NilsPils Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 Mange gode påminnelser her. Skal skjerpe meg! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VO`n Svart 23.Desember.2009 Del på Facebook Svart 23.Desember.2009 (redigert) Hadde selv en episode i fjor, gikk rett på ryggen når jeg skulle måke snø av båten, var vel et lite under at jeg ikke gikk rett i vannet.. Flytevest er første pri når jeg skal ombord på vinterstid nå Redigert 23.Desember.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 24.Desember.2009 Del på Facebook Svart 24.Desember.2009 En eldre mann er funnet i sjøen i en båthavn på Hundvåg i Stavanger i ettermiddag. Livet sto ikke til å redde. Forferdelig trist sak. Enda på selveste julaften. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
880 Svart 24.Desember.2009 Del på Facebook Svart 24.Desember.2009 Fikk en flott flytejakke fra julenissen i kveld Så heretter blir det nok flyteplagg hele veien og ikke bare på brygga.... :santa: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
harry92 Svart 24.Desember.2009 Del på Facebook Svart 24.Desember.2009 heisann selv om jeg er mye i båt bruker jeg aldri vest har bare med vest til alle som er ombord Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Har stort sett påbud om vest ombord i min båt. Hender i små enkelte tilfeller at jeg tillater uten vest, men da skal forholdene være gode og være mer enn bare meg ombord.. Det kan være utrolig fort gjordt å dette uti og da har man veldig liten sjangs uten stige. Jeg har aldri prøvd å komme ombord ifra vannet uten stige i den båten jeg har nå (Trebåt med rimelig lavt fribord). Men vi bada fra gamlebåten på sommeren uten stige og det var forferdelig vanskelig og tung å dra seg over rekka. Og i det tilfellet var det bare iført shorts, da vil jeg ikke tenke tanken en gang med mange plagg klær og iskald sjø. Nei, stige/trinn på båten står på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Her var en som gikk tur på brygga i dag - uten vest: Mann druknet på Hundvåg Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
SF Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Trist sak, det er fort gjort å falle i vannet på glatte brygger og båter. Med de temperaturene vi har nå så beholder du ikke bevissheten lenge. Må innrømme at det ikke er ofte jeg har vesten på når jeg går på brygga men i disse dager har jeg brukt den. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
litt peiling Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Setter på vesten når jeg reiser hjemmefra (i bil) og har den på i båten, på brygga, på pub`n og på resturangen. Aldri gått å vite når en faller i vannnet eller..... bruker ikke båten når det er kaldt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Setter på vesten når jeg reiser hjemmefra (i bil) og har den på i båten.............. Hva sier Onkel Politi når du blir stoppet i bilbeltekontroll med bilbelte og reddningsvest... da må de vel være godt fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 (redigert) Litt avhengig av årstid, men om sommeren går jeg stadig til og fra uten vest. Men småfolk har i min tid hatt vestpåbud når de ønsker seg ned på brygga. I den kalde årstid har jeg nå begynt med en Fladen flytejakke når jeg er på brygga. Men jeg har nok ærend i bua uten og. (Bua ligger på brygga og huset rett bak) Redigert 25.Desember.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Shore Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Redningsvestene ligger trygt ombord i båten, og blir heller ikke tatt på når vi er underveis. Eller det vil si, jeg har kjøpt meg en oppblåsbar sak til bruk når jeg er ute på tur alene. Jeg har ikke brukt den ennå, men tanken er jo god... Nåda, du behøver ikke å dele alle detaljene med oss da... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
baatsman Svart 25.Desember.2009 Del på Facebook Svart 25.Desember.2009 Index Dine lyster gjør at det snart blir 16-års grense på denne tråden. Helt enig med Shore Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
camo Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 bruker flytevest på bryggja og ved fortøying heile høst/vinter sesonngen , har vesten liggende i bilen. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 Nå i vinteren bruker jeg en kombinert Varme/Flytedress når jeg er ned ved kai eller båt. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
millisivert Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 (redigert) Flytevest eller ikke, man kan jo tenke litt på hvordan man skal komme seg opp denne stigen, om man faller i sjøen: Bryggas redningsbøye er ett sted inne i isklumpen til høyre i bildet.... Redigert 26.Desember.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 Nåda, du behøver ikke å dele alle detaljene med oss da... Litt uheldig formulert den der ja, med oppblåsbare saker til bruk når man er alene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 Flytevest når jeg går på brygga i Son, nei det vil bare forlenge dødskampen. Det er ingen stige. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) er det ikke hyggelig at de pårørende finner deg fort da? slipper å leve uvitende om du har druknet, fryst ihjel eller flyktet! Redigert 27.Desember.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
gunnt Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Godt Nytt År! Rederen i full gang med snømåking på nyttårsaften før nyttårsfeiring ombord og årets første båttur 2010 (gjør sjøklart)! Flytevesten brukes alltid når vi ferdes på dekk ombord, eller på brygga! Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Shore Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Litt uheldig formulert den der ja... Ikke uvanlig i maritime miljøer i enkelte land. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Dalton Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 ... og er selvsagt enig i at sommerbåtfolket ikke vet hva de går glipp av ... gone glipp and gone glipp... kanskje ikke så dumt å ha båten på land alikevel. Skulle jeg ramle ned fra dekket kan jeg bare børste av meg snøen og klatre opp igjen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Bøljan Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 ... gone glipp and gone glipp... kanskje ikke så dumt å ha båten på land alikevel. Skulle jeg ramle ned fra dekket kan jeg bare børste av meg snøen og klatre opp igjen. Da bytter du ut vesten med hjelm Sitér dette innlegget Link to post
even Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hei! Mitt første innlegg. Hadde en opplevelse i går som passe godt inn i her. Var i marinaen i går kveld kl 1030 for å se til båten (26 fot) i all hast. Konstaterer at det ligger noe snø på utliggeren men ikke så mye at det trengs å ryddes. Ute på enden av utliggeren stopper jeg og begynner å dra i de frosne kalesjeknappene. Da skjer det, Høyrefoten sklir inn i venstrefoten og jeg detter på rygg mot vannet. Men jeg klarer med høyrearmen og gripe tak i et 8mm tau som holder jolla fast (på høkant) til moderskiper. Blir dermed liggende med ryggen og nakkehårene i vannet og bena oppå utliggeren. Jeg må ha vært litt av et syn Kan legge til at et ca 3 cm tykt sørpelag ligger oppå vannet. Det neste jeg gjør (et tidels sekund etter fallet) er å tvinne høyrefoten rundt akterfortøningen, for på den måten unngå at bena glir ned vannet. Gjør så et desperat forsøk på dra meg opp etter høyrearmen, men oppdager at det ikke er så lett. Ser da for meg at jeg blir nødt til senke bena og overkroppen ned i det iskalde vannet for så å løfte meg opp vannet etter begge armene, noe jeg vet er tilnærmet umulig med våte klær i kaldt vann. Alternativet er å svømme gjennom sørpe/is 10 meter mot land. Legger til at havna var tom for folk... Jeg mobiliserer alt jeg har av krefter og gjør et nytt forsøk på å dra meg opp, og lykkes. Lettelsen var enorm da jeg endelig befant meg i oppreist stilling igjen. Bare en våt rygg, buksebak, nakkehår og avtrykket i sørpa viste hva som hadde foregått. Ser på meg selv som en relativt sprek person og jeg er ikke i tvil om at jeg hadde måtte valgt en annen stategi for å komme meg opp på, om jeg ikke så var. Utfallet hadde nok også blitt et helt annet om jeg i fallet ikke hadde klart å ta tak tauet... Kan legge til at jeg driver med isbading, senest på nyttårsaften, så jeg vet hva det vil si å ligge å duppe i 2 graders kaldt vann. Vil mene at erfaringer som jeg har høstet gjennom isbading ville ha bidrat til at jeg har oppført meg roligere og mer rasjonelt når et slikt uhell først skjer. Men hadde jeg slått meg svime så hadde ikke all verdens erfaring berget meg. Fra nå av blir det redningvest på når båten skal besøkes om vinteren, og kanskje om sommeren også! Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 6.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Hei! Mitt første innlegg. Ute på enden av utliggeren stopper jeg og begynner å dra i de frosne kalesjeknappene. Da skjer det, Høyrefoten sklir inn i venstrefoten og jeg detter på rygg mot vannet. Men jeg klarer med høyrearmen og gripe tak i et 8mm tau som holder jolla fast (på høkant) til moderskiper. Blir dermed liggende med ryggen og nakkehårene i vannet og bena oppå utliggeren. Alternativet er å svømme gjennom sørpe/is 10 meter mot land. Legger til at havna var tom for folk... isbading ville ha bidrat til at jeg har oppført meg roligere og mer rasjonelt når et slikt uhell først skjer. Men hadde jeg slått meg svime så hadde ikke all verdens erfaring berget meg. Fra nå av blir det redningvest på når båten skal besøkes om vinteren, og kanskje om sommeren også! Det var godt du holdt hodet kaldt. Dette er jo ett bevis på hvor fort det kan gå når uhellet er der. Godt å høre det blir vest på resten av vinteren ps. Gratulerer med ditt første innlegg og velkommen på forumet. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.