Jump to content

Hvordan få en trebåt tett?


Sjø stjernen

Recommended Posts

Har en 30fots trebåt kravell bygget som lekker noe imellom bordene under vannlinjen. Over vannlinjen er det frest spor og limt inn en trelist med epoxylim. Denne er så høvlet ned i samme plan som skråget etterpå.

Er dette noe som er vanlig å gjøre under vannlinjen?

Eller holder det å bruke en grunning med tettevirkning?

Båten har lagt på sjøen i lang tid så den er godt trutnet.

 

Går det feks å fuge mellom bordene under vannlinjen evn. frese spor å fuge?

 

:fishing:

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klin inn natene med smørefett og stoff utenpå. Det er ingen som tror på dette, for det er for billig. Jeg jobbet i forrige årtusen på Killingen. Den gangen plastbåter var et banneord. Han som eide slippen kjøpte harsknet smørefett fra forsvaret. Båtene ble potte tette ved utsett, fettet ble problemfritt klemt ut av natene etter hvert som båtene trutnet. Og de kom tilbake om høsten, potte tette hele sesongen. Om våren skrapte vi ned, også raneden med fett mellom hver bordgang, og historien gjentok seg. År etter år. Noen av de riktig gamle båtene var mer eller mindre dekket med smørefett under vannlinjen. Potte tette var de alle sammen. Som GamleFritjof uttrykte: "De som ikke er tette ved utsett, blir f*** meg ikke tette i løpet av sesongen heller". Det var den gangen man satte ut båten i mai og tok den opp i september.

Link to post
Share on other sites

Hva er mellom bordene der det lekker inn? Hvis den er drevet og ikke luset (slik som du beskriver over vann) så kanskje du må drive på nytt?

(Tjæredrev under vannlinja. http://www.linolje.com/tjæredrev.htm)

 

Ser du lekkasjen forresten? Hvis ikke så er det et godt tips å sjekke hylsa også.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei..

Dette temaet er blitt grundig diskutert i trebåttråden. Og tro meg, det finnes mange synspunkter og mange meninger omkring dette problemet.

 

Teknikken som Hulda har beskrevet høres enkelt og greit ut. Men den teknikken er etter hva jeg forstår avhengig av at dette gjenntaes hvert år.

Mange trebåt eiere har jo båten liggende på vannet det meste av året, og har den bare oppe et par-tre uker for vårpuss.

 

Jeg går ut fra at båten din er tjære drevet. Jeg mener derfor at det burde blitt tjæredrevet på nytt. Over dette burde du legge tjæreasfalt.

 

Kan ikke skjønne at det skulle være nødvendig å gå i gang med fuging mellom bordene

Link to post
Share on other sites

Her er en link der det er noen bilder og tekst til driving av dekk. Prinsippet for skrogsider blir noenlunde det samme. Du må bla et stykke nedover for å komme til beskrivelsen. Det er mye spennende lesestoff angående legging av dekk før du kommer til drivingen, så det er lett for oss trebåtfolk å spore av underveis her :lol:

http://www.ships-preservation.com/admin/docs/36.1.pdf

Link to post
Share on other sites

Men hvis man skulle finne på å luse en båt under vannlinja, er man da nødt til å tørke den helt først eller kan man bruke et lim som virker på fuktig tre og få et bra resultat? F.eks. Duracol? Vanlig epoxy må vel ha tørre flater?

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hei..

Dette temaet er blitt grundig diskutert i trebåttråden. Og tro meg, det finnes mange synspunkter og mange meninger omkring dette problemet.

 

Teknikken som Hulda har beskrevet høres enkelt og greit ut. Men den teknikken er etter hva jeg forstår avhengig av at dette gjenntaes hvert år.

Mange trebåt eiere har jo båten liggende på vannet det meste av året, og har den bare oppe et par-tre uker for vårpuss.

 

Jeg går ut fra at båten din er tjære drevet. Jeg mener derfor at det burde blitt tjæredrevet på nytt. Over dette burde du legge tjæreasfalt.

 

Nei, når båten har trutnet, så har den jo det. Fettet er klemt ut, og båten er tett. De båtene jeg skrev om over, var de mest tørkeutsatte i og med at de gikk på land i september og ut i mai/juni.

 

Ellers så skal man være litt forsiktig med å dreve båter som muligens ikke er beregnet på det. Hamp vil gi sprengte bordganger i tynnbordet kravell. I slike tilfeller brukte vi å dytte inn bomullsdrev med en sparkelspade. Og så klinte vi fett utenpå.

Link to post
Share on other sites

Ellers så skal man være litt forsiktig med å dreve båter som muligens ikke er beregnet på det. Hamp vil gi sprengte bordganger i tynnbordet kravell. I slike tilfeller brukte vi å dytte inn bomullsdrev med en sparkelspade. Og så klinte vi fett utenpå.

Selvsagt skal en gå forsiktig fram. Men siden det her er snakk om en båt på 30 fot, så går jeg ut fra at det er brukt så pass kraftige bord at det ikke skulle være noen fare ved å drive den.

Men bomullsdrev er jo også et alternativ hvis det dreier seg om mindre lekasjer.

 

Syntes bare at ideen med fresing og lusing hørtes veldig drastisk ut

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal en gå forsiktig fram. Men siden det her er snakk om en båt på 30 fot, så går jeg ut fra at det er brukt så pass kraftige bord at det ikke skulle være noen fare ved å drive den.

Men bomullsdrev er jo også et alternativ hvis det dreier seg om mindre lekasjer.

 

Syntes bare at ideen med fresing og lusing hørtes veldig drastisk ut

 

Jeg har sett nokså store motorkryssere på over 40 fot tatt kvelden på grunn av feil dreving og bruk av kitt i bordgangene som ikke ble klemt lett nok ut av natene. Selv en Furuholmen på 40 fot har vel ikke mer enn 25 mm tykkelse på bordgangene. Og de er ikke konet og beregnet for dreving.

Link to post
Share on other sites

Vår kravellbygde Kosterbåt blir smurt inn med fårefett (fås på apotek, eller halalslakter og må da kjøres LENGE i foodprosessor) fordelen med fårefett er at det løser seg sakte opp i vann og forsvinner ettersom båten trutner. Fungerte perfekt for vår del. Vi har minimalt med pipling av vann inn ved sjøsetting, så jeg vet ikke om det fungerer om det er store glipper. Det finnes også en teknikk som kalles "Mauring" hvor en lar sagflis blandet"suges inn" og da gradvis setter seg innimellom og da tetter.

 

Mauring høres masete ut, men gjør hvertfall ikke noe "galt" med skroget...

 

men som sagt - jeg er helt ny i dette, så ikke vet jeg.. :-)

SY/ Ethena. Koster K-25 S55

Blogg: www.syethena.wordpress.com

Link to post
Share on other sites

Båten har bor som er ca 25-30mm tykke. I følge første eiger er bordene under vannlinjen konet slik at det er tett på innsiden og gliper på utsiden. Over vannlinjen er det frest bue i bordene. Her ser du bordet liggende dette er opp (____( dette er ned.

 

Lekasje er veldig irriterende da det blir vått oppe på skrågveggene og renner fukt nedover skråget.

Båten har lagt på sjøen i lang tid så den er nok trutnet.

Redigert av Sjø stjernen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mauring tilhører også de tettemidlene som ikke blir presset ut når treverket trutner!

I dette tilfelle er jo saken den at båten har vært på vannet og er vel så trutnet som den kan bli.

Mauring er en metode som er blitt benyttet siden eldgammel tid. I dag brukes sagflis, men før i tiden brukte mann maurtuer - derav navnet mauring.

 

Rent teknisk skulle det ikke være forbunnet med noen fare å maure denne båten. Da blir den tett uten at eieren behøver å dra båten på land.

Men det er jo et svare strev da - denne mauringen.

 

Nei, jeg ville nok satset på å få båten på land og få den drevet.

Det som kan være farlig ved tjæredriving er hvis det gjøres når skroget er tørt. Da kan det oppstå problemer når båten begynner å trutne.

Link to post
Share on other sites

Er fult innefotstått med hva mauring er. Fortsatt er dette for meg en nødløsning og aller siste utvei!

Hva skjer med sagflisa eller maurtua når denne har satt seg i sprekken og trekker vann?

 

Margarin er også et tettningsmiddel som ikke skal undervurderes. Lav pris og lett tilgang!

Krever dog som de fleste andre påføring mens skuta er på land.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Hempels "Proof", som leveres i patroner og er veldig renslig og enkelt å påføre med skjelettpistol hvis du varmer opp patronen forsiktig med en vifteovn. Dette påføres utvendig selvsagt.

Trutner båten, tyter stoffet ut, hvis ikke blir det der og tetter. :smash:

Dette med å kline fett på skroget høres litt rart ut, da man kanskje skal påføre bunnstoff etterpå og det ikke vil sitte. :confused:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...