jo_no Startet 6.Januar.2010 Del på Facebook Startet 6.Januar.2010 (redigert) Greier ikke helt å holde fingrene unna båt-ting i kulda... Før kulda satte inn demonterte jeg både dynamo og starter fra min Yanmar 4JH-TE motor i det henseende å vite status; over 20 år må vite. I romjula ble det for kaldt å være i garasjen; måtte derfor ta med meg sakene innomhus. Like fullt er det koselig med en slik liten 'båtjobb'. Eneste delene jeg byttet var lagrene i dynamoen. Børstene var helt OK. For den som måtte være interessert: Her følger en bildeserie over hvordan disse ser ut demontert. Både dybamo og starter er produsert av Hitachi. Redigert 6.Januar.2010 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solkongen Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Kjekt å se bilder fra utført arbeid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Rigtig gode og illustrative billeder for en dansk Yanmar 4JH2 TE ejer. TAK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Hei jo_no Jeg har også tenkt å demontere starteren på min 1977 mod. (Bosch) Kan du fortelle litt hva du har gjort. Hvilke rengjøringsmidler bruker du etc Har du tatt fra hverandre solenoiden (tror jeg det heter) Jeg mener den klumpen som sitter på utsiden av starteren og som overfører selve strømmen til startmotoren? Hvilke smøremidler bruker man (Fett, olje etc) Gruer meg litt siden jeg ikke har gjort tilsvarende før, selv om jeg driver både med strøm og motorer til daglig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Kan du fortelle litt hva du har gjort. Hvilke rengjøringsmidler bruker du etcHar du tatt fra hverandre solenoiden (tror jeg det heter) Jeg mener den klumpen som sitter på utsiden av starteren og som overfører selve strømmen til startmotoren? Hvilke smøremidler bruker man (Fett, olje etc) Rengjøring: Generelt brukte jeg WD-40 og fint smergelpapir (600 og 1000). Skrapte bort det som var av rust (starteren). Dynamoen hadde ikke rust. Når alt var så rent jeg kunne få det, smurte jeg på et tynt lag med fett (gned det på med fingertuppene). Fettet jeg benyttet var Biltema sitt universalfett (19-827) Solenoiden (eller innslagsreleet som jeg kaller det) åpnet jeg ikke. Motivasjonen for å gjøre det jeg gjorde var først og fremst å sjekke status på børstene. Endte altså opp med å bytte lagrene i dynamoen. For å få av lageret i bakkant: Satte på en skrustikke for at lageret ikke skulle rotere, benyttet så en tynn kappeskive på vinkelsliper og kuttet på skrå. Jeg bør få benktestet dynamoen før jeg setter den tilbake i båten. Bør også teste starteren men venter på mildvær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Hei og takk for svar Skal se om jeg får mannet meg opp. Er bare litt usikker på deletilgang på så gammer starter som jeg har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Fint med de gode svar. Hvor mange timer har din motor gået ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Mitt prinsipp er å ikke skru på noe som funker. Det er så lett å lage feil om en ikke er elektriker /mekaniker, samt at en mangler nødvendig vedlikeholds-håndbøker. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 (redigert) Hvor mange timer har din motor gået ? Det kan jeg ikke svare på. Men båten (og motor) er 1987 modell. Jeg vet at forrige eier ikke brukte den veldig mye. Mitt prinsipp er å ikke skru på noe som funker. Det er så lett å lage feil om en ikke er elektriker /mekaniker, samt at en mangler nødvendig vedlikeholds-håndbøker. Er langt på veg enig men hadde bestemt meg for å sjekke børstene. Apropos manual: Denne har jeg lastet ned herfra: http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/ Redigert 9.Januar.2010 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Interessant å lese, men er det noe forskjell på smergelpapir og sandpapir. Er smergelpapir våtslipingspapir kanskje? Holder på med min starter nå, og den er IKKE pen innvendig. Lurte på å legge den i et dieselbad eller lignende for å ta det groveste, samt skrubbe det med en oppvaskbørste og en tannbørste, hva tror du om det? EDIT: Smurte du fett på viklingene også, eller bare selve karosseriet? Redigert 20.April.2010 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Interessant å lese, men er det noe forskjell på smergelpapir og sandpapir. Er smergelpapir våtslipingspapir kanskje? Holder på med min starter nå, og den er IKKE pen innvendig. Lurte på å legge den i et dieselbad eller lignende for å ta det groveste, samt skrubbe det med en oppvaskbørste og en tannbørste, hva tror du om det? EDIT: Smurte du fett på viklingene også, eller bare selve karosseriet? Brukte våtslipepapir med 5-56 som slipeolje. En oppvaskbørste gjør kanskje susen det også. Har du mulighet for å blåse med trykkluft etterpå? Fett: Jeg la innvendig kun et tynt lag på magnetflatene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Fett: Jeg la innvendig kun et tynt lag på magnetflatene Vil ikke dette samle kullstøv etc fra kullbørstene? Driver mest med såkalte mikromotorer og der er det -så tørt og rent som mulig som gjelder. Ellers "sauser" motoren seg med resultat at olje/fett og kullbørstepartikler samles i glidelager eller kulelager. Med dertil ekstra slitasje som resultat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg vil ikke utelukke det du sier. Likevel gjorde jeg det mest for å forhindre rust. Det var rimelig rent fra før. Børstene var også gode. Tatt i betraktning antall driftstimer i løpet av et år, mener jeg likevel at jeg ikke har tatt noen stor risiko ved å ha på et tynt lag fett. (Laget var såpass tynt at ved å ta på det etterpå oppfattet en det som bare litt kleberlig overflate) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 ok, skjønner. jeg grovvasket den i diesel med oppvaskbørste i gårkveld, tenkte at jeg skal rengjøre den ytterligere i dag. Men har en problemstilling til: den ene av de 4 børstene har løsnet fra branketten, og det ser ut som at den skal være isolert fra branketten. Er det slik at de to som er festet til branketten er jordet og at de som er festet til ledningene som går inn huset er pluss? Isåfall kan det bli knotete å feste den siste børsten. Tenkte å bruke en popnagle, kan laste opp biler om nødvendig.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.