Jump to content

Forsikring av eldre båter

flex

Recommended Posts

Leste nok ikke innlegget godt nok før jeg svarte men likevel:

Høres ikke riktig ut. I England tror jeg du må ha "survey" på båten og får du den godkjendt så burde ikke forsikring være noe problem. 40 år er jo heller ingen alder på en båt, fritidsbåtflåten i England har nok en betydelig høyere gjennomsnittsalder enn i Norge. Be han registrere seg f.eks. på forumet på pbo.co.uk og legge ut problemstillingen der så er jeg sikker på at han får den hjelp og veiledning han trenger.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Er litt problematisk i noreg òg, men ikkje umogleg. Nokre forsikringsselskap vil ikkje forsikra eldre båtar, andre er svindyr for å unngå å måtta forsikra dei, medan nokre forsikringsselskap godtèk eldre båtar.

Gjensidige godtek eldre båtar dersom deira takstmann har vert ombord og godkjent den.

Frende, som eg har forsikra i, har (hadde i allefall ikkje) aldersrestriksjonar, og er (var?) betraktelig billegare enn Gjensidige.

Storebrand og IF legger seg skyhøgt i pris for å unngå eldre båtar.

Forsikringsselskap som har spesialisert seg på lystbåtforsikring, i allefall dei eg har vert i kontakt med, har aldersrestriksjonar.

"Fast window went on reason"

Norske Sjø forsikrer eldre båter etter at det har vært en godkjent takstmann ombord :smiley:

Hva slags båter kan delta i forsikringen

Fritidsbåter inntil 50 fot, og verdi opptil kr.5 millioner kan delta i forsikringen. For båter eldre enn 25 år, ombygde fiskefartøyer og ferrosementbåter må det for egen regning utarbeides en rapport om båtens tilstand av godkjent takstmann. Uavhengig av taksten avgjøres om helforsikring kan tegnes.

Båter eldre enn 50 år kan bare unntaksvis delta med helforsikring, men kan tilbys ansvarsforsikring.

"Fast window went on reason"

...og IF legger seg skyhøgt i pris for å unngå eldre båtar.

Har trebåt fra 50 tallet forsikra i IF og premien er ikke skyhøy. Full kasko m.m. Er jo storkunde hos IF så det kan jo være en av årsakene til lav pris. Og ingen fra IF har vært om bord for inspeksjon av klenodiet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Solgte trebåten i fjor sommer. Denne var forsikret i alle år hos If (og deres forgjengere). Overføring av forsikring innen familien var ikke problem, dette var videreføring av eksisterende avtale. Ny eier derimor fikk krav om besiktigelse fra både If og Gjensidige. Han valgte If, og det spilte ingen rolle at båten allerede var forsikret der. Dette ble ny avtale. De forsikret båten, men stilte krav om besiktigelse innen 14 dager. (Samme krav fra Gjensidige.) Prisen var det ikke noe å si på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg var tidligere kunde i Gjensidige, men de ville ikke forsikre båten min uten at den var taksert.

Pussig, jeg har min båt forsikret i Gjensidige. Den var 31 år gammel da jeg kjøpte den, og jeg måtte gjøre som deg; fylle ut en egenerklæring samt bilder av innredning og motor.

Ser ut som det er ulike måter gjensidige jobber på .Jeg tok min båt på 30 år inn i gjensidige den 0401 2010 fra if de trenkte verken takst eller bilder.

De spurte meg hva er den vert ,og jeg spurte om det var noe ekstre for at den ligger på vannet hele året det var det ikke. :smiley:

• 3 uker senere...
Gjensidige takserer eldre båter med INNENBORDS MOTOR,

Ahh... Selvfølgelig derfor jeg hadde så billig forsikring. Utenbordsmotor.. :smiley:

Men jeg leverte også inn en rekke bilder av båten både utvendig og innvendig.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Trynepolitikk kansje men da må den mannen se igjenom telefonen :giggle:

Av de 3-4 forskjellige hos gjensidige jeg snakket med var det ingen av dem som var helt sikre på om og hvordan jeg skulle få forsikret min skibsplast 14" sportsmann hos dem, tilslutt fikk jeg nr til en takstmann hos dem som sa at de ikke så på båter med utenbordsmotor (det måtte jeg jo vite), dermed måtte jeg ringe kundebehandlerene opp igjen og referere til hva han sa og da fikk jeg forsikret den selv om den jeg sankket med da var helt sikker på at den burde vært sett på av takstmann. (snakker ikke de sammen??).

For å si det milt så virket det ikke som de hadde helt kontroll, og det har jeg opplevt med Gjensidige i andre sammenheng også, de driter i hvor vanskelig det blir for kunden så lenge de slipper å gjøre for mye selv, eller det vil si kundebehandlerene vil ofte gjerne hjelpe, men halvparten virker som de er på sommerjobb og har ikke peiling sånn at de som vet noe må ringe deg opp igjen osv. og takstfolkene er sure og grinete og alle andre er tydligvis idioter, og når de sier at sånn er det så er det sånn! jeg brukte en halv arbeidsdag i telefonen for å få forsikret den, å ringe de på ettermiddagen/kvelden er jo helt håpløst, for da har "de som vet" gått hjem.

Hehe. mulig jeg har vært litt uheldig i hvem jeg har støtt på i selskapet, men dette er ihvertfall intrykket de har gitt meg.. Til en opplysning så er jeg likevel fremdeles Gjensidige kunde, men det er ikke pga service :lol:

Ringte IF og forsikret min Polar snekke fra 1970. Oppga regnr, hjemmehavn samt forsikringsbeløp på 80', og betaler 840,- /år for full kasko. Ingen ytterligere forbehold.

Jeg spurte faktisk om motor og drivverksforsikring, og fikk tilbakemelding dagen etter om at for 1300,- /år kunne de fullforsikre min sjøvannskjølte Marna fra 1970. Var egentlig litt fristende, men jeg tok sjansen på å kjøre litt til uten den... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...