Jump to content

Prosjekt: Sjøløven


Tressfjord

Recommended Posts

Hei! Jeg er i full gang med restaurering av en tresnekke av typen Albatross Sjøløven. Båten er fra ca 1975 og er bygget av furu på eikespant og med overbygg også i eik. Jeg er veldig glad for råd å tips i forkant av prosjektet slik at resultatet blir så bra som mulig. Jeg har derimot noen ønsker som jeg skal prøve å hensynta ved valg av løsninger. Det som konkret må gjøres med båten er nytt overbygg og dekk. Ny dørk og innredning akter. skroget er i fin stand og trenger kun lettere oppussing. Mulig jeg bytter øverste bordet på skroget hvis det viser seg at det er noe råte. Jeg har vært på www.Njordforum.no og blitt inspirert. Ønsker å lage overbygget litt smalere enn det er i dag slik at jeg får bedre plass til å gå rundt på båten. Dette er pga sikkerhet og at det er barn ombord. Kan også tenke meg å lage doghouse på overbygget. Trenger råd til konstruksjon av bæring til de brede "dollbordene". Er veldig interessert i forslag til design av overbygget eller bilde av overbygg som kan passe.

Legger ved bilde av båten.

albatross_babord2.jpgalbatross_front.jpg

albatross_front.jpg

Redigert av Tressfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Tressfjord! Spennende prosjekt! Her er noen linker www.baat.no/baat_trebaater.html www.iring.nu/webbringar/Traebaatar.php hem.passagen.se/tresfjord26/ og av bøker kan jeg anbefale Träbåtsrenovering av Thomas Larsson og Trebåten av Björn Peter Behrens og i tillegg til baatplassen.no, så er www.trabatsakuten.nu vært en titt!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei. Muligens litt utenfor tema, men har også en "sjøløve" som faren min bygde i 1977.

Lurte på om du hadde funnet noe mer informasjon om båten?

Leter primært etter tegningene som av en eller anne grunn er sporløst borte.

 

Legger ved et bilde av båten. Som du ser har vi nok samme skroget, men faren min valgte og lage overbygg osv selv.

Kan være til inspirasjon i ditt prosjekt.

Trenger litt omsorg etterhvert denne også, men en så lenge er det en veldig deilig turbåt.

 

cimg2212.jpg

dsc00485.jpg

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig nyttige svar :smiley: Jeg gleder meg veldig over hjelpen jeg får av erfrne sjøfolk her på forumet Jeg har desverre ikke funnet noen orginaltegninger til båten enda så da blr det nok en kopi av et overbygg jeg syntes ser fint ut. Jeg har sett litt på Finn.no og funnet ut at spjærøykrysserene har en del fine detaljer. Liker spesielt tumleplassen rundt kahytten. Drømmen er vel egentlig å få tak i en spjærøykrysser en vakker dag. Er i full gang med å rive overbygget og kommer tilbke med bilder etterhvert som verket skrider frem...:)

spjaeroeykrysser.jpg

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg overbygget du har ser veldig pent og harmonisk ut i forhold til båten, og jeg ville beholdt det som det er.

Uten i det hele tatt å vite noe om dine evner som designer og båtbygger, ser jeg veldig mange overbygg som det helt klart fremgår er "hjemmelaget".

Jeg mener man skal være forsiktig hvis man ikke er "fagmann" på dette området.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har en plan som kan fungere og at du har nok og gjøre :smiley:

Flott og kunne se bilder av arbeidet underveis.

Tegningene ble solgt av et firma i Vestfold i sin tid, husker ikke navnet nå i farta.

Dette firmaet hadde tegninger på alt fra modellbåter til snekker.

Da er det nok slik at alle "sjøløver" har vært et gjør det selv prosjekt.

 

Skal fortsette og lete. Om jeg finner noe sier jeg fra, så kan jo kanskje du gjøre det samme?

 

Lykke til videre med prosjektet! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo ikke akkurat noe båtbygger av yrke men jeg har fler i nærmeste familie som er det. Regner med at jeg kan dra litt nytte av det. Ellers er jeg jo ikke noe nybegynner når det gjelder jobbing treverk så det skal nok gå bra. Har revet store deler av overbygget i dag og det var bare å plukke fra hverandre for hånd. Overbygget var bygget i eik og det var løsnet totalt opp i limingen i tillegg til at det var råte flere steder.

Johnnyl: Jeg har søkt på nettet etter tegninger til båten i timesvis uten å finne noe. Gir selvfølgelig ikke opp enda så hvis jeg finner noe av interesse så skal jeg sende det til deg. Det var forresten en veldig flott sjøløve du har. Ser ikke ut som det er så mye å gjøre på den.

Fant en nydelig krysser på nettet i dag som har mange av detaljene jeg kunne tenke meg. Legger ved bilder

 

74_2128093747.jpg

74_1966941688.jpg

74_1460675870.jpg

74_1087314007.jpg

74_639836529.jpg

74_2084950338.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for det :smiley:

Er vel ikke kjempejobber som må tas foreløpig hvertfall, men heller en god runde med skrape, olje og lakk...

Jeg har funnet ut at tegningene i sin tid ble levert av Fredhøis Modellverft på Hvasser i Vestfold.

Fritz Fredhøi som drev den gangen har gått bort og firmaet eksisterer ikke lenger, men jeg har

vært i kontakt med hans gjenlevende kone og noen andre medlemmer av familien.

De skulle sjekke og se om det var noe igjen av tegningene osv fra den tiden. Er lov og krysse fingrene...

Ellers skal jeg ta en runde til og lete etter de originale tegningene far min kjøpte,

mulig de har forsvunnet til noen andre i familien.

Jeg gir deg beskjed om noe skulle dukke opp.

Da har du hvertfall samme informasjon som meg så om du skulle ramle over noe fra Fritz Fredhøi er det bare og gi lyd :smiley:

 

Ellers så det ut som et veldig fint overbygg du har kikket på her sist, fint proposjonert og ser ut til at

båten det sitter på har mye av samme skrogfasongen som "sjøløven" så det bør nok bli bra.

Du får legge ut noen bilder underveis :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg kommet så langt med rivingen at det er på tide å begynne å planlegge oppbyggingen av det nye overbygget. Jeg har bestemt meg for å bygge hytte og doghouse som ligner på olsenkrysseren jeg har lagt inn bilder av. Siden båten er 3,3m bred kan jeg tenke meg å lagge rekke og brede dollbord slik at det er lett å bevege seg utvendig langs hytta. For å få til å lage disse drede dollbordene (flere teakstaver ved siden av hverandre heter sikkert noe annet en dollbord som antagelig er det ytterste bordet) Må jeg lage bæring i form av "knekt" eller lignende som jeg fester til spantene. jeg må også forlenge spantene for å lage samme rekke som på olsenkrysseren. Er det noen kreative sjeler her som har tips til hvordan dette bør gjøres og hva slags dimensjoner og materialer jeg bør bruke? Spantene er laget av laminert furu 2"brede og opp til 3,5" dype.

Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale deg boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson www.nautisk.no/products/traebaatsrenovering_x11218 Selv har jeg hatt veldig nytte av denne boken! Får vi se noen bilder eller? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det har desverre gått litt tid siden sist. Har faktisk satt opp et hus ++ i mellomtiden men nå er det på tide å komme igang med båten igjen. Jeg har laget presenningtelt slik at det skal gå an å jobbe når vinteren kommer. Skal ta meg en tur ut i morgen å knipse litt slik at dere kan se hva som står igjen. :yesnod:

Tomspeed: tusen takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur i båten å knipset noen bilder. Dette bildet viser blent annet spanter, hud, 4stk 48mm x 22mm lekter laminert til avstiving av spant og feste til dollbord.

 

dsc_0026.jpg

 

Dette er nærbilde av de laminerte lektene som fungerer som avstiving av spant og feste for dollbordet. Bildet er tatt fra undersiden slik at man ser rett opp i dollbordet.

 

dsc_0027.jpg

 

Legger ved diverse bilder slik at dere kan se sakens tilstand :smiley: til høyre ligger takbjelkene som også er laget av 4stk 48mm x 22mm lekter. regner med å lage nye på samme måte men kraftigere for å få mere stabilt underlag for teakdekket på toppen. Regner med å lage en jigg av den beste takbjelken. Noen som har forslag til beste egnet materiale å lage dekksbjelker av og hvilken radius som er mest vanlig å bøye bjelkene?

 

dsc_0028.jpg

dsc_0029.jpg

dsc_0030.jpg

dsc_0031.jpg

dsc_0032.jpg

dsc_0033.jpg

dsc_0034.jpg

dsc_0035.jpg

dsc_0036.jpg

 

Kommer til å rive av dollbord, dekk og dekksbjelker og bygge dette opp på nytt med kryssfiner og epoxy.

Link to post
Share on other sites

Tjohei for en jobb :flag::flag::flag: Her har du mye morro å henge fingrene i, og ja på dette forumet er det nok av trebåtentusiaster...

 

Er helt enig med deg i å laminere opp dekksbjelker o.l. med Epoxy, men for all del gjør dette ordentelig. Furu limt med åringene mot hverandre er alfa og omega for å få en skikkelig sterk konstruksjon. Det som også er viktig å tenke på er hvis du legger finer som du laminerer så blir dette mye stivere enn resten av båten, og spørsmålet da er om båten tåler denne type konstruksjon som ikke kan "gå" noe...

 

Ellers ser dette ut som en fabelaktig jobb, og du har jo en nydelig skrogfassong å jobbe med :flag:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. :smiley: Ja det er mye som skal fikses men hvis man ikke har dårlig tid er det utrolig hva man kan få til. Jeg holder på med et ganske heftig husprosjekt så båtprosjektet er bare avkobling rett og slett. heldigvis er skroget i ganske god stand så det meste av jobben er å lage nye dekk, nytt overbygg og ny innredning. Tenkte i utgangspunktet å la benkene i forkabinen være som de er foreløpig og innrede litt etterhvert. Har lyst til å få båten på vannet så fort som mulig så for å unngå for mye tørkesprekker i huden. må nok bytte et par bord og den øverste bordgangen når jeg først er igang.

Ellers er jeg veldig i tvil om jeg skal bruke massiv mahogny eller kryssfiner pålimt mahognyfiner som materialer til overbygg og doghouse. Vet ikke hva som er brukt på Olsenkrysseren nevnt tidligere i tråden. Ser for meg å lage tilsvarende overbygg med god plass til å bevege seg rundt på båten. Kunne også tenke meg å skjøte spantene og lage en rekke rundt båten slik at den blir mere barnevennlig. Er taknemlig for alle innspil og tips og rår foe hvordan dette bør gjøres :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Heisann!

 

Må desverre inrømme at det ikke har skjedd så mye i vinter. Har startet så smått opp igjen nå og tenkte å gjøre skroget helt i stand før jeg begynner på dekk og overbygg. Har funnet litt råte i en av hudplankene så dette får jeg bytte ut. Ser at fribordet er litt stygt noen steder så dett bytter jeg samtidig. Er det noen som vet hvor man får tak i båtplank i Drammen - Hokksund området?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...