikke hadde klart å ta tak tauet...

 

Kan legge til at jeg driver med isbading, senest på nyttårsaften, så jeg vet hva det vil si å ligge å duppe i 2 graders kaldt vann. Vil mene at erfaringer som jeg har høstet gjennom isbading ville ha bidrat til at jeg har oppført meg roligere og mer rasjonelt når et slikt uhell først skjer.

Men hadde jeg slått meg svime så hadde ikke all verdens erfaring berget meg.

 

Fra nå av blir det redningvest på når båten skal besøkes om vinteren, og kanskje om sommeren også!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mitt første innlegg.

 

 

 

Ute på enden av utliggeren stopper jeg og begynner å dra i de frosne kalesjeknappene. Da skjer det, Høyrefoten sklir inn i venstrefoten og jeg detter på rygg mot vannet.

Men jeg klarer med høyrearmen og gripe tak i et 8mm tau som holder jolla fast (på høkant) til moderskiper. Blir dermed liggende med ryggen og nakkehårene i vannet og bena oppå utliggeren.

Alternativet er å svømme gjennom sørpe/is 10 meter mot land. Legger til at havna var tom for folk...

 

 

isbading ville ha bidrat til at jeg har oppført meg roligere og mer rasjonelt når et slikt uhell først skjer.

Men hadde jeg slått meg svime så hadde ikke all verdens erfaring berget meg.

 

Fra nå av blir det redningvest på når båten skal besøkes om vinteren, og kanskje om sommeren også!

 

 

Det var godt du holdt hodet kaldt. Dette er jo ett bevis på hvor fort det kan gå når uhellet er der.

Godt å høre det blir vest på resten av vinteren :smiley:

 

ps. Gratulerer med ditt første innlegg og velkommen på forumet.

 

Gunn.

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...