Jump to content

Bytte av registerreim på Yanmar 6LPA-STP


ScandBaltic2003

Recommended Posts

Jeg har en 2003 mod. Scand Baltic med en Yanmar 290 hk som trenger ny registerreim til våren.

 

I den forbindelse lurer jeg på om noen har et verksted å anbefale. Båten ligger i vestfold, men kan selvfølgelig flyttes innen rimlighetens grenser. Jeg har fått en pris på 12 000 kr fra Yanmar-verkstedet på marinaen i Holmestrand. Synes dette var noe dyrt.

 

Kan noen hjelpe meg med et rimligere verksted? Tenkte kanskje å bytte reimen selv også, men det er kanskje greit å ha papirer på at det er gjort, med tanke på annenhåndsverdien.

 

Takk for hjelpen!

 

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått en pris på 12 000 kr fra Yanmar-verkstedet på marinaen i Holmestrand. Synes dette var noe dyrt.

Lars

12 000 kroner? Høres jo sinnsykt ut. Reimen koster 1500 kroner hos Yanmar forhandler mens den samme reimen koster 500 kroner hos Toyota. Og den er helt lik, det er ikke noe "marin kvalitet". Uansett, med en pris på 1500 kroner kan det vel ikke være over 10 000 kroner i arbeidspenger!?!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

12000 :nonod::nonod: DET ER JO PÅ GRENSEN TIL RAN.. Dette er samme reim og motor som sitter i Toyota Landcruiser HDJ 100 og har motorbetegnelse 1HD-FTE.. Vis du kjenner en Toyota mekaniker eller noen andre skru kyndige så er dette grei skuring. Samt kjøp reim og etc hos Toyota isteden. Toyota tar Kr: 2314.- for jobben inkl Strammehjul og reim for og bytte på Landcruiseren og det er ikke noe særlig mer skuing på båten.

 

Reim :561 Pakning: 65 Strammehjul: 810.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Synes alt over 5000.- er for mye. Men mange faktorer spiller inn på antall timer som går med til reimskift. I enkelte båter kan man jo sitte på baken forran motoren og skifte reima i løpet av en halvtime. I andre tilfeller må hele motoren ut for å i det hele tatt få løsnet reimskivehjulet fra veiva,to mekanikere kan knote i 10-15 timer med demontering av targa,motorluke,løsne og løft av motor mm.men tar kun 10-12000 lapper for en jobb som egentlig skulle ha kostet 25000 i arb timer.......

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel ikke så veldig an på hvilken motor det er.

da det er plassen rundt motor som avgjør tiden det tar.

om motor må løftes opp for å komme til kan det fort gå noen timer ut og inn :discuss:

så det er kansje litt å tenke på når man kjøper båt og motor.

mange roser yanmar opp i skyene men volvo har vel kjede som du slipper denne jobben på :smiley:

kansje D serien har reim :eek: noen som vet det

Link to post
Share on other sites

I enkelte båter kan man jo sitte på baken forran motoren og skifte reima i løpet av en halvtime. I andre tilfeller må hele motoren ut for å i det hele tatt få løsnet reimskivehjulet fra veiva,to mekanikere kan knote i 10-15 timer med demontering av targa,motorluke,løsne og løft av motor mm.

På Balticen kan man fint komme ned i forkant av motoren og gjøre jobben, der er det god plass.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Å da gikk det sånn her og...... :headbang:

Eg veit ikkje om penta har kjede eller reim. Og om det evt gjer penta dårligere eller bedre, er ein anna diskusjon. Usaklig i denne tråden, men normal utvikling av ein tråd....

Og så kom det da dritt og faenskap fra eit hold, som også er normal utvikling i ein tråd..... :diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemelding!

 

Som forventet, varierer prisene masse.

 

Det er god plass til å bytte denne reimen i min båt, dette er også grunnen til at jeg reagerte på prisen på 12 000kr.

Jeg har også planer om å sjekke prisen på Yanmar-verksted i Strømstad.

 

Uansett, så ser jeg at jeg bør sjekke prisen litt flere steder. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Kr 12.000,- er useriøst, og et verksted man bør holde seg unna.

Yanmar tar 2 til 4 gangen på deler sammenliknet med Toyota. Strammehjul kan man vurdere nødvendigheten av å skifte ved hvert intervall siden dette ikke er utsatt for veistøv og skit på samme måte som for bil. Strammehjulet tror jeg Yanmar tar ca 3000,- for og ca 1000 for reimen. Jeg betalte sist antakeligvis 2 timer for denne jobben i samband med service. Hele jobben inkl full service ca 5 timer. Men der var det god plass til å jobbe i forkant og rundt hele motoren. Sitteplass.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Uansett, så ser jeg at jeg bør sjekke prisen litt flere steder. :discuss:

Jeg antar at ikke alle motorforhandlere kjenner alle båttypene godt nok til å gi rettferdige forhåndspriser basert på faktisk tidsforbruk. Det er jo alltid lettere å summere medgåtte timer etter at jobben er gjort enn før, og det mest rettferdige er kanskje å ta jobben på timer når alt kommer til alt.

 

Det er ikke meningen å forsvare noen her, men det er noen bedrifter som arbeider etter en filosofi som sier at lav forhåndspris krever en større administrasjon samtidig som mekanikerne må gå akkord med minst mulig deleforbruk og minst mulig forebyggende ekstraarbeid.

 

Det er rett og slett enklere for alle om mekanikeren får litt friere tøyler til å konsentrere seg om å gjøre jobben mer ordentlig og heller ta på seg litt ”gratisarbeid” underveis uten godkjennelse fra en allerede overarbeidet kundeveileder.

 

Det er gjort undersøkelser på dette som klart viser at når forbrukernes forventninger til informasjon øker, så må man kanskje gå fra en administrerende stilling pr. fire mekanikere til en administrerende stilling for hver tre mekanikere.

 

Det er også undersøkelser som viser at lav pris skaper misfornøyde kunder av to årsaker. De som skal ha ting billigst mulig er ofte mer misfornøyde i utgangspunktet, og lav pris kan føre til lav kvalitet over tid. Man har lettere for å glemme en høy pris enn en dårlig utført jobb.

 

Min anbefaling er å tenke litt på omstendighetene fra begge sider og snakke litt med den eventuelle oppdragsgiveren om dette, for når en lav pris pluss tilleggsarbeider evalueres opp mot en litt høyere pris så pleier ikke forskjellen å være så stor. (Kvaliteten på jobben medregnet).

Link to post
Share on other sites

Det er gjort undersøkelser på dette som klart viser at når forbrukernes forventninger til informasjon øker, så må man kanskje gå fra en administrerende stilling pr. fire mekanikere til en administrerende stilling for hver tre mekanikere.

 

Det er også undersøkelser som viser at lav pris skaper misfornøyde kunder av to årsaker. De som skal ha ting billigst mulig er ofte mer misfornøyde i utgangspunktet, og lav pris kan føre til lav kvalitet over tid. Man har lettere for å glemme en høy pris enn en dårlig utført jobb.

 

Stemmer heilt dette. Vanskelig situasjon. Men IKKJE ein påstand at dette er tilfelle her altså :smiley: Det er kjempeflott at kundene engasjerer seg i motoren sin, og ønsker å lære, slik at de kan håndtere enklere ting i nøden uten verkstedhjelp :yesnod:

Problemet blir ofte når kunden ber om forhåndspris, OG ønsker forklart omstendigheter rundt det meste. Og kanskje arbeidende verksmester må stå å forsvare feks oljemerket de bruker, eller forskjell på diverse deler osv.....kjapt litt tap for bedriften på slik, som helst må hentes inn igjenn ein plass. Og så har en ikkje lov å justere fast pris meir enn....(jernteppe nå..) 5 eller ..15% Har kjennskap til at verksmester/kundebehandler har brukt 1 til 2 timer i tilleg, på kunder som har levert inn 4 timers jobb.

6 timer jobb med fire timer betaling er ikkje noko gullgruve :sleep:

Eg rekner med (egen påstand altså) at mange verksted er ufine med forhåndpriser til kunder, for å ha litt å "gå på".

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er ingen ting som forsvarer en diff på 10000.- NOK i forhold til jobben som gjøres av merkeverkstedet Toyota inklusive deler på bilen.

 

Yanmar tar 3000.- for et strammehjul som Toyota tar 810.- for samt reim som er identisk koster 10 gangen.. dette er helt absurd. Det er en meget enkel jobb og bytte denne reima på disse motorene. Toyota beregner 45 min på Landcruiseren. så 1- 2 timer avhengig av tilkomst self vil nok være forsvarlig a Kr1000.-

 

Når det gjelder båtverksteder så er enkelte kjent for og loppe uvitende kunder i forsvar om at jo båt det er spesielt og koster MYE penger :lol: og kunden jo han betaler gladelig.. har faktisk eksempel på Baltic med nettopp denne motor... Merkeverksted tok 22500.- Nok for oljeservice og regbytte på denne.. helt skandaløst.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av motorrommet på Baltic med en Yanmar 290 motor som denne saken gjelder. Registerreima er bak dekkselet med den gule lappen. Det er ingen problemer å stå forran motor på en Baltic å jobbe, gode flater å plassere beina på. Ved å legge 3 forskalingsbord på tvers så blir det et plant gulv.

 

Hva med å være tilstede mens jobben blir utført. ???.

 

 

img_0049.jpg

Link to post
Share on other sites

Se der ja... der har vi et bilde også :smiley:

 

Som dere ser er det god plass til å bytte reima, så det bør ikke ta så lang tid.

Jeg vil nok være tilstede når de gjør jobben, ikke fordi jeg er skeptisk til de som gjør jobben, men fordi jeg må være i nærheten uansett.

Link to post
Share on other sites

Dette er samme reim og motor som sitter i Toyota Landcruiser HDJ 100 og har motorbetegnelse 1HD-FTE..

Stemmer dette, men: Driv denne reima registeret? Eg har frå "sikre" kjelder at det som vert kalla registerreim på TLC HDJ 100 driv dieselpumpa og ikkje registeret som framleis har kjede? Vedkommande studerte sprengskissene til motoren på autorisert Toyota verkstad medan vi snakka på telefon, og eg ba han dobbelsjekke saken.

Høyrest ut som du Thorlyn kjenner til TLC HDJ 100, kan du be- eller avkrefte?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...